Renovering af tandsang m. servo
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-10-05 13:33

Som det sikkert er de fleste bekendt er det ganske udbredt at købe
renoverede generatorer, startere, bremsekalibre og tandstænger.

Gennem min læsning her i gruppen og i flere fora rundt omkring på nettet
har jeg noteret mig at der findes folk, som i stedet for at skifte
delene til renoverede/nye, vælger selv at renovere bremsekalibre og
generatorer.

Er der nogen herinde som selv har prøvet eller har hørt om folk der
renoverede en tandstang?

Hvis man ser bort fra at det sikkert er så tidskrævende at det, som
alternativ til at montere en renoveret tilkøbt del, næppe kan betale sig
for en mekaniker hvad indbefatter det så?

Hvor finder man renoveringssæt (stumperne der skal bruges)?

Er der behov for specialværktøj til f.eks. af hone cylinder eller lign.?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 13:51

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Som det sikkert er de fleste bekendt er det ganske udbredt at købe
> renoverede generatorer, startere, bremsekalibre og tandstænger.

Er det, det?
Med de timesatser som ALLE her i landet skal have så kan det overhovedet
ikke betale sig at renovere noget som helst af det du nævner. (men en utæt
pakning kan måske lige forsvares)

> [...]
> til renoverede/nye, vælger selv at renovere bremsekalibre og generatorer.

Hmm mit indtryk er at stumpe-butikkerne ikke engang vil have noget ind igen
til ombytning. Da jeg købte min Bosch generator ved Høyer, ville de ikke
have den gamle generator.
Samme da vi købte en ny starter hos Ford til fruens Sierra, de ville heller
ikke have den gamle starter.
Tror det der ombytningskapitel er passé efter at alle i vesteuropa skal have
omkring 600 Kr pr time.

> Er der nogen herinde som selv har prøvet eller har hørt om folk der
> renoverede en tandstang?

Næh

> [...]
> for en mekaniker hvad indbefatter det så?
>
> Hvor finder man renoveringssæt (stumperne der skal bruges)?

Lige netop en tandstang kan man vel kun få reservedele til hos den
autoriserede forhandler, såfremt det overhovedet er muligt at købe som
løsdele.

> Er der behov for specialværktøj til f.eks. af hone cylinder eller lign.?

Kommer jo an på hvad den fejler.
En pakdåse kan måske godt svare sig at skifte, men hvis der skal hones
noget, så er det nok ikke muligt at få overstørrelse af hydraulikstempler
osv.

--
Tom

Fra : Kent Nielsen

Dato : 16-10-05 16:16

> [...]
> heller ikke have den gamle starter.
> Tror det der ombytningskapitel er passé efter at alle i vesteuropa skal

*LOL*
Fotæl lige dem her det:
http://www.hcdk.com/

(Jeg tror ikke de har opdaget det )

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 17:51

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> *LOL*
> Fotæl lige dem her det:
> http://www.hcdk.com/
>
> (Jeg tror ikke de har opdaget det )

.... men det har Høyer i Sønderborg og Ford i Flensborg + DK Autodele i
Kolding (Nu Thansen) med bremsekaliber, for de vil ikke have det gamle skidt
i returkommision

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-10-05 19:43

Kent Nielsen skrev:

> Fotæl lige dem her det:
> http://www.hcdk.com/
>
> (Jeg tror ikke de har opdaget det )

Og disse: http://www.elstock.dk/ tjener også gode penge på at renovere
stumperne.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:57

> Og disse: http://www.elstock.dk/ tjener også gode penge på at renovere
> stumperne.

Tja en tid endnu.
Citat "ELSTOCK blev etableret i 1979 i Rudkøbing på Langeland, hvor
produktionen af renoverede startere og generatorer begyndte. I dag er
administration og lager flyttet til Silkeborg og produktionen foregår hos
vores datterselskab i Polen"

Polakker er også ved at komme godt med lønmæssigt, de skal have ca. halv løn
i forhold til dk.

Gad vide hvor de får deres ombyttere fra, da mine stumper er blevet afvist
hver gang

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-10-05 19:54

Tom skrev:

> En pakdåse kan måske godt svare sig at skifte, men hvis der skal hones
> noget, så er det nok ikke muligt at få overstørrelse af hydraulikstempler
> osv.

Den tandstang jeg har i dytten er helt tæt. Faktisk er der endnu aldrig
blevet efterfyldt servoolie på systemet (oliestanden står stadig ved
max.) og bilen er nu over 9 år gammel. Problemet er i.flg. en mekaniker
at bøsningen (i hvert fald den ene ende) er slidt så der er sløre i den
styrestang der kommer ud af tandstangen og det giver nogle gange (ved
skarpe drej under parkeringsmanøvre) et svagt klonk.

Det piner mig bare at skulle slippe 4200 dkk plus moms for en renoveret
tandstang og 4 timer for at skifte den pga. ovennævnte. Jeg søger en
billigere løsning på problemet og har ikke noget imod selv at skulle
skrue en hel dag for at spare knasterne. Derfor mine spørgsmål om
renovering og fremskaffelse af sådanne stumper.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:09

> [...]
> en hel dag for at spare knasterne. Derfor mine spørgsmål om renovering og

Jeg forstår dig.
Jeg ville kontakté den autoriserede og forhøre mig om evt. stumper. Eller
også undersøge hvad der ligger på lager hos ophuggere.

--
Tom

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 16-10-05 20:11

> [...]
> en hel dag for at spare knasterne. Derfor mine spørgsmål om renovering og

Min bror og jeg har renoveret hans carina e tandstang, det var ikke slemt,
et renoveringssæt kunne købes hos ZF danmark, tror det kostede en plov.

/Carsten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-10-05 20:28

Carsten Hjorth skrev:

> Min bror og jeg har renoveret hans carina e tandstang, det var ikke slemt,
> et renoveringssæt kunne købes hos ZF danmark, tror det kostede en plov.

Se det var interessant at høre :)

Du skriver at det ikke var slemt! Vil det sige at I ikke havde behov for
noget specialværktøj til operationen?

Mvh
Claus

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 16-10-05 21:08

> Se det var interessant at høre :)
>
> Du skriver at det ikke var slemt! Vil det sige at I ikke havde behov for
> [...]

Biltema har en "dims" der er beregnet til at udtage de gamle o-ringe, det er
det sværeste, det der tog mest tid var faktisk skrue tandstangen ud af
bilen...

/Carsten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-10-05 21:23

Carsten Hjorth skrev:

> Biltema har en "dims" der er beregnet til at udtage de gamle o-ringe, det er
> det sværeste, det der tog mest tid var faktisk skrue tandstangen ud af
> bilen...

Det lyder som en overkommelig opgave.

Hvor mange stumper skiftede I egentlig i tandstangen?

Mvh
Claus

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 17-10-05 15:08

> Det lyder som en overkommelig opgave.
>
> Hvor mange stumper skiftede I egentlig i tandstangen?
>
> Mvh
> Claus

Uha, det er nogle år siden... mener kun det var o-ringe, men vi skiftede det
der fulgte med i renoveringssættet.
Den havde kun kørt 100K så det var ikke slid der var problemet, udelukkende
en utæt o-ring.
Men han kæmpede lidt for at finde renoveringssættet, jeg kan lige få
adressen af ham hvis du er interreseret?

/Carsten