Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp/tip til scanning med Minolta Dual Sc~
Fra : larsrogerhansen@gmai~

Dato : 12-10-05 16:04

Hej - håber nogen kan hjælpe mig.

jeg har købt en Minolta Dual Scan IV filmscanner + APS adapter men jeg
har problemer med at få et godt resultat.
Alle scanninger giver et "grynet" resultat - både på skærm og ved
print.

Jeg har prøvet både DS_dual scan, Easy Scan og Batch programmerne ved
høje opløsninger, men der må være et eller andet der glipper.

Nogen der har erfaring med den scanner og kan komme med nogle ideer til
hvordan jeg får gode resultater - fortrinsvis med APS film til visning
på skærmen??
Alt hjælp vil være værdsat, og gerne helt udpenslet med settings
osv.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 17:10

Jeg har forgængeren (Minolta Dual Scan III) og har ingen problemer. Jeg
bruger altid 8x multiscan til farve billeder. Resultatet er mærkbart
bedre end ved færre scan.
Kan du ikke uploade et billede et sted så vi kan se problemet?

-Steen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-10-05 17:19

<larsrogerhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

<har problemer med at få et godt resultat.
<Alle scanninger giver et "grynet" resultat - både på skærm og ved

Mon ikke det er fordi dine negativer simpelthen er kornede? APS formatet er
jo ret småt så hvis du forstørrer ret meget kan det nemt blive kornet. Det
synes jeg også nogen af mine APS billeder lavet hos fotohandleren er.

Hilsen, Steen.

Fra : waal

Dato : 12-10-05 17:52

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ret småt så hvis du forstørrer ret meget kan det nemt blive kornet. Det
> synes jeg også nogen af mine APS billeder lavet hos fotohandleren er.

Jeg har haft en tilsvarende skanner hjemme i en week-end og den blev
afleveret igen med pænt tak for lån.

Farve og kontrastmæssigt er det noget skrammel hvilket kun bliver fremhævet
af opløsningen og den gode skarphed som den trods alt er i stand til at
levere

Efter sigende har der været tilsvarende problemer med storebroderen. Det
ligner et blødvareproblem så indtil videre arbejder jeg videre med min gamle
skanner med en lavere opløsning men et langt bedre resultat (Canon)

Når man kommer op omkring 16MP så opdager men hvor "dårlige" ældre
farvenegativfilm er. Kan du ikke holde ud at se på farveklatterne så
hjælper det ganske alvorligt at konvertere til s/h. Vel bliver det ikke til
en Tri-X , men tarmsystemet falder til ro

mvh
Michael

Fra : Henning

Dato : 12-10-05 20:23

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligner et blødvareproblem så indtil videre arbejder jeg videre med min
> gamle skanner med en lavere opløsning men et langt bedre resultat (Canon)

Fandt du senere en scanner i samme prisleje der var bedre eller har du helt
opgivet at scanne?

mvh Henning

Fra : waal

Dato : 12-10-05 20:45

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fandt du senere en scanner i samme prisleje der var bedre eller har du
> helt opgivet at scanne?

Som jeg skrev skanner jeg lystigt videre med min gamle Canon (2400ppi)
indtil jeg finder afløseren der nok bliver noget dyrere end først beregnet.
Canon har jo stoppet salget af deres FS4000. Den er go' men desværre
ulidelig langsom (4000ppi via USB1.1) Jeg venter og ser havd der kommer af
nyheder ellers bliver det nok (føj da) en (jeg kan ikke få mig selv til at
skrive navnet) yrk, ørle og så er den holdt sammen med gummibånd

Stoppe ? Et ukendt antal negativer og et skab fyldt med dias så jeg bliver
nok aldrig færdig (og mit forstørrelsesapp. venter på en museeumsplads)

mvh
Michael

Fra : Henning

Dato : 12-10-05 17:46

Normal får indlæg jeg svare på et > foran det oprindelige indlæg men det gør
dette ikke?

Derfor svare jeg undtagelsesvis i toppen.

Jeg har samme konfiguration og mine scan er også ret "grynet" når det er
APS. Efter mange forsøg på at forbedere dette, har jeg konkluderet at det er
APS filmene der er meget kornede. Det kræver dog ikke meget noise fjernelse
før det er OK. Om jeg gjorde det i scanningen eller i særskilt program kan
jeg ikke huske.

Min scanner er p.t. ikke opkoblet, så jeg kan ikke checke om det kan gøres i
scanningen. Sidder der en der ude, der kender en indstilling så APS ikke
behøver en tur gennem "filtret" vil jeg også gerne læse den.

Når jeg scanner almindelige negativer eller dias er der ikke nogen
problemer.

mvh Henning

Fra : lrh

Dato : 18-10-05 11:09

Tak for alle svarene.

Det lyder lidt som om at min fejl har været at scanne i max opløsning
(1600x1200),
og det er mere end hva APS standarden kan klare.

Noget bud på hvad formatet kan "klare" ved scanning?
og så vil jeg prøve 8x multiscan for at se om det giver nogen
forbedring.