Godt motor råd søges Saab 900, 1989
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 16-10-05 11:03

Hej motorkyndige
Jeg har en Saab 900 1989, med karburator, den har kørt uden det mindste
problem i flere år.
Men nu er den pludselig begyndt at bruge olie og ryge i udstødningen.
Når jeg tager oliepinden ud damper den ud af oliepåfyldningen.
Motoren har ingen mislyde og trækker godt.
Hvad kan der være galt?

Med venlig hilsen
Bent

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-3$P,394,3 P,S$W6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 16-10-05 12:52

Bent Jørgensen <bjoe@e-box.dk> skrev:
>Hej motorkyndige
>Jeg har en Saab 900 1989, med
>karburator, den har kørt uden det mindste
> [...]
Hvordan ser røgen i udstødningen ud, sort eller hvid?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-05 15:09

"Jakob Skovgaard (slet HLOZ0)" <jakob.dorte@HLOZ0mail.dk> skrev i en
meddelelse

Hvor langt har den kørt?. Hvis du lægger hånden på oliepåfyld. og giver lidt
gas, skal der være undertryk, ellers er noget utæt :(. Du trænger sikker til
nye paraplyer, tætning ved ventilstammen..

Fra : Henrik B.

Dato : 16-10-05 19:45

> Hvor langt har den kørt?. Hvis du lægger hånden på oliepåfyld. og giver
> lidt gas, skal der være undertryk, ellers er noget utæt :(. Du trænger
> sikker til nye paraplyer, tætning ved ventilstammen..

Saab'er skal ikke have skiftet paraply'er....

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 15:38

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg tager oliepinden ud damper den ud af oliepåfyldningen.

Godt nok en Opel diesel, men den røg også markant op ad hullet.
Gætter på en ombytter må være løsningen istedet for en reparation
som lyder dyrt i dêt tilfælde.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-10-05 19:45

> [...]
> Når jeg tager oliepinden ud damper den ud af oliepåfyldningen.
> Motoren har ingen mislyde og trækker godt.

Er det en turbo?

Kan evt. være en defekt toppakning. Hvor langt har den kørt?

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 16-10-05 21:30

Hej gruppe
Røgen er mere sort end hvid. Det er ikke en turbo.
Røgen op af oliepåfyldningen er kureret det var bare en slange der var
faldet af udluftningen til ventildækslet.
Men røgen ud af udstødningen er der stadig, og den lugter af brændt olie.
Bilen har kun kørt 300.000
med venlig hilsen
Bent

Fra : aadam

Dato : 16-10-05 22:57

On Sun, 16 Oct 2005 22:29:41 +0200, Bent Jørgensen wrote:

> [...]
> faldet af udluftningen til ventildækslet.
> Men røgen ud af udstødningen er der stadig, og den lugter af brændt olie.

Ja. Det er ikke meget. Sidst jeg saa det samme paa en 900 (ca samme km
tal!!) var det toppakningen hvor der var roeget en del af pakningen fra
ved en oliekanal. Dvs. at olien kunne komme direkte ind i cylinderen. Det
er vigtigt at se noeje paa toppakningen naar du tager den ud. I den jeg
saa var der naeremst blot et lille maerke og hul paa undersiden af
pakningen. Det var dog rigeligt til at den brugte en del olie

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 17-10-05 16:38

Hej gruppe
jeg har købt en ny toppakning. Hjælper det er det jo godt, og hjælper det
ikke, må jeg se at finde mig en brugt motor
med venlig hilsen
Bent

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 16:24

> Hej gruppe
> jeg har købt en ny toppakning. Hjælper det er det jo godt, og hjælper det
> ikke, må jeg se at finde mig en brugt motor
> med venlig hilsen

Jeg tror ikke på at den skal have en ny motor!

Nu er det vel en toppakning, og ikke bare en ventildækselpakning du har
købt? Husk nu at få den planslebet.

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 18-10-05 21:41

Hej gruppe
Pakningen er ok, jeg har en Hayes bog og momentnøgler.
............meeeen, der var trængt kølevand ind omkring en af topboltene, den
sad groet fast, der var ikke andet at gøre end at trække til og lade den gå
løs eller knække.
den knækkede.
Jeg vil lige først prøve et par voldsomme kunster med en mukkert.
men jeg må nok se i øjnene at det koster en ny brugt motor.
Hvad mon sådan en koster isat?
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 22:12

> [...]
> Jeg vil lige først prøve et par voldsomme kunster med en mukkert.
> men jeg må nok se i øjnene at det koster en ny brugt motor.

Helt sikkert for dyrt! Hvor i landet bor du?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-10-05 08:16

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> den knækkede.
> Jeg vil lige først prøve et par voldsomme kunster med en mukkert.

Hva' med at konsultere en cylinderservice geschäft, inden du ødelægger
mere?- der findes værktøj til at trække en knækket bolt ud med. Giv den
ihvertfald noget "rustløsner" inden du fortsætter.

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 20-10-05 19:05

Hej
en motor isat koster ca. 10.000 det er for dyrt når man kan købe en
tilsvarende bil for nogle få tusinde mere.
Jeg har givet den rustløsner og vil prøve i morgen tidlig. Jeg har fået fat
i et andet topstykke så det gør ikke noget hvis jeg brokker det.
Med venlig hilsen
Bent