Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon AF 300mm f2.8
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 14:42

Hej

Har overvejet at købe en brug Nikon AF 300mm f2.8.

Så jeg ville høre om der er nogen som har dette objektiv?
Jeg har PT en AFD 80-200 f2.8 med kenko 1,4x telekonverter, men jeg synes
ikke helt det rækker.
Regner derfor også med at købe en Nikon 1.4x, hvis jeg køber 300mm'eren.

Jeg er bare lidt i tvivl om det kan betale sig, eller om jeg i stedet burde
spare mere sammen og gå efter en 400mm.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-09-05 18:11

Jakob wrote:

> Så jeg ville høre om der er nogen som har dette objektiv?

Det er der!

> Jeg har PT en AFD 80-200 f2.8 med kenko 1,4x telekonverter, men jeg
> synes ikke helt det rækker.
> Regner derfor også med at købe en Nikon 1.4x, hvis jeg køber
> 300mm'eren.

Hvis du vil bruge en Nikon TC skal du have en AF-S og ikke en AF. Og de ses
sjældent brugte og er temmeligt dyre (ca 40.000 som ny i DK).

> Jeg er bare lidt i tvivl om det kan betale sig, eller om jeg i stedet
> burde spare mere sammen og gå efter en 400mm.

Det er jo svært at svare på, hvis ikke man kender din økonomiske ramme. Men
de er /meget/ sjældne og koster en halv jetjager (fra omkring 50.000 og op
brugt og svjh omkring 70.000 kr. ny i DK)

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-09-05 18:18

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis du vil bruge en Nikon TC skal du have en AF-S og ikke en AF. Og de
> ses sjældent brugte og er temmeligt dyre (ca 40.000 som ny i DK).

AF-S kan fås brugt for kr. 18.500 + moms
(http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/objektiv.php)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 22:39

Ahh ja du har ret.

Havde glemt det skulle være en AFS.

Men hvor stor forskel er der på billedekvaliteten mellem AFS og AF? Handler
det kun om en forbedret autofocus?
Har nemlig set på en AF 300mm F2.8 til omrking 1600kr brugt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-09-05 06:46

"Jakob" <ok> wrote in message

[8<8<8<]
> Har nemlig set på en AF 300mm F2.8 til omrking 1600kr brugt

Det lyder alt for godt til at være sandt (læs defekt, skrivefejl eller varm)
Ellers er der en god håndfuld tusser at tjene.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 08:54

Det var en skrivefejl, desværre.
Den koster 16000kr hos Photografica, de yder så garanti i et år.
Jeg kan forstå at du selv har en, hvad er din opfattelse af objektivet? Jeg
skal udelukkende bruge til håndholdt, er det for tungt til det?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-05 09:18

Jakob wrote:
> [...]
> Jeg kan forstå at du selv har en, hvad er din opfattelse af
> objektivet? Jeg skal udelukkende bruge til håndholdt, er det for

Brug monopod! Den er for tung til håndholdt, hvis det drejer sig om ret
meget mere end 5 min. fotografering. Og en monopod kan man næsten altid
sætte bruge. Men - i modsætning til, hvad der ofte hævdes her, så anskaf et
kuglehoved, så du kan tilte kameraet. Derved kan du f.eks. lade monopod'en
hvile i livremmen, bilsædet, eller hvad der nu måtte være til disposition og
stadig støtte den tunge klump.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-05 11:26

"Jan Bøgh"

> [...]
> hvile i livremmen, bilsædet, eller hvad der nu måtte være til disposition og

Ikke et kuglehovd, et vippehoved er mere brugbart,
manfrotto laver et lille enkelt et, og snap lås er smart.
Lettere at styre end guglehoveder..

Mht. hånd holdt, så vil det være lettere at vudere hvis
du poster et billede af dine overarme, og hvis du ikke
har nogen så er det noget der kan trænes rimeligt hurtigt.
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-09-05 09:15

"Jakob" <ok> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kan forstå at du selv har en, hvad er din opfattelse af objektivet?

Nej - desværre.
Hvis den kostede kr. 1.600 brugt, men fungerende så havde jeg

Du kan købe en brugt til kr. 10.000:
http://www.fotoboersen.dk/default.asp?action=addetail&adid=3868
hvilket umiddelbart lyder som en rimelig pris*.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

* Jeg har _intet_ kendskab til det konkrete objektiv eller sælger.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 09:29

Ja du har nok ret Jan. Jeg bliver nok nød til at købe en monopod.
Jeg er bare stadigvæk i tvivl om det kan betale sig evt at købe AFS
versionen i stedet.

Tak for linket Mogens, det virker som et fornuftigt tilbud.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-05 12:47

Jakob wrote:
> Ja du har nok ret Jan. Jeg bliver nok nød til at købe en monopod.
> Jeg er bare stadigvæk i tvivl om det kan betale sig evt at købe AFS
> versionen i stedet.

Det ville for mig nok primært være et spørgsmål om hvilke billeder, du vil
tage. Personligt kan jeg godt leve med at det tager vel 1/2 sek at
fokusere - men er man til meget actionspræget fotografering (og her er der
nogle i gruppen, der ornofile eller vild med sport, der ved meget mere end
undertegnede).
Personligt er jeg romersk katolsk mht. hastigheden i AF i forhold til evnen
til at producere skarpe, kontrastrige og mættede billeder, og her er det min
opfattelse, at der er tale om samme kvalitet. Derfor valgte jeg helt klart
at se bort fra S-modellen (og dermed nogenlunde halvere prisen). Men er
hastigheden på AF meget afgørende, så skal du nok se efter en AF-model.
Den anden overvejelse går på valget af TC. Jeg har ikke selv Kenkos 1.4, men
det er mit indtryk fra læsning at den er ganske glimrende - også rent
optisk - og den virker fint med ikke S-objektiver i modsætning til Nikons
TC, hvor AFmekanikken ikke er ført gennem TC'en. Så denne parameter skal du
også have med i billedet.
Til sidst vil jeg da sige, at min 300 ikke er det objektiv, jeg bruger mest,
men garanteret det, jeg elsker højst, hvis man da kan bruge det udtryk om
grej.
Jeg har et skud liggende på min hjemmeside i fuld størrelse, der er taget
med min (og så må vi hellere tage hele smøren med) AF300/2.8 IF ED:
http://jan.boegh.net/Album/Blandede_%20Bolsjer/slides/_DSC4178_Kutter.html

Nu bor du nok ikke i Nordjylland, men skulle du komme i nærheden, må du godt
prøve legetøjet.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 14:20

Tak for dit svar, det besvarede en del af mine spørgsmål.
Hvor i Nordjylland holder du til?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-05 18:05

Jakob wrote:
> Tak for dit svar, det besvarede en del af mine spørgsmål.
> Hvor i Nordjylland holder du til?

Frederikshavn.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-09-05 19:38

Jakob wrote:
> [...]
>
> Jeg er bare lidt i tvivl om det kan betale sig, eller om jeg i stedet burde

Hvis det bare er for at vurdere brændvidden, så har jeg en 300/2.5 og en
TC 1.4, som bor i østjylland. Jeg ved ikke om du skal bruge den til et
film eller digitalt hus. Jeg ved heller ikke, hvad du skal bruge den til.

Men giv et pift på min direkte mail adresse "post at sidebanen dot dk",
så kan du da se varen.

Bo //