Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D50 og Nikkor F - AF(G)
Fra : Erik Guldbrandt Henr~

Dato : 04-10-05 16:54

Jeg overvejer at købe et Nikon D50, og er i besiddelse af bla. et Nikkor
AF-G (70-300mm) vil dette objektiv kunne anvendes sammen med D50? Og vil der
være specielle forhold jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Her
tænker jeg specielt på "G" modellen.

Hilsen
Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-10-05 17:00

Erik Guldbrandt Henrichsen skrev:
> [...]
> være specielle forhold jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Her

Prøv at se her. Godt nok er D50 ikke nævnt, men mon ikke D70 angivelsen
gælder?

http://www.bythom.com/lensacronyms.htm

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Erik Guldbrandt Henr~

Dato : 04-10-05 18:14

Hej Ole,

Tak for svaret. Min bekymring går på det forhold, at i dag benytter jeg
objektivet til mit F70, her virker det fint, men blændetallet skal "styres"
fra kameraret (kan altså ikke sættes direkte fra objektivet) Om D50 hhv. D70
har denne mulighed er det "springende punkt" og her kan jeg være bange for
at der også kan være forskelle på D50 og D70.

Der er ikke mange oplysninger om emnet, i alle tilfælde ikke hvor jeg har
"kikket" på nettet.

Hilsen
Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-10-05 18:44

Erik Guldbrandt Henrichsen wrote:

> [...]
> objektivet) Om D50 hhv. D70 har denne mulighed er det "springende
> punkt" og her kan jeg være bange for at der også kan være forskelle

Du kan sagtens bruge G-objektiver på de nævnte modeller. De nye objektiver
fremstillet til disse kameraer er netop af G-typen, hvor man sætter blænden
på kameraet og ikke på objektivet.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-10-05 18:57

"Erik Guldbrandt Henrichsen" <erik.guldbrandt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> D50 hhv. D70 har denne mulighed er det "springende punkt" og her kan jeg
> være bange for at der også kan være forskelle på D50 og D70.

Det samme er tilfældet på Nikon D70/D50. Man styrer blænden på det forreste
commandhjul med pegefingeren pr. default. og lukkertiden på
tommelfingerhjulet bagpå.

Det er sådan, at Nikon Kameraerne generelt er bagudkompatible, mens
objektiverne generelt ikke er det i samme omfang.

Du kan f.eks godt anvende AIS optikker (manuel fokus) på et D70, men mister
lysmåling, AF og automatik i brugen. Dog har du fokus indikator, som virker
uanset.

Alle modeller af AF-objektiver virker på et D70.

Omvendt er der flere nye objektiver, der kun virker med nye kameramodeller:
AF-S virker kun med de nyere kameraer, der understøtter den fuldt
elektronisk overførsel af data. og de nyere DXmodeller virker kun med
Digitale SLR med halfsize sensor - DX-sensor. Og så er der de nyere
optikker, der ikke længere har nogen blændering, De passer kun sammen med
nyere kameraer, der kan styre blænden internt.
D70/s/50 er den nyeste generation af kameraer og er derfor bagudkompatible
med stort set det hele.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 04-10-05 21:03

> [...]
> være specielle forhold jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Her

Det passer perfekt på D50.

Vær dog opmærksom på at D50 kun har et hjul, der så kan fungerer som
blænde eller lukkertid. Hvis du kører helt manuelt skal du bruge en knap
til at skifte mellem funktionerne.