Erfaringer m fælge og dæk til Polo 1.0 fra~
Fra : Lone

Dato : 25-10-05 14:15

Hej alle I bil-kloge hoveder!

Mon nogen af jer har erfaringer med vinterkørsel i små
gamle biler?

Jeg har en Polo 1.0 fra 83 - og kører for nuværende med helårsdæk
(der sad på da jeg anskaffede bilen)........Men jeg synes de bageste
ser noget slidte ud - og jeg kan desværre ikke finde den 'oval' hvori skulle
kunne findes årstallet på dækkene.

Jeg har brug for at køre i al slags vejr + både i by, på motorvej + på små
veje på landet. Det er jo ikke den mest geniale dyt at tøffe rundt i sådan
rent sikkerhedsmæssigt - og da jeg gerne vil køre så sikkert som muligt i den
bil jeg nu har (både for mig selv og andre billister!! - kunne jeg godt tænke
mig at få nogen gode sutter på den!

De helårsdæk jeg kører med nu er fra Dunlop og hedder SP All season M2
størrelsen er 155/ 70 / R13 / 75T.

SÅ: har nogen af jer erfaringer med dæk til det danske vejr i den størrelse
til en lille polo? Kan se i en test på FDM fra sidste år at de dæk der hedder
Continental vintercontact 780 scorer højt ift. både vådt /tørt /glat og sne....
men kan jeg regne med at en test til hjulstr. 165 også passer på min dækstr.?

Overvejer om det ville være mest sikkert at anskaffe vinterdæk (ville jo være
nemt med 4 stk. på fælge så det var til at skifte selv til foråret) ...........men hvad
er lige forskellen på stålfælge og aluminiumsfælge.......bortset fra prisen?

Håber nogen af jer har erfaringer I vil dele ud af!

venlig hilsen

--
vh Lone

Fra : Mogens

Dato : 25-10-05 18:36

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> wrote in message

> Hej alle I bil-kloge hoveder!

Hej Lone :)

> Mon nogen af jer har erfaringer med vinterkørsel i små
> gamle biler?

Jow jow

> [...]
> (der sad på da jeg anskaffede bilen)........Men jeg synes de bageste
> ser noget slidte ud - og jeg kan desværre ikke finde den 'oval' hvori

Kig nøje atter en gang :)

> [...]
> størrelsen er 155/ 70 / R13 / 75T.
> SÅ: har nogen af jer erfaringer med dæk til det danske vejr i den

Ja

> [...]
> sne....
> men kan jeg regne med at en test til hjulstr. 165 også passer på min

Nej - et givent testresultat dækker ikke over alle størrelser !

> [...]
> ...........men hvad
> er lige forskellen på stålfælge og aluminiumsfælge.......bortset fra

Alu-fælge vejer mindre og er desuden principielt mere rundt og afbalenceret.

> Håber nogen af jer har erfaringer I vil dele ud af!

Jeg synes, du skal starte med at læse denne rapport:
www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/Fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

Efterfølgende mener jeg, du bør købe et godt velanskrevet helårsdæk
(hvis der er noget, der hedder det). Altså Continental eller GoodYear...

Fra : Lone

Dato : 25-10-05 22:55

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Kig nøje atter en gang :)

OK......ser nok dit skæve smil...........
- har ellers stået på hovedet mv. for at spotte det.....:) Kan det mon tænkes
at stå på en anden måde på Dunlops dæk?

> Ja

Så...hvad er dine erfaringer?? Gode/dårlige.........typer af sommerdæk/
helårsdæk/vinterdæk på forskellige årstider?
Det er først og fremmest bremseegenskaber jeg er ude efter........men
også et dæk der ikke støjer overdrevent........det sørger bilen jo selv for ved
højere hastigheder ..) Og selvom det vil forøge benzinforbruget gjorde det
ikke noget at de nye dæk havde en vis evne til at 'klæbe' til vejen......bilen
vejer jo ikke meget i sig selv, så jeg gruer lidt for dens lethed ift. at den
måske vil have et uovertruffent talent for at 'glide derudaf'...:)

> Nej - et givent testresultat dækker ikke over alle størrelser !

Hvilke biler kører med dækstr. 165/...? ..deres vægt?

> Alu-fælge vejer mindre og er desuden principielt mere rundt og afbalenceret.

OK - tak for den!! 'Principielt'...betyder det at man i så fald skal kigge efter
særlige 'mærkenavne'? Synes ikke ligefrem der er brug for 'letvægts-fælge'
- men kunne nok være en fordel med formen. Kan det mærkes på stabiliteten
om en bil kører på stål eller alu?

> Jeg synes, du skal starte med at læse denne rapport:
> www.trm.dk/graphics/synkron-
>library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/Fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

Hmm. - af en eller anden grund kan jeg ikke få kontakt til den side.....må
prøve igen i morgen. Tak for linket!

> Efterfølgende mener jeg, du bør købe et godt velanskrevet helårsdæk
> (hvis der er noget, der hedder det). Altså Continental eller GoodYear...

Ja!? - tak for buddene! Har du egne erfaringer med nogen af de dæk?
Goodyears helårsdæk (Vectra 5) kan jeg ikke lige finde nogen rosende
ord om nogen steder (div. test hvor de stilles op ved siden af vinterdæk :)
.....og det er ikke lykkedes mig at hitte nogen helårsdæk fra Continental i
den dækstørrelse jeg har brug for. Alternativt har jeg ledt efter forhandlere
med tilbud om monterede/afbalancerede Dunlop helårs....uden videre held
til nu............Det ser ikke ud til helårsdæk er særligt populære
at forhandle.......... hmmm.......

