Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Natursyn på DR1
Fra : Ole Helms

Dato : 10-10-05 21:52

Da jeg hørte Jens Olesens seneste Natursyns udsendelse på DR1 med
naturfotografen Jan Skriver, kunne jeg ikke undgå at tænke på gruppens
talentfulde fotografer og de herlige billeder, der bringes link til
her.
Til hygge og inspiration:
http://www.dr.dk/p1/natursyn/

--
Venligst
Ole Helms

Fra : AS

Dato : 11-10-05 07:20

"Ole Helms" <olehelms@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> naturfotografen Jan Skriver, kunne jeg ikke undgå at tænke på gruppens
> talentfulde fotografer og de herlige billeder, der bringes link til

Ellers tak, men 2-3 dage for sent... Jeg mener, der kunne være sjovt at se
udsendelsen. Mea culpa, jeg læser hyppigere here noget sted, end DR program

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-10-05 19:07

AS <ars@TrasH.net> wrote:

> "Ole Helms" <olehelms@hotmail.com> wrote in message
>
> Ellers tak, men 2-3 dage for sent... Jeg mener, der kunne være sjovt at se
> udsendelsen. Mea culpa, jeg læser hyppigere here noget sted, end DR program

Du kan høre "Natursyn" – som iøvrigt bliver sendt på P1 og ikke DR1 –
som Podcast:
http://www.dr.dk/podcast/program.asp

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-10-05 07:38

"Ole Helms" <olehelms@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturfotografen Jan Skriver, kunne jeg ikke undgå at tænke på gruppens
> talentfulde fotografer og de herlige billeder, der bringes link til

Hmm. Jeg har kigget nærmere på Jan Skrivers hjemmeside
(www.naturskriveren.dk), og hvis han kan leve af det, må der være flere
"amatører" i nærværende gruppe der kan leve endnu bedre af det. Jeg er
faktisk ikke vildt imponeret af hans fotografier.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 08:59

Jens Bruun wrote:

> [...]
> "amatører" i nærværende gruppe der kan leve endnu bedre af det. Jeg er
> faktisk ikke vildt imponeret af hans fotografier.

Hvis du tog de 30-40 bedste natur- og dyrefotos fra en 10-20 af de
skrappeste amatørfotografer i denne gruppe, så vil du muligvis kunne
stykkes en lignende fotogalleri sammen.

Men hver især er denne gruppes amatørfografer nok ikke så alsidige og
produktive, at de vil kunne matche Jan Skriver.

For det at der nogle af denne gruppes amatørfotografer, som på et
begrænset specialområde er meget dygtigere end Jan Skriver, er ikke
ensbetydne med, at de som all-round fotograf er dygtigere end Jan Skriver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-05 10:29

> [...]
> "amatører" i nærværende gruppe der kan leve endnu bedre af det. Jeg er
> faktisk ikke vildt imponeret af hans fotografier.

Hej Jens.

Jeg tror Niels er inde på noget af det rigtige. I Danmark er det meget svært
at leve af naturfotografering alene, markedet for naturfotos og fuglefotos
er for lille eller også er der for mange om buddet. Derfor tror jeg man er
nødt til at have det som en biindkomst for at få det til at løbe rundt. Man
kan også se, at Jan Skriver er uddannet journalist, så mon ikke han har sine
daglige folder som netop det, måske på freelance-basis.

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-10-05 10:55

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at få det til at løbe rundt. Man kan også se, at Jan Skriver er
> uddannet journalist, så mon ikke han har sine daglige folder som

Jamen jeg reagerede blot på, at Jan Skriver skulle være en særlig
inspirationskilde til gruppens talentfulde fotografer. Jeg blev faktisk
slemt skuffet over hans portfolio, men har fuld forståelse for, at han med
stor sandsynlighed får sit udkomme ved skriveri, filmarbejde oa. Som
fotograf er han imo bare ikke noget særligt. Derfor kan han jo godt være en
stor naturformidler, og al respekt for det.

Jeg finder hverken hans dyrebilleder eller landskabsbilleder gode. Faktisk
finder jeg dem under middelmådige. Men som sagt, er det jo nok ikke dér, han
tjener sine penge.

Fra : Ole Helms

Dato : 11-10-05 12:09

On Tue, 11 Oct 2005 11:55:04 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>Jamen jeg reagerede blot på, at Jan Skriver skulle være en særlig
>inspirationskilde til gruppens talentfulde fotografer.

Så har jeg udtrykt mig mere end klodset.
"Til hygge og inspiration" var en lille kommentar til os
lejlighedsknipsere, som måttet mene, at gode naturbilleder bare lige
er noget man går ud tager.
Efter at ha' hørt udsendelsen er jeg såmænd bare endnu mere imponeret
over kvaliteten af de fuglebilleder, der bringes links til her.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 12:31

Ole Helms svarer:

> [...]
> Efter at ha' hørt udsendelsen er jeg såmænd bare endnu mere imponeret
> over kvaliteten af de fuglebilleder, der bringes links til her.

Tja... jeg synes faktisk, at der er masse af inspiration at hente hos Jan
Skriver, for han viser netop, at det ikke er nok at kunne knipse nogle få
super gode billeder.

Jan Skriver er netop kommet frem på den vekselvirkning der er ved, at han
også forstår at skrive om naturen, og formidle naturoplevelser.

En af mine bekendte er Steen Ulnits, han skriver bøger og artikler om
lystfiskeri, han fotograferer også, og han når også meget langt med sine
billeder, de er jo illustrationer i alle hans bøger.

Steen Ulnits har også et lille fotogalleri, for at undgå billedtyveri, så
har han desværre valgt en noget begrænset opløsning.
www.ulnits.dk/fotoarkiv/tekst.html

Min pointe er iøvrigt, at hvis folk vil ud over rampen med deres
billeder, så er vejen frem, at der spilles på flere strenge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ab©

Dato : 11-10-05 16:16

> Steen Ulnits har også et lille fotogalleri, for at undgå billedtyveri, så
> har han desværre valgt en noget begrænset opløsning.
> www.ulnits.dk/fotoarkiv/tekst.html

Han har også mange rigtig gode, men han har jo også en del "fusere", som han
burde have luset ud - f.eks. på denne side
http://www.ulnits.dk/fotoarkiv/Danmark/preview_03of25.html hvor de værste er
"Bundgarn i Limfjorden" og "Fiskerpige ved Kalø Vig" - i øvrigt er skæve
horisonter nærmere reglen end undtagelsen.

ab (-c:)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 16:48

In article <434bd71d$0$90331$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, ab© wrote:

> [...]
> "Bundgarn i Limfjorden" og "Fiskerpige ved Kalø Vig" - i øvrigt er skæve
> horisonter nærmere reglen end undtagelsen.

Jeg synes også hans "watermarking" er irriterende (den kraftige vignettering
i øverste højre hjørne på halvdelen af billederne).

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-10-05 08:54

ab© wrote:

> [...]
> "Bundgarn i Limfjorden" og "Fiskerpige ved Kalø Vig" - i øvrigt er skæve
> horisonter nærmere reglen end undtagelsen.

Jeg vil ikke anfægte din kritik, men det er ikke desto mindre en
kendsgerning, at Steen Ulnits har fået trykt i tusindvis af hans billeder
i bøger, aviser og blade.

De fleste af Steen Ulnits billeder er iøvrigt optaget analogt på
Kodakrome, så skævhedden kan være opstået i scanningen, uden at det dog
er en undskyldning for, at dette ikke er rettet i en efterfølgende
billedbehandling, men humlen er nok, at Steen Ulnits slet ikke bearbejder
hans billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen