Problemer med aircon
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 09:25

Jeg er ved at fortryde, at jeg har købt bil med aircondition

Da jeg i denne gruppe var på vej til at købe ny bil og spurgte til fordele
ved aircon var der en, der fremhævede, at det er perfekt til at fjerne dug
om morgenen. Øhhhhhh.....

Det kan godt være, at aircon er super til at fjerne dug. Men det er dælme
også skyld i en fandens masse indvendig fugt, så vidt jeg kan dømme. Når min
og kærestens bil holder klos op af hinanden (hans er uden aircon) kan han om
morgenen sætte sig ind og køre MANGE MINUTTER før min bil er klar. Jeg
sidder og venter på, at duggen forsvinder..... og jeg kan sidde og se på, at
det stille og roligt forsvinder fra ruderne. Men jeg kan ikke bare sætte mig
ind og køre, som han kan!

I morges var det helt slemt. Da jeg satte mig ind i bilen, skulle den tændes
og jeg skulle vente betydeligt længe, før duggen indvendig var væk. Det
problem havde jeg slet ikke i den gamle bil uden alle de smarte dikkedarerer
jeg har nu! Når jeg har ventet længe nok og skidtet er kommet godt i gang,
er det helt fint. Meeeen... jeg har svært ved at se gevinsten på denne tid
af året.

Er det mig, der gør noget forkert? Er det fordi jeg (tit) glemmer at slukke
for aircon de sidste minutter før jeg kommer hjem om aftenen. Er det dét,
der er afgørende for at undgå, at bilen er totalt dugget til indvendig om
morgenen?

Skal jeg åbne vinduerne eller lade være?

Og hvordan gøres det bedst? Skal jeg kun skrue ned for varmen de sidste fem
minutter og/eller slukke for aircon-anlægget? Er det bedre helt at lade være
med at bruge aircon, hvis turen kun er 10-15 min?

Jeg er bare SÅ træt af det, at jeg overvejer helt at lade være med at bruge
det på andet end varme sommerdage, hvor jeg godt kan få øje på gevinsten.

Mvh. Lisbeth

Fra : M&J

Dato : 19-10-05 10:01

Det kan være at det er dit pollenfilter der trænger til at blive skiftet.

Det er vigtigt at du jævnligt benytter din aircon, også om vinteren.
Ellers duer den pludselig ikke, når du en dag har brug for den.

På Mercedes er knappen omvendt, forstået på den måde at når knappen lyser,
så er aircon'en slået fra....På knappen står der EC = økonomi.
Aircon'en er dermed konstant slået til, med mindre at man bevidst slår den
fra.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 14:10

"M&J" <our@remove_this_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan være at det er dit pollenfilter der trænger til at blive skiftet.

Hvad får dig til at tro, at dét kan være forklaringen. Det forekommer mig at
være helt ulogisk. Det virker jo fint nok... når fugten er væk er der ingen
problemer. Det er kun når jeg starter...

> Det er vigtigt at du jævnligt benytter din aircon, også om vinteren.

Har brugt det konstant siden jeg købte bilen for 3 mdr. siden

Mvh. Lisbeth

Fra : M&J

Dato : 21-10-05 08:30

> Hvad får dig til at tro, at dét kan være forklaringen. Det forekommer mig
> at være helt ulogisk. Det virker jo fint nok... når fugten er væk er der
> ingen problemer. Det er kun når jeg starter...

Hvis dit pollenfilter er tilstoppet, svarer det til at du permanent kører
med recirkulation. Ærgeligt hvis du synes at mit forslag virker ulogisk, men
jeg har før set dug problemer løst med et nyt pollenfilter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-05 08:34

M&J skriver:

> Hvis dit pollenfilter er tilstoppet, svarer det til at du permanent kører
> med recirkulation. Ærgeligt hvis du synes at mit forslag virker ulogisk, men
> jeg har før set dug problemer løst med et nyt pollenfilter.

På en 3 måneder gammel bil ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-05 10:12

> Hvis dit pollenfilter er tilstoppet, svarer det til at du permanent kører
> med recirkulation. Ærgeligt hvis du synes at mit forslag virker ulogisk,
> men jeg har før set dug problemer løst med et nyt pollenfilter.

Dugproblemerne er løst på anden måde.
Pollenfilteret/bilen er i øvrigt lidt over tre måneder gammel, så jeg vil jo
ikke
umiddelbart tro, at filtret kan være tilstoppet allerede.

Og HVIS det var stoppet, så ville det vel være ensbetydende med, at det
aldrig virkede ordentligt og det var jo ikke tilfældet.

Mvh. Lisbeth

Fra : M&J

Dato : 21-10-05 11:56

> Pollenfilteret/bilen er i øvrigt lidt over tre måneder gammel, så jeg vil
> jo
> ikke
> umiddelbart tro, at filtret kan være tilstoppet allerede.

Det beklager jeg...Den oplysning er helt forbigået min opmærksomhed.
Troede at der var tale om en brugt bil.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-05 10:08

On Wed, 19 Oct 2005 10:25:12 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Jeg er ved at fortryde, at jeg har købt bil med aircondition

[snip]

Har du sæt den til at genbruge luften eller trækker du frisk luft
udefra? Den skal sættes til at trække frisk luft ind.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 14:11

> Har du sæt den til at genbruge luften eller trækker du frisk luft
> udefra? Den skal sættes til at trække frisk luft ind.

Den trækker frisk luft inde udefra.
Men jeg tror faktisk, at jeg i går slog fra, at den skulle trække frisk luft
ind - fordi jeg kørte efter en bil, der osede forbandet. Og jeg slog det
vist først fra i morges.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-05 15:12

Hej,

On Wed, 19 Oct 2005 15:11:18 +0200, "Lisbeth Jacobsen"

> [...]
>ind - fordi jeg kørte efter en bil, der osede forbandet. Og jeg slog det

Ah.. Det er nok en medvirkende årsag.. Så har der siddet en del fugt i
systemet tror jeg.

** Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 15:18

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Ah.. Det er nok en medvirkende årsag.. Så har der siddet en del fugt i
> systemet tror jeg.

Jeg prøver at holde med, om det ser anderledes ud i morgen tidlig, hvis jeg
slukker de sidste minutter inden jeg parkerer (engang sent i nat) og sørger
for at der trækkes frisk luft ind udefra.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-10-05 10:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> [...]
> forsvinder..... og jeg kan sidde og se på, at det stille og roligt
> forsvinder fra ruderne. Men jeg kan ikke bare sætte mig ind og køre,

Der skal kun sjældent være dug indvendig i en bil om morgenen. Er der tit
dug tyder det på utætheder eller manglende dræning fra A/C-enheden.

Når du stopper bilen efter at have kørt med A/C slået til, kommer der så en
"vandpyt" under den efter nogle minutter?

Det skal der nemlig gøre, når kondensvandet fra køleelementet løber af.
Vandet føres i en slange som har det med at stoppe til på nogle biler.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Klaus Kolle

Dato : 19-10-05 10:20

Niels Kristian Jensen wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
>

> Der skal kun sjældent være dug indvendig i en bil om morgenen. Er der tit
> dug tyder det på utætheder eller manglende dræning fra A/C-enheden.

Det kan også være noget så simpelt som en utæthed i karossen et eller
andet sted. Måtter kan faktisk indeholde en del vand hvis der f.eks. er
en utæthed ved døre eller vinduer. Prøv at tage måtter ud en god tør og
solskinsrig dag og lad dem tørre godt igennem. Mærk på dem om de er
fugtige. Mærk også om "betrækket" i vognbunden og siderne er tørt, hvis
dette er af filt eller stoftypen.

Når der konsekvent er dug om morgenen synes jeg at have erfaret at det
oftest skyldes utætheder et eller andet sted, så man får meget vand
indenbords.

Jeg vil dermed ikke afvise at der kan være problemer med AirCon'nen
også, men ovenstående er nemt at kontrollere.

Klaus Kolle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 14:13

"Klaus Kolle" <dontspam-me@kolle.com> skrev i en meddelelse

> Det kan også være noget så simpelt som en utæthed i karossen et eller
> andet sted. Måtter kan faktisk indeholde en del vand hvis der f.eks. er en
> utæthed ved døre eller vinduer.

Måtterne er knastørre!

> Når der konsekvent er dug om morgenen synes jeg at have erfaret at det
> oftest skyldes utætheder et eller andet sted, så man får meget vand
> indenbords.

Det afhænger af vejret udenfor, om der er dug indenfor.
Problemet er først kommet nu, hvor der er koldt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 14:12

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96F4716BEF855midlertidig2005inter@62.243.74.163...

