Sprunget forrude
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-05 13:12

Min bil er ved maler. Det var aftalen at ruderne ikke skulle ud.

Hvordan springer man en rude? Kan den bare springe af sig selv?

Jeg spørger fordi jeg kan mindes en der engang fortalte mig at ved at gå med
en rude i hånden sprang den (altså uden at han tabte den).

--
Per, Esbjerg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-10-05 14:08

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> Min bil er ved maler. Det var aftalen at ruderne ikke skulle ud.
>
> Hvordan springer man en rude? Kan den bare springe af sig selv?

Jeg har oplevet at vores bil stod fredeligt og roligt i solen i vores
indkørsel, og da jeg et par timers tid senere kom ud til den, var der en 30
cm lang revne som startede ude fra kanten af ruden. Jeg var sikker på at der
ikke var hærværk med i spillet, og en glaskyndig fortalte mig så at revnen
var startet fra et gammelt stenslag. Ved nærmere eftersyn (næsten med lup),
kunne man ganske rigtigt se et mærke på størrelse med et halvt
kappenålshoved hvorfra revnen så udgik.
Ruden springer fra en gammel skade eller svaghed, men det ser ud til at den
springer "af sig selv", idet man som oftest ikke kan huske noget om dette
stenslag.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 14:34

> Min bil er ved maler. Det var aftalen at ruderne ikke skulle ud.
>
> Hvordan springer man en rude? Kan den bare springe af sig selv?

Hvor sprang den hen?
Jeg tror ikke helt på at en bilrude kan springe helt af sig selv - der skal
en eller anden form for energi til før det sker.

Knud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-10-05 14:53

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote:

>Jeg tror ikke helt på at en bilrude kan springe helt af sig selv - der skal
>en eller anden form for energi til før det sker.

Selvfølgelig kræver det energi - Men bilruder er limet til karosseriet
og indgår i den bærende konstruktion. Dermed kan der opstå spændinger i
ruden der kan få den til at springe.

Jeg har et par gange oplevet bilruder der er sprunget uden ydre
anledning. En gang er det endda lykkedes mig at få det repareret på
bilens garanti.

<mlr>

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 15:33

Tag lige og find en ordbog - og du vil finde ud af, hvad springe betyder!

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-05 21:15

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Tag lige og find en ordbog - og du vil finde ud af, hvad springe betyder!

Jeg ved kun han sagde sprunget - jeg har ikke spurgt ind til det endnu
(næste uge).

Men jeg skrev fejlagtigt forrude - det var faktisk bagruden.

--
Per, Esbjerg

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 21:46

Ordet springe betyder noget i retning af at hoppe - indgår for eksempel i
højdespring.

Ordet sprænge betyder noget i retning af at gå itu - eventuelt med eksplosiv
kraft.

Jeg ved ikke hvad du tror ruden gjorde!

Knud

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-11-05 13:17

> [...]
> højdespring.
>
> Ordet sprænge betyder noget i retning af at gå itu - eventuelt med

Når reporterne i TV-avisen ikke kan finde ud af det, skulle en
nyhedsgruppelæser så kunne?

Hvor mange gange har min ikke snart hørt "i dag sprang der er bombe i xxx"?
Eller "efter bomben var sprunget var alt kaos"?

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-05 00:12

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Siden du nu er så klog, kan du så ikke fortælle om en forlygtepære springer
eller sprænger.

PS: Prøv at så op i ordbogen ...
--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-05 10:47

> Siden du nu er så klog, kan du så ikke fortælle om en forlygtepære
> springer eller sprænger.

Anser mig ikke for at være SÅ klog,
men i min lille verden så holder den altså op med at lyse.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-11-05 18:43

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>men i min lille verden så holder den altså op med at lyse.

Åehhhh - jeg kunne nu ellers godt tænke mig at høre et kvalificeret
svar ;)

(og det er ikke at lygten er gået udu ;)
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 19:31

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Åehhhh - jeg kunne nu ellers godt tænke mig at høre et kvalificeret
> svar ;)

Den spr¤nger

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-05 23:24

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Åehhhh - jeg kunne nu ellers godt tænke mig at høre et kvalificeret
> svar ;)

Enten er det den primære strømkreds der ikke er komplet,
eller også er det filamentet som er blevet ustabilt.

Den sekundære stømkreds kan der ikke være tale om, da den ikke eksisterer.

At lyskilden skulle lide under at halogenen er undsluppet, anser jeg for
værende usandsynligt.
Da det ikke er den primære årsag til fejl.
At halogenen derimod er opbrugt, er en meget almindelig fejlkilde.

Er det mon ikke nok 'væven-uden-om' til denne fredag aften?

