Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første forsøg med 20D+70-200/4L
Fra : /Peter

Dato : 27-09-05 20:31

Her lidt af det jeg har skudt med min nye 20D + en 70-200 f/4L:

Jeg beder om lidt kommentarer, lidt kritik måske, men det et kun et par
begyndertestskud.

http://www.superfreak.dk/20D-70-200

-og advarer mod at der kan forekomme fugle imellem.

- Landskabsbillederne er fra Ålbæk (nordjylland), og det jeg har haft
lidt problemer med er belysningen,
den blå himmel kan jeg ikke rigtig få blå- (kunne med mit gamle Pro1)
20D var sat til Evaluate [o] måling og jeg forsøgte mig med at måle og
låse "lyset i himlen",
og derefter fokusere på landskabet, på det ene af dem.

- Mågen "skød" jeg på AI Servo, på ca. 12 meters afstand, jeg synes
det er imponerende så godt det (AI) virker, og hvor skarptegnende denne
70-200/4L er,
når den endelig fanger.

- Jeg har stadig lidt problemer med at få fokus de rigtige steder, bla.
på de første 2 billeder,
den ser ud til at låse på det jeg vil have, men er af og til ude af
fokus når jeg ser på skærmen derhjemme.

Ingen af billederne er PostProcessed, andet en croppet lidt.

Kommentarer, tips mm. modtages gerne.

/Peter

Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 21:03

"/Peter" <nomalil@no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg ser på skærmen derhjemme.
>
> Ingen af billederne er PostProcessed, andet en croppet lidt.

prøv med lidt saturation. så bliver dine billeder mere farvefulde. du an
også justere på hvidbalancen. hent eventuelt picasa2 så er det ikke så
avanceret at gå til.

Jacob

Fra : /Peter

Dato : 27-09-05 21:23

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> prøv med lidt saturation. så bliver dine billeder mere farvefulde. du
> an også justere på hvidbalancen. hent eventuelt picasa2 så er det ikke
> så avanceret at gå til.

OK, Jacob, det vil jeg prøve.

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-05 22:01

> Ingen af billederne er PostProcessed, andet en croppet lidt.
>
> Kommentarer, tips mm. modtages gerne.

Start med at fotografere i RAW, og begynd så at "PostProcesse" lidt. Dine
testbilleder trænger til dybere skygger, større kontrast, og mere smæk i
farverne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : /Peter

Dato : 27-09-05 22:12

> [...]
>
> Start med at fotografere i RAW, og begynd så at "PostProcesse" lidt.
> Dine testbilleder trænger til dybere skygger, større kontrast, og mere

Det er det jeg oplever - at de er for flade i farverne,
så jeg vil da arbejde lidt med det du beskriver - for udvalgte billeder.

Mange tak Jens.

/Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-09-05 22:32

/Peter wrote:

> Kommentarer, tips mm. modtages gerne.

Hmm... det ser ud til, at dit kamera virker, så du kan roligt gå i gang
med at lære at fotografere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 07:27

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... det ser ud til, at dit kamera virker, så du kan roligt gå i
> gang med at lære at fotografere...

Så slog troll'en til igen!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 07:33

/Peter wrote:

> Jeg beder om lidt kommentarer, lidt kritik måske, men det et kun et
> par begyndertestskud.
>
> http://www.superfreak.dk/20D-70-200

Må jeg anbefale dig at linke direkte til de billeder, du vil have reaktioner
på. Det gør det meget lettere at besvare.

Generelt ser det ud til at du ligger på kanten af overbelysning - derfor de
lidt fistne farver.
Dine egeblade er ikke skarpe - det skal de være, da closeup netop får
beskueren til at se efter detaljer, hvorfor uskarphed bliver meget
generende. Og så synes jeg der er en grim bokeh på billedet.

> - Landskabsbillederne er fra Ålbæk (nordjylland), og det jeg har haft
> lidt problemer med er belysningen,

Den er også tricky. Jeg huserer meget hyppigt i området mellem Skagen og
Frederikshavn - og lyset kan være meget svært at have med at gøre. Der er
typisk alt for meget af det de forkerte steder

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-05 07:39

"/Peter"
> [...]
> fokus når jeg ser på skærmen derhjemme.
>
> Ingen af billederne er PostProcessed, andet en croppet lidt.

