Er det ikke ok at kører sådan (forbikørsel~
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 18:04

Hejsa Alle

Jeg har været i det mørke jylland idag, og der _FATTER_ jyderne tydelig vis
ikke at de skal holde til højre, så de lå med ca 110 i 130 zone ude i
venstre spor.. /()=&%¤%¤%&#/& de burde ride på køer inde på markerne istedet
!!

Nå men hvad gør jeg, ligger mig ind til højre, starter cruise control og
kører 130, for så at trække ud igen når der er en lastbil i højre spor..
tror jeg gjorde det i 10 - 15km og vi kom noget hurtigere frem..
Loven siger jo at jeg gerne må, og en gul varevogn var med på den og hang
ved mig..

Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Mvh
Morten

Ps. til dig på 18 år som kom ud på motorvejen i din gamle klamme
hjemmemalede kadet c, så skulle du ha taget din sportspotte og stukket den
op i røven, man trækker ikke fra til kørselsrampen og ud i overhalingssporet
før man ser sig for, og da SLET ikke når man ikke engang kører 110kmt !!
Idiot !

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-10-05 18:09

Juel wrote:
> [...]
> ved mig..
>
> Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Det er stadigvæk ikke lovligt at overhale højre om...
Der er heller ingen lov der siger at man SKAL køre 130 km/t når man
overhaler hvor den maksimale tilladte hastighed er 130 km/t.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 27-10-05 18:14

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Det er stadigvæk ikke lovligt at overhale højre om...
> Der er heller ingen lov der siger at man SKAL køre 130 km/t når man
> overhaler hvor den maksimale tilladte hastighed er 130 km/t.

Hej.
Anders har ret. Det er ikke lovligt og det giver et klip i kortet at
overhale højre om.

Hilsen

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 19:01

> Hej.
> Anders har ret. Det er ikke lovligt og det giver et klip i kortet at
> overhale højre om.

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Der er ikke defineret hvornår man så igen skifter bane, det var jo ikke en
bil, men MANGE biler, og et godt stykke af gangen, ca 2km !

Mvh

Morten

Fra : Leonard

Dato : 27-10-05 19:26

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

>§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
>bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et

Var færdslen tæt i begge baner?
Var der nogen foran dig der bestemte din hastighed i højre bane?

Da jeg læser dit indlæg som: Nej, til begge spørgsmål, så er det altså
ikke lovligt det du har gjort.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-10-05 20:43

> [...]
>
> Der er ikke defineret hvornår man så igen skifter bane, det var jo ikke en
> bil, men MANGE biler, og et godt stykke af gangen, ca 2km !

Det er et klip. Det er der ingen vej udenom. Der er ikke tale om tæt trafik,
hvis man kan køre 130 på motorvejen.
Du kan kigge i de tv klip der tidligere har været henvist til i gruppen, der
får man reglerne forklaret og ser eksempler.

Niels

Fra : Troels Pedersen

Dato : 27-10-05 20:53

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
> køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane.

Her står det jo sort på hvidt. Du kører i inderste vognbane, din hastighed
er ikke bestemt af forankørende i egen vognbane, ergo er det en ulovlig
overhaling. Det er detaljen med fremføres i flere rækker der betydende. Det
er jo kun i venstre vognbane færdslen fremføres i en række.

Derudover kan jeg sagtens holde med dig i hvad du har gjort. Kunne sikkert
selv finde på det samme hvis jeg var fræk nok en dag. For der er ædermame
mange der er venstrespors-kørere på motorvejen. Jeg oplever det dagligt når
jeg pendler til arbejde i imellem Kolding og Århus.

Folk skulle lære at trække ind til højre, holde ordentlig afstand og i
øvrigt lade være med at provokerer hinanden i trafikken!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92 - Nysynet!

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 20:54

> [...]
når
> jeg pendler til arbejde i imellem Kolding og Århus.

ja efter 20 mins kunne jeg altså ikke dy mig mere....

> Folk skulle lære at trække ind til højre, holde ordentlig afstand og i
> øvrigt lade være med at provokerer hinanden i trafikken!

HØRT !

Mvh
Morten

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-10-05 05:35

> når
>
> ja efter 20 mins kunne jeg altså ikke dy mig mere....

På hvilken strækning lå du i indersporet i 20 min, og på hvilket tidspunkt?
Jeg ligger gerne i indersporet og ser på alle venstrekørerne hver morgen ved
7.30 tiden imellem Horsens og Vejle. Denne strækning tager ca. 15 min med
130.

Så jeg forstår godt din handling!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Brian

Dato : 28-10-05 15:53

Troels Pedersen wrote:

> [...]
> tidspunkt? Jeg ligger gerne i indersporet og ser på alle
> venstrekørerne hver morgen ved 7.30 tiden imellem Horsens og Vejle. Denne

Kan du køre den strækning på dét tidspunkt med 130 konstant i højre vejbane
?

Jeg synes at der altid er ulideligt mange lastbiler på lige netop den
strækning om morgenen...

/Brian

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-10-05 16:53

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du køre den strækning på dét tidspunkt med 130 konstant i højre
> vejbane ?

Nej, men kørte jeg indenom alle venstrekørerne så tror jeg det er tæt på at
jeg kunne klare den med 130 km i timen. hele stykket

I realiteten kører jeg nærmere 100 km/t i snit på det stykke, blandt andet
pga. venstre kørsel - jeg overhaler ikke indenom, men primært pga. de mange
lastbiler.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : JS

Dato : 28-10-05 18:21

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> når
>
> ja efter 20 mins kunne jeg altså ikke dy mig mere....

> HØRT !

Har du helt undladt at provokere dem der i følge din mening kørte for
langsomt og lavede tåbelige ting?
Du har jo faktiskt provokeret dem ved at overhale indenom.

Men her har vi jo faktisk fat i noget af det mest væsentlige i trafikkultur.
Du mener at du har ret og derfor må du gerne vise de andre det. De andre gør
det samme, hvilket skaber konflikter i trafikken. Grin af dem og glæd dig
over at du ved bedre. Du kommer jo minimalt hurtigere frem hvis du ikke
skulle slippe speederen i ny og næ.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-05 19:27

Den Fri, 28 Oct 2005 19:20:45 +0200 skrev JS:

> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Har du helt undladt at provokere dem der i følge din mening kørte for
> langsomt og lavede tåbelige ting?
> Du har jo faktiskt provokeret dem ved at overhale indenom.

Hvem kan føle sig provokeret af at nogen benytter en vognbane som de
tydeligvis ikke selv er interesseret i at benytte?

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 28-10-05 20:45

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem kan føle sig provokeret af at nogen benytter en vognbane som de
> tydeligvis ikke selv er interesseret i at benytte?

