Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ren tågesnak
Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 13:28

Så der er anledning til et par nemme hug.

Jeg er simpelthen så bidt af de tågede morgener, at jeg somme tider
tager afsted før nødvendigt a h t jobbet for at skyde lidt billeder.

Når solen lige antydningsvist melder sin ankomst er jeg lost og dyrker
sofastykke-stemningen.

Hug og tudekiks behandles efter forgodtbefindende.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/index.htm

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-10-05 13:38

Ole Larsen wrote:
> Så der er anledning til et par nemme hug.
> Når solen lige antydningsvist melder sin ankomst er jeg lost og dyrker
> sofastykke-stemningen.
> http://home.tiscali.dk/muggler/03/index.htm

Jeg synes der er meget langt fra dén stemning jeg selv oplever i de
disede morgentimer. Jeg bliver glad når jeg oplever solens stråler bryde
morgendisen gennem træerne eller over bakkerne. Dine billeder giver mig
flere associationer mod en dyb, grå depression. Sofastykker? Nej tak!

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 15:31

Kim Jensen skrev:

> [...]
> morgendisen gennem træerne eller over bakkerne. Dine billeder giver mig
> flere associationer mod en dyb, grå depression. Sofastykker? Nej tak!

Jeg sender lige nogle Fontex..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 14:50

In article <43490cce$0$49022$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:
> [...]
> sofastykke-stemningen.
>
> Hug og tudekiks behandles efter forgodtbefindende.

Uden at forsøge at lyde som NRE, så er min feedback til dig, at det
er noget makværk. De kan laves året rundt ved at ånde på objektivet inden
man tager et billede.

De gode tågebilleder er gode fordi, at ikke hele billedet er tåget, men
at der ligge en klat tåge hist og pist, og en del af billedet er uden tåge.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 15:33

Povl H. Pedersen skrev:

> Uden at forsøge at lyde som NRE, så er min feedback til dig, at det
> er noget makværk. De kan laves året rundt ved at ånde på objektivet inden
> man tager et billede.

Du mener vel ikke at det er makværk fordi de kan tages året rundt
Og nej, at ånde på obj. giver ikke samme resultat

> De gode tågebilleder er gode fordi, at ikke hele billedet er tåget, men
> at der ligge en klat tåge hist og pist, og en del af billedet er uden tåge.

Så er det sat på plads.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 16:55

In article <43492a1c$0$49011$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:

> Du mener vel ikke at det er makværk fordi de kan tages året rundt
> Og nej, at ånde på obj. giver ikke samme resultat

Har du prøvet ? :) Det hele er sløret. Om det er et dugget objektiv eller
tåge kan man ikke umiddelbart se.

> Så er det sat på plads.

Det var den konstruktive kritik. Vent til solen er stået op, eller tågen
er begyndt at lette af anden grund (eksempelvis vind), og udnyt så at
tågen "hænger" i lave områder, skyggeområder etc. Et uskarp billede er
der ikke meget sjovt ved.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 17:17

Povl H. Pedersen skrev:

> Har du prøvet ? :) Det hele er sløret. Om det er et dugget objektiv eller
> tåge kan man ikke umiddelbart se.

Ok ja - dengang da..... Og den gradvise stigning i uskarphed, der kommer
af tågen, kommer ikke ved at ånde på obj., men det
er uvæsentligt her.

> [...]
> er begyndt at lette af anden grund (eksempelvis vind), og udnyt så at
> tågen "hænger" i lave områder, skyggeområder etc. Et uskarp billede er

Ja, det er rigtigt, at stedvis tåge er bedre i de fleste tilfælde end
tåge over det hele.
Og så er det vist ikke nogen hemmelighed, at jeg mener at _nogle_
uskarpe billeder gør sig fint.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-10-05 10:10

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> tågen er begyndt at lette af anden grund (eksempelvis vind), og udnyt
> så at tågen "hænger" i lave områder, skyggeområder etc. Et uskarp

Jeg synes det er problematisk, at man dyrker opskriften på 'det gode
billede' på denne måde. I virkeligheden er billedet, der sammensættes af
alle disse gode råd jo opskriften på et sofastykke par excellence.
Billedet af noget natur, lidt solstrejf gennem tågen emmer af skønhed og
estetik - men er så konventionelt, at selv jeg kunne finde ud af at tage
det.

