Foto
IBM760 5420
Teil 3020
støv på ccdén ??
Fra : Søren Olesen

Dato : 08-10-05 22:24

Jeg har ikke selv problemet og har ikke tænk på det som sådan ! men da min
svigerfar ville skifte sit gl. kamera ud med et DSLR alla 350D eller D50
eren, var den lokale fotohandler ikke sen til at fra råde, købet af dslr
pgr. meget støv på ccden, der bliv talt om rep priser på op til 1200,- som
for nogle skulle fortages flerer gange om året !!! han kunne til nøds få
lov til at købe et om E300, for den kunne rense sig selv ! fotohandleren var
helt der ud st han faktisk ikke ville sælge andre Dslr

nu kunne jeg godt tænke mig at hører jeres egne erfarning med det problem !!
er det stort og ofte eller måske lidt overdrevet ????

venlig hilsen søren

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-10-05 13:56

"Søren Olesen"
> [...]
>
> nu kunne jeg godt tænke mig at hører jeres egne erfarning med det problem !!
> er det stort og ofte eller måske lidt overdrevet ????

Hvilken fotohandler var det? -max-

Fra : Brizz

Dato : 08-10-05 15:49

-max- wrote:
> Hvilken fotohandler var det? -max-

En der tydeligvis har nok med penge siden han ikke ønsker sig flere kunder.
Det var ligefør jeg kunne tro det var Bingo i Rødovre og ekspedienten
var ham den gamle.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-10-05 16:30

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> En der tydeligvis har nok med penge siden han ikke ønsker sig flere
> kunder.
> Det var ligefør jeg kunne tro det var Bingo i Rødovre og ekspedienten var
> ham den gamle.

Første regel for enhver fotografiapparaturkøber: stol ALDRIG på en
Bingoansat.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : HKJ

Dato : 08-10-05 16:51

Morten Wartou wrote:
> Første regel for enhver fotografiapparaturkøber: stol ALDRIG på en
> Bingoansat.

Det er da en gang vrøvl. Faktisk er mit favoritsted at købe fotoudstyr
ved en (bestemt) Bingo, de har altid givet mig en god pris.

Hvis du endelig vil sige noget i den retning, så må det være: Stol
aldrig på en sælger. De arbejder for at tjene penge til forretningen og
sig selv, ikke for at forære dig udstyr.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-10-05 14:32

"Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> wrote in message
> [...]
> lov til at købe et om E300, for den kunne rense sig selv ! fotohandleren
> var helt der ud st han faktisk ikke ville sælge andre Dslr

Det var dog latterligt, har han aktier i Olympus eller hvad?

> nu kunne jeg godt tænke mig at hører jeres egne erfarning med det problem
> !! er det stort og ofte eller måske lidt overdrevet ????

Det kan pustes væk med en blæsebold og så slemt er det altså ikke. Det kan
jo også fjernes bagefter på computeren. Jeg vil vædde med at mange herinde
vil give mig ret i at skiftet fra Analogt til Digitalt SLR er et rigtig godt
skift.

En rensning koster 500 kr hos DFA og det skal kun til hvis der er kommet
fedt på. Jeg bruger en øresprøjte fra apoteket og blæser støvet væk med den,
det virker fint og jeg gør det nok omkring en gang om måneden.

En anden ting er så at man kan beskytte sig mod støv. Altid have låg på
bagenden af objektivet når det ikke sidder på. Altid holde kameraet med
bajonet fatningen ned af. Så falder støv ikke naturligt ned i kameraets
spejlet, hvorefter det kan sætte sig på sensoren. Men så stort et problem
som den sælger gør det til, er det altså ikke.

Kan din svigerfar lide at fototografere og vil han fortsætte med det, så er
der kun én vej. DSLR. Det er absolut tilrådeligt, mest på grund af den
satore frihed i fotograferingen.

Mvh
Simon

Fra : [HCS] 4000

Dato : 08-10-05 15:29

Drop den fotohandler, han har overhovedet ikke forstand på det.
Jeg har haft DSLR de sidste 4 år, og har indtil nu klaret mig med en
øresprøjte til 30 kr. fra apoteket.
NB! Der skal endelig ikke vand i. kun luft.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-05 15:32

"Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

Hér er ikke tale om støv på CCD'en, men om støv på hjernen hos din lokale
fotohandler. Fyr ham.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 18:38

Dit ur på pc'en passer ikke...

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-10-05 17:47

On Sat, 8 Oct 2005 18:38:09 +0100, "Torben Falck" <tof snabela
falcknet punktum com> wrote:

>Dit ur på pc'en passer ikke...

Der er kommet støv i det
mvh Ebbe

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-10-05 22:12

Søren Olesen wrote:
> [...]
> !!! han kunne til nøds få lov til at købe et om E300, for den kunne
> rense sig selv ! fotohandleren var helt der ud st han faktisk ikke

Det kan være han også har haft nogle mindre heldige oplevelser med f.eks.
Canon..

> nu kunne jeg godt tænke mig at hører jeres egne erfarning med det
> problem !! er det stort og ofte eller måske lidt overdrevet ????

Der er da i hvert fald lidt problemer med det ved Canon 20D.. Har lige været
med til at sende sådan et retur 3 gange i træk.. Der er kommet et nyt kamera
hver gang (kan vi se på serienummeret), men hver gang er der støv på
CMOS'en. Køberen vil have et kamera som der fra starten ikke er "beskidt",
så det bliver sendt retur hver gang, og bliver ikke renset, men byttet til
et nyt.

Med den leveringstid Canon har på 20D, samt at forhandleren skal sætte penge
til på porto hver gang kameraet skal sendes retur, kan jeg udmærket godt
forstå hvis omtalte forhandler måske ikke har haft lyst til at sælge sådan
et slags kamera... At det jo så nok er lidt pjat, at støv på cmos/ccd skulle
være så slemt, er en anden sag

Ang. Olympus E300 så er det da en kæmpe klump.. Jeg synes det er rimelig
uhandy at holde og det er grimt og kikset at se på.. Er der nogle herinde
som har taget billeder med det og som vil fortælle om det overhovedet er
noget værd? Det er vist noget med, at det benytter noget 4/3 system som
skulle være smart..? hehe

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 00:49

In article <BCW1f.70222$Fe7.238425@news000.worldonline.dk>, Anders Houmark wrote:

> [...]
> et slags kamera... At det jo så nok er lidt pjat, at støv på cmos/ccd skulle

Hvis han vil have et rent, så skal Canon ændre produtions- og pakkeprocess.
Alle er støvede fra starten. det er led i uddannelse af brugeren, og for
at sikre han ikke er alt for øm over at skifte objektiver :)

> [...]
> som har taget billeder med det og som vil fortælle om det overhovedet er
> noget værd? Det er vist noget med, at det benytter noget 4/3 system som

3/4 er smart. Det er en ny standard, dvs der er ikke gamle brugte
objektiver til at tage markedsandele og kroner fra producenten.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-10-05 10:23

Søren Olesen wrote:

> nu kunne jeg godt tænke mig at hører jeres egne erfarning med det
> problem !! er det stort og ofte eller måske lidt overdrevet ????

Nej, det er et kæmpeproblem med uvidende og forvrøvlede ekspedienter i
fotoforretninger.

mvh
Jan

Fra : Søren Olesen

Dato : 10-10-05 15:38

Hej til Jer alle

Jeg vil sige jeg tak for ulejligheden !!!
hvad jer lige kan drage ud af det hele, så er der en risiko hvis ikke man er
lidt opmærksom når man skifter objektiv !!!
jeg vil nu se om jeg kan få min svigerfars tro på et DLSR tilbage !!! og
henvise ham til en anden fotohandler

søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 15:56

In article <diduch$37e$1@news.orange.dk>, Søren Olesen wrote:
> Hej til Jer alle
>
> Jeg vil sige jeg tak for ulejligheden !!!
> hvad jer lige kan drage ud af det hele, så er der en risiko hvis ikke man er
> lidt opmærksom når man skifter objektiv !!!

Næh, jeg skifter objektiv uden at tænke meget over det, og beskytter
objektivet fremfor kameraet. Der kommer så ind imellem lidt støv, men det
fjerne man ved at puste det væk, eller med PecPads (specielle fnugfrie
servietter til at rense optik).

> jeg vil nu se om jeg kan få min svigerfars tro på et DLSR tilbage !!! og
> henvise ham til en anden fotohandler

Ja, den første forhandler var ikke meget værd.

Fra : HKJ

Dato : 10-10-05 16:20

Søren Olesen wrote:
> hvad jer lige kan drage ud af det hele, så er der en risiko hvis ikke man er
> lidt opmærksom når man skifter objektiv !!!

Forkert.
Der vil altid komme støv på sensoren, men det er ikke det store problem
at fjerne det med en blæsebold.