Tændingsanlæg
Fra : KubikH

Dato : 16-10-05 18:14

Aftaster, og resten at et tændingssystem søges.
Der BEHØVES ikke at være avancering på systemet, et fast tændingstidspunkt
KAN accepteres.
Det skønneste var dog at der er mulighed for at "kreere" en
avanceringskurve.

Kravet er at det skal være meget kompakt.
Det skal være billigt, LÆS: almindeligt forekommende stumper hos huggeren.

Jeg skal have konstrueret et sådant på en 1 cylindret 500 cc motor, der lige
nu er forsynet med magnettænding, og en dødsyg Lucas jævnstrømsdynamo.
Ideen er at montere en ordentlig vekselstrømsgenerator (forslag til en
kompakt type / model ønskes også), og så ovennævnte tændingssystem.
Motoren er forsynet med et hav af forgangshjul (4 i alt) der trækker
magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del

Nogle gode ideer .... anyone ??

Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:21

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
> Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del

Tja ganske alm. platiner er vel det mest kompakte du kan få og når dine krav
ikke er større så er det da bare at montere et sæt til 30 Kr plus en
støjkondensator og du er kørende.

--
Tom

Fra : KubikH

Dato : 16-10-05 20:53

> [...]
>>

> Tja ganske alm. platiner er vel det mest kompakte du kan få og når dine
> krav ikke er større så er det da bare at montere et sæt til 30 Kr plus en

Ja det tænkte jeg også på, men det er lige det med at få plads til platiner
på et fornuftigt sted.
Hvis jeg havde formuleret mig rigtigt, er det noget "Cranktriggerværk" jeg
er ude efter.
Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:47

KubikH skrev i meddelelsen ...

>Motoren er forsynet med et hav af forgangshjul (4 i alt) der trækker
>magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
>Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del

Med andre ord en Magdyno, den har så lav akselhøjde, at den eneste generator
jeg kan komme på er den fra de tocylindrede totaktere fra Kawasaki :-| Og de
imponerer ikke ved høj effekt. Mange mellemhjul lyder af Royal Endfield, og
der har India Endfield noget der passer.

>Nogle gode ideer .... anyone ??

Reparer magneten.....

mvh
Orla, som har lavet lejeaftrækker til magneten

Fra : Armand

Dato : 16-10-05 19:15

KubikH wrote:
> [...]
> magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
> Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del

Hvilken model?
Det nærmeste var nok at finde et tændingsanlæg fra en af de store
encylindrede off-roadere hvis slaglængde måtte være omkring den samme :-/
Suzuki har f.eks. lavet en DR800 hvis slaglængde er på 90mm!
Men det hele hænger selvfølgelig på om du får 12V på modellen.

Så vidt jeg er informeret skal magneten i et sådant ældre
magnet-tændings system skiftes/genmagnetiseres med mellemrum - Ville dét
ikke hjælpe meget på din tror du?

Og så er der lige det omkring originaliteten :-/ ???

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-10-05 20:54

On Sun, 16 Oct 2005 19:13:59 +0200, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
wrote:

Hej Niels.

> [...]
>
>Kravet er at det skal være meget kompakt.
>Det skal være billigt, LÆS: almindeligt forekommende stumper hos huggeren.

Der findes i England et ombygningskit til bl.a. Velocette hvor der
indbygges en vekselstrømsgenerator der ligner den originale Miller
dynamo.
Men den er dyr.
Visse japanske MC har en ekstern generator a'la' bil hvis størrelse
nogenlunde matcher de gamle Miller / Lucas.
Jeg ville kigge mig om efter sådan en og så tilpasse den til formålet.