Bør man ikke vise så meget mental elastik, at man accepterer et andet
udgangspunkt eller billedsyn end det, der er ens eget.
Det er ikke sikkert at Oles tågerier ville være dem, der er egnet til et
plakattryk eller en reklame i modsætning til det, du oven over giver
opskriften på. Men jeg synes ikke nødvendigvis at foto skal være ren
estetik.

Man kunne jo forestille sig, at man med udbytte kastede sig over studier af
f.eks. tåge, for derigennem at udforske hvilke muligheder, der er. Og DET er
spændende, synes jeg. Personligt har jeg snart taget en million billeder i
små pittoreske middellandsbyer i mellemitalien. Og jeg har i den senere tid
overvejet meget, om der på sin vis ikke var mere udfordring og ide i at
prøve at tage billeder af en ganske almindelig dansk vejlandsby af den
slags, der nærmest er under afvikling i DK. Eller hvad med at prøve rent
billedmæssigt at beskrive et fænomen, der er så nærværende som f.eks.
motorveje.
Og er et parcelhuskvarter fra midten af forrige århundrede ikke et muligt
motivområde.
Og naturen, hvad med den. 90% af alle naturbilleder tages med lav sol og blå
himmel. Hvorfor? Min påstand: Fordi det er lettest. Men hvad med at skildre
den i Danmarks så almindelige vejrtype med overskyet og blæsvejr? Se DET er
svært.

Der kunne skrives bøger om alt det, vi ikke fotograferer. Hvad jeg synes er
foruroligende er, at det, der er nært ved os ikke skildres ret meget -
sikkert fordi vi har svært ved at se motiverne.

Desværre har Ole pga. af manglende linkning gjort det umuligt for mig at gå
ind i diskussionen af det enkelte billede. Og jeg vil da også mene, at han
med den lidt IMO lidt blaserte bemærkning om sofastykkeri lægger op til den
lidt - når vi nu så ofte hiver den frem - rindalske billedopfattelse, som
opskriften passer så fint til, så han er nok selv ude om det.

Jeg er til gengæld lidt forbløffet over at ingen har nævnt den for mig
hæslige ISO-støj, som modvirker den sløring og blødhed, tågen giver. Og
ISO-støj er slet ikke et virkemiddel der virker på samme måde som
kornstrukturen ved hurtige gammeldaws film - denne støj er bare grim.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-05 14:48

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> lidt - når vi nu så ofte hiver den frem - rindalske billedopfattelse, som
> opskriften passer så fint til, så han er nok selv ude om det.

Hvis min erkendelse af at jeg hengiver mig til en sofastykke-stemning
skulle være blasert og have nogen som helst indflydelse på opfattelsen
og kommentarer til billederne, takker jeg fra.

> [...]
> ISO-støj er slet ikke et virkemiddel der virker på samme måde som
> kornstrukturen ved hurtige gammeldaws film - denne støj er bare grim.

Disse morgener står klart i min hukommelse som rå og "grovkornede" så
man næsten fornemmede de enkelte vanddråber. Jeg har ikke gjort noget i
den anledning, men forsøgt og forkastet en "neat-treat".

Fra : JA

Dato : 09-10-05 15:57

> [...]
> afsted før nødvendigt a h t jobbet for at skyde lidt billeder.
>
> Når solen lige antydningsvist melder sin ankomst er jeg lost og dyrker
Undskyld mig , men hvad er motivet, det fortaber sig måske i tågen, og tåge
ja den er pr. dif¨. uskarp det er dine billeder desværre også. Så på'en igen
fin et motiv og stil skarpt.
Vh
jens

Fra : Brian S

Dato : 09-10-05 22:22

Det miskendte geni vol. 14.
Gaaab vol. 2.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-05 05:04

Brian S skrev:
> Det miskendte geni vol. 14.
> Gaaab vol. 2.

