Mitsubishi Galant tomgangsproblem
Fra : Niels Munk

Dato : 24-10-05 16:06

Hej!

Jeg et lille problem med min (ellers superlækre) nyerhvervede
vogn. Den opfører sig underligt i tomgang når den er blevet varm.
Jeg kan køre hen mod et kryds, og koble ud, hvorefter rpm falder
helt ned til 200rpm somme tider. Den går ikke ud, men der går 10-20
sekunder før den har fundet sit leje på 8-900rpm.

Det er ret irriterende idét den kan finde på at gå i stå, hvis ikke man er
opmærksom på det ved igangsætning (forudsat at den ikke har nået
at finde det rigtige tomgans-rpm inden da)

Det er lige meget om jeg bremser hen mod et kryds, for derefter at
koble ud ved næsten-stilstand, eller om jeg kobler ud med f.eks. 90km/t.
Problemet er det samme.

Det er selvfølgelig noget forhandleren for lov at udbedre mod garanti,
men jeg vil nu alligevel gerne høre et par bud, så jeg er lidt bedre rustet
mod en forhandler/mekaniker der _måske_ prøver at bilde mig noget på
ærmet...

/Niels Munk

Fra : audici

Dato : 24-10-05 16:47

Accepterer aldrig bilen med sådan en usynlige fejl. Det kan være
meget besværligt at finde årsagen til den.

Fra : Per O.

Dato : 24-10-05 16:52

"Niels Munk" <spam-fjerndette-@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rustet
> mod en forhandler/mekaniker der _måske_ prøver at bilde mig noget på

Nu fremgår det ikke hvilken årgang bilen har, men jeg har haft en Galant GTI
1992, som havde problemer med tomgang, hvis strømmen havde været væk fra
bilen (f.eks. ved skift af forlygtepære). Så skulle den stå i tomgang i små
10 minutter, og derefter kunne den køre igen. Hvis den bare stod til den var
stabil i tomgang havde den samme problem som du nævner.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Niels Munk

Dato : 24-10-05 18:35

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i små 10 minutter, og derefter kunne den køre igen. Hvis den bare stod til
> den var stabil i tomgang havde den samme problem som du nævner.

Sorry, glemte jeg. Bilen er fra 1997, og altså den "nye" model.
Motoren er en 2.0 16V (enkelt knast) med 136Hk.

/Niels Munk

Fra : Niels Munk

Dato : 26-10-05 18:34

> [...]

> hvis strømmen havde været væk fra bilen (f.eks. ved skift af
> forlygtepære). Så skulle den stå i tomgang i små 10 minutter, og derefter

Jeg prøvede dit forslag, og det virkede.
"Problemet" var åbenbart opstået i forbindelse med installation af en ny
headunit, hvor jeg havde haft et par sikringer ude (åbenbart en til
motorstyring også).

Den fik lov at stå i tomgang i små 10 min, og derefter fungerede alt som
det skulle.

Tak :)

/Niels Munk

Fra : Per O.

Dato : 27-10-05 18:16

> [...]
> motorstyring også).
>
> Den fik lov at stå i tomgang i små 10 min, og derefter fungerede alt som

Jeg er glad for at kunne bidrage konstruktivt til problemets løsning.

Hilsen,
Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 27-10-05 18:58

> [...]
> motorstyring også).
>
> Den fik lov at stå i tomgang i små 10 min, og derefter fungerede alt som

Min Space Star kan gå helt ud hvis det nummer er lavet, rimeligt kritisk
hvis man skal dreje eller lign.

Stef

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-10-05 16:37

[snip]
> [...]
rustet
> mod en forhandler/mekaniker der _måske_ prøver at bilde mig noget på

Lyder som næsten samme symptomer som min gamle Mazda 2.0 fra '94. Det var en
kontakt/sensor i gearkassen (giver motorstyringen besked om bilen var i gear
eller frigear. Noget med motorbremse funktionen (altså sluppet
speeder+sluppet kobling+gear=motorbremse)

Måske din koblingssensor/kontakt skal justeres/udskiftes?

Mvh
Michael