T-Dag!
Fra : Juul

Dato : 19-10-05 18:49

Hej Gruppe

Selvom jeg hentede min brugte Volvo s60 t5 i mandags har jeg ikke rigtig
haft lejlighed til at køre i den... Det fik jeg idag...

Første indtryk... Feeeeed bil - bilen er fra 2001 men alt fungerer. Ingen
raslelyde eller slør i nogen foruden én ting. Sædet kan justeres i højden
både foran og bagpå - og det kan åbenbart give sig lidt... Spørgsmålet er om
der kan gøres noget ved det. Det er ikke særlig meget og det er et
el-justerbart sæde... Resten af kosmetikken er som på en næsten ny bil.

Når man kører normalt føles det ikke som om bilen har 250 hk. Jeg tror det
hænger sammen med gearkasse der skifter ved lave omdrejninger og en del
turbotøven. Jeg ved ikke om gearkassen er adaptiv - men den føles meget
forsigtig i sit skiftemønster.

Når man kører bilen manuelt og gearkassen "låser" gearet (dvs. den ikke
filer på momentomformeren) rykker den til gengæld helt vildt. Det føles ikke
så stærkt bag rattet hvilket nærmest er frygtindgydende når man skal til at
bremse igen. I 3. gear før en overhaling og pedalen i bund har den et jævnt
sug fra ca. 2500 o/min jeg ikke har prøvet før - og holder til den anden
side af 160 km/h... Ganske smidigt... I 5. gear går den lidt mere end 100
km/h på speedo ved 2000 o/min - så den er ganske behagelig at køre langt i
og kan sagtens accelerere i 5. da det jo trods alt er en 2.4L...

Økonomien ligger på 11L/100 km ifølge computeren. Ikke specielt meget - men
ok når det nu har været en del bykørsel...

Vejbeliggenheden på motorvej er suveræn - dog har jeg bemærket lidt
rystelser som om dækkene ikke er afbalanceret. Men det er over et rimeligt
stort hastighedsinterval og det var kun på en del af turen. Kan det være
undervognens hårde dæmpere der simpelt hen ikke filtrerer så stor en del af
ujævnhederne fra som jeg er vant til fra blødere opsatte biler?

Jeg er indtil utroligt tilfreds med bilen - men der er jo heller ingenting
gået i stykker endnu. Den blev endda leveret fuldt optanket og med ekstra
kort til navigationssystemet.

Sælgerens sidste ord: "Nu skal du passe på. Du kan hurtigt miste kørekortet
i den her bil. Jeg vil ønske dig held og lykke med den." ;)

MVH Juul

Fra : Christian

Dato : 19-10-05 22:36

He, he - jeg havde D-dag for 14 dage siden. Fik min Volvo S60 D5 2003 med
alt i udstyr også. Læder, navi, cruise, surround osv. Men mangler dog 87
heste i forhold til dig. Til gengæld har jeg kørt knap 16 km/l i snit med en
del kø/by-kørsel!

Men tillykke med "dyret" Håber du bliver glad for den

Mvh. Christian

Fra : Juul

Dato : 20-10-05 19:37

"Christian" <no.em@il.for.me> wrote in message
> [...]
> heste i forhold til dig. Til gengæld har jeg kørt knap 16 km/l i snit med

Det har været en stor dag - men forhåbentlig mere fredelig end den rigtige
d-dag :)

Tillykke med bilen. Jeg har en god kollega som har haft 2 D5 og er rigtig
tilfreds. Imponerende at du kan køre 16 km/L - min er på vej under 9 med en
del bykørsel... Og med 163 diesel-hk er du da ikke ladt i stikken :)

Har du iøvrigt den her cd-changer i bagagerummet til kortene til
navigationssystemet. I så fald - kan du bruge den til musik-cd'er også? Jeg
kan ikke få min radio til at "opdage" cd-veksleren hvilket er mærkeligt
synes jeg (radioen er en hu-803 med surround og burde kunne "styre"
cd-veksleren)?

Nå men i hvert fald havde jeg så sent som idag en volvo ingeniør til at
kigge ned i motorrummet - hvorefter han sagde. Hahahaha - du har marelli
gasspjæld. DOH - det er dem der er problemer med som i usa har vakt stor
opmærksomhed så Volvo begyndte at overveje tilbagekaldelser. En lille del i
gasspjældet skaber motorfejl og rykvis kørsel. Delen koster 8000 men bliver
kun i nogle tilfælde erstattet af volvo :(

Jeg vidste det godt at min måske havde spjældet - men jeg troede måske ikke
det var specielt alvorligt... Men indtil videre ingen problemer :)

Iøvrigt - synes du ikke det er ret svært at komme ind og ud af bilen... Man
sidder mildt sagt forrygende når man først er på plads men jeg synes man
skal kante sig en del mellem rat og sæde for ikke at komme til at slide
hårdt på sædet ved hver ind- og udstigning?

Held og lykke med bilen.
MVH Juul

Fra : Christian

Dato : 21-10-05 00:49

> [...]
> en
> del bykørsel... Og med 163 diesel-hk er du da ikke ladt i stikken :)

Jeg klager ikke. Det er ikke den hurtigste bil, men kan da rykke alligevel

> [...]
> kan ikke få min radio til at "opdage" cd-veksleren hvilket er mærkeligt
> synes jeg (radioen er en hu-803 med surround og burde kunne "styre"

Min RTI er DVD-baseret Men mener jeg har læst en sted, at den cd-baseret
ikke kan bruges til musik også. Det er vist derfor at man både kan få en
changer til under hattehylden og så den ude i siden. Uden RTI sidder
musik-changeren der hvor navi-changeren sidder.

> [...]
> ikke
> det var specielt alvorligt... Men indtil videre ingen problemer :)

Det må da kunne gi' lidt fordele at arbejde for Volvo - du ved firmagoder

> [...]
> skal kante sig en del mellem rat og sæde for ikke at komme til at slide
> hårdt på sædet ved hver ind- og udstigning?

Jeg har ikke rigtig nogle problemer, men den forrige ejer har vist. Læderet
er allerede slidt på venstre side af førersædet. Tror lige han har "gnedet"
sig op af der ved ind og udstigning. Synes ikke læderet virker lige så
holdbart som i min gamle S40. Men det vil tiden jo vise

> Held og lykke med bilen.
> MVH Juul

Tak og ilm
Mvh. Christian

Fra : Juul

Dato : 23-10-05 18:51

> [...]
> changer til under hattehylden og så den ude i siden. Uden RTI sidder
> musik-changeren der hvor navi-changeren sidder.

Ok - det vidste jeg ikke - men det lyder plausibelt. DVD kom svjh netop med
2002 modellen. Det er klart en fordel - har en dele-firmabil fra årsskiftet
2004/2005 med det nye RTI. Det er rigtigt godt!

> Det må da kunne gi' lidt fordele at arbejde for Volvo - du ved firmagoder

Ja - der er da fordelagtige servicepriser. Men ellers er det jo som
almindelig bilejer at påpege at den fejl skyldes en svaghed og forlange en
udskiftning på kulance når den er Volvo-serviceret hele sit liv.

Og ellers ved jeg hvem på Volvo der har haft bilen før mig - så jeg skal
selvfølgelig ha fat i hele bilens historie og servicehistorik...

> [...]
> sig op af der ved ind og udstigning. Synes ikke læderet virker lige så
> holdbart som i min gamle S40. Men det vil tiden jo vise

Kan man evt. prøve forsigtigt at rense læderet med en dertil passende
rensesæbe og efterfølgende give det en tyndt tyndt lag læderfedt. Det plejer
at give farven tilbage og fjerne lidt af det "slidte" look...

MVH Juul

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-05 16:18

> [...]
> bliver
> kun i nogle tilfælde erstattet af volvo :(

Det er jo også italiensk.