Måske dem der synes at det er i orden at køre i venstre bane med en for dem
acceptabel hastighed men som samtidig godt ved at det er ulovligt at
overhale indenom og derved bliver provokeret af det. Og så er vi fremme ved
det det hele handler om Vi kan ikke lære hinanden at køre bil gennem
handlinger foretaget med bilen (medmindre man blokerer vejen for vedkommende
og får sig en fornuftig snak om tingene).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-05 21:58

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev :

>Folk skulle lære at trække ind til højre, holde ordentlig afstand og i
>øvrigt lade være med at provokerer hinanden i trafikken!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Subscribe !

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : taina

Dato : 28-10-05 21:39

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
når
> jeg pendler til arbejde i imellem Kolding og Århus.

Sjovt, jeg pendler samme tur eller rettere

Jeg kunne så aldrig drømme om at overhale indenom. Men jeg er ofte blevet
det. Det sker typisk, når der er en lang haaale af biler, der er ved at
ovehale en lastbil, hvilket af uransagelige grunde ofte sker med 110, selv
om man må køre 130. Denne her lange hale kører typisk med en 10-20 meters
afstand imellem bilerne. Når jeg fæ så insisterer på, at det er for lidt, er
der som regel nogen der ser sig sultne på sikkerhedsafstanden og overhaler -
selv om det burde være ret tydeligt, at jeg snildt følger farten, blot med
væsentlig mindre risiko for at komme til at sidde midt i harmonikaen, hvis
alt skulle gå galt.

Det sker ikke sjældent, at jeg bagefter overhaler samme bil (den rigtige vej
om)- selv om jeg er glad for afstand, betyder det ikke, at jeg ikke gerne
vil på arbejde/hjem...

I øvrigt ser jeg jeg også venstreorienteringen på ringvejen, hvor jeg i sene
aftenstunder ofte møder bilister, der stille og roligt triller afsted
heeeelt alene (bortset fra mig) - i venstre vejbane. Hvorfor?

mvh. tina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-10-05 18:10

> Loven siger jo at jeg gerne må, og en gul varevogn var med på den og hang
> ved mig..

Det siger loven ikke, at du må. Og det kan da også koste dig et klip.

> Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Det er hverken OK eller lovligt!

> [...]
> overhalingssporet
> før man ser sig for, og da SLET ikke når man ikke engang kører 110kmt !!

Vent med at kalde andre idiot til du selv er blevet klogere *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 19:01

> Det siger loven ikke, at du må. Og det kan da også koste dig et klip.

Hvordan kan det koste et klip da det er forbikørsel ?? det er IKKE en
overhaling, med mindre jeg kører hurtigere end 130 !!

Fra : Esben Taersker

Dato : 27-10-05 19:24

Juel wrote:

snip

> Hvordan kan det koste et klip da det er forbikørsel ?? det er IKKE en
> overhaling, med mindre jeg kører hurtigere end 130 !!

snip

Jo, det er en overhaling også selv om du kører under 130 km/t. Kører du
hurtigere end 130 kaldes det en en overtrædelse af hastighedsgrænsen....!

/Esben

Fra : K ö n i g

Dato : 27-10-05 19:21

> [...]
>
> Der er ikke defineret hvornår man så igen skifter bane, det var jo ikke en
> bil, men MANGE biler, og et godt stykke af gangen, ca 2km !

Prøv lige at se i den kommenterede Færdselslov - ud fra det du har fortalt,
så står du til et par klip . . .

Mvh Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-10-05 19:37

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det koste et klip da det er forbikørsel ?? det er IKKE en
> overhaling, med mindre jeg kører hurtigere end 130 !!

Halleluja. Et par timers genopfriskning hos en kørelærer vil gøre dig godt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-10-05 19:58

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev....

> Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Det er ikke ok. Det ER ulovligt. Forudsat jeg forstår dit indlæg
korrekt.

For at der skal være tale om forbikørsel, skal trafikken fremføres i
rækker hvor farten bestemmes af de forankørende i ALLE rækker.

Som jeg læser dit indlæg, så var inderste bane stortset fri.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 20:34

> [...]
> rækker hvor farten bestemmes af de forankørende i ALLE rækker.
>
> Som jeg læser dit indlæg, så var inderste bane stortset fri.

Ja i har nok ret, men fuck det jeg kom tidligt hjem

Jyderne må jo bare lære at holde til højre...

Mvh
Morten **som skal ha klip i weekenden, men kun i håret **

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-05 21:00

> Ja i har nok ret, men fuck det jeg kom tidligt hjem
>
> Jyderne må jo bare lære at holde til højre...

Vi venter blot på at få klippet de værste kjøwenhavnere ud, det tager nok
ikke så lang tid.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-10-05 21:22

> Vi venter blot på at få klippet de værste kjøwenhavnere ud, det tager nok
> ikke så lang tid.....
> --
Hvad skulle de dog lave i Gylland??, måske fordi de ikke kan få plads på de
kjøwenhavnske veje for emigrerede gyllænder ;).

Fra : Broegger

Dato : 28-10-05 13:08

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev news:43612b9f$0$41147$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jyderne må jo bare lære at holde til højre...

Og Sjællænderne at køre bil! Men det betyder jo ikke så meget, de kører jo
ALLESAMMEN pænt i højreside!!!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Jens

Dato : 27-10-05 21:06

Kent Oldhøj <NG@oldhoj.danmark> wrote:

> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev....

> Det er ikke ok. Det ER ulovligt. Forudsat jeg forstår dit indlæg
> korrekt.

Og stort set alle de andre bilister på strækningen har så i øvrigt
overtrådt færdselslovens § 22:

"Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som
muligt og må ikke øge hastigheden."

> For at der skal være tale om forbikørsel, skal trafikken fremføres i
> rækker hvor farten bestemmes af de forankørende i ALLE rækker.

Medmindre man kan se fremmede menneskers tanker, er det ganske
vanskeligt at udtale sig om deres motiver til at vælge den aktuelle
hastighed. Jeg ser dagligt bilister, som tilsyneladende ikke er trygge
ved en mindre afstand til den forankørende end ca. 200 meter.

> Som jeg læser dit indlæg, så var inderste bane stortset fri.

Og dermed er hastigheden jo sådan set bestemt af de forankørende - 130
km/t
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-10-05 21:40

spam@finds.dk (Jens) skrev....

> Og stort set alle de andre bilister på strækningen har så i
> øvrigt overtrådt færdselslovens § 22:

Og pointen skulle være? Fordi andre bryder loven må jeg osse?

Fra : Jens

Dato : 28-10-05 06:16

Kent Oldhøj <NG@oldhoj.danmark> wrote:

> spam@finds.dk (Jens) skrev....

> Og pointen skulle være? Fordi andre bryder loven må jeg osse?

Pointen? At der såmænd ikke er nogen, der har grund til at være/agere
hellige. De, der ikke bryder loven på den ene måde, gør det såmænd på en
anden.
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-10-05 13:07

spam@finds.dk (Jens) skrev....

> At der såmænd ikke er nogen, der har grund til at være/agere
> hellige. De, der ikke bryder loven på den ene måde, gør det
> såmænd på en anden.

Der blev stillet et konkret spørgsmål. Jeg leverede et meget konkret
svar. Jeg har ikke givet udtryk for fordømmelse, moralske opstød
eller andet der på nogen måde kunne indikere at jeg var "hellig".

Fra : Jens

Dato : 28-10-05 16:13

> [...]

> svar. Jeg har ikke givet udtryk for fordømmelse, moralske opstød
> eller andet der på nogen måde kunne indikere at jeg var "hellig".

Hvor i sætningerne "Og pointen skulle være? Fordi andre bryder loven må
jeg osse?" ligger det konkrete svar. For mig at se ligner det to
spørgsmål, hvor det sidste antydede et polemisk svar.

Jeg svarede såmænd på dit første spørgsmål.
--

Jens F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-10-05 23:43

spam@finds.dk (Jens) skrev....

> Hvor i sætningerne "Og pointen skulle være? Fordi andre bryder
> loven må jeg osse?" ligger det konkrete svar.

Det konkrete svar lå i mit oprindelige svar til Juel. Et indlæg du
valgte at kommentere.

Sig til hvis du har svært ved at bevare overblikket. Så skal jeg nok
skære det ud i pap. Eller nåed.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-10-05 22:10

"Jens" <spam@finds.dk> skrev

> [...]
>
> "Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil
> overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som

Nu melder historien jo ikke noget om at den bagvedkørende har tegngivet til
overhaling.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Stoffer

Dato : 27-10-05 22:15

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev

> Nu melder historien jo ikke noget om at den bagvedkørende har tegngivet
> til
> overhaling.

Hvordan tegngiver man?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-05 22:23

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev :

>Hvordan tegngiver man?

med sit "overhalingsblink" ;)

Fra : Stoffer

Dato : 27-10-05 22:33

<jan@stevns.net> wrote in message

> med sit "overhalingsblink" ;)

" Overhalingsblink er fjernlys der tændes kortvarigt, ved at trække
blinklysarmen ind mod dig selv."

Har jeg dælme aldrig hørt om, hehe
Troede faktisk ikke at man måtte blinke?
Well, så lærte jeg da det idag, og kan komme hurtigere frem i trafikken
imorgen..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-05 22:46

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev :

>" Overhalingsblink er fjernlys der tændes kortvarigt, ved at trække
>blinklysarmen ind mod dig selv."

Nemmerligen ;)

>Troede faktisk ikke at man måtte blinke?

Joda - det står i den der grimme bog, man læste til teori-timerne

>Well, så lærte jeg da det idag, og kan komme hurtigere frem i trafikken
>imorgen..

Se - det bliver jo så et godt ?

Fra : Stoffer

Dato : 27-10-05 23:01

> Nemmerligen ;)

> Joda - det står i den der grimme bog, man læste til teori-timerne

Hehe, fik vidst aldrig læst den.. Fulgte bare med i timerne.
Og læste den heller ikke da jeg skulle til orienterende køreprøve for et par
måneder siden - som jeg bestod uden at læse eller modtage undervisning.
Ingen af gangene var der spørgsmål i prøven om overhalingslys.
Måske vil det ikke skade at læse lidt i den, så jeg kan lære det som
kørelæreren ikke fortalte.

> Se - det bliver jo så et godt ?

Ja, folk vil bare ryste på hovedet af mig og tænke "sikke en idiot - det er
min ret at køre i denne vejbane"
Så jeg må hellere lade være, og bare spare det benzin og blive i højre
bane - Det nytter alligevel ikke noget.

Fra : Jens

Dato : 28-10-05 06:16

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev

> Nu melder historien jo ikke noget om at den bagvedkørende har tegngivet til
> overhaling.

Hvor finder Du krav om tegngivning? Og hvilke(t) tegn?
--

Jens F

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-10-05 22:23

"Jens" <spam@finds.dk> skrev

> Hvor finder Du krav om tegngivning? Og hvilke(t) tegn?

Næh, det finder jeg heller ikke, my bad.

Overhalingsblinket naturligvis

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens

Dato : 29-10-05 10:19

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev

---klip---

> Næh, det finder jeg heller ikke, my bad.
>
> Overhalingsblinket naturligvis

Af ren nysgerrighed: Hvor finder Du overhalingsblinket beskrevet?
(Jeg har ikke selv kunnet finde en officiel beskrivelse)
--

Jens F

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-10-05 12:12

"Jens" <spam@finds.dk> skrev

> Af ren nysgerrighed: Hvor finder Du overhalingsblinket beskrevet?
> (Jeg har ikke selv kunnet finde en officiel beskrivelse)

Det finder jeg nu heller ikke andre steder end i min hukommelse, fra
teoriundervisningen i 85.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-10-05 12:34

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Det finder jeg nu heller ikke andre steder end i min hukommelse, fra
>teoriundervisningen i 85.

Det er da underligt, at man ikke kan finde det nogen steder - specielt
når det i mands minde har været kaldet "overhalingsblink", og endda
står omtalt så mange steder, som det gør.

I selve færdselsloven er det ikke nævnt direkte, men i §32, står der
".....Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys."

bare ikke specifikt møntet på overhaling

spøjst

Fra : Stoffer

Dato : 27-10-05 21:28

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> [...]
> ikke at de skal holde til højre, så de lå med ca 110 i 130 zone ude i
> venstre spor.. /()=&%¤%¤%&#/& de burde ride på køer inde på markerne

Var på øen for et par uger siden. Kan kun sige det samme om københavnerne..

Men hvad er det for noget på Århus ringvej.. Der er der INGEN som kan finde
ud af at holde til venstre?
Såvidt jeg husker, så skal man holde til venstre, uanset hvilken vej man
kører på. Og kun trække til venstre, hvis man skal til venstre ved næste
kryds.

Fra : Stoffer

Dato : 27-10-05 21:31

"Stoffer" <spam@spam.com> wrote in message

> [...]
> Såvidt jeg husker, så skal man holde til venstre, uanset hvilken vej man
> kører på. Og kun trække til venstre, hvis man skal til venstre ved næste

Jeg mente selvfølgelig holde til højre

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-05 22:00

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev :

>Men hvad er det for noget på Århus ringvej..

Det er en af de uløste gåder ! præcis som en dametaske ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-05 09:32

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Men hvad er det for noget på Århus ringvej.. Der er der INGEN som kan
> finde ud af at holde til venstre?

Problemet er det samme på ringgaden i Århus! Faktisk værre.

Jeg tager meget tit turen ad ringgaden - ofte hele vejen fra den begynder
ved Harald Jensens plads til jeg svinger til venstre af Vejlby Centervej,
hvor ringgaden bliver til Grenåvej.

