Køb af værktøj.
Fra : Henrik Larsen

Dato : 08-06-01 21:00

Nu har jeg besluttet at jeg altså virkelig mangler en momentnøgle der kan gå
ned til ca. 8 Nm, men jeg synes ikke jeg kan finde nogen? Alle dem der
ligger i en prisklasse jeg har råd til kan højest gå ned til ca. 20 - 28 Nm
og det er lige i overkanten. Man kan få nogle med en viser på en skala som
går fra 0 - 150 Nm, men når man skal spænde med ca. 10 Nm skal viseren kun
rykke sig 2 mm før det pludselig er 20 Nm og gevindet er ødelagt.
Diverse biltilbehørsforretninger, Silvan og HaraldNyborg har været besøgt
uden held, er der nogle der har et godt råd?

Henrik
GSX750F

Fra : Michael K.S.

Dato : 08-06-01 21:03

On Fri, 8 Jun 2001 22:00:14 +0200, "Henrik Larsen" <hbl@stubnet.dk>
wrote:

>Diverse biltilbehørsforretninger, Silvan og HaraldNyborg har været besøgt
>uden held, er der nogle der har et godt råd?

Louis i Tyskland har en til 39.95 DM ( 2-24 Nm)

http://www.louis.de
(Drehmomentschluessel)

Fra : Henrik Larsen

Dato : 08-06-01 23:35

> Louis i Tyskland har en til 39.95 DM ( 2-24 Nm)
>
> http://www.louis.de
> (Drehmomentschluessel)

Kanont, det var lige sådan en. Den er allerede bestilt.
Tak for hjælpen

Fra : Allan jørgensen

Dato : 08-06-01 21:08

Henrik Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
> [...]

> Diverse biltilbehørsforretninger, Silvan og HaraldNyborg har været besøgt
> uden held, er der nogle der har et godt råd?

louis har en lille momentnøgle fra 4-24nm bestelnr. 10003085 til
59.95DM(måske på tilbud til 49)

--
-- Allan(FZR600US)som har 2 momentnøgler en stor og en lille.
_ .....--..... _ _ .....--..... _
| (_)_(_) | \ / I__|__I \ /
( }/ [| |] \{ ) \| [FZR] L/
\ | [|.--.[| | / \ .-----. {O)
\ \[||\~|[|/ / \|\~\~| { )
\[||~/||] / [|~/~/|]{-)
|\~| |\~\~| / /
|~/| |~/~/|
`~´ ` ~ ´

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 00:18

Henrik Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
> Nu har jeg besluttet at jeg altså virkelig mangler en momentnøgle der
kan gå
> ned til ca. 8 Nm, men jeg synes ikke jeg kan finde nogen?

8 Nm!
Hvilke bolte er det der kræver så lavt et moment? M3'ere?
En typisk gaffel/ringnøgle til mindre boltstørrelser er ca. 100 mm lang.
Og med en sådan skal man kun(!) trække 8 Kg i enden for at opnå omtalte
moment (faktisk længde af nøglen kan flytte dette tal)! Brug evt
gaffel/ring nøgle og en simpel fjedervægt á en lystfiskervægt når du
fremover skruer i dit Märklintog.

--
Armand.
(der sagtens kunne fristes til at nøjes med at håndspænde de 8Nm)

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-06-01 09:26

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der sagtens kunne fristes til at nøjes med at håndspænde de 8Nm)

Det er nu typisk M6 der skal spændes fra 8-12 Nm, men det aktuelle problem
er at boltene på mit ventildæksel skal spændes med 13-15 Nm og da jeg
fornylig justerede ventiler havde jeg ikke en momentnøgle der kunne gå under
28 Nm, derfor spændte jeg dem med en skraldenøgle indtil jeg syntes det
virkede fornuftigt, med det resultat at der pisser olie ud ved en af
boltene. Uden momentnøgle tænkte jeg, hvad er dyrest, en knækket bolt eller
spænde det hele engang til når jeg har fået fat i en nøgle der ikke kun er
beregnet til at spænde damptrumler sammen med?

Henrik
GSX750F
(som ikke bruger olie, det pisser bare ud alle steder)

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 17:46

> [...]
det
> resultat at der pisser olie ud ved en af boltene.

Læg lige mærke til at ventildækslet er det eneste på motorcyklen der er
pakket med gummipakning! Hvorfor mon? Genbrugsmulighed?
Hvis det var for genbrugets skyld ville en O-rings rille med O-ring være
tilstrækkeligt til genbrugelig pak-evne - Nej, den tykke gummi-pakning,
såvel som -skiver under boltene, er slet og ret en lyddæmpende
foranstaltning!

Derfor plejer ventildækselbolte at være med et tyndere gevind, og
temmeligt bredt bryst !
Ideen er at det derved er brystet der spændes imod "fast grund" og ikke
hovedet, og på denne måde klemmes dækslets gummi-pakning, såvel som
omtalte gummi-skiver ikke så hårdt at motorvibrationerne kan bevæge sig
igennem og bruge det tynde ventildæksel som "højttaler"!

Hvis såvel pakning som skiver på et tidspunkt begynder at svede eller
lække er det oftest fordi de med tiden er blevet "brændt" hårde og
u-elastiske, og eftersom at boltene ikke kan spændes hårdere, derved at
det er brystets "anslag" der bestemmer momentspændingen, vil en højere
momentspænding ikke medføre yderligere pakning af skiverne under
bolthovedet, såvel som selve pakningen imellem dækslet og topstykket!

Forøvrigt er et gode ved boltenes konstruktion á småt gevind og tykkere
bryst:
Ofte skrues disse ned i gevind i toppen af knastaksel-lejebukkene, og
var det blot en almindelig M6 bolt der benyttedes, ville der være risiko
for at der en dag blev monteret en tilfældig bolt, som var for lang og
derfor drejedes ned i knastakslen =

> Uden momentnøgle tænkte jeg, hvad er dyrest, en knækket bolt eller
> spænde det hele engang til når jeg har fået fat i en nøgle der ikke
kun er
> beregnet til at spænde damptrumler sammen med?

Meget rigtigt!
Og herigennem understreger du også at spænd-moment er til gode for
gevindets/boltens styrke og ikke sammenklemningen af emnerne!

Anekdote.
I det der i min omgangskreds omtales som: "de glade Benelli-dage",
bemærkede jeg en kammerats vane med at hænge voldsomt i værktøjet når
bolte skule spændes og belærte ham om at længden af gaffel/ring-nøgler
matcher den kraft der skal lægges i tilsvarende bolte!
Ka'len var helt med på ideen; men resultatet var nedslående, for i tiden
efter tabte han den ene og anden bolt
Jeg havde åbenbart ikke taget højde for hans kontorfingre
(systemplanlægger) sammenholdt med hans ringe vægt (og kræfter) når det
kom til de visuelle indtryk af hans brug af værktøj
Ergo: Endnu et argument for altid at bruge en momentnøgle!

--
Armand.
(på hvis arbejdsplads at formene er begyndt at lække efter at han, som

--
Armand.