/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
olie i bil
Fra : Aragorn25


Dato : 26-10-05 17:38

Hejsan, jeg har en Fiat Brava100 1.6 16V fra 2000 kørt 160000km
Kører perfekt. Alle service overholdt.
Jeg har lige købt noget olie til den Helix Ultra plus med vinger,
fuldsystetisk 5-40 olie.
Nu kom jeg til at tænke op om jeg skulle have valgt 10-40 istedet for?????

Jeg har fået afvide at olien vil være for tynd, og ventierne ville lave
slaske lyde, tager motoren skade af det?

Er det rigtigt at bilen er for gammel til denne olie?
De9s



 
 
Brian (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-10-05 17:57

Aragorn25 wrote:
> Hejsan, jeg har en Fiat Brava100 1.6 16V fra 2000 kørt 160000km
> Kører perfekt. Alle service overholdt.
> Jeg har lige købt noget olie til den Helix Ultra plus med vinger,
> fuldsystetisk 5-40 olie.
> Nu kom jeg til at tænke op om jeg skulle have valgt 10-40 istedet
> for?????

Nej, du skulle have valgt en 5W30, ellers kan du få startproblemer
med din Fiat.

/Brian



Aragorn25 (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 26-10-05 18:13

hvorfor?


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:435fb529$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
> Aragorn25 wrote:
>> Hejsan, jeg har en Fiat Brava100 1.6 16V fra 2000 kørt 160000km
>> Kører perfekt. Alle service overholdt.
>> Jeg har lige købt noget olie til den Helix Ultra plus med vinger,
>> fuldsystetisk 5-40 olie.
>> Nu kom jeg til at tænke op om jeg skulle have valgt 10-40 istedet
>> for?????
>
> Nej, du skulle have valgt en 5W30, ellers kan du få startproblemer
> med din Fiat.
>
> /Brian
>



Brian (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-10-05 18:21

Aragorn25 wrote:
> hvorfor?

Ventilløfterne kan ikke lide den tykke olie, og du risikerer at motoren ikke
vil starte når det er koldt. Det er et velkendt problem på Brava/Bravo. Du
kan enten søge tilbage i gruppen, eller se ved FDM hvis du har den mulighed.
Men den er altså god nok

/Brian



Aragorn25 (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 26-10-05 19:53

sikke noget øv, nogen der gidder at forklare mig og det gør noget dårligere
ved at vælge 30 istedet for 40? det er billigere.

jeg har søgttilbage på gruppen men kan ikke finde noget om det ;-(


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:435fbab5$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
> Aragorn25 wrote:
>> hvorfor?
>
> Ventilløfterne kan ikke lide den tykke olie, og du risikerer at motoren
> ikke vil starte når det er koldt. Det er et velkendt problem på
> Brava/Bravo. Du kan enten søge tilbage i gruppen, eller se ved FDM hvis du
> har den mulighed. Men den er altså god nok
>
> /Brian
>



Brian (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-10-05 20:31

Aragorn25 wrote:
> sikke noget øv, nogen der gidder at forklare mig og det gør noget
> dårligere ved at vælge 30 istedet for 40? det er billigere.

En 40 olie er tykkere i kold tilstand, og det giver som sagt problemer
med løfterne så bilen ikke vil starte

> jeg har søgttilbage på gruppen men kan ikke finde noget om det ;-(

F.eks: http://shor.ter.dk/389897435

Klippet fra FDM:

For tyk olie
Med den nye termostat var varmeproblemet løst, men da det blev koldere, fik
ejerne problemer med motorer, som ikke ville starte. De hydrauliske
ventilløftere kunne ikke komme af med olien, fordi den var for tyk.
Ventilløfterne, som automatisk skal sørge for, at der er korrekt spillerum
mellem ventil og knastaksel, kunne ikke justere spillerummet på grund af den
tykke olie, og motoren manglede derfor kompression, når den skulle starte
kold. Løsningen var ganske enkel. Ejerne skulle blot sørge for at få skiftet
motorolien til en tyndere type, 5w-30, så var det løst.