Og jeg tror ikke jeg oplever en eneste tur, hvor jeg ikke oplever adskillige
biler, der på en MEGET lang strækning (flere kilometer!) holder sig i
venstre vejbane og alligevel fortsætte de ligeud "i retning mod Grenå". Der,
hvor jeg svinger til venstre ad Vejlby Centervej, er der et par kilometer
til man igen kan svinge til venstre, så det kan kun undre, hvorfor fjolserne
de foregående mange kilometer har ligget i venstre vejbane.

I min familie er det af samme grund blevet en stående bemærkning om folk,
der ligger i venstre vejbane (uanset de skal svinge til venstre eller ej) at
"Han skal til Grenå".

Mvh. Lisbeth

Fra : JS

Dato : 28-10-05 18:26

> [...]
> Såvidt jeg husker, så skal man holde til venstre, uanset hvilken vej man
> kører på. Og kun trække til venstre, hvis man skal til venstre ved næste

Tænk lige situationen igennem. Det er sgu da tosset hvis alle lå og lavede
slange i højre bane i stedet for at bruge den asfalt der nu engang er til
rådighed. PÅ ringvejen ville det betyde lang kø helt ud på motorvejen... Jeg
synes folk generelt er flinke til at accellere nogenlunde kvikt og køre min.
5 km/t over tilladt hastighed og så er det vel fint nok, set ud fra et
"så-hurtig-som-muligt-afvikling-af-trafikken-perspektiv"...

Fra : Stoffer

Dato : 28-10-05 18:37

> [...]
> køre min. 5 km/t over tilladt hastighed og så er det vel fint nok, set ud
> fra et "så-hurtig-som-muligt-afvikling-af-trafikken-perspektiv"...

Enig, sådan er det i morgen og eftermiddags trafikken.
Men når der ikke lige er myldretid, kan folk jo heller ikke finde ud af det.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-05 19:29

Den Fri, 28 Oct 2005 19:26:02 +0200 skrev JS:

> [...]
> rådighed. PÅ ringvejen ville det betyde lang kø helt ud på motorvejen...

Hvor meget længere vil køen blive end når alle ligger og "laver slange"
i venstre bane, så man kan køre lige forbi hele rækken?

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 28-10-05 20:47

> Hvor meget længere vil køen blive end når alle ligger og "laver slange"
> i venstre bane, så man kan køre lige forbi hele rækken?

Kan vi ikke tage den snak en anden dag i stedet for at rode det ind i
diskussionen om ringvejen i århus hvor ovenstående ikke er tilfældet?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-05 23:03

Den Fri, 28 Oct 2005 21:46:40 +0200 skrev JS:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan vi ikke tage den snak en anden dag i stedet for at rode det ind i
> diskussionen om ringvejen i århus hvor ovenstående ikke er tilfældet?

Det var da netop det tråden drejede sig om (fra starten af), så hvis der
er noget vi skal tage en anden dag, må det vel være ringvejen i Århus?

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 01-11-05 20:01

> Det var da netop det tråden drejede sig om (fra starten af), så hvis der
> er noget vi skal tage en anden dag, må det vel være ringvejen i Århus?

Ævlerøv. Du ved udmærket godt at det er helt legalt at svare specifkt på
indholdet i et indlæg.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-05 20:11

Den Tue, 1 Nov 2005 20:00:30 +0100 skrev JS:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ævlerøv. Du ved udmærket godt at det er helt legalt at svare specifkt på
> indholdet i et indlæg.

Det var dig der skrev "Kan vi ikke tage den snak en anden dag i stedet
for at rode det ind i diskussionen om ringvejen i århus hvor ovenstående
ikke er tilfældet?"

Det er muligt du hellere vil diskutere ringvejen i Århus, men det
skal vel ikke forhindre andre i at fortsætte med emnet forbikørsler?

Mvh
Kent

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-05 21:57

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev :

>Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Tjaehhh.... Når jeg om eftermiddagen kører sydpå af "bugten", og
ligger inde i højrebane, er jeg da rimeligt kold i røven om jeg på den
led kommer til at passere den flok, der tror autoværnet er magnetisk -
på en måde er det vel forkert, og dog - deres fart i de 2 andre baner
er jo bestemt af alle de andre, der befinder sig der.

Kører man derimod på en relativt tom motorvej, er det typisk ulovligt
at overhale indenom, selv om de færreste kan se logikken i at man skal
lide under at de andre ikke kan hitte ud af at skrubbe ind til højre.

Men - glorien er nok falmet, for jeg kan dælme ikke påstå at jeg gider
trække ud bag dem, give dem finger/visker/vasker/horn/fjernlys - i det
spage håb at de gider flytte kareten , så jeg kan trække forbi dem, og
derpå vende tilbage til den bane jeg egentligt kom fra , så er det
ulig langt lettere at sive forbi dem, selv om det i bund og grund er
forkert.

(Jeg gider sjældent hidse mig op........... mere.....)

Så hellere kigge dem i øjnene når man er på siden af dem, og ryste
lidt på hovedet ;)

Det får dem forbavsende tit, til at trække ind bagved, hehe..

Fra : Jens

Dato : 28-10-05 06:16

<jan@stevns.net> wrote:

> [...]
> lidt på hovedet ;)
>
> Det får dem forbavsende tit, til at trække ind bagved, hehe..

Subscribe!
--

Jens F

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-05 07:33

jan@stevns.net wrote:

> med sit "overhalingsblink" ;)

Det hidser bare folk op, og det er yderst uønskeligt på motorvejen
med ca. 130 km/t.

mvh

Christian

Fra : taina

Dato : 28-10-05 21:47

Det hidser bare folk op, og det er yderst uønskeligt på motorvejen
med ca. 130 km/t.

Jeg synes tit det virker, især når det er mørkt, så folk kan se det
Men det skal udføres ordentligt - jeg bliver sgu osse lidt muggen, når der
ligger en klaphat i nakken af mig og blinker, når jeg knapt er blevet færdig
med en overhaling

mvh. tina

Fra : JS

Dato : 28-10-05 22:48

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med ca. 130 km/t.

> Jeg synes tit det virker, især når det er mørkt, så folk kan se det

Det er en unødvendig handling. Den opdragende effekt er minimal og
sandsynligheden for at vedkommende hæver hastigheden er ligledes minimal.
Tværtimod bliver mange provokeret af det og kører langsommere end de ellers
ville have gjort.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-05 23:06

Den Fri, 28 Oct 2005 23:47:58 +0200 skrev JS:

> [...]
> Tværtimod bliver mange provokeret af det og kører langsommere end de ellers

Opdragende effekt? Var ideen ikke at folk blot skulle blive opmærksomme
på at der ligger en bil de har overset? Ligesom blinklyset for at gøre
folk opmærksomme på at man skal dreje...

At folk så godt kan blive provokeret alligevel skyldes vel blot at det
i 99% af tiden bliver brugt til alt muligt andet (ligesom hornet).

