P-bøde af kommunen...
Fra : Daniel

Dato : 27-10-05 11:50

Hey..

Jeg ville bare lige høre. Min far var på sygehuset til undersøgelse
forleden. Da han jo havde en tid, og der ingen ledige pladser var, parkerede
han ved et standsning/parkering-forbuds-skilt. Det var selvfølgelig dumt
Han holdt selvfølgelig ikke i vejen for ambulancer osv...

Da han kom ud lå der en fin p-afgift fra Hillerød-kommune. Mit spørgsmål går
bare på, om de har ret til det? Synes at have hørt noget om, at hvis man
parkerer ulovligt så skal politiet ud og skrive bøden? Og at
parkeringsvagter kun kan skrive bøder på forkert p-skive, manglende p-billet
osv. Er jeg helt forkert på den?

Hygge...
Daniel

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 27-10-05 12:03

"Daniel" <4junkFJERNDETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> parkeringsvagter kun kan skrive bøder på forkert p-skive, manglende
> p-billet osv. Er jeg helt forkert på den?

Hej Daniel

Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se problemet

Har man lavet noget forkert - og oven i købet godt er klar over det, så
må man da også tage sin "straf"

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 12:18

> Har man lavet noget forkert - og oven i købet godt er klar over det, så
> må man da også tage sin "straf"

Dine moralske overvejelse kommer efter min mening ikke sagen ved.

Til gengæld kan jeg oplyse, at spørgeren har fået galt fat i sagen, og at
kommunen har sin gode ret.

Kommunerne kan nemlig - i de situationer, hvor de har indvilget i at
overtage p-kontrollen fra politiet - godt udskrive parkeringsbøder/afgifter.

De første år efter denne ordning trådte i kraft kunne det kommunale p-korps
kun udstede p-bøder ved kantstenen - men efter den 01. oktober i år kan de
også udstede bøder for biler der holde ude på selve kørebanen - ved for
eksempel en dobbeltparkering.

Ergo - det er bare at betale ved kasse et - og være glad for at du også dér
kan få lov til at betale skat til kommunalpolitikere, der ikke kan og vil
prioritere i de kommunale budgetter.

/Jan W Nielsen

Fra : Daniel

Dato : 27-10-05 12:27

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> Til gengæld kan jeg oplyse, at spørgeren har fået galt fat i sagen, og at
> kommunen har sin gode ret.
[klip]
> Ergo - det er bare at betale ved kasse et - og være glad for at du også
> dér kan få lov til at betale skat til kommunalpolitikere, der ikke kan og
> vil prioritere i de kommunale budgetter.

Hmmm... æv Men tak for det hurtige svar, Jan... Så må farmand til
pengepungen...

Hygge...
Daniel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 12:39

> Hmmm... æv Men tak for det hurtige svar, Jan... Så må farmand til
> pengepungen...

Velbekomme - og ja, desværre.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 12:41

> Hmmm... æv Men tak for det hurtige svar, Jan... Så må farmand til
> pengepungen...

Jeg kan oplyse, at § 122 a i Færdselsloven om kommunal parkeringskontrol er
indsat ved lov nr. 942 af 27. december 1991, som ændret ved lov nr. 484 af
1. juli 1998. Forarbejderne til disse ændringslove kan du finde på
Retsinformations hjemmeside www.retsinfo.dk, såfremt du gider rode mere i
det.

/Jan W Nielsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-10-05 22:46

> [...]
> år kan de også udstede bøder for biler der holde ude på selve kørebanen -

What! Det vidste jeg ikke, men rart at få at vide nu :(
Hvordan skal jeg nu parkere ulovligt, uden at få p-afgift for det? Spø'r,
for nogle gange kommer jeg hjem, og der er fodboldkamp eller koncert i
Parken på Østerbro, er det umuligt at finde p-plads.

Mvh

Emil

Fra : Leonard

Dato : 28-10-05 08:44

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:

>Hvordan skal jeg nu parkere ulovligt, uden at få p-afgift for det?

Hvis du selv læser den linie igennem flere gange, tror du så ikke du
når frem til det logiske resultat, at det er ikke meningen at du skal
kunne det?

Jeg forstår til fulde dit problem, men den eneste måde at løse det på
er vel at købe en p-plads. Sådan gør vi fx herude på landet, der må
jeg selv lægge grund til både mine egne, men også mine gæsters biler.
Der er faktisk et krav i alle byggetilladelser til boliger, at der
skal være 2 p-pladser på grunden.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Frandsen

Dato : 28-10-05 12:37

newsl3m1h4sr5nlm16rurqn1m07oqldiqn6q@4ax.com...
> Der er faktisk et krav i alle byggetilladelser til boliger, at der
> skal være 2 p-pladser på grunden.