Ja nu har du kameraet og objektivet, så er spørgsmålet hvad
du skal bruge det til. Jeg er ikke sikker på den strategi du her
fremviser er den bedste. Det er lidt som Niels siger, kameraet
virker og nu skal du lære at tage billeder, eller måske en bedre
formulering du skal lære at SE motivet. Og så tror jeg du skal
sætte dig ind i et område a gangen, og mennesker og portrætter
er måske det der er mest oplagt at starte med. Fordi du derved
deler oplevelsen og processen med andre, og fordi billeder med
mennesker næsten altid har en værdi for det menneske du fotograferer,
venner og bekendte og du derved vil få en masse respons, som
forhåbentligt er positiv og giver dig mere selvtillid, selvtillid
tror jeg øger kreativiteten udover lysten til at gøre mere.
Døde ting, landskaber og spindelvæv interesserer egentligt ikke
så mange, måske i fotoklubben eller div. foto sites, men familien
og vennerne kan ikke bruge det til ret meget, de vil sikkert sige
det er meget flot og vende det hvide ud af øjnene. Fugle og
landskaber er heller ikke så interessant for de uindviede og
det er lidt krævende mht. udstyr og man er enormt afhængig
af vind og vejr.
Så start med dem omkring dig, tag billeder af dem i hverdagen,
sæt dem i en stol med lyset ind a vinduet og meget meget mere.
http://superfreak.dk/20D-70-200/imagepages/image3.html
Denne her situation skulle du have arbejdet meget meget mere
med, dersidder vidst en fyr i baggrunden, men så langt tænkte
du ikke, det ligner en garage åbning, måske du kunne have
brugt den i kompositionen, skudt udefra skudt indefra og se
hvad der sker med lyset og alt det andet. Og du skal ikke være
bange for at bede folk om lige at stille sig der eller sætte sig eller
i det heletaget instruere dem LIDT, du skal bare have en rimelig
gennemtænkt ide, folks tålmodighed er ikke så stor til at starte
med, men når de ser der kommer gode billeder stiger interessen,
i teorien i hvertfald Brug naturligt lys!!!!
http://superfreak.dk/20D-70-200/imagepages/image10.html
Ham her kunne du også ha arbejdet mere med, husk du skyder
digitalt, det koster dig ikke en øre at skyde og blive ved med at
skyde. Ikke fordi du skal være maskingeværs fotograf, men fordi
der sker noget med folk efter de første 3-5-10 knips,de begynder
sku og grine og optræde og slappe af og så begynder du at få de
billeder du gerne vil ha.
Det må være nok for nu, og der er sikkert folk der er uenige i det
jeg har foreslået, hehe men sådan er der så meget. Jeg tror det er
enormt vigtigt at starte med menneske billeder, gør noget ud af det
og post LIDT hen ad vejen og få kritik og arbejd videre med det.
Den eneste konstruktive kommentar der imo har været indtil nu i
denne tråd var den fra Niels, sorry folks, jeg kan ikke se fidusen
i at fedte med photoshop trix før der er motiver i kassen der
fortjener en kærlig behandling. Først indhold så teknik. -max-

Fra : /Peter

Dato : 28-09-05 08:52

> "/Peter"

Tak til Jan Bøgh og Max.
det var måske en stor mundfuld på én gang, med specifikkke spørgsmål synes
jeg da at fået svar på,
ang. belysning og fokus-punkter, (derfor de to geblade) som jeg dog stadig
har lidt problemer med at få
fokuspunkterne til at virke, dvs. dem den AF'er på og så det jeg ser når jeg
kommer hjem.

Mange tak til jer.
Peter

Fra : Jakob

Dato : 28-09-05 12:30

In article <8Uq_e.69120$Fe7.232730@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Ja nu har du kameraet og objektivet, så er spørgsmålet hvad
> du skal bruge det til.

Nu er det ikke min tråd men vil alligevel lige rose dig for dit indlæg.
Det er virkeligt godt at blive klog på for os newbies indenfor området :
+).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : /Peter

Dato : 28-09-05 13:17

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <8Uq_e.69120$Fe7.232730@news000.worldonline.dk>, ma22x3
> @hotmail.com says...

Jeg må have overset ovenstående, men som svar på spørgsmålet:
Ved en hobby, er det mange gange processen, og ikke målet er giver mening.
Ligesom lystfiskere det er fedt at komme ud i naturen, man har et mål, (den
store gamle gedde i søen)
men når det sjældent.

Så jeg har "foto" som en dejlig afstressende hobby, som kan give mig en del
herlige oplevelser,
og det er ikke nødvendigvis "keeperen" i kassen hver gang - men processen
der giver mening.

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-05 13:55

"/Peter" <NoMail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg har "foto" som en dejlig afstressende hobby, som kan give mig
> en del herlige oplevelser,
> og det er ikke nødvendigvis "keeperen" i kassen hver gang - men
> processen der giver mening.

Rørende enig.

Du skal ikke lade dig gå på af, at vi alle har forskellig indgangsvinkel til
hobbyen. Nogle "purister" forsøger at nedgøre andres måde at anskue tingene
på ved f.eks. at insistere på, at kun analogt er "rigtigt", at tekniksnak er
"forkert", at billeder ikke må redigeres i software osv. I mine øjne er din
indgangsvinkel lige så god som min, max', NRE's eller alle mulige andres.
Der findes ingen "rigtig" eller "forkert" måde at være hobby-fotograf på. Så
længe, du (vi) får glæde ved vores hobby, kan det være hip som hap, hvordan
denne glæde findes.