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 01-11-05 19:59

> [...]
>
> At folk så godt kan blive provokeret alligevel skyldes vel blot at det
> i 99% af tiden bliver brugt til alt muligt andet (ligesom hornet).

Det går da ikke hurtigere af at man blinker og dytter af dem. Ofte
tværtimod.

Fra : taina

Dato : 29-10-05 00:26

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43629c8d$0

> [...]
> sandsynligheden for at vedkommende hæver hastigheden er ligledes minimal.
> Tværtimod bliver mange provokeret af det og kører langsommere end de

Sjovt, jeg tænker slet ikke på opdragende effekt. Jeg tænker mere på blinket
som en form for "hej hej, her kommer jeg, gider du lige at flytte dig?". Det
kan for eksempel være, hvis jeg synes, at et "hul" er for lille til at jeg
gider at rykke ind, fordi bilen bagved alligevel er laaangt væk. Så ser jeg
det som hans/hendes måde at sige "jeg kører altså lidt stærkere, end du
tror", og det flytter jeg mig da gerne for, hvis jeg ikke selv skal op og
stå på bremsen.

Så er der også dem, der foretrækker venstre spor, fordi det er mindre bulet.
Det er ok med mig (selv om jeg sjældent selv hænger der), bare man flytter
sig, når der kommer noget bagfra. Men hvis den bilist nu ikke lige har
bemærket det der bagfra, så er det da venligt, at man i god tid gør
opmærksom på, at man er der, i stedet for at køre heeelt op bagi eller at
kaste sig ud i en uautoriseret og ulovlig indenomsoverhaling.

Når jeg blinker, er det heller ikke for at bede nogen om at sætte farten op,
men for at få dem til at trække ind. Og jeg bestræber mig på ikke at blinke
ad nogen, der ikke kan trække ind.

Et blink opfatter jeg som en venlig henstilling. To blink som irriteret.
Flere som at en af os er en idiot - hvem det så er, er afhængig af
situationen

mvh. tina

Fra : Jens

Dato : 29-10-05 10:19

taina <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Et blink opfatter jeg som en venlig henstilling. To blink som irriteret.
> Flere som at en af os er en idiot - hvem det så er, er afhængig af

Subscribe!
--

Jens F

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-10-05 22:25

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

>Det hidser bare folk op, og det er yderst uønskeligt på motorvejen
>med ca. 130 km/t.

Hvis der ikke skal mere til end en venligt blink til at hidse folk op, bør
de ikke bevæge sig ud i trafikken så længe de er i den sindstilstand.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Non-Desperado

Dato : 28-10-05 09:57

> [...]

>ved mig..
>
>Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

Som du allerede har indset, så ville den forseelse koste klip i
kortet, men du kan trøste dig med at det også koster et klip at
undlade at holde til højre.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-05 11:11

Non-Desperado wrote:

> Som du allerede har indset, så ville den forseelse koste klip i
> kortet, men du kan trøste dig med at det også koster et klip at
> undlade at holde til højre.

Det giver ikke noget klip at undlade at hodle til højre:
Du får et klip, hvis du:

- Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
- Kører med for kort afstand til forankørende
- Kører ulovligt i nødsporet
- Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen
- Kører over for rødt
- Overtræder reglerne om vigepligt
- Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
- Overskrider spærrelinier ved overhaling
- Øger hastigheden, når du bliver overhalet
- Overhaler ved et fodgængerfelt
- Kører mod færdselsretningen
- Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
- Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for
andre trafikanter
- Kører venstre om helleanlæg
- Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
- Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
- Ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på
motorcykel

mvh

Christian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-10-05 14:12

> Non-Desperado wrote:
> Det giver ikke noget klip at undlade at hodle til højre:

Det er helt klart en mangel ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 28-10-05 15:45

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Det giver ikke noget klip at undlade at hodle til højre:
> Du får et klip, hvis du:

---klip---

> - Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling

Din indsigelse er ikke korrekt. Reglerne for overhaling og forbud mod
overhaling er beskrevet i §§ 21, 22 & 23, hvor §22 beskriver pligten for
den forankørende til at holde til højre og ikke øge hastigheden.

Så: "Klip"
--

Jens F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-05 18:34

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Det giver ikke noget klip at undlade at hodle til højre:

Mærkeligt egentlig..

Det kunne halvere antallet af danske bilister på vejene

Måske det er derfor.. halvdelen af nuværende trafik er halvdelen i
indtægter fra afgiften på brændstof.. åh ja.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-10-05 12:07

Juel wrote:
> Hejsa Alle
>
> Jeg har været i det mørke jylland idag

Tænk - jeg har oplevet det samme på Sjællø - forbandede
"Københavnersnuder"!!

Sådan nogle Idioter!

> Mvh
> Morten

Lars B

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-05 18:27

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in

> Hvad siger i andre ?? er det ikke ok ? Det er jo ikke ulovligt !

JO! Det er helt ok hvis du spørger mig.

Selv er jeg jyde og flejner selv over selvsamme ting som det du lister op..
Men det gælder nu ikke kun jyder. Det gælder "alle" danskere .. det flovt
næsten :-/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-05 10:13

Uffe Ravn wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

> Hvis der ikke skal mere til end en venligt blink til at hidse folk op, bør
> de ikke bevæge sig ud i trafikken så længe de er i den sindstilstand.

Det kan vi så sagten blive enige om, men det er ikke desto mindre
tilfældet.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-05 10:16

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er helt klart en mangel ...

Nej, for så er det mange andre ting som er værre.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-05 10:18

Jens wrote:

> [...]
> overhaling er beskrevet i §§ 21, 22 & 23, hvor §22 beskriver pligten for
> den forankørende til at holde til højre og ikke øge hastigheden.

Jeg kan godt se at der er hjemmel, men jeg tror ikke på at det vil
ske.

mvh

Christian

Fra : Jens F

Dato : 31-10-05 10:50

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg kan godt se at der er hjemmel, men jeg tror ikke på at det vil
> ske.

Jeg tror tilsvarende ikke, at en forbikørsel højre om en lang række
køretøjer i venstre (eller midterste) vognbane giver klip - uanset at
man er alene i højre kørebane.

At en slalomkørsel kan - og vil - udløse bøde og klip, tror jeg på.
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-10-05 14:04

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror tilsvarende ikke, at en forbikørsel højre om en lang række
> køretøjer i venstre (eller midterste) vognbane giver klip - uanset at man
> er alene i højre kørebane.

Jeg har en kollega, der fik en bøde for det lige før klippene blev indført.
Jeg ved derfor, at at det gav bøde - men ikke, om det giver klip.

Og der var ikke tale om slalom. Han havde lige foretaget et venstresving i i
et T-kryds og overhalede en stribe biler indenom. Der var ret tæt trafik i
ydersporet - men ikke én eneste bil foran ham i indersporet. I yderstre
spor, mellem alle de andre, var derimod en politibil.

Mvh. Lisbeth

Fra : taina

Dato : 31-10-05 18:24

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i

> I yderstre spor, mellem alle de andre, var derimod en politibil.

Som glemte at give sig selv en bøde for at glemme at holde til højre, eller
hvad? suuuk! ikke mærkeligt, at det nogle gange er svært at få trafikken til
at køre...

mvh. tina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-10-05 18:45

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Som glemte at give sig selv en bøde for at glemme at holde til højre,
> eller
> hvad?

Sandsynligvis var politibilen og alle de andre i ydersporet helt korrekt
placeret... lidt længere henne ad vejen (det er Ringgaden i Århus) deler
vejen sig nemlig som et Y.

Den ene vej (yderste spor) fører ned i byen i retning mod polititgården og
det andet spor fortsætter i en anden retning "nord" for byen. Så dem, der
ligger i ydersporet lige præcis dér plejer faktisk at være korrekt
placeret - hvis de vil ned i byen.

> suuuk! ikke mærkeligt, at det nogle gange er svært at få trafikken til at
> køre...

Øhhhh....

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-05 21:26

Den Mon, 31 Oct 2005 18:45:20 +0100 skrev Lisbeth Jacobsen:
> [...]
> det andet spor fortsætter i en anden retning "nord" for byen. Så dem, der
> ligger i ydersporet lige præcis dér plejer faktisk at være korrekt

Så lyder det da endnu mere underligt. Hvordan kan det blive andet end en
forbikørsel, når man ikke engang er på vej samme sted hen?

Mvh
Kent

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 10:27

> Så lyder det da endnu mere underligt. Hvordan kan det blive andet end en
> forbikørsel, når man ikke engang er på vej samme sted hen?

Jeg er ikke med på, hvorfor du hæfter dig ved, at de ikke er på vej samme
sted hen. Det er bilerne på en vej jo sjældent, så hvilken rolle mener du,
at dét spiller, om man er på vej til samme sted?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-05 18:45

Den Tue, 1 Nov 2005 10:26:34 +0100 skrev Lisbeth Jacobsen:
> [...]
> sted hen. Det er bilerne på en vej jo sjældent, så hvilken rolle mener du,
> at dét spiller, om man er på vej til samme sted?

Vi snakker om to baner, den ene mod et sted, og den anden mod et andet
sted, ikke? Og efter folk er trukket ind i den ene bane, er der kø mod
det sted, hvorimod det andet sted ikke har kø - så kan det da for
pokker ikke være meningen at man skal holde og vente på en ellers komplet
irrelevant kø for sig sneglet derhen hvor de nu skal hen, når der er
fri i den anden retning?

Og hvad er forskellen på den situation, og svingbanen ved et kryds,
hvor de holder og venter på at der bliver rødt for de modkørende så
de kan komme over? Må man heller ikke passere dem højre om, imens der
er grønt ligeud?

Mvh
Kent

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:20

> Vi snakker om to baner, den ene mod et sted, og den anden mod et andet
> sted, ikke?

Jo

> Og efter folk er trukket ind i den ene bane, er der kø mod
> det sted, hvorimod det andet sted ikke har kø

Sådan er det somme tider. Og andre gange er det helt anderledes. I morges
var begge vejbaner fyldt totalt op.

> - så kan det da for pokker ikke være meningen at man skal holde og vente
> på en ellers komplet irrelevant kø for sig sneglet derhen hvor de nu skal
> hen, når der er fri i den anden retning?

Han skulle bestemt ikke holde og vente! Han skulle såmænd bare have kørt med
samme hastighed som dem i venstre vognbane for dermed at undgå at overhale
indenom. Det ville slet ikke være noget problem.

> Og hvad er forskellen på den situation, og svingbanen ved et kryds,
> hvor de holder og venter på at der bliver rødt for de modkørende så
> de kan komme over?

I det ene tilfælde er der tale om et venstresving og man markerer, at man
skal svinge til venstre.

> Må man heller ikke passere dem højre om, imens der er grønt ligeud?

Det kan du læse i færdselsloven, at man må.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens

Dato : 31-10-05 20:31

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det andet spor fortsætter i en anden retning "nord" for byen. Så dem, der
> ligger i ydersporet lige præcis dér plejer faktisk at være korrekt

Nu bliver det mystisk! Hvad fik din kollega en bøde for? I den situation
Du nu beskriver er det netop ikke forbudt at overhale til venstre.
(Færdselslovens § 21. "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal
overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller
tydeligt forbereder et sådant sving.")

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 08:50

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Færdselslovens § 21. "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal
> overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller

Der er ikke tale om, at biler i venstre spor svinger til venstre. De to
vejbaner - højre og venstre - fortsætter begge ligeud omend i hver sin
retning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens F

Dato : 01-11-05 10:25

I en tidligere meddelelse skrev Du:

[...]

Hvis din første udlægning er korrekt er der tale om svingning i lovens
forstand.

"§ 16. I god tid før vejkryds skal kørende i de tilfælde, hvor
kørebanen har to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i
samme retning, anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal
svinges til højre, og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal
svinges til venstre."

Hvis trafikanterne ikke skal svinge til venstre har de ingen (lovlig)
anledning til at ligge i venstre spor. Ligger de lovligt i venstre spor,
kan de lovligt forbikøres i højre spor.

(Men man får nok problemer, hvis man maser sig ind i venstre spor foran
politibilen)
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 10:41

> [...]

> anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til
> højre, og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til

Der skal ikke nødvendigvis svinges til venstre eller højre længere fremme.
Man holder sig bare i højre eller venstre bane og kan køre ligeud.

> Hvis trafikanterne ikke skal svinge til venstre har de ingen (lovlig)
> anledning til at ligge i venstre spor.

Hvis de skal ned i byen langs havnen skal de ligge i venstre spor. Men de
skal ikke dermed svinge til venstre - blot køre ligeud i venstre spor.

> (Men man får nok problemer, hvis man maser sig ind i venstre spor foran
> politibilen)

Det gjorde han ikke. Han holdt sig i højre spor fordi han skulle lige ud ad
Ringgaden. Men han kunne - og burde åbenbart - have holdt sig til at køre i
højre spor med samme fart som dem i venstre spor.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens F

Dato : 01-11-05 13:14

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal ikke nødvendigvis svinges til venstre eller højre længere fremme.
> Man holder sig bare i højre eller venstre bane og kan køre ligeud.

Både højre og venstre bane fortsætter ligeud. For en ikke-jyde er det så
en smule vanskeligt at fatte, at de ikke ender samme sted.

> Hvis de skal ned i byen langs havnen skal de ligge i venstre spor. Men de
> skal ikke dermed svinge til venstre - blot køre ligeud i venstre spor.

Venstresving er ikke forbeholdt retningsskift på mindst 90 grader!

> Det gjorde han ikke. Han holdt sig i højre spor fordi han skulle lige ud ad
> Ringgaden. Men han kunne - og burde åbenbart - have holdt sig til at køre i
> højre spor med samme fart som dem i venstre spor.

Hvis han har kørt i en højrebane, der fører et andet sted hen end
venstre bane har han ikke foretaget en overhaling. Derfor kan det da
godt forekomme, at der er politifolk, der mener noget andet.
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 15:13

> Både højre og venstre bane fortsætter ligeud. For en ikke-jyde er det så
> en smule vanskeligt at fatte, at de ikke ender samme sted.

*GGG*

Kig på et Y. Forestil dig, at du kommer kørende nedefra ad den ene ben...
der er to spor i det ben. Skal du ud af y'ets venstre vinkel holder du dig i
venstre vognbane. Skal du ud ad højre, holder du dig i højre bane.

Og uanset du kører til venstre eller ligeud, skal du - ligeud og ikke
blinke/dreje.

> Venstresving er ikke forbeholdt retningsskift på mindst 90 grader!

Det er jeg klar over *S*
Her i Århus har vi i øvrigt flere "sving", der har en vinkel på 75-90 grader
og alligevel er det ikke vejsving, men en ligeudkørsel, hvor du ikke skal
give tegn til at dreje, selvom du skal dreje i rettet for at følge vejen.
Mange ved ikke, at de ikke skal give tegn... og gør det.

> Hvis han har kørt i en højrebane, der fører et andet sted hen end venstre
> bane har han ikke foretaget en overhaling. Derfor kan det da godt
> forekomme, at der er politifolk, der mener noget andet.

Han overhaler, når han passerer dem, der kører i sporet ved siden af.
Hvis færdslen havde været "tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden
vognbane."

Men der var IKKE tæt trafik i begge vejbaner - der var ingen foran ham i
højre vejbane. Og hastigheden blev ikke bestemt af de foran kørende! Der var
ingen foran ham. Det var HAM, der bestemte hastigheden.

Så der var ikke tale om tæt trafik i flere rækker og ikke tale om en
hastighed, der blev bestemt af forankørende. Og det var derfor ikke en
forbikørsel, men en overhaling af de forbudte.

Min kollega var i øvrigt slet ikke klar over, at det kan være ulovlig at
overhale indenom! Han troede man frit kan overhale til hvilken side man vil.
Og DERFOR endte det med en større diskussion på arbejde om overhaling og
forbikørsel generelt. Det er derfor jeg kan huske historiens detaljer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens F

Dato : 01-11-05 15:40

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> venstre vognbane. Skal du ud ad højre, holder du dig i højre bane.
>
> Og uanset du kører til venstre eller ligeud, skal du - ligeud og ikke

Et sted, der passer på den beskrivelse er ved indkørsel nordfra ad
Grenåvej, hvor den deler sig i Dronning Margrethes Vej og Nordre
Ringgade. Uanset at man kører "ligeud" er der tale om forberedelse til
et venstresving - i modsat fald er der nemlig ingen lovlig grund til at
foretrække den venstre vognbane (udover overhaling).

> [...]
> hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
> overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden

Læs lige §16 igen - og sammenhold med §23 1) b.

§ 23. Overhaling må ikke foretages:
1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:
a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i
samme retning, jf. § 16, stk. 1,
b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til
venstre,

> [...]
> hastighed, der blev bestemt af forankørende. Og det var derfor ikke en
> forbikørsel, men en overhaling af de forbudte.

Jeg vedgår, at den beskrevne situation ikke kvalificerer til at betegnes
som "forbikørsel". Til gengæld er det - jnf. ovenstående - en overhaling
til højre af et køretøj, der svinger til venstre. Og det er tilladt.

> [...]
> Og DERFOR endte det med en større diskussion på arbejde om overhaling og
> forbikørsel generelt. Det er derfor jeg kan huske historiens detaljer.

Jeg ser andetsteds i tråden, at han også talte i mobiltelefon - så en
bøde var under alle omstændigheder på sin plads.
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 15:48

> [...]

> venstresving - i modsat fald er der nemlig ingen lovlig grund til at
> foretrække den venstre vognbane (udover overhaling).

Eftersom der ikke er tale om et venstresving, men en ligeudkørsel, kan der
heller ikke være tale om at forberede sig på et sådant. *S*

Når jeg kommer fra København og kører mod Odense i stedet for at køre mod
Odden, kører jeg også ligeud, let mod venstre - uden at blinke af og svinge.

> Jeg vedgår, at den beskrevne situation ikke kvalificerer til at betegnes
> som "forbikørsel". Til gengæld er det - jnf. ovenstående - en overhaling
> til højre af et køretøj, der svinger til venstre. Og det er tilladt.

Vi kommer ikke videre hvis du vil kalde det et venstresving. *S*
Jeg kalder det nemlig at køre lige ud. Og det er ret afgørende for debatten.

> Jeg ser andetsteds i tråden, at han også talte i mobiltelefon - så en bøde
> var under alle omstændigheder på sin plads.

Og han fik to. En for at tale i mobil og en for at overhale indenom. Og i
dag kender han forskel på overhaling og forbikørsel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens

Dato : 02-11-05 06:35

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Eftersom der ikke er tale om et venstresving, men en ligeudkørsel, kan der
> heller ikke være tale om at forberede sig på et sådant. *S*

Du forholder dig ikke til den overtrædelse af færdselslovens § 15.
"Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt
holde så langt til højre som muligt."

Da der - efter dit udsagn - ikke skal svinges til venstre, er der ingen,
der har anledning til at være i venstre bane (udover for at overhale).

Så beslut dig: Svinger man til venstre, når vejen deler sig (med ret til
at være i venstre vognbane) - eller kører man ligeud (med pligt til at
holde til højre)?
--

Jens F

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:42

> Du forholder dig ikke til den overtrædelse af færdselslovens § 15.
> "Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt
> holde så langt til højre som muligt."

Tager man hensyn til anden færdsel og forholdene i øvrigt, holder man kun
til højre, når og hvos man skal følge den højre bane hele vejen og altså ud
af Ringgaden.

> Da der - efter dit udsagn - ikke skal svinges til venstre, er der ingen,
> der har anledning til at være i venstre bane (udover for at overhale).

Det vil være umanerligt dumt - og oftest til gene - at være i højre vejbane
på det sted, hvis man skal ad Dr. Margrethesvej.

> Så beslut dig: Svinger man til venstre, når vejen deler sig (med ret til
> at være i venstre vognbane) - eller kører man ligeud (med pligt til at
> holde til højre)?

Man svinger ikke til venstre, men følger venstre vognbane ligeud. Og man har
bestemt ikke pligt til at holde til højre lige netop dér - hvis det ER
venstre vognbane man skal ud af.