/Brian



Martin Johansen [600~ (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-10-05 18:44

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in
news:435fd92d$0$41143$14726298@news.sunsite.dk:

> En 40 olie er tykkere i kold tilstand, og det giver som sagt problemer
> med løfterne så bilen ikke vil starte

Det første tal angiver kold-tykkelsen og det andet tal angiver varm-
tykkelsen, altså vil en 5/30 kontra 5/40 være lige tyk i kold tilstand
(teoretisk).

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-10-05 18:46

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det første tal angiver kold-tykkelsen og det andet tal angiver varm-
> tykkelsen, altså vil en 5/30 kontra 5/40 være lige tyk i kold tilstand
> (teoretisk).

Du er cirka 4 dage bagefter, mester...

/Brian



Martin Johansen [600~ (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-10-05 19:40

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:436506b9$0$41141$14726298
@news.sunsite.dk:

> Martin Johansen [6000] wrote:
>
>> Det første tal angiver kold-tykkelsen og det andet tal angiver varm-
>> tykkelsen, altså vil en 5/30 kontra 5/40 være lige tyk i kold tilstand
>> (teoretisk).
>
> Du er cirka 4 dage bagefter, mester...

Ja det ved jeg - (du er selv bagefter) se mit indlæg andetsteds i tråden :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Ukendt (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-05 08:43


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ventilløfterne kan ikke lide den tykke olie, og du risikerer at motoren
> ikke vil starte når det er koldt.

SAE 5W30 og SAE 5W40 er lige tykke når de er klode, så det du siger er "sort
tale". Derimod er -30 TYNDERE varm end 40-, så du risikere at den ikke er
tyk nok, kan holde tryk- afh. at hvad Fiat specificere. Og det er heller
ikke nok at se på SAE du skal også se på fx. API, som helst skal være
SL/C??- C er testet mht diesel så det er ikke vigtigt her. LÆS
BRUGSFORVIRRINGEN og følg den, men jeg har ikke mødt de biler som ikke klare
sig med FULDSYNTETISK 5W40 API SL/??.



Brian (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-10-05 17:07

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> SAE 5W30 og SAE 5W40 er lige tykke når de er klode, så det du siger
> er "sort tale".

Det ved du helt sikker mere om end jeg gør, Jørgen.
Jeg refererer blot hvad der tidligere har været vendt i gruppen, samt en
artikel fra FDM.

/Brian



Jørgen M. Rasmussen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-10-05 18:49


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4360fadd$0$41142

> Jeg refererer blot hvad der tidligere har været vendt i gruppen, samt en
> artikel fra FDM.
>
Så referere du forkert, for det er der fra jeg har info. . Dvs. det er bla.
mig som har bidraget med den ;)



Brian (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-10-05 18:51

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Så referere du forkert, for det er der fra jeg har info. . Dvs. det
> er bla. mig som har bidraget med den ;)

Du har sgu tabt mig - hvilket er det jeg har refereret forkert ? - ud over
min manglende viden om olie's viskositet ved forskellige tilstande

/Brian




Martin Johansen [600~ (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-10-05 18:45

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in
news:436082b3$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> SAE 5W30 og SAE 5W40 er lige tykke når de er klode, så det du siger er
> "sort tale". Derimod er -30 TYNDERE varm end 40-, så du risikere at
> den ikke er tyk nok, kan holde tryk- afh. at hvad Fiat specificere.

Jeg skal lære at læse det hele før jeg svarer :D

Har lige skrevet det samme til Brian :) Så se bare bort fra mit "sene"
indlæg.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Ukendt (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-05 21:07


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:435fb529$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
> Aragorn25 wrote:
>> Hejsan, jeg har en Fiat Brava100 1.6 16V fra 2000 kørt 160000km
>> Kører perfekt. Alle service overholdt.
>> Jeg har lige købt noget olie til den Helix Ultra plus med vinger,
>> fuldsystetisk 5-40 olie.
>> Nu kom jeg til at tænke op om jeg skulle have valgt 10-40 istedet
>> for?????
>
> Nej, du skulle have valgt en 5W30, ellers kan du få startproblemer
> med din Fiat.


