Hvad slider mest på koblingen?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 12-10-05 20:52

Hej venner -

Hvis man gerne vil spare på koblingen i forbindelse med fx holdt for rødt -
skal man så

1. Holde koblingen nede mens man venter - slippe koblingen og køre frem
2. Koble ud, sætte i frigear og slippe koblingen igen - træde koblingen ned,
sætte i gear, koble ud og køre frem

?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 20:56

> [...]
> 2. Koble ud, sætte i frigear og slippe koblingen igen - træde koblingen
> ned, sætte i gear, koble ud og køre frem

Det slider ikke på koblingen at holde koblingspedalen ned - det slidder på
et leje (udrykkerleje ?)

Allan

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 12-10-05 21:01

"Allan Møller" wrote

> Det slider ikke på koblingen at holde koblingspedalen ned - det slidder på
> et leje (udrykkerleje ?)

Hvad slider så mest på lejet?

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 21:35

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Det slider ikke på koblingen at holde koblingspedalen ned - det slidder på
> et leje (udrykkerleje ?)

Tja det er jo ikke helt rigtigt. Det slider faktisk også rimelig meget på de
bladfjedre som ellers trykker koblingen sammen. Det er ikke unormalt at en
af disse blade knækker af i koblingen når bilen er ved at ældes og så kan
den da slet ikke koble rigtig ud mere.

Jeg vil foretrække at sætte i frigear hvis man kan se det tager mere end 2-3
sekunder før lyset skifter

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-10-05 21:46

er ikke unormalt at en
> af disse blade knækker af i koblingen når bilen er ved at ældes

Så må man konkludere at det slider mest at holde den nedtrådt. Ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt et det også bedst at sætte i "fri", foden kan
"smutte" el. kablet knække, det sidste er prøvet- dog uden nogen "panik" ;).

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 16:26

> [...]
> "smutte" el. kablet knække, det sidste er prøvet- dog uden nogen "panik"

Jep.
Min fod er også smuttet af koblingen flere gang. Det sker om vinteren når
man har sne under skoene og når dette sne begynder at smelte

--
Tom

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 26-10-05 22:05

On Thu, 13 Oct 2005 17:25:59 +0200, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Min fod er også smuttet af koblingen flere gang. Det sker om vinteren når
>man har sne under skoene og når dette sne begynder at smelte

Man stamper da sneen af skoene inden man sætter sig bilen. Båd af hensyn
til tæpperne i bilen og for at undgå duggede ruder.

Fra : BJ

Dato : 26-10-05 22:06

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man stamper da sneen af skoene inden man sætter sig bilen. Båd af hensyn
> til tæpperne i bilen og for at undgå duggede ruder.

Njaee ... jeg gør det nu mest for ikke sko og strømper skal blive
gennemblødte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:11

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Man stamper da sneen af skoene inden man sætter sig bilen. Båd af hensyn
> til tæpperne i bilen og for at undgå duggede ruder.

Ja, det gør man da.
Det ændrer bare ikke noget ved at der alligevel kan være en anelse sne under
skoene som gør den vildt glatte når det begynder at smelte

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-10-05 05:24

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Koble ud, sætte i frigear og slippe koblingen igen - træde koblingen
> ned, sætte i gear, koble ud og køre frem

Jeg sætter i frigear uden at bruge koblingen. Det har jeg gjort på alle mine
biler og jeg har hverken skiftet gearkasse eller kobling på den bekostning.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-10-05 09:26

"Per Henneberg Kristensen" wrote

> Jeg sætter i frigear uden at bruge koblingen. Det har jeg gjort på alle
> mine biler og jeg har hverken skiftet gearkasse eller kobling på den
> bekostning.

Det lyder fornuftigt.

Hvad er I andres holdning til denne "voldtægt"?

- JEnsby

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 09:46

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er I andres holdning til denne "voldtægt"?

At det kan man godt, problemerne kommer først når den skal i gear ;).

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 16:28

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> At det kan man godt, problemerne kommer først når den skal i gear ;).

Kan også lade gøre uden kobling
Har prøvet det en enkelt tur hvor kablet var knækket

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-05 09:40

Jan Bang Jensby skriver:

> Det lyder fornuftigt.
>
> Hvad er I andres holdning til denne "voldtægt"?

At kalder du det "voldtægt" har du aldig prøvet det. Jeg har praktiseret
det samme i mange år og aldrig haft problemer med gearkasser.

Når du letter på gassen trækker du bilen ud af gear, lige inden den
begynder at motorbremse. Der er der ingen mekanisk belastning på
tænderne og den glider let i frigear.

Der e såmænt slet ingen grund til at bruge koblingen når man skal i
frigear.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-10-05 20:42

> [...]
>
> "Per Henneberg Kristensen" wrote

> Det lyder fornuftigt.
>
> Hvad er I andres holdning til denne "voldtægt"?

Det er ikke voldtægt, først når du prøver at sætte den i gear kan det være
voldtægt.
Er du rigtig hardcore kan du skifte gear uden brug af kobling, men det
kræver at du øver dig i at ramme det rigtige omdrejningspunkt til næste
gear.

Jeg har selv kørt lastbil uden synkroniseret gear kasse, produceret af
Fuller, absolut den bedste gearkasse jeg har kørt med, men det kan ikke jo
samlignes med en personbil.

Mvh

Mvh AJH

Fra : Lasse

Dato : 13-10-05 19:21

> [...]
> mine
> biler og jeg har hverken skiftet gearkasse eller kobling på den

Samme her! Faktisk kan jeg slet ikke huske sidst, jeg trådte koblingen ned,
for at komme ud af gear! Det er vist blevet mig en vane først at træde på
kobling, når jeg skal i gear. Dette gælder også når jeg accellererer. Dels
er mere afslappende - man skal ikke holde koblingen så længe. Og dels er det
også min opfattelse, at man slider en hel del mindre på koblingen - Når man
også gør det, når man bremser for rødt.

Jeg har heller aldrig prøvet en bil, hvor det ikke kunne lade sig gøre. Dog
ka det være lidt sværere i dieselbil, fordi motorbremsen her er noget
voldsommere... Men det betyder absolut ikke, at man ikke kan.

Lasse