Mvh. Lisbeth

Fra : taina

Dato : 31-10-05 22:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43665834$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> det andet spor fortsætter i en anden retning "nord" for byen. Så dem, der
> ligger i ydersporet lige præcis dér plejer faktisk at være korrekt

Det sted kender jeg godt. Og hvis vejen endnu ikke har delt sig (tydelige
hvide streger på vejen), så vil jeg da mene, at de skal de holde til højre.
Hvis vejen derimod har delt sig, så befinder politibilen sig i en
venstresvingsbane, og så må han vel godt køre forbi?

> Øhhhh....

Hvis det var et uforstående øhhhh, er forklaringen, at når selv politiet
ikke holder til højre, så er det da ikke så underligt, at _alle_ ligger i
venstresporet - og det er det ikke nogen, der kommer til at køre hurtigt
af - med mindre man overhaler indenom.

mvh. tina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 08:55

> [...]
> Hvis vejen derimod har delt sig, så befinder politibilen sig i en
> venstresvingsbane, og så må han vel godt køre forbi?

Jeg har lige kørt på vejstrækningen (i muyldretid) og bemærkerde, at langt
de fleste fortsatte ligeud i venstres spor. Ingen skiftede spor mellem højre
og venstre så langt jeg kunne se forud og bagud.

Og jeg vil bestemt mene, at det vil være umanerligt dumt at holde sig i
højre side, når og hvis man ved, at man ved førstkommende vejdeling/kryds
skal bruge venstre vejbane.

> Hvis det var et uforstående øhhhh, er forklaringen, at når selv politiet
> ikke holder til højre, så er det da ikke så underligt, at _alle_ ligger i
> venstresporet

Jeg indretter ikke min kørsel efter politibilers placering, så jeg fatter
ikke lige logikken. Man placerer sig vel der hvor man skal og hvor det er
mest hensigtsmæssigt. Uanset der er en politibil på vejen eller ej.

- og det er det ikke nogen, der kommer til at køre hurtigt
> af - med mindre man overhaler indenom.

Forstår ikke ovenstående.

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-10-05 13:19

Jens F wrote:

> Jeg tror tilsvarende ikke, at en forbikørsel højre om en lang række
> køretøjer i venstre (eller midterste) vognbane giver klip - uanset at
> man er alene i højre kørebane.

Hvis man opnår en fordel ved det og når man kommer op til det
langsomme køretøj så bare presser sig ud i rækken af biler i
venstre bane tror jeg godt man kan få et klip for det.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-05 13:55

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en kollega, der fik en bøde for det lige før klippene blev indført.
> Jeg ved derfor, at at det gav bøde - men ikke, om det giver klip.

Det kan jo stadigvæk godt give en bøde men ingen klip. Det er jo ikke
alt som giver klip.

Småligt.

mvh

Christian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 15:16

> Småligt.

Det er ikke ufarligt at overhale indenom, så jeg synes, der helt på sin
plads at han fik en bøde.

Han fik ved samme lejlighed også en bøde for at tale i mobiltelefon.

Og havde han nu holdt sig til en af tingene, er det nok mere tvivlsomt, om
han havde fået bøder. Men overhale indenom MENS du taler i mobiltelefon, så
SKAL de dælme nakke dig, vil jeg mene.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-05 18:59

Den Tue, 1 Nov 2005 15:15:38 +0100 skrev Lisbeth Jacobsen:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ufarligt at overhale indenom, så jeg synes, der helt på sin
> plads at han fik en bøde.

Det er heller ikke ufarligt at overhale venste om. Nærmere mere farligt.

"Man" overhalder højre om en eller anden idiot der ikke kan finde ud af
at køre i højre side. Risikoen for at han pludselig skulle komme i
tanke om færdselsloven lige midt i overhalingen er ikke særlig stor.
Specielt når det ikke engang gik op for ham da "man" lå bag ham og
brugte overhalingsblinket.

Man overhaler derimod venstre om folk der kører i samme side som
lastbilerne, og pludselig trækker ud (uden at kigge hverken i
spejlene eller over skuldren), fordi der kun er en halv kilometer hen
til næste lastbil. Det sker til gengæld tit.

Jeg har selv været i den sidste situation, hvor jeg var så tæt på
i overhalingen (men heldigvis ikke nået op på siden af ham endnu) at
den eneste chance for at undvige var at smide bilen ind i højre bane,
hvor der var plads til at bremse.

Mvh
Kent

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-05 09:23

> Det er heller ikke ufarligt at overhale venste om. Nærmere mere farligt.

Når og hvis en overhaling ikke kan foretages uden fare, lader man være!

> "Man" overhalder højre om en eller anden idiot der ikke kan finde ud af
> at køre i højre side.

Det gør nogle. Men det gør det jo ikke lovligt.

> [...]
> gik op for
> ham da "man" lå bag ham og brugte overhalingsblinket.

Nu er der måske andre end "idioten" at overhale. Og hvis han vitterlig ER en
idiot, der ikke kan hitte ud af at placere sig korrekt, så ville jeg
konkludere, at han nok også er så stor idiot, at han kan finde på at skifte
vognbane meget pludseligt.

Hvis du med andre ord kører i nærheden af en idiot, er der ekstra grund til,
at du kører efter forholdene (idiot på vejen!)

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-05 20:48

Den Wed, 2 Nov 2005 09:22:54 +0100 skrev Lisbeth Jacobsen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Når og hvis en overhaling ikke kan foretages uden fare, lader man være!

En bil kan ikke flyttes ud af garagen uden fare.

> Det gør nogle. Men det gør det jo ikke lovligt.

Det var ikke det jeg skrev.

> [...]
> idiot, der ikke kan hitte ud af at placere sig korrekt, så ville jeg
> konkludere, at han nok også er så stor idiot, at han kan finde på at skifte

Men hvorfor skulle han gøre det. I modsætning til ham der ligger i højre
side og får øje på en lastbil en kilometer fremme, har ham i venstre
side ingen grund til at finde på at skifte vognbane.

> Hvis du med andre ord kører i nærheden af en idiot, er der ekstra grund til,
> at du kører efter forholdene (idiot på vejen!)

Korrekt, men man kan ikke se på forhånd hvem der er idiot og hvem
der ikke er, og hvis man aldrig overhalede potentielle idioter, så
kom man jo aldrig nogen steder.

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-05 15:28

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ufarligt at overhale indenom, så jeg synes, der helt på sin
> plads at han fik en bøde.

Jeg ville aldrig gøre det på landevej eller motorvej. Man kan nogle
gange være i tvivl om det er en forbikørsel eller en overhaling på
en ringvej.
På de store ringveje tror jeg oftest af det er forbikørsler.

> Han fik ved samme lejlighed også en bøde for at tale i mobiltelefon.

Fair nok.

> Og havde han nu holdt sig til en af tingene, er det nok mere tvivlsomt, om
> han havde fået bøder. Men overhale indenom MENS du taler i mobiltelefon, så
> SKAL de dælme nakke dig, vil jeg mene.

Da det jo så var en overhaling indenom, så ja.

mvh

Christian