Ha, og København giver gerne en dispensation fra denne regel, hvilket
selvfølgelig har givet et kæmpe parkeringsproblem i dag.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-10-05 22:18

> Hvis du selv læser den linie igennem flere gange, tror du så ikke du
> når frem til det logiske resultat, at det er ikke meningen at du skal
> kunne det?

Indtil 1 okt kunne p-vagterne kun give p-afgifter til syndere som parkerede
ulovligt ved kantstenen, men ikke til syndere som parkerede midt på vejen
som f.eks. ved en "dobbeltparkering" (noget som praktiseres meget på
Østerbro's små sidegader i København). Så det HAR været muligt at parkere
ulovligt, uden at få p-afgift for det. Men man risikerede stadig en p-bøde
fra politiet.

> [...]
> jeg selv lægge grund til både mine egne, men også mine gæsters biler.
> Der er faktisk et krav i alle byggetilladelser til boliger, at der

Men i København er der vist slet ikke plads nok til 2 p-pladser pr
lejlighed.

Mvh

Emil

Fra : Leonard

Dato : 29-10-05 07:29

> [...]
>ulovligt, uden at få p-afgift for det. Men man risikerede stadig en p-bøde

Og det er jo så nok derfor at praksis nu er ændret, da det netop ikke
er meningen at du skal kunne holde ulovligt. Specielt i de små
sidegader kan det være til stor gene og fare for andre at parkere
ulovligt. (Ambulancer, brandbiler, pizzabude osv. skal kunne frem).

>Men i København er der vist slet ikke plads nok til 2 p-pladser pr
>lejlighed.

Næh, men hele ideen med at bo så tæt er vel også at man kan gå, cykle
eller køre i bybus når man skal rundt ... nå, det er en helt anden
snak.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Daniel

Dato : 27-10-05 12:20

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Daniel
>
> Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se problemet
>
> Har man lavet noget forkert - og oven i købet godt er klar over det, så
> må man da også tage sin "straf"

Det kan jeg godt følge dig i...
Sagen er bare den, at min far havde kørt rundt i lang tid og ledt efter en
ledig p-plads. Og da tiden efterhånden var knap, blev han jo nødt til at
smide bilen så han var der til tiden.
Og så mente jeg bare at have hørt at de skulle have haft politiet ud og
skrive bøden...

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 13:12

"Daniel" <4junkFJERNDETTE@c.dk> skrev i en meddelelse

> Og så mente jeg bare at have hørt at de skulle have haft politiet ud og
> skrive bøden...
Så har du hørt forkert, om det er politi el en anden offentlig instans som
udskriver, kommer ud på et. For det er ikke en bøde men en afgift , det er
rigtigt at kun politiet må give bøder ;).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 14:09

> For det er ikke en bøde men en afgift , det er rigtigt at kun politiet må
> give bøder ;).

Det er misforstået.

Det hedder også en afgift, når du får den af politiet i Odense (og alle
andre steder, hvor det stadig er politiet, der står for arbejdet), så dén
side af sagen har ikke noget med valget af navnet "afgift" at gøre.

Hvis man derimod havde valgt at kalde det en bøde, kunne man risikere at
folk skulle sidde dem af i arresten, og andre ting....så det gider man
ikke..

....og så er det heller ikke kun politiet, der udsteder bøder.. en sted som
Arbejdstilsynet gør det for eksempel også..

/Jan W Nielsen

Fra : J W Nielsen

Dato : 27-10-05 13:33

> [...]
> nødt til at smide bilen så han var der til tiden.
> Og så mente jeg bare at have hørt at de skulle have haft politiet ud

Hej Daniel...

Der er masser af bilister i samme situation omkring Hillerød Sygehus. I
dagspressen er der ofte beretninger om problemet...
Både min far og jeg har været i nøjagtig samme situation som din far - det
er stor set umuligt at finde en p-plads i dagtimerne i hele området.
Hvis du gider og følge op på sagen, kan du jo kontakte nogle politikere om
sagen - de er nok meget forstående lige for tiden

Mvh Jørgen
(tidl. kommunalpolitiker )

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-10-05 16:13

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

de er nok meget forstående lige for tiden

> Mvh Jørgen
> (tidl. kommunalpolitiker )

Men som bekendt har de selektiv hukommelse, som højest rækker til valgdagen
+ 1 døgn ;).

Fra : Daniel

Dato : 27-10-05 19:35

> [...]
> Hvis du gider og følge op på sagen, kan du jo kontakte nogle politikere om
> sagen - de er nok meget forstående lige for tiden

Hej Jørgen.

Hmm... Jeg tror ikke lige jeg har tiden til at gøre noget ved det, men kan
da lige nævne det for min far, og se om han har lysten til at prøve - kunne
jo være ....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-10-05 19:26

"Daniel" <4junkFJERNDETTE@c.dk> skrev

> Og så mente jeg bare at have hørt at de skulle have haft politiet ud og
> skrive bøden...

Sådan var det også før i tiden, men ikke længere.

Mvh. Uffe Ravn