--
vh Lone

Fra : Mogens

Dato : 26-10-05 19:48

> OK......ser nok dit skæve smil...........
> - har ellers stået på hovedet mv. for at spotte det.....:) Kan det mon
> tænkes
> at stå på en anden måde på Dunlops dæk?

Tror jeg ikke...

> Så...hvad er dine erfaringer?? Gode/dårlige.........typer af sommerdæk/
> helårsdæk/vinterdæk på forskellige årstider?

Kørte på nogle Uniroyl-dæk, som VW en overgang blev leveret med.
De var okay - du kender reklamen, raintyre :)

> [...]
> den
> måske vil have et uovertruffent talent for at 'glide derudaf'...:)

Jeg tror, du oversatser lidt ift. en Polo fra '83

> Hvilke biler kører med dækstr. 165/...? ..deres vægt?

I princippet ingen - størrelsen hører fortiden til.

> [...]
> - men kunne nok være en fordel med formen. Kan det mærkes på stabiliteten

Hvis de er bredere end originalt - og dækkene er lavere end
originalt - vil du mærke en ændring. Bien ligger bedre på vejen

> Hmm. - af en eller anden grund kan jeg ikke få kontakt til den side.....må
> prøve igen i morgen. Tak for linket!

Selvtak . i linket står der, at vinterdæk kun er bedre på is og sne.
Har vi dét i DK hvor du bor?

> Ja!? - tak for buddene! Har du egne erfaringer med nogen af de dæk?

Se ovenfor

www.reifendirekt.de - www.daekonline.dk - www.cf-offroad.dk ?
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift -> 149.000 kr)

Fra : Lone

Dato : 27-10-05 23:13

> Kørte på nogle Uniroyl-dæk, som VW en overgang blev leveret med.
> De var okay - du kender reklamen, raintyre :)

Lyder jo ok til sjap .....;)
Hvordan var de på isglat? tør vej? sne?

> Jeg tror, du oversatser lidt ift. en Polo fra '83

) Tjo.....forhåbentlig er det 'lydniveauet' du hentyder til? Kanske du har ret!
Mht. at stå bedst muligt fast synes jeg bare det er en jungle hvilke dæktyper/
mønstre der mon er mest geniale til sådan en let bil.........! Der må jo være nogen
er specielt er egnet til dét, not?

> Hvis de er bredere end originalt - og dækkene er lavere end
> originalt - vil du mærke en ændring. Bien ligger bedre på vejen

.....hvordan finder man ud af hvilke der i så fald kunne egne sig? Der er jo lissom
ikke plads til 'hvadsomhelst' under skærmene.......;))

>i linket står der, at vinterdæk kun er bedre på is og sne.
> Har vi dét i DK hvor du bor?

De sidste par vintersæsoner har da haft snekaos i op til en måned......!?!?
(alt for langt på ski kl. sort nat ;) ...............Har fået fat i siden..........ser jo ud til
at helårsdæk placerer sig pænt i midten når der er tale om større dæk....

> www.reifendirekt.de - www.daekonline.dk - www.cf-offroad.dk ?

Tak skal du ha' for buddene! (den sidste er da vist overkill ))

--
vh Lone

Fra : Mogens

Dato : 28-10-05 05:22

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> wrote in message

> Lyder jo ok til sjap .....;)
> Hvordan var de på isglat? tør vej? sne?

Jeg brugte dækket året rundt

www.adac.de har måske en Reifentest, du kan anvende...

Ved at spørge på www.vagcars.dk

> Tak skal du ha' for buddene! (den sidste er da vist overkill ))

Nej, Morten forhandler alle typer dæk og skriver herinde...

/Mogens
Camaro Z28 V8 + BMW 530d Touring

Fra : Lone

Dato : 29-10-05 17:52

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> www.adac.de www.vagcars.dk

Tak for links!

> Nej, Morten forhandler alle typer dæk og skriver herinde...

Hmmm.......synes bare det var nogen helt ukendte dæktyper der poppede
op.........Kigger lige på den igen så!

Tak for din respons!

--
vh Lone

Fra : Mogens

Dato : 29-10-05 19:06

> Hmmm.......synes bare det var nogen helt ukendte dæktyper der poppede
> op.........Kigger lige på den igen så!

Jeg plejer at checke, hvad andre tager for de aktuelle dæk. Efterfølgende
mailer jeg Morten, og han plejer så at sælge mig dækkene :)

> Tak for din respons!

Your welcome - en fornøjelse :)
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> solgt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-05 05:23

Lone skriver:

> Mon nogen af jer har erfaringer med vinterkørsel i små
> gamle biler?

Golf 1 fra 1979....

> Jeg har en Polo 1.0 fra 83 - og kører for nuværende med helårsdæk
> (der sad på da jeg anskaffede bilen)........Men jeg synes de bageste
> ser noget slidte ud

Så skift dem.

> Håber nogen af jer har erfaringer I vil dele ud af!

Køb et nyt sæt helårsdæk og få dem sat på dine nuværende fælge. Jeg har
i mange år kørt på Michelin Energy helårsdæk. I dem er der et udemærket
mønster til at stå fast og bremse med, forholdsvis lav rullemodstand (=
spærar brændstof) og mange km (= lang tid inden der skal nye dæk på
igen).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lone

Dato : 26-10-05 19:18

> [...]
> mønster til at stå fast og bremse med, forholdsvis lav rullemodstand (=
> spærar brændstof) og mange km (= lang tid inden der skal nye dæk på

Tak for tippet!

Har ikke hørt om de dæk før! Har fundet dem på michelinsiden, men der står
ikke noget om at det er helårsdæk..............og jeg kan heller ikke lige umiddelbart
hitte nogen 'dækforhandlerer/montører' der har det mærke............hvor købte du
dem?

--
vh Lone