Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede: Fluebinding
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-05 20:48

Hejsa.

Jeg har postet dette billede og vil gerne have lidt feedback, det er en lidt
anden type billeder end jeg normalt laver. Billedet er taget i den lokale
sportsfiskerforening, hvor man hvert år afholder fluebindingskursus i
vintermånederne.

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1625080

Thomas Pedersen

Fra : Michael Bothager

Dato : 11-10-05 21:25

Thomas Pedersen <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev:
>Hejsa.
>
>Jeg har postet dette billede og vil
>gerne have lidt feedback, det er en lidt
> [...]

Hej THomas

Det tekniske først, whitepoint ligger alt for højt så højlysene er
brændt ud. jeg ville i konverteringen lægge højeste på ca 225.

Jeg kan ikke lide kornene, de er for fake. Vil du have korn, så skal
du skyde TriX fremkaldt i D-76, på 800 asa

Hænderne skal være lidt mørkere, ikke så mørke som ansigtet, det vil
skabe en bedre balance i billedet.

Lidt større tyngde i skyggerne, konverter til RGB og lav selective
color, blacks +6%.

Endelig skal kontrasten bumpes lidt op.

Selve gråtonerne er fine syntes jeg

Kompositionen er udemærket, men der er lidt der kan gøres bedre imø.
Den tætte beskæring er fin, men du skulle stå lidt højere oppe.
Herved
ville du skjule den metalstang der holder fluen. Det er ikke tydeligt
hvad den gør ibilledet, derfor bør den tages ud. Hotspotten i
baggrunden vil også forsinde bag hovedet. Endelig vil ansigtet blive
mere fokuseret mod fluen, og mindre mod kameraet, herved give indtryk
af mere koncentration.

Det er ærgeligt at bevægelsesuskarpheden og den lyse tshirt gøt at
man
ikke kan se tråden han spinder på, så billedet skal nok tages når
hånden er nederst i sin bevægelse. Men bevægelsesuskaprheden er fed.

Et lille forslag til en serie, et billede der viser at det er en
gruppe af mennesker, der sidder og arbejder koncentreret, et billede
stil med det du viser her, evt. med en instruktør der hjælper, og
endelig et nærbilelde af en næsten færdig flue med fingre og det
hele.
Så vil det fortælle en god lile historie, og når sæsonen går igang
kan
du lave en opfølgning når de fanger de første fisk med fluerne.

Håber det hjælper, det er blot mit lille syn på din virkelighed. Men
jeg syntes du klart skal lave mere dokumentarfoto

Vh
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-05 21:40

"Michael Bothager (slet UR4PZ)" <mibo@UR4PZpost6.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11290624930.394746592145026@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> Håber det hjælper, det er blot mit lille syn på din virkelighed. Men
> jeg syntes du klart skal lave mere dokumentarfoto

Hej Michael.

Det var sgu en kritik man kunne bruge til noget, og den gav stof til
eftertanke, jeg takker mange gange.

Jeg vil også svare på tiltale her. Lysforholdene var faktisk ret så
elendige, fluen og hænderne var oplyst af en lille halogenlampe,
arbejdslyset er vigtigt har jeg ladet mig forstå (måske derfor mine egne
fluer er så grimme og aldrig fanger noget ). Så man endte med et meget
mørkt ansigt og nogle næsten brændte hænder, så jeg valgte at bruge
shadow/highlights til at lysne lidt op for de mørkeste områder og dæmpe de
lyseste.
Jeg valgte den lave vinkel fordi jeg gerne ville have ansigtet med, selvom
det er uskarpt. Det betød at nærmest lagde hen over bordet for at få det
hele med. Men jeg er enig med hotspotten i baggrunden, den kunne eventuelt
have været clonet ud, det er nok min fejl. Grains er brugt fordi de dækkede
over den voldsomme hævning af skygger, det er ikke nogen optimal løsning,
hvilket jeg også godt er klar over, skulle jeg gøre det om, havde jeg måske
brugt en højere ISO.
Bevægelsesuskarpheden var jeg selv vild med, desværre sidder han ikke med
trådholderen i hånden, fluen er faktisk færdig her, det eneste han er igang
med, er at kradse kroppen op så den fylder lidt mere.

Idéen du kommer med til en serie synes jeg er rigtig god, jeg sad faktisk
lige og kiggede på din hjemmeside, og synes at serierne er en skide god idé.
Jeg havde faktisk selv noget af det samme i tankerne da jeg kiggede på det
her billede, det må jeg igang med

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-05 22:05

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden type billeder end jeg normalt laver. Billedet er taget i den lokale
> sportsfiskerforening, hvor man hvert år afholder fluebindingskursus i

Jeg kan lide det, støjen virker finfin for mig. Til gengæld er jeg ikke helt
vild med at bevægelsen i fluebinderens venstre hånd, jeg forbinder
fluebindere (et underligt folkefærd) med ro, total ro, og den opfattelse
spoleres lidt af bevægelsen. Men hvem ved - måske jeg ville have brokket mig
hvis hans hånd var i ro, fordi det virkede stift? Det finder vi ikke ud af,
før du poster et billede med en rolig hånd. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-05 22:27

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:434c2901$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
af,
> før du poster et billede med en rolig hånd. :)

Hej Morten.

Takker for ordene. Hehe, ja fluebinding kan være meget afslappende, men der
er dog bevægelse involveret også, og jeg kan faktisk godt lide at den er med
i billedet. Jeg har faktisk ingen billeder fra igår, hvor hænderne er rolige
tror jeg.

MVH
Thomas

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 12-10-05 14:14

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:434c2901$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
-klip-

> [...]
af,
> før du poster et billede med en rolig hånd. :)

*Bombarderer Morten Wartou med Green Highlanders og Rusty Rats*
Vi er aldeles ikke underlige!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 12-10-05 14:22

Hej Aragorn

> Vi er aldeles ikke underlige!

Kan da godt være vi er underlige, men det vil vi
sågu have lov til at være :)

Mvh Max
Som godt kan lide en "Bloody Butcher"

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-10-05 14:58

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig
> af,
>>
> *Bombarderer Morten Wartou med Green Highlanders og Rusty Rats*

Hæhæ. Bevares. Du kan jo selvfølgelig ikke vide, at i min verden er
"underlig" en yderst positiv ting at få hæftet på sig. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-10-05 16:55

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:434d1656$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
>
> Hæhæ. Bevares. Du kan jo selvfølgelig ikke vide, at i min verden er
> "underlig" en yderst positiv ting at få hæftet på sig. :)

Hej Morten.

Som du forhåbentlig kan se af min smiley er det skam heller ikke så
alvorligt ment som det kunne lyde.
Når alt kommer til alt, er der jo mange mennesker der har hobbies som andre
måske vil kalde underlige eller nørdede - dette er heller ikke negativt
ment, jeg er stolt af at være nørd på en del områder.

Og det med at fluebindere skulle være et specielt roligt folkefærd - det
varer jo kun indtil vi går udendørs og får et hysterisk tilfælde over den
guldfasanfjer, vi ikke kan få til at sidde korrekt på fluen, eller den stump
jungle cock/fjervinge/whatever, der driller ad helvede til! ;oD
Vi hævner os så på fiskene...*gnækker*

Venlig hilsen

Aragorn_DK - overtræt. |-D

--
=================
www.welles.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-10-05 17:36

> [...]
stump
> jungle cock/fjervinge/whatever, der driller ad helvede til! ;oD

Øv, nu er du urimelig, hvorfor kan jeg aldrig få lov til at hævne mig på
nogle fisk over at fluen ikke vil som jeg vil?

MVH
Thomas

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-10-05 17:42

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message
-klip-
> Øv, nu er du urimelig, hvorfor kan jeg aldrig få lov til at hævne mig på
> nogle fisk over at fluen ikke vil som jeg vil?
>
> MVH
> Thomas

Hej Thomas.

Har jeg sagt at du ikke må hævne dig på fiskene??? *mild undren*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-10-05 18:36

> [...]
> -klip-

> Hej Thomas.
>
> Har jeg sagt at du ikke må hævne dig på fiskene??? *mild undren*

Nej, men tror det er fiskene der hævner sig på mig, de dukker i hvert fald
aldrig op

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-10-05 18:00

> [...]
> opfattelse
> brokket

> Som du forhåbentlig kan se af min smiley er det skam heller ikke så

Nej, det er jeg helt klar over. :)

> [...]
> måske vil kalde underlige eller nørdede - dette er heller ikke negativt
> ment, jeg er stolt af at være nørd på en del områder.

Klart - det må være slemt ikke at være nørdet, ikke at have noget at
begejstres over. :)

> [...]
> stump
> jungle cock/fjervinge/whatever, der driller ad helvede til! ;oD

Hæ. Personligt synes jeg det er lettere at gå ned til fiskehandleren, men
sådan er vi jo så forskellige. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 13-10-05 18:34

Hej Morten

> Hæ. Personligt synes jeg det er lettere at gå ned til fiskehandleren, men
> sådan er vi jo så forskellige. :)

Man fisker da heller ikke for fiskenes skyld, det er jo kattemad,
man fisker for sin egen skyld.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-05 19:14

Morten Wartou wrote:

> Hæ. Personligt synes jeg det er lettere at gå ned til fiskehandleren, men
> sådan er vi jo så forskellige. :)

-nogen går til en fotograf, andre tager billederne selv

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-10-05 13:00

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> anden type billeder end jeg normalt laver. Billedet er taget i den lokale
> sportsfiskerforening, hvor man hvert år afholder fluebindingskursus i

Tja... det er ikke helt ved siden af, men det er heller ikke perfekt, den
hånd der holder om fluestikket er alt for dominerende, man holder ikke på
den måde når man binder fluer, og den dækker også for meget af fluestikket...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-10-05 16:48

> [...]
> hånd der holder om fluestikket er alt for dominerende, man holder ikke på
> den måde når man binder fluer, og den dækker også for meget af

Hej Niels.

Jeg er faktisk enig med din kritik, desværre var han allerede færdig med
selve bindingen og var ved at kradse kroppen lidt op. Jeg prøver igen

MVH
Thomas