> Der skal kun sjældent være dug indvendig i en bil om morgenen. Er der tit
> dug tyder det på utætheder eller manglende dræning fra A/C-enheden.

Der ER dug om morgenen. En del faktisk.

> Når du stopper bilen efter at have kørt med A/C slået til, kommer der så
> en
> "vandpyt" under den efter nogle minutter?

Det vil jeg prøve at lægge mærke til!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-05 10:36

Hej.

> [...]

>det på andet end varme sommerdage, hvor jeg godt kan få øje på gevinsten.

Jeg tror at du enten har re-cirkulation slået til - eller også er der
noget galt.

Både i min gamle Xsara som havde klimaanlæg og i min nuværende BMW som
også har klimaanlæg var/er knappen til aircondition altid slået til
ligesom jeg aldrig slukker for blæseren men blot lader klimaanlægget
styre tempereaturen og sig selv.

Jeg kan ikke huske at have haft væsentlige problemer med dug i bilen
undtagen i meget sjældne tilfælde med 4 regnvåde personer og den
slags.

Vær i øvrigt OBS på at aircondition kompressoren automatisk stopper
under en vis temeperatur, da den ikke må køre i frostvejr.

** Lars

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-10-05 10:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ved aircon var der en, der fremhævede, at det er perfekt til at fjerne dug

Du tror ikke der er et akvarie i bunden af din bil?
Jeg havde samme problem i seaten det duggede af helvede til - så fandt jeg
ud af der løb vand ind i bilen både ved pollen filteret p.g.a detvar
monteret forkert og at den "kanal" der skal lede vandet væk foran
motorrummet var totlat stoppet så vande tløb ind i kabinen istedet =
konstant lugt af våd hund + dug

Aircon kan heller ikke tænde hvis det er under 5grader , kan du høre
motoreren går ned i rpm når du aktiverer det? - det er ikke sådan den har
tabt sit kølemiddel så det reelt ikke kører?
Når jeg bruger aircon til at afdugge går der få sekunder så er det pist væk

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr - nu med Xenon

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-05 14:14

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:435614b5$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du tror ikke der er et akvarie i bunden af din bil?

nope.. der er knastørt!

> det er ikke sådan den har
> tabt sit kølemiddel så det reelt ikke kører?

Den kører!

> Når jeg bruger aircon til at afdugge går der få sekunder så er det pist
> væk

Det tager minutter i min bil!

Mvh.Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-05 10:52

Lisbeth Jacobsen skriver:

> Da jeg i denne gruppe var på vej til at købe ny bil og spurgte til fordele
> ved aircon var der en, der fremhævede, at det er perfekt til at fjerne dug
> om morgenen. Øhhhhhh.....

Var der ikek en der sagde imod ??

> Det kan godt være, at aircon er super til at fjerne dug. Men det er dælme
> også skyld i en fandens masse indvendig fugt, så vidt jeg kan dømme.

Nå, der er nok en der har opdaget bagsiden af medaljen.....

Men så er det jo godt at aircon er så god til at afdugge ruder.....
Fuld knald på varmen og aircon slået til, så tager det vel omkring 30
sekunder at afdugge forruden i min bil.

Overvej at pudse ruderne...

> Meeeen... jeg har svært ved at se gevinsten på denne tid af året.

Lad mig sige det sådan - oliefyr er dejligt. Madag morgen skulle jeg ud
på en tur, satte oliefyret til 20 minutter før afgang og så var bilen
varm, ruderne afiset og uden dug....

Fra : Thomas H.

Dato : 19-10-05 11:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43560155$2$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
bruge
> det på andet end varme sommerdage, hvor jeg godt kan få øje på gevinsten.

Jeg synes nu heller ikke at min er specielt hurtigere til at afdugge end
mine tidligere biler, til gengæld kommer der lige kortvarig dug på ruderne
nogle gange lige når man starter bilen varm ...som om der lige er noget damp
der skal ud, men det forsvinder igen på 10s.
Og så kører den kortere på literen når det er slået til

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-10-05 11:59

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> wrote in

> [...]
> ruderne nogle gange lige når man starter bilen varm ...som om der lige
> er noget damp der skal ud, men det forsvinder igen på 10s.

Det er der også. Kølelegment (fordamperen) samler kondensvand nogen tid
efter at du stopper motoren. Det meste af det vand skal løbe ud gennem en
slange og ende som en vandpyt under bilen. Sker det ikke skal slangen
renses.

