Ny Fiat Croma.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 20:00

Ifølge Motor har Fiat i sinde at starte salget af deres nye Croma her
i landet fra foråret.

Til dem som ikke véd det, er der tale om en stationcar, og den laves
kun som sådan.

På ferien i Frankrig opdagede jeg at den allerede er til salg dernede.

Jeg bemærkede især to ting i deres TV-reklamer:

Topversionen i diesel er en 2.4 20v med 200 hk. Jeg kender ikke
momentet, men den må da rykke lidt? Den vil de ha' ca. 34.000 Euro for
- dernede.

Det andet jeg lagde mærke til var, at den blev solgt med 5 års
garanti!! Mit franske er ikke godt nok til at jeg fik fat i om det var
med kilometerbegrænsning eller ej.

Det bliver spændende at se hvor meget/lidt de vil nøjes med i DK.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Juul

Dato : 13-10-05 20:40

> [...]
>
> Topversionen i diesel er en 2.4 20v med 200 hk. Jeg kender ikke
> momentet, men den må da rykke lidt? Den vil de ha' ca. 34.000 Euro for

Spændende! Dieselmotorer kan de godt finde ud af at lave...! Links til
billeder?

> [...]
> med kilometerbegrænsning eller ej.
>
> Det bliver spændende at se hvor meget/lidt de vil nøjes med i DK.

Jeg kan spørge på mandag - jeg skal til møde i Fiats europæiske hovedkvarter
i Bruxelles :)

MVH Juul

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 20:59

On Thu, 13 Oct 2005 21:40:13 +0200, "Juul" <crap@hellhole.com> wrote:

>Spændende! Dieselmotorer kan de godt finde ud af at lave...! Links til
>billeder?

>--

Ork ja.

www.fiat.fr

>--

>Jeg kan spørge på mandag - jeg skal til møde i Fiats europæiske hovedkvarter
>i Bruxelles :)

>--

Nå skal du det?

Hvis det ikke er for meget ulejlighed, vil jeg meget hellere vide,
hvordan de bærer sig ad med at få diverse lamper og en enkelt airbag
til henholdsvis at blinke lystigt uden nogen grund, og for airbag'ens
vedkommende helt at gå i udu? *LOL*

Få dage efter at garantien var udløbet!! (

Det er s'gu timet som i en Olsen-banden film.

De lærer s'gu aldrig det der med ledninger og relæer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-10-05 21:15

> Det er s'gu timet som i en Olsen-banden film.
>
> De lærer s'gu aldrig det der med ledninger og relæer.

Fuld tilfredshed........eller pengene er spildt ;).

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 21:21

On Thu, 13 Oct 2005 22:14:34 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Fuld tilfredshed........eller pengene er spildt ;).

>--

Det må jeg sige ja til.

I min himmelråbende naivitet troede jeg at Stilo'en var blevet fri for
dette cirkus, idet alt det der Magneto-Marelli spaghetti var skiftet
ud med Bosch, men næh nej.

Men når den ikke var præmenstruel, kørte den s'gu fremragende.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 13-10-05 21:43

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> ud med Bosch, men næh nej.
>
> Men når den ikke var præmenstruel, kørte den s'gu fremragende.

Synes du virkelig ? Jeg synes ikke ligefrem, at den har fremragende
køreegenskaber. Den bedste beskrivelse af køreoplevelsen i en stilo har
jeg lånt fra en artikel et eller andet sted. Det føles som at køre på en
svamp. Jeg synes servoen er for voldsom og man mister fornemmelse med
vejen og du skal ikke køre særlig stærkt i sving, før man mister
fornemmelse af hvor man har bilen. Jeg synes, at både Uno, Tipo og Marea
kørte bedre end Stilo. Derudover kan jeg heller ikke komme til at sidde
ordenligt i den. Jeg får ondt i ryggen relativt hurtigt. Derudover er
der flere småting jeg ikke bryder mig om, men det hører ikke til i denne
tråd.

Jeg håber på, at Cromaen bringer de gode køreegenskaber tilbage til Fiat.

Fra : John Sahl

Dato : 13-10-05 22:12

Rasmus Lauritsen wrote:
> [...]
> komme til at sidde ordenligt i den. Jeg får ondt i ryggen relativt
> hurtigt. Derudover er der flere småting jeg ikke bryder mig om, men

Hvilken Stilo er der tale om, jeg har nemlig prøvet en 1.6 MW
som jeg ikke kunne forliges med, og så en JTD og en Abarth
som kørte aldeles glimrende.

> Jeg håber på, at Cromaen bringer de gode køreegenskaber tilbage til
> Fiat.

Ellers forventer jeg mig temmelig meget af den nye Punto Grande!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 14-10-05 11:36

John Sahl wrote:

> Hvilken Stilo er der tale om, jeg har nemlig prøvet en 1.6 MW
> som jeg ikke kunne forliges med, og så en JTD og en Abarth
> som kørte aldeles glimrende.

En Stilo 1.8 og jeg kan desværre ikke huske hvilken udstyrsvariant. Den
er hurtigt, men jeg bryder mig absolut ikke om måden, hvorpå den styrer.
Jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvilket underlag jeg kører på.

> Ellers forventer jeg mig temmelig meget af den nye Punto Grande!

Den ser jeg også frem til at prøve. Jeg håber den er rigtig god at køre
i og at de holder en lav pris. De må meget gerne sælge rigtig mange af
dem, så Fiat kan få rettet op på økonomien. Det er et bilmærke, som jeg
meget nødigt ser forsvinde, "bare" fordi økonomien ikke hænger sammen. :)

Fra : John Sahl

Dato : 13-10-05 21:46

Folmer Rasmussen wrote:
> De lærer s'gu aldrig det der med ledninger og relæer.

Jeg har ellers hørt om en særdeles imponerende fejlstatistik
for Stilo målt på det tyske marked.

Jo, jeg var også lidt overrasket

Fra : KASO

Dato : 13-10-05 21:52

> [...]
>
> Få dage efter at garantien var udløbet!! (
>
> Det er s'gu timet som i en Olsen-banden film.
>
> De lærer s'gu aldrig det der med ledninger og relæer.

Du har da netop beskrevet, hvor dygtige de er til at time dem - så noget må
de da have lært

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-10-05 13:50

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Spændende! Dieselmotorer kan de godt finde ud af at lave...! Links til
> billeder?

Der er nu heller ikke noget i vejen med deres benzinmotorer.

Fra : KASO

Dato : 13-10-05 21:55

> [...]
>
> Topversionen i diesel er en 2.4 20v med 200 hk. Jeg kender ikke
> momentet, men den må da rykke lidt? Den vil de ha' ca. 34.000 Euro for

Mon ikke det er samme motor - blot justeret lidt - som:
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=6222

200hk, 400Nm v.2000RPM ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-10-05 08:27

> Mon ikke det er samme motor - blot justeret lidt - som:
> http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=6222
>
> 200hk, 400Nm v.2000RPM ?

Med 5 cyl, 0-100 på 8.5 sek.

Ser nydelig ud, manuelt gear er ca 12000 euro biligere, hvis jeg har læst
rigtigt.

Mvh AJH

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-05 09:17

Folmer Rasmussen wrote:
> Ifølge Motor har Fiat i sinde at starte salget af deres nye Croma her
> i landet fra foråret.

Hernede i Spanien er den i handel, jeg var faktisk inde og sidde i en
da vi skulle købe bil for nyligt.

Her er lidt billeder af dytten:
http://www.km77.com/marcas/fiat/2005/croma/gama/g01.asp

og indeni:
http://www.km77.com/marcas/fiat/2005/croma/gama/g02.asp

Multijet motoren på 200 HK fås kun med automatgear og koster 29,000
euro, men Fiat har meget dårlig forretning i Spanien, så muligvis er
det derfor den er så billig. ESP, ABS og masser af airbags er
standardudstyr.

Det er en tung bil: 1725, hvilket er 200-300 kg mere end f.eks Renault
laguna stationcar eller en Passat Variant, som størrelsesmæssigt er
sammenlignelige.

Dvs at den med 200 hk har 8,625 kg/hk, hvis man sammeligner med en
passat der vejer ca 1450kg, skal passaten altså kun have 168 hk, for
at yde noget lignende.

Momentet er på 400 / 2000.

Hvis i er interesseret i mere teknisk info så spørg endelig løs og
jeg skal se hvad jeg kan finde på spansk.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-05 13:56

Allan Hansen wrote:

> Ser nydelig ud, manuelt gear er ca 12000 euro biligere, hvis jeg har læst
> rigtigt.

Det tvivler jeg så stærkt på at du har.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann