DSG - en brugeranmeldelse... (læsetid: Lan~
Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-05 14:43

Nu har jeg siden foråret kørt ca. 30.000km i to Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
og mener derfor, at jeg kan bidrage med lidt erfaringer her i gruppen med
gearskiftet. Som mange herinde sikkert ved, så er der utrolig stor forskel
på de oplevelser man får af en bil på en 30 minutters prøvetur og dem man
får efter at have kørt f.eks. 10.000km på to måneder i selvsamme bil. Og
efterom de fleste herinde kender til DSG-gearet fra diverse blade,
internetsider og evt. 30 minutters prøveture, så vil jeg prøve at komme med
mine oplevelser "efter den første begejstring har lagt sig".
DSG bliver i alle de blade jeg læser rost til skyerne. I sidste udgave af
FDM's Motor skrev de f.eks. at pengene til gearet i en Golf (vist ca. 30
klik ekstra) var absolut anbefalelsesværdige at ofre. Jeg er til dels uenig.
Fordelene ved DSG er, at gearet skifter lynhurtigt, motoren leverer et jævnt
træk op gennem omdrejningstallet, man kan ganske let og ulovligt snakke i
håndholdt mobiltelefon mens man kører i kø inde i byen osv. Desuden er det
en fordel, at gearskiftet ikke koster de samme kræfter som en traditionel
gearkasse. Men der er altså også nogle ulemper. Som jeg oplever dem:
- Når man vælger DSG er det oftest på bekostning af en rigtig lækker 6-trins
gearkasse der skifter gear som en drøm. Trist at vinke farvel til den.
- En motor med DSG vil åbenbart gerne have lidt varme i kroppen før den vil
sejtrække. Jeg har få hundrede meter til min bager (med dog absolut udenfor
cykelafstand...). Kører jeg derned i min Toledo med manuelt gear kan jeg ved
forsigtig kørsel ramme 15km/l på den tur. Kører jeg i Altea'en med DSG
ligger motoren hele vejen på nogle omdrejninger jeg som garvet dieselbilist
finder lige vel høje og resultatet bliver 10km/l. Naturligvis ikke noget som
smadrer totaløkonomien, men alligevel irriterende, at man skal køre i et
gear som føles 1-2 trin for lavt.Jeg har betale for lortet - så vil jeg også
bestemme!
- Kører man frem mod hajtænder i langsomt rulletempo og ser sit snit til at
køre ud, så skal gearkassen lige tænke et sekund eller to over hvad der skal
ske. Skal den blive i 2. gear og rulle afsted eller skal den ned i 1. gear?
Giver man lidt rigeligt med gas tøver bilen ret voldsomt så man ryger frem i
sædet, skifter ned i 1. gear og flyver fremad så man rammer 4.000omdr/min på
et splitsekund. Måske det største minus i mine øjne, men specielt når man
skal ud fra en sidevej på en meget befærdet vej er det rigtigt irriterende
at man skal lægge sit liv i hænderne på en automatisk gearkasse.
- Accelerationer bliver generelt noget med accelerationstiden + to sekunder
til at vågne op. Prøv evt. at lave en 0-100km/t i en bil med DSG og se hvor
lang tid der går fra du lægger speederen vandret til man rent faktisk kører.
- Generelt bliver man frataget en af de fornøjelser der er ved at køre bil -
at skifte gear. Hvis alle biler bliver med automatgear, fartpilot med
automatisk afstandholder op til den forankørende osv. har man jo til sidst
opfundet det som har eksisteret i snart mange år - IC3-toget. Og det er ikke
det vi vil have.
Så alt i alt vil jeg anbefale DSG hvis man kører meget bykørsel og meget
køkørsel (er der ikke noget med Køge Bugt?). Men hvis man er en lille smule
bilentusiast, der kender glæden ved at flyve ind i en rundkørsel, lægge det
rette gear ind, accelerere ud af rundkørslen igen ved nøjagtigt det
omdrejningstal man havde bestemt osv, så har jeg svært ved at se det fede i
den ekstra udgift. Skulle jeg vælge en 2.0 16V TDi i dag og hvis DSG og
manuelt gear kostede det samme ville jeg nok alligevel vælge det manuelle -
og så er der langt op til at ofre 30.000kr. Siden jeg har solgt min Altea
DSG og nu "kun" har min Toledo med en 5-trins gearkasse (som på ingen måde
matcher den 6-trins der er i en 2.0 16V TDi) har jeg ikke savnet DSG en
eneste gang. Hvis jeg havde en 6-trins at rode rundt i ville jeg med endnu
større sikkerhed ikke savne DSG.
Beklager hvis jeg smadrer en masse menneskers forestilling om denne perfekte
gearkasse. Der er sikkert også mange som synes den er helt kanon og i
starten var jeg også i den syvende himmel. Men når man først er kommet sig
over den første betagelse, så lægger man mærke til alle de ting som er knap
så fede. DSG er uden tvivl en god opfindelse og sikkert også mange
traditionelle gearkasser overlegne, men IMO også en af de opfindelser hvor
man må sige "imponerende - men hvad skal vi med det?"

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : KB

Dato : 22-10-05 14:57

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:435a41ac$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> - Generelt bliver man frataget en af de fornøjelser der er ved at køre
> bil - at skifte gear.

Meget fin og fyldestgørende anmeldelse, tak for det! Endelig en anmeldelse
fra en bruger med egne erfaringer...

Dog er jeg noget uenig i ovenstående citat. Jeg ser på igen måde nogen
fornøjelse i at skifte gear ;)

Endnu en gang tak
Kim

Fra : Basil

Dato : 22-10-05 15:09

Thomas Landberg skrev d. 22-10-2005 i meddelelse
> [...]
> mener derfor, at jeg kan bidrage med lidt erfaringer her i gruppen med

Tak for det, det er også sendt videre.
Jeg tror lige det er det hun skal bruge.
Kai

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-10-05 16:14

> [...]
meddelelse

.. Men når man først er kommet sig
> over den første betagelse, så lægger man mærke til alle de ting som er

Det er sgu' "rene ord....", takker.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 22-10-05 16:53

Thomas Landberg wrote:
opfindelser hvor man må sige "imponerende - men
> hvad skal vi med det?"

Jeg finder det bestemt IKKE som nogen fornøjelse at skifte gear. Jeg tror at
du har misforstået hele konceptet med "automatgear". Du vil have Formel 1
reaktioner på dine gearskift, men sådan bliver det nok aldrig på en
traditionel automatkasse - DSG eller ej. Automatgear er for halvdovne
nydere, der ikke gider bøvle med at sidde og jokke på en kobling hele dagen
(jeg er én af dem). Og derfor er det heller ikke vigtigt for én som mig, om
jeg kan smutte ud fra en sidevej på en brøkdel af et sekund, eller om jeg må
vente til der bliver fri bane. Jeg ta'r det tilbagelænet og afslappet når
jeg kører med automatgear. Automatgear indbyder netop til sådan en kørestil.
Og derfor forstår jeg slet ikke at du har haft sådan en bil, medmindre det
har været en firmaøse stillet til rådighed af firmaet. Du er varm fortaler
for de lækre 6-trins manuelle kasser man kan få i dag, så du skal da ha'
sådan en næste gang. Så roder vi andre dovne hunde rundt med vores
pløreturbiner

hilsen ole

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-05 17:17

> [...]
> så du skal da ha' sådan en næste gang. Så roder vi andre dovne hunde rundt

Jamen smag kan ikke diskuteres, men jeg vil da prøve at argumentere.....

Jf. diverse reklamer, så skulle DSG netop ikke være som en traditionel
gearkasse, men knivskarp i reaktionerne. Det er DSG til dels også, men på
visse punkter er det tusse-langsomt. Som du måske har set, så lever jeg af
at tune biler og kører i den forbindelse i en farligt masse forskellige. En
dag var jeg ude at tune en ret ny Mercedes C220CDi med automatgear. Denne
bil skulle jo netop have en gearkasse som DSG var langt foran rent
teknologisk, men IMO skiftede Merceren gear meget mere lækkert. Der er
naturligvis også tale om en langt dyrere bil, men de tests jeg har læst har
mere eller mindre kaldt DSG for verdens bedste gearkasse - prisen
underordnet.
Kørte jeg Mercedes var det da helt sikkert med automatgear, da det dels
skifter lækkert, dels fordi en Mercedes indbyder til sådan en omgang
morfar-kørsel. Men en Seat Altea med 17" hjul, 200hk og hvor man mere eller
mindre har skiftet fjedrene ud med faste stænger - den indbyder ikke til
den, men nærmere til at man rammer det helt rette gear på det helt rette
tidspunkt.
Jeg kan godt se det fede i automatgear når man blot cruiser rundt, men hvis
man ser hvilke biler der bliver udstyret med DSG, så er det sjældent
cruisere, men VW Golf V GTi, Seat Altea 2.0 16V TDi osv. Det kunne være
spændende at se om der en dag var en Golf-ejer der ville skrive om han havde
fortrudt valget af DSG efter et antal kilometer, men med en pris på
450.000kr for sådan en bil ville det jo være et ærgelig fejltagelse at
skulle indrømme. I en Golf skifter man gear via vippearme bag rattet og det
ville kunne hjælpe på nogle af mine kritikpunkter, men overordnet set mener
jeg ikke, at DSG er den automobile revolution som visse gør den til.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 19:24

> [...]
> havde fortrudt valget af DSG efter et antal kilometer, men med en pris på
> 450.000kr for sådan en bil ville det jo være et ærgelig fejltagelse at

Jeg havde faktisk bestemt mig for dette stykke superudstyr til min nye Golf
V.
Men da de ikke virkede overbevisende ved prøveturen valgte jeg det fra.
Noget med at følge sin første indskydelse.
Og jeg er da glad for at du nu bekræfter min indskydelse - for så blev der
råd til noget andet lækkert istedet.

> I en Golf skifter man gear via vippearme bag rattet og det ville kunne
> hjælpe på nogle af mine kritikpunkter, men overordnet set mener jeg ikke,
> at DSG er den automobile revolution som visse gør den til.

I en Golf er det skam ekstra udstyr til nogle tusindelapper.

Dog er det standard i R32 (og måske også GTI).

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-05 08:19

> I en Golf er det skam ekstra udstyr til nogle tusindelapper.

Det vil jeg tilkøbe, netop af de grunde Landberg har nævnt- ellers vil jeg
hellere køre med en normal pløreturbine. DSG bliver ellers skamrost som den
største opfindelse siden hjulet, i seneste nr. af Motor, og sagtens 30 kKr.
værd? ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-05 16:57

Thomas Landberg skriver:

> [...]
> traditionelle gearkasser overlegne, men IMO også en af de opfindelser hvor
> man må sige "imponerende - men hvad skal vi med det?"

Jeg tror mest at din skuffelse går på at du har haft en bil med
automatgear. Det bliver aldrig det samme som en manuel kasse.

Men bør DSG kassen ikke "kun" sammenlignes med andre automatgear ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-05 17:21

> Jeg tror mest at din skuffelse går på at du har haft en bil med
> automatgear. Det bliver aldrig det samme som en manuel kasse.
>
> Men bør DSG kassen ikke "kun" sammenlignes med andre automatgear ?

Benyt evt. søndagen på at tage ud at prøv en bil med DSG, kør ud fra
ubetinget vigepligt, evt. lidt op at bakke og fortæl mig så bagefter om
bilen skiftede gear lige efter dit hoved eller om du følte, at I var "ude af
takt".
Måske skal en DSG-kasse sammenlignes med en almindelig automatgearkasse, men
hvorfor føles den så stadig dårligere end i en Mercedes C-klasse, der har en
automatgearkasse efter den gamle skole? Nuvel, den er billigere, men ser man
på tyske priser er en C-klasse sq ikke så meget dyrere end f.eks. en Passat
af nyeste model.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 26-10-05 11:36

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]
> ubetinget vigepligt, evt. lidt op at bakke og fortæl mig så bagefter om
> bilen skiftede gear lige efter dit hoved eller om du følte, at I var "ude

Lyder meget som det man oplever når man kører lupo3L, jeg vil så nok sige at
lupo'n er noget langsommere end det DSG tager om at finde gearet.. men
følelsen er den samme.. så beslut dig dog gearkasse så vi ikke holder halvt
ude på vejen..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-10-05 18:05

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> 6-trins der er i en 2.0 16V TDi) har jeg ikke savnet DSG en eneste
> gang. Hvis jeg havde en 6-trins at rode rundt i ville jeg med endnu

Jeg vil melde mig i koret der ikke savner at sidde og røre i benzinen, 6
gear vil blot være en tand mere træls end 5. Får aldrig en bil med
manuelt gear igen med min gode vilje.

Har også prøvekørt Altea 2.0 TDi DSG et par gange, første gang lige
efter den kom til DK en ganske kort tur, og for nylig over et par dage.

Jeg synes det er en lækker gearkasse, men programmeringen er ikke
optimal efter min smag. Foretrak begge gange sport-indstillingen også
til "normal" kørsel, selv om forhandleren påstod softwaren var ændret
til det bedre på dette punkt i mellemtiden.

Er dog stadig temmelig sikker på min næste bil bliver med DSG

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 19:31

> Jeg vil melde mig i koret der ikke savner at sidde og røre i benzinen, 6
> gear vil blot være en tand mere træls end 5. Får aldrig en bil med manuelt
> gear igen med min gode vilje.

Man vænner sig lynhurtigt til 6 gear og mærker det ikke som sådan.
Selvfølgelig er der et ekstra gear når man skal op igennem gearene, men ved
nedgearinger springe man i 99% af tilfældende 5. over.
Hvis ikke man har vildt travlt kan man også sagtens gå fra 4. til 6. det er
bare svært at vænne sig til.

Det eneste tidspunkt jeg har haft god brug af 5. gear er når det går rigtig
stærkt på autobahn så er det fint lige at kan ligge 5. ind ved 170 hvis man
lige skal op på 200+ i en fart igen.

I det daglige er det bare dejligt med lidt færre omdr. på motoren, aht. lyd
og brændstof økonomi.

> [...]
> dette punkt i mellemtiden.
>
> Er dog stadig temmelig sikker på min næste bil bliver med DSG

Helt OT: (fik du den), kører du tilfældigvis G4 V6 4motion ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-05 20:29

Claus Petersen skriver:

> Man vænner sig lynhurtigt til 6 gear og mærker det ikke som sådan.

Jeg kører en del i en Vito med 6 gear. Det er IMHO bare ren gejl, ikke
andet. De kunne lige så godt have delt gearingen ud over de andre gear.
Hvad går en 6 gearet ved 1000 RPM ?

Fra : Basil

Dato : 22-10-05 20:50

Klaus D. Mikkelsen skrev d. 22-10-2005 i meddelelse
<435A9301.2881EA5B@du.kan.finde.den>:
> [...]
>
> Jeg kører en del i en Vito med 6 gear. Det er IMHO bare ren gejl, ikke
> andet. De kunne lige så godt have delt gearingen ud over de andre gear.

Jeg deler den holdning.
Jeg har haft lånt en Sharan (den der lille kassevogn der er lidt
lækker) og synes det var dødsygt at røre så meget i den gryde.

En anden ting, nu vi er ved det.
Har VW en pervers holdning til gearskifte :D
Vi har en Transporter på jobbet, den er ca. fra 1999.
Når man skal smide den i femmeren, skal man vride hele overkroppen. Da
jeg prøvede den første gang, troede jeg at det var en justering der var
helt gal, men nej, sådan skal den være.
Jeg undrer mig over at man overhovedet har kunnet sælge den bil, den er
ulidelig at køre i.
Har de fikset det problem på nyere modeller ?
Kai

Fra : Mogens

Dato : 22-10-05 21:10

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message

> Jeg deler den holdning.
> Jeg har haft lånt en Sharan (den der lille kassevogn der er lidt lækker)
> og synes det var dødsygt at røre så meget i den gryde.

Nu om stunder monterer bilfabrikkerne altså 6 trins gearkasser af
helt andre årsager end tidligere. VAG gør det eksempelvis af den
grund, at de momentstærke maskiner ødelægger en 5 trins på
grund af momentet !
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-05 08:10

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

VAG gør det eksempelvis af den
> grund, at de momentstærke maskiner ødelægger en 5 trins på
> grund af momentet !
> --
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret :(. Men så kan man jo ikke "safe&sure"
springe et gear over, hvis man ikke gider "røre i gryden"?. For motoren kan
sagtens klare "overlappet".

Fra : Mogens

Dato : 23-10-05 08:13

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Jeg er tilbøjelig til at give dig ret :(. Men så kan man jo ikke
> "safe&sure" springe et gear over, hvis man ikke gider "røre i gryden"?.
> For motoren kan sagtens klare "overlappet".

Jeg er usikker på, om jeg forstår dit svar. Kort fortalt monterer
VAG den 6 trins på grund af dens opbygning (kvalivarer) og ikke
på grund af de 6 seks gear eller deres indbyrdes udveksling...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-05 08:25

> [...]

> VAG den 6 trins på grund af dens opbygning (kvalivarer) og ikke
> på grund af de 6 seks gear eller deres indbyrdes udveksling...
Jeg tror vi er enige. Jeg påstår at man risikere at smadre boxen el slide
den op, ihvertfald på sigt, hvis man springer gear over, og ikke gider hale
den i gennem alle 6...:( .

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 21:44

Det er jo forskelligt alt efter hvilken motor der er i.
Men min 2,0TDI går 52 km/t, tilsvarende går en 1,9TDI med 5 gear 46.
Så det tager lige toppen af lyden.

> Jeg deler den holdning.
> Jeg har haft lånt en Sharan (den der lille kassevogn der er lidt lækker)
> og synes det var dødsygt at røre så meget i den gryde.

Den kunne måske godt undvære det 6. (eller rettere 5.) gear til kørsel i
Danmark.
Men ved accelerationer fra 170 og opefter passer det meget godt ind i
sammenhængen.
Hvis du på autobahn lige skal ud og hurtigt op i fart er der straks mere ide
i lige at ligge den i den 5. remskive.

> [...]
> ulidelig at køre i.
> Har de fikset det problem på nyere modeller ?

Jeg har ikke den store erfaringer med transportere, har kun kørt i dem få
gange uden dog at bemærke noget specielt.

Du kan nok ikke lige generelisere en varevogns gearskifte med en personbil.
Bare længden på gearstangen gør den jo dosk :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 21:35

> Jeg kører en del i en Vito med 6 gear. Det er IMHO bare ren gejl, ikke
> andet. De kunne lige så godt have delt gearingen ud over de andre gear.
> Hvad går en 6 gearet ved 1000 RPM ?

Læs min anden kommentar om 5. gear andet sted i tråden.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 24-10-05 05:04

Claus Petersen wrote:

> Helt OT: (fik du den), kører du tilfældigvis G4 V6 4motion ?

Næeh, RAV4 såmænd.

Har besluttet mig for at kravet til den næste bil er en potent diesel
samt automatgear, og den kombination fører Toyota desværre ikke bortset
fra de store 4-hjuls trækkere. Hvilket godt kan undre.

Ole Thomsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-10-05 11:18

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse news:djhmhs$5qh$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> ikke bortset fra de store 4-hjuls trækkere. Hvilket godt kan undre.

Heller ikke den nye D4D med 177hk i f.eks. Avensis?

/Jakob

Fra : KB

Dato : 24-10-05 12:28

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke den nye D4D med 177hk i f.eks. Avensis?
>
> /Jakob

Nej... Ingen automatgear og diesel hos Toyota. Som sagt kun deres store
4-hjulstrækkere

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-10-05 13:03

"KB" <klne--[fjern]--@mail.dk> skrev i en meddelelse news:435cc52e$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nej... Ingen automatgear og diesel hos Toyota. Som sagt kun deres store 4-hjulstrækkere

Ok - sært valg fra Toyotas side....

/Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 15:41

Jakob Jeppesen skriver:

> Ok - sært valg fra Toyotas side....

Det kan være at de ikke har en "tomatkasse" der passer ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-10-05 16:45

> Det kan være at de ikke har en "tomatkasse" der passer ?

De kan ikke klare momentet.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 19:18

> En masse (fornuftig) snak fra Landberg.

Tak skæbne, skulle du bruge flere måneder på for at finde ud af det :)

Jeg prøvede to biler med dette fantastiske gear nok i alt 30 min.
Jeg indså med det samme at det ville blive for kedeligt. Og valgte istedet
den (ja du sagde det selv) lækre 6 trins gearkasse, som IMO er den bedste
gearkasse fra VAG i laaaaang tid.

Den første DSG jeg prøvede (Touran TDI) virkede ikke ovebevisende da
styringen af koblingerne IMO langt fra var nøjagtig nok hvorved gearskiftene
mildest talt forekom noget usmidige.
Efterfølgende har jeg så fornyligt prøvet en anden DSG dunk, den virkede
fint, men alligevel er der som du nævner i visse tilfælde en tøven som er
irriterende.

Gearkassen kan jo selvfølgelig skiftes manuelt, men så går hele fidusen jo
af.

En kammerat har prøvet dyret i en 200 HK GTI med skiftpaler ved rattet - det
skulle være helt superbt med lyd ala F1.

Fra : Bjarne Just

Dato : 25-10-05 09:42

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
> Nu har jeg siden foråret kørt ca. 30.000km i to Seat Altea 2.0 16V TDi DSG

Jeg har selv kørt 7000 km. i min Skoda Octavia 2.0 TDI DSG og knap samme
erfaring som Thomas, og jeg kan godt genkende de ulemper, som han beskriver.
Jeg er dog ikke helt enig i, hvor belastende ulemperne er.
Som nævnt andetsteds i tråden, så tror jeg også, at det kommer an på om man
overhovedet er til automatgear.

> - Når man vælger DSG er det oftest på bekostning af en rigtig lækker
> 6-trins gearkasse der skifter gear som en drøm. Trist at vinke farvel til
> den.

Se det synes jeg jo ikke - jeg synes man får en rigtig lækker 6-trins
automat gearkasse, som stadig er økonomisk at køre i.

> [...]
> ikke noget som smadrer totaløkonomien, men alligevel irriterende, at man
> skal køre i et gear som føles 1-2 trin for lavt.Jeg har betale for

Jeg har hørt, at den ikke har godt af at sejtrække, når den er kold, men
hvis du vil bestemme, så kan du jo skifte manuelt/sekventielt. Jeg er dog
overrasket over hvor lang tid der går, inden den mener, at den er varm nok
til at skifte ved lave omdrejninger.

> [...]
> specielt når man skal ud fra en sidevej på en meget befærdet vej er det
> rigtigt irriterende at man skal lægge sit liv i hænderne på en automatisk

Dette problem kender jeg alt for godt og jeg synes, at netop denne ulempe er
den værste. Men her er det så godt, at man stadig kan vælge at skifte
manuelt! Så er det min erfaring, at man slipper for denne tøven, da man selv
har valgt det rette gear.
Nogen vil så pointere, at det ikke skulle være nødvendig, da det er en
automat gearkasse og det er da korrekt. Men jeg kan ikke se det store
problem, når alternativet er en manuel gearkasse...

> [...]
> og se hvor lang tid der går fra du lægger speederen vandret til man rent

Her kunne det være rart med launch funktionen fra Audi, men det har Skoda'en
i hvert fald ikke.
Jeg tror nu, at 2 sekunder er overdrevet og man kommer stadig ret hurtigt
fra et kryds grundet de hurtige efterfølgende gearskift.

> - Generelt bliver man frataget en af de fornøjelser der er ved at køre
> bil - at skifte gear.

Du kan jo stadig skifte manuelt...

> Men hvis man er en lille smule bilentusiast, der kender glæden ved at
> flyve ind i en rundkørsel, lægge det rette gear ind, accelerere ud af
> rundkørslen igen ved nøjagtigt det omdrejningstal man havde bestemt osv,

Du har stadig denne mulighed ved at skifte manuelt.

> [...]
> mange traditionelle gearkasser overlegne, men IMO også en af de
> opfindelser hvor man må sige "imponerende - men hvad skal vi med det?"

Jeg har også fundet ud af, at DSG ikke er perfekt, men jeg synes stadig det
er rigtig godt.
Og jeg synes at muligheden for at skifte sekventielt/manuelt dækker de
situationer, hvor automatgearet ikke helt opfører sig som forventet. Jeg
synes eksempeltvis også, at den vælger for højt gear ved kørsel med en
mellemstørrelses trailer, men så skifter jeg bare manuelt.
Til dagligt er det bare fedt ikke at skulle skifte gear manuelt og samtidig
have en ok brændstof økonomi.

mvh,
Bjarne