Nogle finder glæde i et finde _motivet_, nogle finde glæde i at skabe
opmærksomhed og få anerkendelse, nogle i at lege med lækkert isenkram, nogle
i at kæle for at få teknisk perfekte resultater osv. osv.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 20:47

"/Peter" <nomalil@no.dk> wrote in message
> [...]
> når jeg ser på skærmen derhjemme.
>
> Ingen af billederne er PostProcessed, andet en croppet lidt.

Hej Peter,

Jeg har samme problem m. at himlen bliver gråblå eller grumset hvis det er
det eneste kameraet får lov til at måle efter (350D) - har du fundet en god
måde at komme ud over dét problem på?

Hvad kan du ellers sige om objektivet - tilfreds? Mangler du IS? Er det
tungt at slæbe rundt på?

/Torben

Fra : /Peter

Dato : 01-10-05 07:39

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er det eneste kameraet får lov til at måle efter (350D) - har du
> fundet en god måde at komme ud over dét problem på?

Hej Torben, jeg har ikke fundet løsningen - men ved at mit Pro1
kunne lave blå himmmel -direkte fra kameraet, så jeg må vel til at
bruge noget efterbehandling, hvilket jeg vist også fik at vide,
kunne være nødvendigt, inden jeg gik over til DSLR. (Canon 20D)

> Hvad kan du ellers sige om objektivet - tilfreds? Mangler du IS? Er
det
> tungt at slæbe rundt på?

Jeg er meget imponeret over kvaliteten og skarpheden.
Vejer ikke alverden - forhold til 17-40', tager det ofte med på gåtur
med hunden.
Ville ikke give +3.000 for 2.8L modellen, da jeg foreløbig
kun vil bruge det i godt lys, mest udendørs dagslys.
Jeg er rigtig godt tilfreds med det.

Har også 17-40 F74L, som jeg kan sige det samme om.

IS havde da været rart, men jeg ved ikke om jeg savner det da jeg ikke
har prøvet det.

Læs øvrige reviews på www.fredmiranda.com
(http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=14&sort=7&cat=27&page=1)
der har det (70-200/4L) fået karakteren 9.5

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 21:47

> [...]
> (http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=14&sort=7&cat=27&page=1)
> der har det (70-200/4L) fået karakteren 9.5

IS er meget fedt - har det på min 28-135 og det virker skidegodt; men det
koster kassen. En kollega har 70-200 mm. 2.8 IS USM, som vel koster knap 15k
og det er for meget til mit brug. Derudover vejer det et ton.

Er derfor noget varm på et objektiv som dit og synes prisen er rimelig. Tror
det bliver mit næste og ser derudover på Sigma 18-50 mm f2.8 til rimelige
3900,-. Et jeg også er varm på er Canon 70-300 mm DO IS USM som ingenting
vejer og har alt. Prisen er dog styg (min. 9k i DK).

/Torben

Fra : /Peter

Dato : 03-10-05 14:15

> [...]
> IS er meget fedt - har det på min 28-135 og det virker skidegodt; men
> det koster kassen. En kollega har 70-200 mm. 2.8 IS USM, som vel

Tænker en dag måske at prøve den nye 70-300 F/4-5.6 IS USM
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=294
er noget billigere end L-serien -men man er sikkert allerede blevet
afhængig

> og det er for meget til mit brug. Derudover vejer det et ton.

Jeg mener da også man bør købe ind efter pris/feature/behov.

> [...]
> f2.8 til rimelige 3900,-. Et jeg også er varm på er Canon 70-300 mm DO
> IS USM som ingenting vejer og har alt. Prisen er dog styg (min. 9k i

DO'n lyder OK, men jeg kiggede også efter Sigma EX 70-200 F/2.8
- den fås til en rimelig pris ca. 600EUR på eBay,
men det blev så den anden (Canon) og der er jeg fint tilfreds med

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 20:30

> [...]
> http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=294
> er noget billigere end L-serien -men man er sikkert allerede blevet

Ja havde godt set, at der var kommet en afløser til den gamle 75-300 mm. En
slags kanibalisme fra Canon's side, da den koster ca. det halve af DO IS
USM'en m. samme zoom range, som derfor nok bliver svær at sælge nu. Den var
svær i forvejen - nu bliver det nok næsten umuligt, da folk m. 10k til en
linse nok vælger L glas i stedet for - hvilket nok er stærkt vanedannende

Tror det er samme familie som 28-135 IS USM objektivet dog m. bedre IS.

/Torben