Mht. tænding, så ville jeg finde tændingsboksen fra en Ducati Paso med
Kokusan tænding.
Det er enkeltbokse, en til hver cylinder, der så fødes af pickup'er
der er monteret på svinghjulet.
Avanceringen passer nok ikke helt.
Kokusan boksen regulerer 28 grader, hvilket kan være lige i
underkanten til en langslaget motor.
Det klarer man ved at stille højeste tænding og så lade laveste
tænding være hvad den nu kan blive.
Hvis man er meget pinibel kan man jo "tømme" magneten for indhold og
så bygge pickup'en ind i den på en måde hvor den manuelle regulering
stadig fungerer.
Så kan tændingen finjusteres under kørslen.

> [...]
>magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
>Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del

Jeg ville nu bibeholde magnettændingen.
Den er simpel og driftssikker.
Som Armand skriver, så kan en svag magnet have tabt magnetismen og
skal bare genopmagnetiseres.
Magneto kan klare det job.
Det med at tændingstidspunktet varierer skyldes blot almindelig slid
og dårlig vedligeholdelse
Læs lidt her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : KubikH

Dato : 16-10-05 21:37

Hej Armand, Tom, Sten og Orla
Det var gode input.
Jeg vil prøve den med Ducatién.
Ang. generatoren har jeg luret lidt på en Skruzuki 1200 Bandit.

Som Orla gættede er det en Enfield, nærmere betegnet en J2 fra 50´
Knægten er igang med sådan et "bådanker", der skal genoplives i en ny stil.

Mine egne erfaringer fra et tidligere liv med en 1955 Bullet 500, er at
maskineriet er hamrende pålideligt.
Hvis man husker at checke og skifte olie TIT.
MEN det elektriske Lucas ... For syv sytten da også.
Jeg tror der er indbygget mulige og umulige fejlmuligheder i tusindvis, og
så en lille tilfældighedsgenerator, som helst skal få 2 fejl samtidig til at
ske

Med det i baghovedet, og det faktum at knægtens dele er mere egnede til en
skulptur, meldte tanken sig om noget elektronisk.

Det originale arrangement har en masse slup, også selv om det er tip top, og
alle spillerum er minimale.
Generatoren er ligeglad, men tændingsmæssigt kan det gøres bedre.

Den skulle jo gerne ud og slide landevejene for alvor på et tidspunkt.
Mvh
Niels

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-10-05 23:33

On Sun, 16 Oct 2005 22:37:18 +0200, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
wrote:

Hej Niels.

>Som Orla gættede er det en Enfield, nærmere betegnet en J2 fra 50´
>Knægten er igang med sådan et "bådanker", der skal genoplives i en ny stil.

Hvis det var mig der havde sådan en ville jeg "nænsomt" bringe den
tilbage i så originalt shape som muligt.
Det med generatoren er svært hvis det er den type hvor dynamoen ligger
oven på magneten.
Lige gyldigt hvilken moderne generator du vælger er den større end
Lucas dynamoen i diameter og kan dermed ikke ligge det originale sted.
Derfor er der ikke andet at gøre end at fjerne både magnet og dynamo
og bygge generatoren ind på magnetens plads.
Og så er tændingen på forhånd givet
Pickup og elektronik.

> [...]
>så en lille tilfældighedsgenerator, som helst skal få 2 fejl samtidig til at

Som Orla siger: Lucas? Prince of Darkness.
Eller: Hvem opfandt mørket? Lucas.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : KubikH

Dato : 17-10-05 16:06

> On Sun, 16 Oct 2005 22:37:18 +0200, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
> wrote:
>
> Hej Niels.
-SNIP-
> Derfor er der ikke andet at gøre end at fjerne både magnet og dynamo
> og bygge generatoren ind på magnetens plads.
> Og så er tændingen på forhånd givet
> Pickup og elektronik.

-SNIP

Ja det var jo lige netop det

Mvh
Niels

Fra : Hekto

Dato : 16-10-05 22:14

In article <l0b5l1tn3tpc03rhp70l92cc82g7l6sml8@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Mht. tænding, så ville jeg finde tændingsboksen fra en Ducati Paso med
> Kokusan tænding.

Alternativt en Bosch-tænding til Ducati. Den har ingen avancering da den
er 'indbygget' i svinghjulet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650