Fotograferer du?

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-10-05 15:01

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev:
>Så der er anledning til et par nemme hug.

Hm, nope, ikke nemme hug imø.

>Jeg er simpelthen så bidt af de
>tågede morgener, at jeg somme tider
>tager afsted før nødvendigt a h t
>jobbet for at skyde lidt billeder.

Kender det godt at tage afsted inden man skal møde for at få lavet
lidt sjovt. Men permanenten ville nol ryge såden en morgen der

>Når solen lige antydningsvist
>melder sin ankomst er jeg lost og dyrker
>sofastykke-stemningen.

hov-hov, var du ikke lige på vej på job??

>Hug og tudekiks behandles efter
>forgodtbefindende.
>
>http://home.tiscali.dk/muggler/03/i ndex.htm

Generelt er jeg ikke glad for den måde du har valgt at beskære på,
der
er for meget tåge-himmel med, og den såænende forgrund er på nogle af
dem lidt for hårdt beskæret.

Værst rent beskæringsmæssigt syntes jeg er 08a. Her syntes jeg en
anden beskræing er meget tiltrængt, meget mere af forgrunden skal med
i billedet, der er jo et helt liv i kornet/planterne. Den store grå
himmel-tåge bidrager ikke til billedet, og tågen over træerne/huset
er
tilstrækkelig. Beskær også vesntre side så den skrå kant ikke er med.

Men stemningsfuldt, og jeg kan godt lide kornene, er det rigtig gode
gammeldags korn?

Vh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-05 18:37

Michael Bothager (slet F0WGI) skrev:

> [...]
> er
> tilstrækkelig. Beskær også vesntre side så den skrå kant ikke er med.

Ja, jeg er måske fanget i begejstring over tågen og hvad den gør på
afstand.

> Men stemningsfuldt, og jeg kan godt lide kornene, er det rigtig gode
> gammeldags korn?

Det er majs. Spøg til side, det er en p&s på 400 asa, ægte digitale korn.
Tak for ordene

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-05 19:08

Ole Larsen wrote:

> Hug og tudekiks behandles efter forgodtbefindende.
>
> http://home.tiscali.dk/muggler/03/index.htm

De virker for tunge, rodede, og kompositorisk er de meget slappe, prøv
med nogle meget mere enkle motiver...

Prøv at se disse:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/traeer_&_buske/_vejtraeer_taage-69.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/traeer_&_buske/_vejtrae_taage-71.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/landbrug/husdyr/_heste_i_taagen-48.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-10-05 05:23

Niels Riis Ebbesen skrev:

> De virker for tunge, rodede, og kompositorisk er de meget slappe, prøv
> [...]
Ja NRE, det er venligt af dig at vejlede om hvordan jeg "burde"
fotografere. Dog synes jeg det indlysende, at den slags billeder du
viser som eksempler, ligger langt fra hvad jeg tilstræber.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 12:41

Ole Larsen wrote:

> Ja NRE, det er venligt af dig at vejlede om hvordan jeg "burde"
> fotografere. Dog synes jeg det indlysende, at den slags billeder du
> viser som eksempler, ligger langt fra hvad jeg tilstræber.

Hmm... jeg forsøger ikke at vejlede dig i hvordan du "burde" fotografere,
og jeg kan godt se, hvad det er du går efter, så mine bud handler
sådanset kun om, at 35 års erfaring siger mig, at i tågebilleder skal der
være en forgrund og noget der gør, at man reelt fornemmer motivet
gradvist faeder ud i tågen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-10-05 17:16

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> handler sådanset kun om, at 35 års erfaring siger mig, at i tågebilleder
> skal der være en forgrund og noget der gør, at man reelt fornemmer

Nååå........lidt sådanne:

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-04-08a.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-05 23:52

Ole Larsen wrote:

> Nååå........lidt sådanne:
>
> http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-04-08a.htm

Ja det er ihvertfald i den rigtige retning, men det ka' godt blive endnu
bedre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen