Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cullman blitz noget skrammel?
Fra : Thomas

Dato : 03-10-05 17:47

Hejsa.

Mit budget synes jeg ikke tillader en Canon EX blitz. Jeg har set at
Cullman laver nogle Canon-kompatible blitz, som hos technicdirekt er ret
billige. Er de noget værd?
Er man lige så godt stillet med 350D's indbyggede flash?

Thomas

Fra : Jacob

Dato : 03-10-05 18:02

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billige. Er de noget værd?
> Er man lige så godt stillet med 350D's indbyggede flash?

med
http://www.cullmann-foto.de/en/products/flashes/digital/60130D4500-C_Eng.htm
er du rimligt gearet. afhænigt af hvad du bruger af objektiver. Jeg ville
personligt ikke vælge nogle af de mindre modeller. mest fordi jeg ikke tror
på at de understøtter e-ttl

Jacob

Fra : Thomas

Dato : 03-10-05 18:12

Jacob wrote:

> [...]
> personligt ikke vælge nogle af de mindre modeller. mest fordi jeg ikke tror

Så hvis budgettet ikke skal være i Canon-klasse, vil du ikke anbefale en
Cullmann kan jeg forstå. Den du linker til koster det samme som 220 EX.
De har nogle mindre, eks:
<http://technikdirekt.de/main/page.html?pageid={28cc4750-c1f8-42f2-b4ef-fe48b9d4c969}&SESSIONID=qxe5ut3afpnrzybeabk0ei45&DS=2&TS=0307091524&type=focus&doctype=article&focus=679110&focuslayout=full5&focuslayout=full5>
til 53 euroner.
Ifølge
<http://www.cullmann-foto.de/en/products/flashes/digital/34_AF_DIGITAL.htm>
understøttes både TTL og E-TTL på den "lille" model. Men hvis det er en
lodret løgn, og hvis flashen ikke giver noget i forhold til den
indbyggede, så er det jo alligevel 50 euroner ud af vinduet.

Andre der har en mening?

Thomas

Fra : Jacob

Dato : 03-10-05 18:29

> [...]
> lodret løgn, og hvis flashen ikke giver noget i forhold til den
> indbyggede, så er det jo alligevel 50 euroner ud af vinduet.

Ja du har ret. det understøttes. det havde jeg ikke set. den er væsentligt
kraftigere end den indbyggede. og til 50? er den sikkert et godt køb. og
kraftigere end 220EX er den også

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-05 19:37

> [...]
> billige. Er de noget værd?
> Er man lige så godt stillet med 350D's indbyggede flash?

Du får to ting med en ekstern flash som gør dine fotos bedre.

Indendørs kan du vippe hovedet (på flashen sådan du skyder opad i en
vinkel mellem 45 grader og lige lodret så du bruger loftet som reflektor.
Det kan give rigtigt gode billeder med en naturlig belysning. Det kræver
heller ikke så meget af flashens automatik - om ikke andet kan du sætte
fuldt blus på lampen og skyde manuelt.

Hvis du skyder direkte, så vil risikoen for røde øjne blive væsenligt
nedsat. Det er nok her du især har brug for Ettl for at sikre korrekt
belysning. Du kan evt lave en hjemmelavet diffuser hvis du ikke kan finde en
færdig Bouncer til den.

Kort sagt - du vil få stor gavn af en ekstern flash. Men om Cullmann'en er
god nok ved jeg ikke . Men prøv...

Mvh Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 21:32

> [...]
> nedsat. Det er nok her du især har brug for Ettl for at sikre korrekt
> belysning. Du kan evt lave en hjemmelavet diffuser hvis du ikke kan finde

Stofen laver en der passer til den.

> Kort sagt - du vil få stor gavn af en ekstern flash. Men om Cullmann'en er
> god nok ved jeg ikke . Men prøv...

Godt nok er Sigmas blitz lidt dyere, men jeg syntes man får lidt mere
styring over dem. Cullman laver E-TTL kompatible, men Sigma laver dem
direkte til E-TTL og I-TTL osv. til de kamera producenter de nu laver deres
ting til.

