Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter
Fra : Bruno Svendsen

Dato : 09-10-05 11:09

Hej

Hvad er et ND filter.

Hilsen bruno

Fra : condrup.net

Dato : 09-10-05 11:20

"Bruno Svendsen" <bruno.svendsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4348eae1$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Hvad er et ND filter.
>
> Hilsen bruno

Google er din ven.
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/filter-ND.html

Bruges bl. a i landskabsfotografering. Når jeg ønsker at få en ensartet
eksponering i min billedeflade, måler jeg lys på himlen samt jorden. Den
blændeforskel man har der, kompenserer man så for med et ND filter. De
findes i mange udgaver. afhængigt af hvor meget blænde man kompenserer for.
Cokin laver et sæt som er billigt og virker glimerende. Du kan bl.a lægge
flere oveni hinanden. Ønsker du at arbejde med lange lukketider men der er
for megen lys, kan man bruge helt igennem grå filtre. Der er mange
muligheder.

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-05 11:27

"condrup.net"

> [...]
> flere oveni hinanden. Ønsker du at arbejde med lange lukketider men der er
> for megen lys, kan man bruge helt igennem grå filtre. Der er mange

Når det mener du Tror du selv lige skal læse den side du linker til høhø-
Et gradueret filter filter vil gøre det du snakker om i landskabs fotografering.
Var den høj igår. )-max-

Fra : condrup.net

Dato : 09-10-05 12:24

> [...]
> høhø-
> Et gradueret filter filter vil gøre det du snakker om i landskabs

Ikke desto mindre virker det, stor artikel om det i Photography Monthly, så
kom igen "fuglemand".. Var den høj igår?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-05 13:14

"condrup.net" <contact@REMOVECAPScondrup.net> skrev i en meddelelse

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre virker det, stor artikel om det i Photography Monthly, så
> kom igen "fuglemand".. Var den høj igår?

Det du snakker om er et gradueret ND filter, bare så vores unge
ven ikke tror at et ND filter på magisk vis ændrer kontrast forholdet
i et landskab, det fremgår ikke helt tydeligt af dit indlæg, og heller ikke
af dit link. Til gengæld er dit tip til vores unge ven, om at søge mere
dybtgående viden på google, sjældent inspireret, bravo "big C"!!)
Høj og høj, jeg har altid en lille fjer på.. )-max-

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 09-10-05 11:47

> [...]
> der er for megen lys, kan man bruge helt igennem grå filtre. Der er mange

Njah...ikke helt. Et ND filter er et neutral density filter, eller neutralt
gråt. Det bruges, hvis den ønskede (lave) blænde ikke kan opnåes med et godt
oplyst motiv.

Det du omtaler, plejer jeg at kalde graduerede filtre, og kan være alle
farver inkl grå.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Reidar Solberg

Dato : 09-10-05 11:48

> Hvad er et ND filter.
>
> Hilsen bruno

Du finner litt om bruk av ND filter her:
http://www.fototips.no/index.php?side=bevegelser2#nd

Mvh Reidar

Fra : Newbie@news

Dato : 09-10-05 13:25

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse

> Du finner litt om bruk av ND filter her:
> http://www.fototips.no/index.php?side=bevegelser2#nd
>
> Mvh Reidar

Det er da bare et link/et site som kan bruges( ihvertfald af mig) til at
forstå, hvad der står i div. fotobøger.