Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[spml] til fremkaldelse af s/h film
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 14:31

Nogen i gruppen der kender nogle butikker (gerne i Århus) der stadig
fremkalder s/h film? Bare alm. s/h negativer. Hvis man spørger lidt rundt
omkring i Århus, ser de nærmest ud som om man lige har spurgt efter
opskriften på stjernestøv

Er der i det hele taget nogen der har kan anbefale nogle steder (i Århus)
hvor kvaliteten er i toppen på framkaldelserne? Tænker her på at Velvia 50
rent faktisk ligner Velvia 50 film, og ikke bare føtex's "3 for en
halvtresser" iso 200 farvefilm.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-10-05 15:34

"Thomas Schreiber" <NOSPAMfish@iddx.net> wrote in message
> Nogen i gruppen der kender nogle butikker (gerne i Århus) der stadig
> fremkalder s/h film? Bare alm. s/h negativer.

Det gør Xposure (tidliger Black&White) - http://www.xposure.dk
De bor i Borgergade i København, men man kan vist sende film til dem.
Det er nogle år side jeg sidst har brugt dem - men de lavede et helt
fantastisk flot stykke arbejde.

[8<8<8<]
> [...]
> hvor kvaliteten er i toppen på framkaldelserne? Tænker her på at Velvia 50
> rent faktisk ligner Velvia 50 film, og ikke bare føtex's "3 for en

Det kan Xposure vist også men det er ikke i Århus.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 19:32

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> [...]
> De bor i Borgergade i København, men man kan vist sende film til dem.
> Det er nogle år side jeg sidst har brugt dem - men de lavede et helt

Tak. Det vil jeg prøve at se nærmere på.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : den ægte fotomand

Dato : 21-10-05 17:02

Hmmm, kan en alm. fotoforretning ikke sende den ind til Gabs, Kodax eller
Fuji?? eller et af de mange tyske???

Per

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-10-05 20:00

den ægte fotomand wrote:
> Hmmm, kan en alm. fotoforretning ikke sende den ind til Gabs, Kodax
> eller Fuji?? eller et af de mange tyske???

Jov det burde de. Cewe Color kan i hvert fald.
Prisen er en del højere end hvad en normal filmfremkaldelse (C-41) koster.

Personligt ville jeg nok forsøge mig med en Kodak BW400CN som waal også
foreslår, og så se om resultatet ikke er godt nok.. delvist fordi jeg ikke
kan holde ud at vente såå længe på en fremkaldelse og delvist på grund af
prisen :-/

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 17:07

Mimosa goer det. Der fik jeg ihvertfald fremkaldt mine for 6 maaneder
siden.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 19:32

"Jacob Ask" <jacob_ask@hotmail.com> wrote in message
> Mimosa goer det. Der fik jeg ihvertfald fremkaldt mine for 6 maaneder
> siden.

Nope. De vil ikke røre s/h negativer med en ildtang.

/Thomas

Fra : waal

Dato : 21-10-05 17:11

"Thomas Schreiber" <NOSPAMfish@iddx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremkalder s/h film? Bare alm. s/h negativer. Hvis man spørger lidt rundt
> omkring i Århus, ser de nærmest ud som om man lige har spurgt efter

Rigtige amatørfotografer fremkalder selv s/h film. Med lidt planlægning vil
du få et absolut brugbart resultat ved første forsøg. Det nødvendige udstyr
kan sikker købes brugt til meget små penge.

Alternativet er Kodak BW400CN (C41). Den kan du få fremkaldt hvor som helst,
men det er ikke den ægte vare.

Skal negativerne skannes ? eller går du planken ud ?

mvh
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 19:40

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message
> Rigtige amatørfotografer fremkalder selv s/h film. Med lidt planlægning
> vil du få et absolut brugbart resultat ved første forsøg. Det nødvendige
> udstyr kan sikker købes brugt til meget små penge.

Ja det har du ret i. Tror grunden til jeg ikke har smidt de få hundrede
kroner efter udstyret, er fordi at læse om processerne er én ting - at
udføre dem IRL er noget helt andet. Kender du nogen der kan hjælpe evt.?

> Alternativet er Kodak BW400CN (C41). Den kan du få fremkaldt hvor som
> helst, men det er ikke den ægte vare.

I know. Så kunne jeg lige så godt gå ombord i dSLR klubben igen

> Skal negativerne skannes ? eller går du planken ud ?

Ville meget gerne vove mig ud på dybt vand, men vil helst finde nogen jeg
kan få praktisk hjælp hos de første par gange. Det kommer nok. Nogle af dem
jeg har talt med der skyder med film siger, at det er meget nemmere at skyde
i farve og så skanne og lægge farvefiltre på i PS. Det er sikkert ganske
rigtigt, og det lyder meget fornuftigt, men jeg vil dog helst være foruden
alt der ligner PS og en computer. Når Ansel kunne uden moderne teknik, kan
jeg også

Tak for dit svar

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-10-05 19:50

Thomas Schreiber <NOSPAMfish@iddx.net> skrev:
> [...]

Har du spurgt fotoklubberne i nærheden? De har
sikkert stadig mørkekammer, måske endag en JOBO
fremkaldemaskine, som gør det lettere at fremkalde
ensartet fra gang til gang, og den sparer også på
vædskerne (godt for miljøet).

>I know. Så kunne jeg lige så godt gå
>ombord i dSLR klubben igen

Den forrige version af denne film scannede ellers
godt, men kunne også gpdt bruges i et vådt
mørkekammer. Kornene og teksturen er ellers ret
vfed, og den har nogle rigtigt gode gråtoner omø.

> [...]
>farvefiltre på i PS. Det er sikkert ganske
>rigtigt, og det lyder meget
>fornuftigt, men jeg vil dog helst være foruden

Du har netop opnået en lille heltestatus hos mig
med den udtalelse

En anden ting er at film-baseret fotografi er
efter sigende på vej ind på mange større skoler i
usa (hvor man har deciderede fotolinier), og
mørkekamrerne summer af liv, så jeg tror på at
bl.a. s/h film er på vej ind i en revival.

Har selv tøet lidt film op fra fryseren, som skal
skydes og pudset de gamle huse af for støv.

Mht. til xposure i kbh, så kan jeg kun anbefale
dem, anvender dem selv. Men hvis du bor i Århus er
det lidt lang vej Prøv at C/AV om de stadig
laver S/H derovre.

Vh
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-10-05 20:10

"Michael Bothager (slet 58SGZ)" <mibo@58SGZpost6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> fremkaldemaskine, som gør det lettere at fremkalde
> ensartet fra gang til gang, og den sparer også på

Nej ikke endnu, men vil nu hvor de mørke aftener kommer. Vi har noget i
Århus der hedder "Huset". Et sted hvor du kan brænde keramik, arbejde i
jern/træ på værksted, lave/indspille musik og de har også et mørkekammer. De
tager vist en flad 10'er pr time for leje inkl alt. Problemet er bare at jeg
mangler noget praktisk starthjælp

> Du har netop opnået en lille heltestatus hos mig
> med den udtalelse

Hehe, takker og bukker - især når det kommer fra en af dem i gruppen jeg
beundrer mest.
Hvis man læser de 3 "hellige" bøger, virker pixels og teknik bare så
latterlig ligegyldigt.
Jeg synes meget af snakken i gruppen er blevet "se mit nye kamera og hør om
alle mine dyre objektiver". Indrømmet - var der selv en gang, men føler selv
jeg hurtigt (dog tvunget pga. helbred) kom videre til det vigtige.

> [...]
> usa (hvor man har deciderede fotolinier), og
> mørkekamrerne summer af liv, så jeg tror på at
> bl.a. s/h film er på vej ind i en revival.

Det lyder spændende. Jeg er også sikker på at der er noget mere givende at
have lavet et billede selv helt fra bunden.

> Har selv tøet lidt film op fra fryseren, som skal
> skydes og pudset de gamle huse af for støv.

Lyder spændende.

> Mht. til xposure i kbh, så kan jeg kun anbefale
> dem, anvender dem selv. Men hvis du bor i Århus er
> det lidt lang vej Prøv at C/AV om de stadig
> laver S/H derovre.

Jeg vil prøve dem en dag.

Tak for dit indlæg

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-10-05 20:15

Thomas Schreiber <NOSPAMfish@iddx.net> skrev:

> [...]

Så er det jo netop en fotoklub du skal, evt.
bestille en af de erfarne rotter med lidt rødvin
for lidt starthjælp. De er der alle for at dele
deres hobby med andre Så det er bare at tage
kontakt med dem.

Rigtig meget held og lykke.

<snip>

Vh
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-10-05 22:02

> [...]
> hør om alle mine dyre objektiver". Indrømmet - var der selv en gang,
> men føler selv jeg hurtigt (dog tvunget pga. helbred) kom videre til

En gang imellem er du meget svær at afkode, Thomas.

Er du nu på analog foto? Ikke digital video? Eller dslr? Eller kompakt
digital? Hvad er det egentlig, du vil? Du køber jo og sælger i et væk. Din
dårlige ryg må vel sætte sine naturlige begrænsninger?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-05 09:19

> [...]
> digital? Hvad er det egentlig, du vil? Du køber jo og sælger i et væk. Din
> dårlige ryg må vel sætte sine naturlige begrænsninger?

Ærlig talt. Hvorfor går du op i hvilket gear jeg har eller ikke har?

/Thomas

Fra : waal

Dato : 21-10-05 22:08

> [...]
> ganske rigtigt, og det lyder meget fornuftigt, men jeg vil dog helst være
> foruden alt der ligner PS og en computer. Når Ansel kunne uden moderne

Jeg har i sommers brugt en del farvenegativfilm med det formål at
negativerne skulle skannes og for 90% vedkommende konverteres til s/h. Vel
er det praktisk men prisen er nedsat opløsning og skarphed, en "slatten
kornstruktur" bestående af farvepigmentklatter men et kontrastomfang der er
let at styre. Det samme gælder de s/h film der er beregnet til
maskinfremkaldning i C41.

Fremkalder du selv slipper du også for skjolder og lign. (systematik og
renlighed er en dyd)

Jeg bruger justeringsmulighederne i mit skannerprogram så jeg skal justere
mindst muligt i PS (elem.2)
Et renskuret billedbehandlingsprogram fri for alt det diller-daller PS er
behængt med ville være særdeles velkomment.
Jeg har ikke plads til et permanent mørkekammer og jeg tvivler på at jeg
igen vil udstætte mig selv for mørkelagt natteroderi, et badeværelse der
lugter af kemikalier og vågne op til en 1.sal dækket af kopier på småklamme
aviser.

Har du lyst så prøv, der er lavet mange fine billeder under trange forhold
og rigtigt fotopapir er så afgjort at fortrække

En god allround film er Kodak Plus-x fremkaldt i f.eks. Tetenal blå (let
tilgængelig engansfremkalder) men der er selvfølgelig alternativer.

mvh
Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-10-05 09:21

> [...]
> kornstruktur" bestående af farvepigmentklatter men et kontrastomfang der
> er let at styre. Det samme gælder de s/h film der er beregnet til

Lyder spændende. KM laver en printer der kan skanne 5400 dpi og lave
billeder på ca. 40MP. Efter sigende skulle ICE funktionen være aldeles
effektiv og meget brugbar. Hvis du skanner meget, er den hurtigt tjent hje
igen, da den ligger under 5K. Typisk koster det en hund' at få smidt
negativer over på en cd.

> Fremkalder du selv slipper du også for skjolder og lign. (systematik og
> renlighed er en dyd)

Det var jo det jeg tænkte

> [...]
> igen vil udstætte mig selv for mørkelagt natteroderi, et badeværelse der
> lugter af kemikalier og vågne op til en 1.sal dækket af kopier på

Jeg er så "velsignet" at når døren til mit badeværelse er lukket, er der
stort set kul sort. Ingen vinduer. Der kommer lidt lys ind under døren, men
det kan min bademåtte hurtig lukke for. Tror mit badeværelse er perfekt til
den salgs

> Har du lyst så prøv, der er lavet mange fine billeder under trange forhold
> og rigtigt fotopapir er så afgjort at fortrække

Det vil jeg huske på.

> En god allround film er Kodak Plus-x fremkaldt i f.eks. Tetenal blå (let
> tilgængelig engansfremkalder) men der er selvfølgelig alternativer.

Det vil jeg også huske på.

Tak for alle tipsene.

/Thomas :oÞ

Fra : waal

Dato : 22-10-05 18:05

> [...]
> effektiv og meget brugbar. Hvis du skanner meget, er den hurtigt tjent hje
> igen, da den ligger under 5K. Typisk koster det en hund' at få smidt

Jeg har prøvet lillebroderen fra KM og den var godt nok ikke god. Kontrast
og farver var ganske ustyrlige. Storebroderen lider rygtesvis af samme
skavank og samtidigt er de af en noget tvivlsom mekanisk karakter.

Det bedste bud på en 24x36 skanner der er til at betale er nok Nikon
V(50)ED. Canons FS4000 er desværre med USB1.1, for langsom til mit
temperament (over 6 minutter ved 4000ppi)

Vil du have mulighed for at skanne større formater og ikke vil ofre en
formue så er Canons 9950F multiformatskanner en mulighed ( masker fra 24x36
til
4x5 følger med)

Skal det være en ren 24x36 skanner så glem alt andet end Nikon/Canon hvis
det skal skal under 10.000kr

mvh
Michael

Fra : Søren Blom

Dato : 24-10-05 18:37

> [...]
> ganske rigtigt, og det lyder meget fornuftigt, men jeg vil dog helst være
> foruden alt der ligner PS og en computer. Når Ansel kunne uden moderne

Indrømmet, jeg har ikke læst hele tråden, så jeg ved ikke lige om Maj Color
(staves muligvis anderledes) bor på Skanderborgvej et sted, de fremkalder da
S/H film.
Har de taget livet af mørkekammeret i Huset på Vestergade eller er der jo
http://www.afa-foto.dk/ hvis du har mod på klublivet.

Ellers er der da min kælder, men den kan jeg næsten ikke være bekendt at
vise frem for
fremmed

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : DASH-EIGHT

Dato : 21-10-05 20:05

Hej,

Hvad med MaiColor i Viby J - fremkalder de ikke fortsat s/h ?
Se www.maicolor.dk
Hilsner
Klaus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-10-05 20:22

> [...]
> hvor kvaliteten er i toppen på framkaldelserne? Tænker her på at Velvia 50
> rent faktisk ligner Velvia 50 film, og ikke bare føtex's "3 for en

Hej Thomas.

Hvis du får nogle erfaringer med fremkaldelse af B&W-film vil jeg blive
meget glad, hvis du gad poste nogle af dem i gruppen. Et par kammerater og
jeg har snakket om at skulle igang med at bruge de gamle kameraer igen, en
skam de står og samler støv på hylden. I starten var planen, at det kun var
selve billedet (og ikke filmen) der skulle fremkaldes, men jeg har snakket
for, at vi skal lave hele processen selv, men vi er endnu ikke kommet igang.
Så hvis du får nogle gode begyndertips, så post dem endelig her

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-10-05 09:11

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> igang.
> Så hvis du får nogle gode begyndertips, så post dem endelig her

Det vil jeg gøre. Jeg har allerede læst en hel del om emnet, og jeg kan
tydeligt mærke at det er den vej jeg skal

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Peer K

Dato : 21-10-05 20:31

Thomas Schreiber wrote:

> Nogen i gruppen der kender nogle butikker (gerne i Århus) der stadig
> fremkalder s/h film? Bare alm. s/h negativer.

Jeg vil mene, at Mai Color i Viby gør.

--
Peer K
http://www.klercke.dk

Fra : 2rb1

Dato : 21-10-05 20:36

Hejsa

Hvis der i Århus/Djursland området er behov/interresse for en lille analog
kreds, så har jeg studie, mørkekammer med 6 forstørrelses stande,
fremkaldemaskiner og en stor del analog viden, som jeg gerne stiller
tilrådighed 1-2 gange om måneden.
Lokation er Mørke på Djursland.

Mvh. 2rb1

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 22-10-05 11:51

"2rb1" <jule@manden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kreds, så har jeg studie, mørkekammer med 6 forstørrelses stande,
> fremkaldemaskiner og en stor del analog viden, som jeg gerne stiller

Øv der er for langt at køre!

Forresten godt det ikke er i Lygten du har "Mørke"kammer

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : 2rb1

Dato : 22-10-05 13:13

> Øv der er for langt at køre!
>
> Forresten godt det ikke er i Lygten du har "Mørke"kammer
>
> --
> Leif Langgaard
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)

Ha Ha - Jeg holdt lige ind og pissede i Løgten, og nu står jeg i Mørke ;0)

Fra : waal

Dato : 22-10-05 13:23

> Ha Ha - Jeg holdt lige ind og pissede i Løgten, og nu står jeg i Mørke ;0)

Det er NU du skal holde øje med løsgående tænger

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-10-05 21:14

Hvis du har mod paa at goere det selv, saa har huset i Aarhus alt hvad
du skal bruge, og det koster ikke ret meget.
( http://www.huset-aarhus.dk/index_m1.html )

Med venlig hilsen
Jacob Ask

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 23-10-05 12:13

> [...]
> hvor kvaliteten er i toppen på framkaldelserne? Tænker her på at Velvia 50
> rent faktisk ligner Velvia 50 film, og ikke bare føtex's "3 for en

Et hurtigt check på www.gabs.dk gav flg. stder hvor det bør være muligt at
indlevere en sort hvid film til fremkaldelse.

LORENTSEN FOTOGRAFI VIBORGVEJ 33 8000 åRHUS C Vælg
SUPERBEST VESTERBRO TORV 10 8000 åRHUS C Vælg
AKTIV SUPER SKANDERBORGVEJ 18-24 8000 åRHUS C Vælg
LøVBJERG SUPERMARKED OTTO RUDS GADE 98-100 8200 åRHUS N Vælg
VORREVANGENS KIOSK VORREGåRDS ALLE 95 8200 åRHUS N Vælg
SPAR MICHAEL GEILMANN PALUDAN MULLERSVEJ 92 8200 åRHUS N. Vælg
SøRENSEN-SUPER ApS STJERNEPLADSEN 8200 AARHUS N Vælg
AKTIV SUPER RYHAVEVEJ 28-36 8210 åRHUS V Vælg
KWIK SPAR HOUGåRDSVEJ 66 8220 BRABRAND Vælg
TOUSPARKENS KIOSK TOUSPARKEN 1 8230 åBYHøJ Vælg
DERES SERVICE BUTIK SøREN FRICHSVEJ 74 8230 åBYHøJ Vælg
COMPLET NDR.STRANDVEJ 122 8240 RISSKOV

--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
Har meget mørkekamre udstyr samt digitale proff printere til salg lige nu.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-05 20:18

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> TOUSPARKENS KIOSK TOUSPARKEN 1 8230 åBYHøJ Vælg
> DERES SERVICE BUTIK SøREN FRICHSVEJ 74 8230 åBYHøJ Vælg

Tak fo tippet. Det undrer mig dog at der kun er én fotobutik med på listen.
Måske er det en fejl, og de omtalte butikker fremkalder ikke s/h film men
kun C-41?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-10-05 15:35

Med risiko for at gentage (har været et smut væk og orker ikke at læse
hele tråden)

S/H film fremkalder man selv. Alt andet vil være tåbeligt. Det er nemt
og kun på den måde får man det som man vil have det.

Skal det være gammeldags sølvfilm, er 125-400 asa fint. De langsommere
er svære at styre kontrastmæssigt.

FP4 og en standardfremkalder som ID 11/D76 eller HC 110 er fint, men blå
Neofin var i årevis min favorit til FP 4

Tri X og en af de nævnte standardfremkaldere er fint.

Outsideren er imho Emofin og en af de nævnte film. Det er en
tobadsfremkalder med meget fint korn, god udnyttelse af hastigheden (
med de øvrige fremk. skal man ikke expon. over nominelle hastighed hvis
man ønsker fuld gennemtegning, nærmere under (Tri-x som 300 ASA eks.))
og en god kontrastudligning (der kan kompenseres om nødv. ved valg af
papiret)
Tri-x og Emofin var en anden favorit

Følg i øvrigt vejledningerne + renlighed + omhu + antistatisk slutskyld
+ støvfri tørring + opbevaring af neg. i klare A4 lommer så de ikke skal
tages ud for at lave kontaktkopi.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-10-05 18:39

> [...]
>
> Følg i øvrigt vejledningerne + renlighed + omhu + antistatisk slutskyld
> + støvfri tørring + opbevaring af neg. i klare A4 lommer så de ikke skal

Det er et svar der lige er blevet gemt, det er da noget man kan bruge til
noget

Tusind tak herfra

MVH
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-10-05 18:43

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> S/H film fremkalder man selv. Alt andet vil være tåbeligt.

Både og.

> Det er nemt

Ja

> og kun på den måde får man det som man vil have det.

Nej.

Da jeg brugte Black&White (i dag Xposure) i Borgergade fik jeg bedre
resultater end hvad jeg selv kunne lave på trods af mange års erfaring.
Deres process var simpelthen langt mere reproducerbar, kontrolleret og
kalibreret end hvad jeg kunne lave med almindeligt amatørgrej.
De kunne også sagtens lave special fremkaldelser hvis man f.eks. pressede
sin Tri-X.

Som "glad amatør" har man nemt en tendens til at eksperimentere med
forskellige kombinationer af film og fremkalder, uden at det foregår
tilstrækkeligt kontrolleret til at man kan konkludere noget.
Man kan principielt bare gøre sine eksperimenter ordentligt, men....
Alternativt kan man roligt regne med at D-76 sammen med Tri-X og Plus-X kan
give fremragende resultater.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-10-05 19:27

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> kalibreret end hvad jeg kunne lave med almindeligt amatørgrej.
> De kunne også sagtens lave special fremkaldelser hvis man f.eks. pressede

Jo:

Bliver man så vild som jeg var, var der 3 standarder for en given film.
Jeg husker ikke de nøjagtige tal, men cirka a la:

N: normal ekspon. og normal fremk. (normal ekspon. var sv. t. lavere end
angivet ASA)
N+1 og N-1 ekspon. og tilsvarende fremk, således at ved stort
kontrastområde eksp. længere og fremk. kortere, mens lavt kontrastområde
ekspon. kortere og frmk. længere.
Disse ekspon og fremkaldelser var kalibreret i henholdt til anvendte
papir. Var man rigtig vild, havde man også en N+-2 kalibrering og man
kalibrerede alt om hvis nye batch # på papir eller film.
Alt er beskrevet i bøger om zonesystemet

> [...]
> Man kan principielt bare gøre sine eksperimenter ordentligt, men....
> Alternativt kan man roligt regne med at D-76 sammen med Tri-X og Plus-X kan

Jeps, mon ikke de fleste af os gamle har brugt for meget tid på at finde
"den bedste fremkalder" - lige som dagens newbies tror at der findes en
bedste digi til xyz kroner.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-10-05 19:37

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Alt er beskrevet i bøger om zonesystemet

Jeps, der er meget nyttig information i bøger af f.eks. Ansel Adams og Minor
White.
Det er brugbart selvom man bruger digitalteknik.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-10-05 21:42

> Tak fo tippet. Det undrer mig dog at der kun er én fotobutik med på
> listen. Måske er det en fejl, og de omtalte butikker fremkalder ikke s/h
> film men kun C-41?

Sidste jeg checkede gabs´s prisliste, der var der da stadig shv
fremkaldelse
deri, og da de omtalte butikker kan sende film til gabs, så skulle man
mene
at de også kunne klare sådan en opgave.

Med frygt for at folk råber reklame, så remhæver jeg da gerne mit arbejde,
hos os er der ingen problemmer med at få en shv film sendt til gabs.
Priserne skulle være de normalt fotohandler priser.