5. gear springer - hvad skal der mon skift~
Fra : Eliasen

Dato : 22-10-05 15:06

Når Peugeot 406'eren får lidt at arbejde med på motorvejen, har jeg på det
seneste oplevet. at den selv springer ud af 5. gear når jeg slipper
speederen. Jeg kan tydeligt se gearstangen bevæge sig når den har fået lov
til at friløbe og jeg så træder igen.

Vær nu lidt flinke ved husets økonomi her og fortæl mig at jeg ikke behøver
at skifte hele gearkassen?!?

--
Eliasen

Fra : John Sahl

Dato : 22-10-05 15:11

Eliasen wrote:
> Vær nu lidt flinke ved husets økonomi her og fortæl mig at jeg ikke
> behøver at skifte hele gearkassen?!?

Jeg vil umiddelbart skyde på at det måske er dine motorophæng
der skal kigges på i første omgang.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Eliasen

Dato : 22-10-05 15:22

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Jeg vil umiddelbart skyde på at det måske er dine motorophæng
> der skal kigges på i første omgang.

Og jeg har så ikke den ringeste idé om, hvorvidt det er en udskrivning af de
store? Kan sådan noget justeres, eller forestår der en udskiftning? Det er
muligvis svært at svare på når man ikke har kigget på den, men et estimat af
begge muligheder er velkomment.

--
Eliasen

Fra : John Sahl

Dato : 22-10-05 15:32

Eliasen wrote:
> [...]
> en udskiftning? Det er muligvis svært at svare på når man ikke har
> kigget på den, men et estimat af begge muligheder er velkomment.

Hvis det er ophæng er der kun udskiftning der dur, og afhængig af
kontruktionen kan de faktisk være alt lige fra skide billige til
røvdyre.

Der må være andre her inde der har flere forslag.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-05 15:30

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> Jeg vil umiddelbart skyde på at det måske er dine motorophæng
> der skal kigges på i første omgang.

Kunne det ikke også være en slidt gummidetalje i gearskiftet?

Det oplevede jeg på en 127er

Selv om motorophæng lyder sandsynligt

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 16:39

> Kunne det ikke også være en slidt gummidetalje i gearskiftet?

Jeg vil tro at Pesjøer selv i den årgang har gearskifte med kabel. Det skal
måske justeres?

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 22-10-05 23:32

"Eliasen" skrev

> Vær nu lidt flinke ved husets økonomi her og fortæl mig at jeg ikke
> behøver at skifte hele gearkassen?!?

Næh, men nok synkromeshen til femtegearet,
det er typisk for synkromeshfejl, at det er ved skiftevis træk og påløb at
den slipper.

mvh
Alex Christensen

Fra : Eliasen

Dato : 23-10-05 00:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Eliasen" skrev

> Næh, men nok synkromeshen til femtegearet,
> det er typisk for synkromeshfejl, at det er ved skiftevis træk og påløb at
> den slipper.

Tør man gætte på et udgiftsniveau. Ja, dybest set er det jo irrelevant, da
det alligevel skal ordnes, meeen...! :)

--
Eliasen

Fra : alexbo

Dato : 23-10-05 09:41

"Eliasen" skrev

> Tør man gætte på et udgiftsniveau. Ja, dybest set er det jo irrelevant, da
> det alligevel skal ordnes, meeen...! :)

Hvis det kan laves med gearkassen på, vil jeg gætte på 2.500 kr.
Hvis ikke, bliver det nok det dobbelte, plus måske en kobling, nu der er
åbnet.

Forøvrigt er synkromesherne de tingerster der gør at man kan skifte gear
uden at " børste tænder".
Man flytter ikke tandhjul, man kobler dem til og fra med synkromesherne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Eliasen

Dato : 23-10-05 10:24

> [...]
> uden at " børste tænder".
> Man flytter ikke tandhjul, man kobler dem til og fra med synkromesherne.

Desværre er de sataner jo ret så nødvendige for almindelig kørsel, så vi må
nok til lommerne. :)

Tak for input.

--
Eliasen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-10-05 11:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Forøvrigt er synkromesherne de tingerster der gør at man kan skifte gear
> uden at " børste tænder".
> Man flytter ikke tandhjul, man kobler dem til og fra med synkromesherne.

Hvis man ikke flytter tandhjul, hvordan opstår så tandbørstning?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : alexbo

Dato : 23-10-05 11:34

"Uffe Ravn" skrev

> Hvis man ikke flytter tandhjul, hvordan opstår så tandbørstning?

Før synkromesherne flyttede man tandhjul, det kunne give tandbørstning, når
tænderne skulle i indgreb
Det gør man stadig ved mange bakgear, der gør det nærmest umuligt i de
fleste biler at komme i bakgear, mens bilen ruller fremad.
Man kan derimod godt komme i et fremadgående gear, mens den ruller bagud.

Nu flytter man en synkromeshblok, men den skal også i indgreb, så man kan få
en tandbørstningslyd, hvis man er sjusket, eller synkromeshringen er slidt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-10-05 12:06

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Nu flytter man en synkromeshblok, men den skal også i indgreb, så man kan

> en tandbørstningslyd, hvis man er sjusket, eller synkromeshringen er
slidt.

Tak for info.

Mvh. Uffe Ravn