Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera til en nybegynder?
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-09-05 16:05

Hejsa.

Jeg har siddet og læst et par måneder tilbage i gruppen, men utroligt nok er
jeg ikke rigtigt faldet over nogen råd omkring hvilke kameraer der passer
til en nybegynder .

Jeg er på udkig efter et digitalkamera (mit første) - og har fundet frem til
et par forskellige krav:

- Minimum 4 megapixel
- God optisk zoom (helst 4x og opefter)
- Stort display
- Hurtig til at tage billedet (nogen kameraer er vildt langsomme fra man
trykker)
- Hurtig loadtid før det er klar til at tage billede igen
- God batteritid

Jeg vil helst have et forholdsvist handy kamera. Hellere et lille kamera man
får taget med sig, end et stort der får lov til at blive liggende hjemme på
bordet. Mit budget ligger i nærheden af de 3.000 kroner - helst lidt under.

Kan nogen hjælpe en nybegynder? :)

--
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Futte

Dato : 30-09-05 16:26

> [...]
> man får taget med sig, end et stort der får lov til at blive liggende
> hjemme på bordet. Mit budget ligger i nærheden af de 3.000 kroner - helst

Tja, et godt bud kunne være denne.

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101225&menuid=1410&level=1

Mvh. Futte.

Fra : Henry Vest

Dato : 30-09-05 18:41

Futte wrote:

> Tja, et godt bud kunne være denne.

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101225&menuid=1410&level=1

Det er nok lidt i den dyre ende, i hvert fald hvis de 3000 kr Jeppe taler
om, skal være alt inklusive. Udover selve kameraet skal der jo også købes
hukommelseskort. Sikkert også et ekstra batteri.

--
Henry Vest

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 30-09-05 18:59

> Det er nok lidt i den dyre ende, i hvert fald hvis de 3000 kr Jeppe taler
> om, skal være alt inklusive. Udover selve kameraet skal der jo også købes
> hukommelseskort. Sikkert også et ekstra batteri.

Kigger lidt på det - hellere 3200 godt brugt end 2800 dårligt brugt..

Fra : Jacob

Dato : 30-09-05 19:37

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja, et godt bud kunne være denne.
>
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101225&menuid=1410&level=1
>
> Mvh. Futte.

Eller denne:
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100861&menuid=1412&level=1
Jeg var meget tilfreds med mit Z2.

Jacob

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 01-10-05 14:40

> Tja, et godt bud kunne være denne.
>
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101225&menuid=1410&level=1

Umiddelbart tror jeg faktisk det ender med, at det bliver ovenstående jeg
køber. Det eneste jeg ikke rigtigt kan finde nogen om er hvorvidt kameraet
er hurtigt til at tage billedet fra at man trykker på knappen.

Fra : Futte

Dato : 01-10-05 17:00

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart tror jeg faktisk det ender med, at det bliver ovenstående jeg
> køber. Det eneste jeg ikke rigtigt kan finde nogen om er hvorvidt kameraet
> er hurtigt til at tage billedet fra at man trykker på knappen.

Det kan jeg ikke svare på, der er ikke andet for end at du må finde en eller
anden der har et, og så prøve det, alternativt gå ind i et af de store
elektro-varehuse, de har tit de forskellige kameraer opstillet så man kan
prøve dem, held og lykke med dit nye kamera.

Mvh. Futte.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-09-05 16:29

Jeppe Vestergaard wrote:
> Jeg har siddet og læst et par måneder tilbage i gruppen, men utroligt
> nok er jeg ikke rigtigt faldet over nogen råd omkring hvilke kameraer
> der passer til en nybegynder .

Ja - det er lidt utroligt - det er eller et meget stillet spørgsmål - de er
typisk udformet som "jeg har xxxx kr - hvad skal jeg købe - og det normale
svar er: læs test, test og atter test

Start på www.edbpriser.dk - der kan du lave en søgning på mange kriterier og
dermed indskrænke mulighederne en hel del.

Dernæst er der masser af test på f.x. http://www.dpreview.com/

Hvad en "begynder" har brug for er forskelligt - og kokmmer helt an på, hvad
det skal bruges til.

> Jeg er på udkig efter et digitalkamera (mit første) - og har fundet
> frem til et par forskellige krav:

> - Minimum 4 megapixel

Der er rigtig mange muligheder - tast det ind som søgekriterie på
www.edbpriser.dk og se udvalget - start så med at sortere de mere ukendte
mærker fra og hold dig til de mere kendte som f.x. Canon, Nikon, Panasonic
m.fl.

> - God optisk zoom (helst 4x og opefter)

Det kan du også søge på.

> - Hurtig til at tage billedet (nogen kameraer er vildt langsomme fra
> man trykker)

Det er stort set alle kompaktkameraer (mere eller mindre) - altså langsomme
pga autofokus - hvis du indstiller fokus manuelt, så er de ret hurtige.

> - Hurtig loadtid før det er klar til at tage billede igen

Det er som regel nogenlunde med jpeg-billeder - hvis du tager i raw, så kan
det godt tage lidt tid - men dom regel er der en buffer, der hjælper lidt på
det.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 30-09-05 18:35

Et godt bud kunne være FujiFilm Finepix F10 og hvis du er lidt tålmodig er
afløseren F11 på vej http://www.akam.dk/artikkel/19529

Fra : waal

Dato : 30-09-05 19:40

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Et godt bud kunne være FujiFilm Finepix F10 og hvis du er lidt tålmodig er
> afløseren F11 på vej http://www.akam.dk/artikkel/19529

Betegnelsen "F11" kunne Fuji teoretisk set godt få problemer med.

mvh
Michael