Skift til vinterdæk
Fra : Kasper Christensen

Dato : 23-10-05 17:33

Hej med jer

Det er første vinter jeg har vil og skal derfor have skiftet til vinterdæk.

Jeg har læst i fdm-bladet, at Goodyear Ultra Grip 7, skulle være et ok
valgt. Jeg køber dem påmonteret stålfælge og afbalancerede.

Men hvad skal købe til monteringen? Momentnøgle (Hvilken?), donkraft. Er
der mere?

--

Multimediedesigner
Kasper Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 18:14

"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> valgt. Jeg køber dem påmonteret stålfælge og afbalancerede.
>
> Men hvad skal købe til monteringen? Momentnøgle (Hvilken?), donkraft. Er

Ja en momentnøgle der går til ca 120-150 Nm vil være fin. Donkraft kan man
bruge bilens egen (bare man ikke ligger sig under bilen).
Ellers er en keddeldragt også god at have på. Man bliver svinet temmelig
meget til pga. bremsestøvet.

Sidste ting der er nødvendige er 2-3 dåsecola (importeret fra tyskland) og
så at man har
passende hjulbolte (der er jo forskel på stål og alifælge)

Jeg går ud fra at du har topnøglen til momentnøglen

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-10-05 18:32

Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\ wrote:
> [...]
> valgt. Jeg køber dem påmonteret stålfælge og afbalancerede.
>
> Men hvad skal købe til monteringen? Momentnøgle (Hvilken?), donkraft.

Lift, trykluftnøgle mv...

Udover det du nævner skal du have en hjulnøgle, som blot koster 20-30 kr.
Så kan du klarer dig. Hvis du forkæler din bil køber du lidt kobberfedt som
du smører gevindet med inden du sætter motrikkerne/boltene på...

Fra : Tue Jensen

Dato : 23-10-05 18:51

On Sun, 23 Oct 2005 18:33:07 +0200, Kasper Christensen wrote:

> [...]
> valgt. Jeg køber dem påmonteret stålfælge og afbalancerede.
>
> Men hvad skal købe til monteringen? Momentnøgle (Hvilken?), donkraft. Er

Må jeg forslå en middelstor mukkert, hjulene kan side godt fast på bilen
pga. rust.
--
Tue

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-05 19:03

Tue Jensen <tuesjensen@gmail.com> wrote in

> Må jeg forslå en middelstor mukkert, hjulene kan side godt fast på
> bilen pga. rust.

Jeg har aldrig oplevet det, men jeg har heller aldrig undladt at leve efter
devisen "hvad smører godt kører godt".

Kan det virkelig sidde så godt fast det stads?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-10-05 18:52

"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har læst i fdm-bladet, at Goodyear Ultra Grip 7, skulle være et ok
> valgt. Jeg køber dem påmonteret stålfælge og afbalancerede.

Kommer helt an på dækdimensionen! Du kan ikke uden videre overføre
resultater fra én dimension til en anden! Men derfor er UG7 nok et
fornuftigt valg i de fleste gængse dimensioner. Det har forgængerne - UG6
osv- svjv været, og UG7 vandt jo i både 175/65R14 T og 195/65R15 T.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-10-05 19:10

Bo Velschow wrote:
> [...]
> fornuftigt valg i de fleste gængse dimensioner. Det har forgængerne -
> UG6 osv- svjv været, og UG7 vandt jo i både 175/65R14 T og 195/65R15

Ganske som Contineltal vandt sidste år i de to kategorier, der var der...
Og i år ligger "taberne" fra sidste år foran vinderen fra sidste år...

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-10-05 21:23

meddelelse news:435bd214$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

> Ganske som Contineltal vandt sidste år i de to kategorier, der var der...
> Og i år ligger "taberne" fra sidste år foran vinderen fra sidste år...

Jeg kører selv på Alpin A2 195/60R15 om vinteren - dækket vandt i 2002, og
ligger i år _langt_ nede i feltet i dimensionen 195/65R15. Som FDM skriver:
"Alpin A2 har tidligere klaret sig godt i andre størrelser, men her trækker
egenskaberne på sne og is ned."

Tankevækkende!

--
Venlig hilsen