Frisk finsk vinterdæk-test.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-10-05 20:31

Der er vel ikke mange der vil påstå at finner ikke har forstand på
vinterdæk?

Testen er udført af Test Worlds professionelle dæktestere i Finland.

Testen er udført for flere nordiske bilblade og aviser. Mine
oplysninger er fra Norge, idet de er "stjålet" oppe hos svigermor i
forgårs.

Dimensionen er 195/65 - 15, og hastighedskoden er T, altså max. 190
km/t. idet både finner og nordmænd anser højere hastigheder om
vinteren som ren idioti. Det er jeg iøvrigt ikke uenig i.

Jeg har kun medtaget de pigfrie versioner.

# 1.
Continental - Conti-Viking Contact3
Ingen negative komentarer.

# 2.
Gislaved Soft-Frost 2
Næsten som nr. 1, men med ringere sidegreb på is.

# 3.
Nokian Hakkapeliitta Rsi
Svagheder på våd asfalt.

# 4.
Michelin X-Ice.
For lang bremselængde på våd asfalt.

# 5.
Nankang Snow Viva SV-1
Lidt lang bremselængde på våd asfalt, samt lidt problemer ved dobbelt
undvige. Er bedste dæk i test i tøsne.

# 6.
Vredestein Nord-Trac.
Dårlig fremkommelighed på is, samt dårlig brems på våd asfalt.

# 7.
Good-Year Ice Navi NH
Svagere på næsten alle punkter end de bedste, undtagen støj, hvor det
er blandt de bedste.

Nummer 8 og 9 er henholdsvis Agi Soft Sarek og Bridgestone Blizzak
WS-50. De klassificeres begge som ikke anbefalelsesværdige.

Jeg véd egentlig ikke hvorfor jeg gad skrive dette epistel, for der
tages som vanligt forbehold for at der kan forekomme brug af
forskellige compounds fra land til land.

Ligeledes er tilsætningen af Silica større hvis man går op i
hastighedskode.

Lidt rettesnor kan det vel bruges som, især da det er en meget populær
dimension.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 20:54

> Dimensionen er 195/65 - 15, og hastighedskoden er T, altså max. 190
> km/t. idet både finner og nordmænd anser højere hastigheder om
> vinteren som ren idioti. Det er jeg iøvrigt ikke uenig i.

Hvis min bil kan køre 220 km/t men jeg kun kører 150 km/t
må jeg så sætte dæk på som kun er godkendt til 190 km/t ?

Det må man i tyskland hvis der er sat en mærkat på instrumenetbordet /
forruden.

Men må man det i Danmark / Skandinavien ?

Allan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-05 21:15

Jeg er overbevist om at man må, min dækpusher forsøgte i hvert fald
ikke at sælge mig (dyrere) dæk sidste gang. Nu er Accordens max i
følge bogen 195 og mine dæk er godkendt til 190.

Jeg ved ikke engang om det er obligatorisk med mærkat, man må jo ikke
køre så hurtigt alligevel

mvh

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 21:31

[...]

Nej men det var også i Tyskland - der er tilladte fart jo lidt højere end i
Danmark.

Det var noget jeg hørte på P4 - trafikradioen en dag.

Men det var nu heller ikke så meget den mærkat men mere om det er tilladt.

Allan

Fra : Brian

Dato : 12-10-05 21:42

Allan Møller wrote:

> Men det var nu heller ikke så meget den mærkat men mere om det er
> tilladt.

Jeg mener det lige har vendt i en anden tråd omhandlende vinterdæk.
Konklusionen var vist (jeg skimmede kun lige tråden) at sommer/helårsdæk
skal være mærket til bilens maxhastighed. Vinterdæk skal bare være mærket op
til 165Km/t - altså så hut jeg visker

/Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-10-05 22:49

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> # 2.
> Gislaved Soft-Frost 2
> Næsten som nr. 1, men med ringere sidegreb på is.

Continental ejer også Gislaved, så det er måske ikke så mystisk at der
er ligheder. Jeg kører forøvrigt selv på Gislaved Speed 506 sommerdæk på
Xantia'en. Dejligt støjsvagt dæk, men jeg er lidt forundret over at det
kun er marginalt bedre på våd vej i forhold til de GT Champiro der sad
på bilen da jeg fik den.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-05 07:16

> [...]
>
> # 7.
> Good-Year Ice Navi NH
> Svagere på næsten alle punkter end de bedste, undtagen støj, hvor det

Underligt at Goodyear UltraGrib 7 ikke er med, da det er helt nyt.
Dem har jeg lige bestilt, har ellers aldrig haft det store til overs for
Goodyear, men nu prøver jeg..

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 14:41

> Underligt at Goodyear UltraGrib 7 ikke er med, da det er helt nyt.
> Dem har jeg lige bestilt, har ellers aldrig haft det store til overs for
> Goodyear, men nu prøver jeg..

UltraGriben er da vist ham der sidder ved kasseapperatet i dækcenteret og
flår dig :)

Mine erfaringer med Goodyear gennem mange år er at det er gode dæk, men at
støj ikke er deres højeste prioritet.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Aksel

Dato : 13-10-05 08:06

> [...]
> km/t. idet både finner og nordmænd anser højere hastigheder om
> vinteren som ren idioti. Det er jeg iøvrigt ikke uenig i.

Husk lige at vejforholdene om vinteren i Nordskandinavien er meget
anderledes end i Danmark, vi har normalt kun nogle få dage hvor der er sne
på vejene, og så er det oftest noget saltblandet sjap, derfor er
vinterdækkenes egenskaber på våd og tør vej mindst lige så vigtige som
sneegenskaberne.

I Nordskandinavien salter man slet ikke (det er så koldt at det ikke kan tø
sneen) derfor kører de på fastkørt sne med dybe hjulspor som er fræset af
pigdækkene, der har man ikke mange chancer på de vinterdæk vi bruger her.

For et par år siden advarede svenske aviser mod Goodyear Ultra Grip som de
mente var livsfarligt, samme år blev det testvinder i den tyske ADAC test
som nok er mere relevant for os.

Hilsen Aksel

Fra : Mikael L

Dato : 13-10-05 13:25

> Der er vel ikke mange der vil påstå at finner ikke har forstand på
> vinterdæk?

Klip

> Lidt rettesnor kan det vel bruges som, især da det er en meget populær
> dimension.

Jeg vil bestemet ikke anbefale disse dæk til danskere. Med mindre at man
færdes i forhold med meget sne og is.

Alle de dæk der er i testen er udpræget til brug i permanet sne og isglat
føre. Det er de til gengæld også ufatteligt gode til, men det er ikke dæk
til danske forhold.

Mikael