For at komme tilbage til tråden.
En pære holder som regel op med at lyse, fordi glødetråden brister.

AV, den var værre.
Den hverken springer eller sprænger, den brister.

Hvad nu?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-05 01:10

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>AV, den var værre.
>Den hverken springer eller sprænger, den brister.

>Hvad nu?

Du gav faktisk det rigtige svar - tråden bristede, eller retteligen
"brændte over" ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-11-05 00:39

<jan@stevns.net> skrev

> Åehhhh - jeg kunne nu ellers godt tænke mig at høre et kvalificeret
> svar ;)
>
> (og det er ikke at lygten er gået udu ;)

Pæren er holdt op med at lampe?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-05 01:11

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Pæren er holdt op med at lampe?

Huh - kender du ikke forskellen mellem en lampe og en pære

(altså en ikke organisk pære)

;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-11-05 09:07

<jan@stevns.net> skrev

> Huh - kender du ikke forskellen mellem en lampe og en pære
>
> (altså en ikke organisk pære)

¨Åh jeg var ikke klar ove at du ville være seriøs

Lyskilden er naturligvis defekt.

Og havde det været på en fransk bil, ville det være nærliggende at sige at
den var udbrændt

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-11-05 09:42

>¨Åh jeg var ikke klar ove at du ville være seriøs

Det er også svært at vide med mig - men i skrivende stund, sad jeg
nede i Klarskov, og havde netop været ude i naturen (Folden) - og
vadet rundt mellem pærer af organisk art, du ved dem heste smider om
sig med ;)

>Lyskilden er naturligvis defekt.

>Og havde det været på en fransk bil, ville det være nærliggende at sige at
>den var udbrændt

Hehe....

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-10-05 15:11

> [...]
>
> Jeg spørger fordi jeg kan mindes en der engang fortalte mig at ved at gå
> med en rude i hånden sprang den (altså uden at han tabte den).

Var listerne afmonteret? Måske er det sket mens man gjorde det?
En forrude springer ikke bare af sig selv. Hvordan skulle de så kunne holde
til vrid osv. når man kører.

Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-05 21:15

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Var listerne afmonteret? Måske er det sket mens man gjorde det?
> En forrude springer ikke bare af sig selv. Hvordan skulle de så kunne
> holde til vrid osv. når man kører.

Som sagt - jeg har ikke spurgt ind til det endnu - men aftalen var klart og
tydeligt at det ikke var nødvendigt at afmontere ruden.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-05 22:09

Hvordan skulle de så kunne

Og det er netop derfor limede ruder springer. De kan ikke holde til vrid
etc. , typisk er ruder en "bærende del", det er helt normalt :(.

> Som sagt - jeg har ikke spurgt ind til det endnu - men aftalen var klart
> og tydeligt at det ikke var nødvendigt at afmontere ruden.

Har bilen været i "ovn" for at tørre,hærde, så har ruden sikkert ikke kunnet
klare opvarmningen, eller rettere udvidelsen den medførte.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-10-05 22:22

> Hvordan skulle de så kunne
>>
> Og det er netop derfor limede ruder springer. De kan ikke holde til vrid
> etc. , typisk er ruder en "bærende del", det er helt normalt :(.

Har du oplevet ruder der springer under kørsel eller hvad siden du skriver
det er helt normalt, det har jeg aldrig hørt om.
De påvirkninger en rude skal kunne holde til under kørsel mener jeg er
større end under en placering i et værksted.

> Har bilen været i "ovn" for at tørre,hærde, så har ruden sikkert ikke
> kunnet klare opvarmningen, eller rettere udvidelsen den medførte.

Det kunne være en forklaring. Men stål udvider sig mig bekendt mere end
glas.
Men vi kender jo alle til at bagruder som er er tale om her, bliver lidt
skrøbelige når de bliver varme.

Niels

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-05 23:33

Niels Bengaard skrev:

> Har du oplevet ruder der springer under kørsel eller hvad siden du
> skriver det er helt normalt, det har jeg aldrig hørt om.

Jeg har læst om det engang for et par år siden i MOTOR, tror jeg - mener det
var Scorpio e.l. der lavede stuntet.
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-10-05 15:28

Ja, en revne som voksede sig større & større, startede med 5 cm ud fra
underkanten af forruden.

> Jeg har læst om det engang for et par år siden i MOTOR, tror jeg - mener
> det var Scorpio e.l. der lavede stuntet.
> --
Biler hvor ruden er limet i er udsatte, jo mere den indgår som "bærende
del"/større den er, jo mere udsat for belastninger/vrid er den. Søg evt. på
google efter topic, så kan I se, hvor mange hits I får, så ukendt er det
ikke ;).