Det lyder lidt som noget vrøvl i mine øre, en 5W40 og en 5W30 er sq da lige
tynde/tykke ved opstart, tallet før W angiver jo "koldstarts" tykkelsen !


--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Citroën C5 HDi Prestige '03 ( der triller på Biltema's Helsyntetisk 5W40
til 149,- kr for 4 liter )






Brian (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-10-05 21:58

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Det lyder lidt som noget vrøvl i mine øre, en 5W40 og en 5W30 er sq
> da lige tynde/tykke ved opstart, tallet før W angiver jo "koldstarts"
> tykkelsen !

Nu du siger det - det er bare 5W30 der bliver nævnt overalt.

/Brian



Tue Jensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 27-10-05 08:14

On Wed, 26 Oct 2005 22:07:23 +0200, Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:435fb529$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
>> Aragorn25 wrote:
>>> Hejsan, jeg har en Fiat Brava100 1.6 16V fra 2000 kørt 160000km
>>> Kører perfekt. Alle service overholdt.
>>> Jeg har lige købt noget olie til den Helix Ultra plus med vinger,
>>> fuldsystetisk 5-40 olie.
>>> Nu kom jeg til at tænke op om jeg skulle have valgt 10-40 istedet
>>> for?????
>>
>> Nej, du skulle have valgt en 5W30, ellers kan du få startproblemer
>> med din Fiat.
>
>
> Det lyder lidt som noget vrøvl i mine øre, en 5W40 og en 5W30 er sq da lige
> tynde/tykke ved opstart, tallet før W angiver jo "koldstarts" tykkelsen !

En 0w30 er lige tyk kold som varm ikke? Hvis en 0w40 er tykkere end en
0w30, så er en svare det vel til at 5w40 er "45" tyk i kold tilstand og en
5w30 er "35" tyk i kold tilstand eller hvordan hænger det sammen?
--
Tue

Ukendt (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-05 08:46


"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> En 0w30 er lige tyk kold som varm ikke?

Alt olie, alle væsker, er tykkere kolde end varme,



Jesper (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 28-10-05 18:27

> >
> > Det lyder lidt som noget vrøvl i mine øre, en 5W40 og en 5W30 er sq
da lige
> > tynde/tykke ved opstart, tallet før W angiver jo "koldstarts"
tykkelsen !
>
> En 0w30 er lige tyk kold som varm ikke? Hvis en 0w40 er tykkere end en
> 0w30, så er en svare det vel til at 5w40 er "45" tyk i kold tilstand og
en
> 5w30 er "35" tyk i kold tilstand eller hvordan hænger det sammen?
> --
Prøv lige engang at kigge på denne side
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
før i roder jer længere ud...

tallet 5 er viskositeten af olien ved 0°Celcius (efter én skala)
tallet 40 er viskositeten af olien ved ??°Celcius (efter én anden skala)

Men generelt: jo højere tal, jo tykkere olie.

PS
en olie skal være tynd ved koldstart og tyk ved varm motor...



Bjørn (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn


Dato : 27-10-05 07:45


"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:435fb0e9$0$38659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Er det rigtigt at bilen er for gammel til denne olie?

Den er dælme bagud for siden til, hvis olien er for gammel :) Om det holder
vand hvad Brian siger, har jeg ingen anelse om.

"Vinterbilen" kører også på 5w40.. og der er over 1 årti mellem den og din
;)
(Har i øvrigt postet et billede el. 2 af den i news:dk.binaer.motor)

--
Mvh Bjørn :)
Rigtige vinterbiler har læderkabine og over 150hk ;)
Opel Vectra 24v - i hi :(
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste