Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
September i billeder!
Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 16:46

Jeg har lagt lidt ny billeder på min hjemmeside
www.fotofritid.dk
har du lyst til at se på er du velkommen.
Se under Galleri - Nyeste uploads.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Alex W

Dato : 27-09-05 17:00

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt lidt ny billeder på min hjemmeside
> www.fotofritid.dk
> har du lyst til at se på er du velkommen.
> [...]

Hej Hans

Flot kontrast i billederne
Især vinden i træerne

http://www.fotofritid.dk/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=10

og Fjorden i september II
http://www.fotofritid.dk/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=2

kan jeg godt lide. Flot himmel og skyer.

Tak for kigget
/Alex W

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 17:30

Tak for din interesse Alex!

Hilsen Hans
---------------------------

Fra : Michael

Dato : 27-09-05 18:21

[HCS] 4000 wrote:
> Jeg har lagt lidt ny billeder på min hjemmeside
> www.fotofritid.dk
> har du lyst til at se på er du velkommen.
> Se under Galleri - Nyeste uploads.
Hej Hans
http://www.fotofritid.dk/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=-1&pos=1
http://www.fotofritid.dk/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=-1&pos=2
er mine farvoritter. Jeg synes god til at komponere Dine motiver.
Mvh. Michael

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 20:10

Tak til dig Michael!

De to du nævner kan jeg også godt selv lide. Det sidste er dog ikke fra
Danmark, men fra Malta.

Hilsen Hans

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-09-05 19:42

On 27 sep 2005, [HCS] 4000 wrote in dk.fritid.foto:

> Jeg har lagt lidt ny billeder på min hjemmeside
> www.fotofritid.dk
> har du lyst til at se på er du velkommen.
> Se under Galleri - Nyeste uploads.

Kan godt lige farverne i f.eks. dette billede:

http://fotofritid.dk/coppermine//displayimage.php?pos=-426

Hvordan laver man et billede med så flotte farver? Udover PhotoShop
måske

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : ksk

Dato : 27-09-05 19:52

fed HP du ha ,,, der kunne NRE sgu lære noget ,,

KsK

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 20:17

Tak til dig Palle.

Hilsen Hans
-----------------

Fra : blue

Dato : 27-09-05 20:15

"Palle Jensen" <palle.jensen.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> http://fotofritid.dk/coppermine//displayimage.php?pos=-426
>
> Hvordan laver man et billede med så flotte farver? Udover PhotoShop
> måske

Man bruger et polfilter.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 20:19

Det kan også hjælpe, men er ikke brugt i dette tilfælde.

Hilsen Hans

Fra : blue

Dato : 27-09-05 20:35

> Det kan også hjælpe, men er ikke brugt i dette tilfælde.

Ok

Glemte helt at sige, at der er nogle rigtig flotte billeder imellem.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 20:45

Tak til dig.

Hilsen Hans
------------

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-09-05 21:08

On 27 sep 2005, blue wrote in dk.fritid.foto:

> Man bruger et polfilter.

Jeg har et polfilter og bruger det flittigt, men har aldrig opnået så
gode kontraster, som på omtalte billeder.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 07:47

blue wrote:

> Man bruger et polfilter.

....hvorved man helt gratis får den 'vignettering', vi ellers så gerne vi
undgå.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : [HCS] 4000

Dato : 27-09-05 20:16

Tak til dig Palle!

Farverne? Ja, det ligger både i eksponeringen, og behandlingen i PhotoShop.
Denne type billeder underbelyser jeg som oftest ca. 1 blænde, for ikke der
skal være udbrændte områder, er noget udbrændt kan det aldrig redes og det
er altid lettere at hæve skyggeområderne i billedbehandlingen bagefter.

Hilsen Hans

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-09-05 21:10

> [...]

> udbrændt kan det aldrig redes og det er altid lettere at hæve
> skyggeområderne i billedbehandlingen bagefter.

Kan du - eller også gerne nogle andre - uddybe det lidt nærmere?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-05 21:57

> Kan du - eller også gerne nogle andre - uddybe det lidt nærmere?

Fotograferer man i RAW, er den fremherskende teori, at man skal gøre det
modsatte af, hvad Hans gør - dvs. overbelyse en smule (histogrammet skal
ligger forskubbet mod højre) og så efterfølgende flytte histogrammet tilbage
mod venstre under konverteringen.

En teknisk forklaring på, hvorfor det er hensigtsmæssigt, kan bl.a. læses
her: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-09-05 22:18

On 27 sep 2005, Jens Bruun wrote in dk.fritid.foto:

> [...]
> konverteringen.
>
> En teknisk forklaring på, hvorfor det er hensigtsmæssigt, kan

Ser meget interessant ud. Prøver at pløje mig igennem.

Tak.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-09-05 17:52

Gerne!
Jeg bruger samme metode som da man fotograferede med film i kameraet.

En korrekt eksponering, er det vigtigste udgangs punkt, dertil en korrekt
fremkaldelse (I dag i PhotoShop).

Da jeg engang i min pure ungdom startede i en fotoklub, blev jeg tudet ørene
fulde af de 'gamle rotter, der sagde "Du eksponerer efter højlysene og
fremkalder efter skyggerne", og det blev gentaget til hudløshed, så det
ligger på rygraden i dag. Det er sådan set hele essensen i det, jeg bruger
aldrig optagelse i RAW, hvis billedet er korrekt eksponeret har jeg ikke
noget at bruge det til. Der må aldrig være noget parti i billedet som er
udbrændt, for det står ikke til at rede, heller ikke hvis optagelsen er i
RAW.

Derefter kommer arbejdet i PhotoShop, som består i at løfte de mørke partier
op så der lige kommer tegning i de mørkeste partier. De forskellige
justeringer laves i forskellige lag, for til sidst at blive smeltet sammen
til det færdige jpg billede.

Håber dette gav en lidt dybere forklaring.

Hilsen Hans - og tak for interessen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-05 18:04

[HCS] 4000 wrote:
> [...]
> være noget parti i billedet som er udbrændt, for det står ikke til at
> rede, heller ikke hvis optagelsen er i RAW.

Jamen pointen er jo netop, at der er områder, der /er/ udbrændte i jpg, men
ikke er det i RAW-optagelsen. Så at du ikke vil bruge det, er dit valg, men
hvis du generelt mener, at /man/ ikke har noget at bruge det til, så tager
du fejl.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-09-05 18:20

Hej Jan!

Læg mærke til jeg skriver 'hvis billedet er

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-05 18:27

> Læg mærke til jeg skriver 'hvis billedet er
> korrekt eksponeret har jeg ikke noget at bruge det til.'

Øh, jo. Hvis du fotograferer uden særlig meget lys, kan du opnå meget mindre
støj i det færdige resultat ved _ikke_ at eksponere "korrekt", men derimod
eksponere mod højre.

Selvom du har lært at eksponere efter højlys og fremkalde efter skygger, er
der sket meget siden de analoge dage. Et digitalkamera opfører sig _meget_
anderledes fra et analogt. En analog film er ikke lineær, når lyset
registreres - det er en CCD/CMOS. Derfor bør du ikke benytte samme
tommelfingerregler til de to vidt forskellige medier.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-09-05 18:48

Hvis der ikke er særligt meget lys, er der vel heller ikke chance for
udbrændthed.

Hvilken metode man bruger, er vel egentlig ligegyldig - det er det færdige
resultat som tæller - og man bruger den metode man behersker..

Hilsen Hans

Fra : /Peter

Dato : 27-09-05 22:07

> [...]
> Jeg har lagt lidt ny billeder på min hjemmeside
> www.fotofritid.dk
> har du lyst til at se på er du velkommen.

Fine billeder - igenigen, Hans

Hvordan får du du flotte farver - himmel, skyer osv.?
er det PS eller filter eller hvad ?

/Peter

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-09-05 07:33

Synes der er en vis ro over dine billeder, normalt pløjer jeg ikke så mange
billeder igennem, men det er jo en ren fornøjelse.

Tak for kigget.

Bo

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-09-05 17:58

Tak til dig Bo!

Hilsen Hans
---------------

Fra : [HCS] 4000

Dato : 28-09-05 17:57

Tak for din interesse Peter!

Jeg har lige i dette øjeblik skrevet en forklaring lidt længere oppe i
tråden.

Hilsen Hans

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-09-05 16:51

Jens Bruun wrote in Message-ID:
<4339b212$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> [...]
> (histogrammet skal ligger forskubbet mod højre) og så efterfølgende
> flytte histogrammet tilbage mod venstre under konverteringen.

Er det ikke kun så meget il "højre" at man ikke klipper højlyset?

,----- [ ]
`-----

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-05 18:21

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke kun så meget il "højre" at man ikke klipper højlyset?

Jo, men histogrammet, der vises på kameraets display, er en konverteret
udgave af RAW-filen, så selvom det viser udblokkede højlys, er der normalt
massevis af information at hente i RAW-filen. Det kræver, man lige vænner
sig til at læse sit histogram rigtigt, så man kan ramme den optimale
eksponering.

Værdierne for det viste histogram er vist typisk afhængige af kameraets
JPEG-indstillinger, så selvom man fotograferer i RAW, er det
JPEG-opsætningen, der afgør, hvordan histogrammet tér sig i displayet.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-09-05 22:12

<433ad0f3$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Det kræver, man lige vænner sig til at læse sit histogram rigtigt, så
> man kan ramme den optimale eksponering.

Har du mere info?

> [...]
> JPEG-indstillinger, så selvom man fotograferer i RAW, er det
> JPEG-opsætningen, der afgør, hvordan histogrammet tér sig i displayet.

(Skyder med 350D)

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-09-05 09:47

> Har du mere info?

Ikke andet end det link, jeg allerede har postet. Det, jeg mener, er, at man
skal prøve sig frem og vænne sig til, hvordan ens eget kamera opfører sig
mht. histogram. Jeg har efterhånden en ganske god fornemmelse for, hvor
meget jeg kan skubbe eksponeringen til højre med mit kamera. En fornemmelse,
jeg har fået ved at prøve mig frem.

Jeg ved ikke, om dit kamera kan vise udblokkede højlys via blinkende områder
i displayet. Hvis det kan det, er du altid på sikker grund, hvis du undgår
blinkende områder. Jeg ved, at når jeg lige nøjagtig ser blinkende områder
på mit display, så har jeg stadig et par blændetrin at gi' af - dvs. jeg kan
skubbe eksponeringen helt op til to blændetrin til højre (overeksponere og
stadig finde information i højlysene).

> Har du mere info?

Ikke på stående fod. Jeg mener at huske, jeg læste om emnet i en tråd på
dpreview.com, hvor én eller anden havde fundet ud af, at man med en given
JPEG-opsætning så sit histogram på en måde, der afspejlede RAW-udgaven
optimalt mht. højlysene (der jo er det vigtigste i denne sammenhæng). Så
vidt jeg husker var det med fuld knald på kontrast og farver, men jeg husker
desværre ikke de nøjagtige detaljer. Løber jeg over noget info, skal jeg nok
råbe højt. Du kan jo gøre det samme.

> (Skyder med 350D)

Jeg er sikker på, at det jeg læste om emnet, omhandlede én eller anden Canon
EOS-model.

Generelt har jeg vænnet mig til at stole mere på mit histogram end på
kameraets lysmåling. Histogrammet er nok dén digitale funktion, jeg nødigst
ville undvære på mit kamera.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-09-05 16:27

Jens Bruun wrote in Message-ID:
<433ba9f6$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

(klip)

> Løber jeg over noget info, skal jeg nok råbe højt. Du kan jo gøre det
> samme.

Tak for info. Det må jeg lede efter engang.