Mvh
SImon

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-05 21:39

"Simon Nielsen" skrev i
> Godt nok er Sigmas blitz lidt dyere, men jeg syntes man får lidt mere
> styring over dem.

I princippet er jeg enig. Jeg har selv en Sigma 500 Super som jeg er meget
glad for. Men i en tidligere tråd, sagde Thomas at den var alt for dyr for
ham. Alternativt er der også en EF 500 DG ST, som ligger midt imellem
prismæssigt. Fordelen ved den er at man senere kan købe en Sigma Super, - så
har man to flashes der kan arbejde sammen trådløst.

Mvh Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 22:00

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> så
> har man to flashes der kan arbejde sammen trådløst.

Det er rigtigt, det kan jeg godt se fordelen i. Jeg tror egentlig også det
var en EF 500 DG ST jeg mente i stedet for Super udgaven, jeg ved godt at
super udgaven er en del dyere, jeg har selv haft sådan en jo, som jeg nu har
byttet for en Nikon SB-800

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 21:24

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> [...]
> billige. Er de noget værd?
> Er man lige så godt stillet med 350D's indbyggede flash?

Nej de kan sagtens bruges, men jeg vil næsten sige at du når længere med en
Sigma DG Super EF-500 E-TTL. Den klarer mange lysopgaver næsten lige så flot
som Canons egne blitz. Jeg havde selv en cullman flash og den gjorde
arbejdet ganske ok, men jeg syntes at sigma blitzen var bedre.

Mvh
Simon

Fra : Erik W.

Dato : 04-10-05 08:42

"Thomas" skrev i en meddelelse

> [...]
> billige. Er de noget værd?
> Er man lige så godt stillet med 350D's indbyggede flash?

Hej igen. Oveni alt det som allerede er sagt, så vil jeg lige tilføje at en
ekstern blitz er god i meget dårlig belysning fordi den giver en kraftig
AF-assist (et hjælpelys så kameraet kan stille skarpt). Når du bruger
Canons pop-up flash så fyrer den flashen inden den tager billedet, hvilket
jeg ikke synes er ret fedt.

- så jeg synes da at du skal prøve at købe
http://www.cullmann-foto.de/en/products/flashes/digital/34_AF_DIGITAL.htm,
og så give en anmeldelse af den her i gruppen. Du har jo 14 dages returret
på ting købt ved Technickdirekt, så hvis den ikke duer, så skal du bare
sende den tilbage igen. TD skal ovenikøbet betale portoen.

Mvh Erik

Fra : Thomas

Dato : 04-10-05 14:26

Tak for alle jeres svar. Det ender jo nok med at jeg forsøger mig med
Cullmann 34.

Thomas

PS: Hvor hurtige er technikdirect til at levere, når varen er på lager mon?

Fra : Erik W.

Dato : 04-10-05 16:38

> [...]
> Cullmann 34.
>

> Thomas
>
> PS: Hvor hurtige er technikdirect til at levere, når varen er på lager

Så snart du får en mail med headeren Versandinformation, går der ikke andet
end tre dage.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-05 17:21

In article <434282fe$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:
> Tak for alle jeres svar. Det ender jo nok med at jeg forsøger mig med
> Cullmann 34.

Såfremt ledetallet kun er 34, så skal du være klar over, at den er en del
svagere end eksempelvis Canon EX 420 (ledetal 42) og Sigma 500, som har et
ledetal på 50.

For at få rækkevidden, så er det at dele ledetallet med blænden (antaget
du kører ISO 100), dvs ved f/8 kan den række ca. 4 meter. Hvis du bouncer
den i loftet, så er der hurtigt 1,5 meter op, og 1,5 meter ned og lidt tab
i loftet. Så den er i underkanten.

Ledetallet på den indbyggede er vist omkring 12. Men den bruges også kun
direkte, og bounces normalt ikke.