Rust..
Fra : Anders Winther

Dato : 14-10-05 13:51

Hej NG
Håber ikke emnet får jer til at løbe skrigende væk fra jeres computer

Jeg gik i gang med at reparerer rust på min Escort '96 i dag. Den er rusten
på skærmene omkring baghjulene. Jeg har ikke prøvet det før, men fandt info
om det på ask-alex.dk. Da jeg havde slebet lidt gik det op for mig at rusten
var tæret igennem, og det endte med at noget (20-25 cm) af kanten faldt af.
Så nu har jeg indset at det skal der en prof til at lave. Jeg har i hvert
fald ikke mod på det.

Hvor meget tror I det sådan ca. koster at få lavet?

Mvh.
Anders Winther

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-05 14:50

Hej!

Anders Winther wrote:

> [...]
> Så nu har jeg indset at det skal der en prof til at lave. Jeg har i hvert

Surt. Men uanset hvad så hjælper nedslibning og maling _intet_ i længden. Der
skal ny plade til...

> Hvor meget tror I det sådan ca. koster at få lavet?

Tja, det kan nemt løbe op i 4-5000,- inden du er færdig - alt afhængigt af
hvordan du får det gjort. Det tager vel ca. en time pr. skærm for en pladesmed
og så skal du have lakeret bagerste halvdel af bilen i hver side hvilket også
koster... Du kan spare nogle kroner hvis du selv gider have besværet med at
skille bilen ad så maleren kan komme til. Dette indebærer at fjerne bagruder (på
hatchback'erne er de ikke limet i), baglygter, lister osv.

Find en uaut. pladesmed som du har tillid til og gør ligeledes med en
autolakerer. Og så laver du resten selv :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 17:41

> Surt. Men uanset hvad så hjælper nedslibning og maling _intet_ i længden.
> Der skal ny plade til...

Det behøves altså ikke.
Min Polo fik fixet en bagskærmkant for snart 10 år siden
og den er pæn den dag idag, og har kun 2 bittesmå
blærer, som enhver 10 årig bil bør ha'..)

En hel del.
Men er du glad for bilen og vil beholde den flere år endnu
så er eks. 4-8000,- vel også ok ???

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-10-05 08:12

Hej!

Olesen wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Det behøves altså ikke.

Hvis rusten er bare en anelse igang, jo.

> En hel del.
> Men er du glad for bilen og vil beholde den flere år endnu
> så er eks. 4-8000,- vel også ok ???

Jo da, men min bil er allerede lavet dér...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-05 14:53

Hej!

Anders Winther wrote:

> Jeg gik i gang med at reparerer rust på min Escort '96 i dag.

Nå ja, forresten... Hvis du ellers tør kan du jo kigge flg. steder også:

1. Under gummilisten ved forruden (den døren klemmer op imod). Er der rust ved
øverste hjørne af ruden og/eller nederste hjørne i a-stolpen?

2. Åbn motorhjelmen og kig op under forrudens forkant (dvs. ind bag hhv.
batteriet og viskermotoren). Rust på pladen herinde?

Gæt hvor min Escort '96 havde rust :,-(

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 15-10-05 06:33

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev:
> [...]

He, he....

Sjovt var jeg på udkig efter en Escort 96'er til konen her for et
par månder siden, de var jo så dejlig billige. De eksemplarer jeg
kiggede på var netop fuldstændige færdige der. På dem ene af dem,
kunne jeg faktisk nå undersiden af instrument brættet fra
motorrummet (ups).
Når Escorterne så også har problemer med sikrings og ABS bokse, så
bliver det altså ikke verdens mest interresante bil.

Men til dig Anders
Skynd dig at få solgt din bil, for hvis den ikke lider af rust
der, så kommer det 100% sikkert inden for den nsæte vinter, og så
er bilen stort set intet værd.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-10-05 08:14

Hej!

Jakob Skovgaard (slet 7XEVW) wrote:
> [...]
> fuldstændige færdige der. På dem ene af dem, kunne jeg faktisk nå undersiden
> af instrument brættet fra motorrummet (ups).

Og hvorfor i alverden kan de iøvrigt ruste så meget der? Jeg kan ikke rigtig
greje hvorfor det sker :(

> Når Escorterne så også har problemer med sikrings og ABS bokse, så bliver det
> altså ikke verdens mest interresante bil.

ABS boks? Det har jeg nu aldrig hørt om... Men sikringsboksen, ja. Dog er de
efterhånden allesammen skiftet så det er ikke et problem længere.

> Men til dig Anders Skynd dig at få solgt din bil, for hvis den ikke lider af
> rust der, så kommer det 100% sikkert inden for den nsæte vinter, og så er
> bilen stort set intet værd.

Det kan du da ikke vide en pind om. Men du garanterer altså, at den er
gennemrusten inden næste forår?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 16-10-05 14:56

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev:
>Hej!

>Og hvorfor i alverden kan de iøvrigt
>ruste så meget der? Jeg kan ikke rigtig
>greje hvorfor det sker :(

-Tror det måske kan være noget med der står vand under alle de
grumme gummilister, og måske under det plastdæksel der sidder
ovenpå torpedostykket.

>ABS boks? Det har jeg nu aldrig hørt
> [...]

Næ egenlig ikke. Men det er da pudsigt som netop disse Escorter
faldet helt vildt i pris, og det er jo nok primært pga af deres
mildt sagt elendige rustbeskyttelse.
Sagt med al respekt for Escort ejere, men den bil har så seriøse
rustproblemer at den gør det yderst uinterresant at eje, med
mindre man elsker at svejse.
Nu kan vi så bare begynde at vente på at denne Escort (kan ikke
huske MK) også begynder at mega ruste i vangerne ligesom alle
foregående generationer har gjort det, uden undtagelser.
Ud fra ovenstående, vil jeg således mene at en Escort nok ikke er
værd at beholde, når den allerede er begyndt at få de skavanker
denne årgang har.
Det er ikke fordi jeg hader Escort, har faktisk selv eget en for
år tilbage

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-10-05 15:34

Hej!

Jakob Skovgaard (slet JP9X5) wrote:

> -Tror det måske kan være noget med der står vand under alle de grumme
> gummilister, og måske under det plastdæksel der sidder ovenpå torpedostykket.

Tja, men pladen er jo lakeret så der er vel ikke noget sted rusten kan få fat?
Plasticpladen dækker iøvrigt mest for ruden og den ruster ihvertfald ikke

> Næ egenlig ikke. Men det er da pudsigt som netop disse Escorter faldet helt
> vildt i pris, og det er jo nok primært pga af deres mildt sagt elendige
> rustbeskyttelse.

Tja, der er jo også maaaange af dem så det har jo også noget med det at gøre. Se
bare hvor billige Xantiaer er fra samme årgang. Der var een til 12kkr i
markedsgruppen for et stykke tid siden...

> Sagt med al respekt for Escort ejere, men den bil har så seriøse
> rustproblemer at den gør det yderst uinterresant at eje, med mindre man
> elsker at svejse.

Det kan jeg så ikke rigtigt argumentere imod. Men rusten kommer (ihvertfald på
min) på meget specifikke steder og ikke generelt - heldigvis da.

> Nu kan vi så bare begynde at vente på at denne Escort (kan ikke huske MK)
> også begynder at mega ruste i vangerne ligesom alle foregående generationer
> har gjort det, uden undtagelser.

Tja, min lever højt på undervognsbeskyttelse, så de har de heldigvis fint nok :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Goofy

Dato : 14-10-05 16:27

> Hvor meget tror I det sådan ca. koster at få lavet?

Pas lige på hvor mange penge du kaster efter det der når du nu ikke "kan
selv"....

Er den SÅ rådden der - mon så ikke der så er andre grumme steder også--- i
sær på en Escort?

Fra : M&J

Dato : 14-10-05 21:12

Hvis din pladesmed vil skifte din skærmkant på 1 time, så få en anden til
det.
(med mindre du agter at sælge bilen straks efter)
Det kan nemlig umuligt være i orden på den tid.

Fra : Anders Winther

Dato : 15-10-05 15:38

Generelt svar:
Tak for jeres svar..
Synes nu at det er lidt overdrevet at sælge bilen fordi den ruster omkring
skærmkanterne. Det er jo ikke opstået i år, så jeg tror ikke at den falder
fra hinanden over en vinter
Den er alligevel snart 10 år gammel, så det er da ikke så slemt endda.

Resten af bilen er i pæn stand. Der er noget rust hist og her, men det er
steder hvor jeg regner med at jeg selv kan slibe ned og male. Det er mindre
områder, så jeg tror ikke at det er rustet igennem.

Jeg har taget kontakt til en mekaniker, der skal se på den og give mig en
pris. Men jeg regner med at det vil koste omkring 4-8000 kr.. Og det synes
jeg bilen er værd.

Mvh.
Anders Winther

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-10-05 15:42

Hej!

Anders Winther wrote:

> Generelt svar:
> Tak for jeres svar..

Kig den nu lige igennem de steder jeg nævner og meld tilbage...!

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Anders Winther

Dato : 15-10-05 15:54

> Kig den nu lige igennem de steder jeg nævner og meld tilbage...!

Jaja..! Skal nok..

Mvh.
Anders

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-10-05 15:56

Hej!

Anders Winther wrote:

> Jaja..! Skal nok..

Godt så :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-10-05 21:17

Hej!

Anders Winther wrote:

> Jaja..! Skal nok..

Nå hvad så? Det har jo været dejligt lyst hele dagen og du burde have en rapport
til os

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"