Når du starter "varm" dvs. efter et kort stop, vil der stadig være lidt
vand tilbage på kølelegment og noget af det kan komme ind i bilen som dug -
det skal dog forsvinde hurtigt (som du skriver), for det er kun små
mængder.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 11:53

> [...]
> der er afgørende for at undgå, at bilen er totalt dugget til indvendig om

Ja! slå skidtet fra og skru op for varmen i god tid, så der ikke er fugt i
anlægget.
Det er nok det der dugger næste morgen.
Med forkert brug risikere du også at der går svamp i anlægget =kan være
sundhedssakedligt.

> Er det bedre helt at lade være
> med at bruge aircon, hvis turen kun er 10-15 min?

Ja ! umiddelbart.

> Jeg er bare SÅ træt af det, at jeg overvejer helt at lade være med at
> bruge
> det på andet end varme sommerdage, hvor jeg godt kan få øje på gevinsten.

Rolig nu! Jeg køre næsten kun med mit på ECON = A/C off, om vinteren, med
mindre der er brug for hurtig afdugning - og det virker sq*
Husk dog at bruge det engang imellem så hele systemet bliver motioneret.
Stilstand er roden til alt ondt.

--
Claus
www.vwfanatic.dk

Fra : Claus

Dato : 19-10-05 16:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43560155$2$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
| Jeg er ved at fortryde, at jeg har købt bil med aircondition

Åh din stakkel ! Ja det kræver virkelig erfaring at køre med aircon. Netop
nu er den værste årstid. Om dagen kan det være varmt nok til at det er rart
at bruge det. Regningen betales næste morgen med fugt som blæses ind i
bilen. Er det så en morgen hvor temperaturen er tæt på 5 grader eller
derunder, kører dit aircon slet ikke, og så er du dårligere stillet end en
uden aircon

Normalt bør det kun tage 10-20 sek. at affugte bilen, tager det længere tid
(minutter) er det højst sandsynligt fordi temperaturen er for lav til at
anlægget kører.

Rådet til dig må være at du skal være opmærksom på vejrudsigten. Hvis du kan
se at temperaturen i morgen tidlig vil være kritisk, skal du altså køre i
dag i længere tid uden aircon slået til.

Med mit eget kørselsmønster, ca. 2x25 km om dagen, kan det tage 2-3 dages
kørsel uden aircon slået til før jeg har fugt som i en "normal" bil. Min bil
er 15 mnd. gammel og har hverken våde måtter, hul i anlægget eller et
tilstoppet pollenfilter. Dette er helt normalt i en bil med aircon. Jeg har
haft bil med aircon i 7 år og sådan har det altid været. Der behøves altså
ikke været noget galt med din bil, men få det tjekket alligevel.

Du har opdaget "medaljens bagside". Personligt synes jeg dog stadig at
fordelene opvejer ulemperne når man lige får lært at bruge det rigtigt.

Vh. Claus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-05 10:36

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Åh din stakkel !

*G*

> Ja det kræver virkelig erfaring at køre med aircon.

Ja.. det er jeg blevet klar over!

> Normalt bør det kun tage 10-20 sek. at affugte bilen, tager det længere
> tid
> (minutter) er det højst sandsynligt fordi temperaturen er for lav til at
> anlægget kører.

Tror det er forklaringen! For det har været på de rigtig kolde dage og meget
tidligt om morgenen, jeg har oplevet problemet.

> [...]
> se at temperaturen i morgen tidlig vil være kritisk, skal du altså køre i
> dag i længere tid uden aircon slået til.

Har kørt et par dage med småture, hvor jeg helt lod være. Og vupti...
problemet ser ud til at være løst!

> Du har opdaget "medaljens bagside". Personligt synes jeg dog stadig at
> fordelene opvejer ulemperne når man lige får lært at bruge det rigtigt.

Og dine råd har hjulpet mig gevaldigt. NU fatter jeg "mekanikken" og har
allerede så godt styr på det, at jeg de seneste dage helt har været fri for
problemerne.

TAK Claus!!!!

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus

Dato : 21-10-05 15:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4358b665$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
| Og dine råd har hjulpet mig gevaldigt. NU fatter jeg "mekanikken" og har
| allerede så godt styr på det, at jeg de seneste dage helt har været fri
> [...]

Velbekomme!

/Claus