Octavia - rattet ryster?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-10-05 20:23

Jeg har en ny Octavia Tour st. car 1,9 TDI som er fra september 05. Kort
tid efter at jeg havde fået bilen leveret opdagede jeg at rattet rystede
ved 80 km/t eller derover, nogle gange meget andre gange mindre. Bilen røg
på værksted og fik afbalanceret forhjulene ifølge værkføreren.

Det hjalp meget, men der er dog stadig problemer med rysten i rattet - kun
ved 80 eller derover, men ikke konstant ved 80-100 - det virker som om det
afhænger af underlaget. Når rattet ryster har jeg prøvet både inderste og
yderste vognbane for at prøve om det skyldtes "lastvognsriller" men uden
forskel.

Er det bilen der er meget følsom over for det underlag den kører på eller
er det umuligt? Er der andre der har haft samme problem med Octavia?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: news at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-10-05 21:42

On 12 Oct 2005 19:22:57 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
wrote:

> [...]
>
>Er det bilen der er meget følsom over for det underlag den kører på eller
>er det umuligt? Er der andre der har haft samme problem med Octavia?

Har du prøvet at låne et par andre hjul?

Hvis de ikke ryster, så er du godt i gang med udelukkelsesmetoden.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-10-05 22:33

> Har du prøvet at låne et par andre hjul?

Eller bare bytte rundt på hjulene. Husk de kan være retnings-bestemt, så det
er kun for_til_bag, visaversa. Hvilket dækmærke,model er det?, min var
monteret med nogle Firestone. Og det er det værste #¤%§ jeg har kørt på
endnu :(.

Fra : J.L.

Dato : 13-10-05 07:08

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> monteret med nogle Firestone. Og det er det værste #¤%§ jeg har kørt på

Fik du afballanceret alle fire hjul eller kun forhjulene ?

- hvis du ikke fik afballanceret baghjulene i samme ombæring, så få dem
afballanceret også ! Uballance i baghjul viser sig som oftest ved
hastigheder fra 80-100 og opefter.

Mvh J.L

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 13-10-05 13:35

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det bilen der er meget følsom over for det underlag den kører på eller
> er det umuligt? Er der andre der har haft samme problem med Octavia?

Den skal ikke ryste, og gør det normalt heller ikke. De behøves ikke være
selve hjulet det er galt med. Skive og leje, osv kan også give rystelser.
Men når nu bilen er ny, hvorfor så gøre så meget ud af det. Smid bilen på
værksted, forlang at få en anden i mellemtiden, og sig du kun vil have din
bil tilbage, når der kører som den skal.
Her er det jo fordelen at have en ny bil, det er nemlig ikke dit problem at
få rystelserne væk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 13-10-05 19:35

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@mail.dk> wrote in

Tak for svarene til alle!

> [...]
> du kun vil have din bil tilbage, når der kører som den skal.
> Her er det jo fordelen at have en ny bil, det er nemlig ikke dit

Korrekt, men til gengæld har jeg heller ikke købt ny bil for at køre rundt
i en lånebil med de ulemper det har for såvidt angår selvrisiko ved skader
mv. Da de rystelser der er tilbage fremkommer på tilfældige tidspunkter er
det jo ikke sikkert at jeg kan genskabe dem når jeg afleverer bilen..

BTW så tror jeg at jeg har indsnævret problemet til at være omkring
vibrationer fra motoren hvor mærkeligt det end lyder. Ved konstant fart ml
80 og 100 er der vibrationer, men så snart jeg træder kobling ned og lader
bilen løbe, så forsvinder rystelserne. Mærkeligt.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-10-05 20:46

> [...]

> 80 og 100 er der vibrationer, men så snart jeg træder kobling ned og lader
> bilen løbe, så forsvinder rystelserne. Mærkeligt.....

Så er der jo ikke træk på- det kunne være noget med trækaksel i
ubalance,knokkelled etc., det ville sikkert kunne mærkes i rattet. Er der
mislyde når du køre rund i små cirkler, begge vej- højre,venstre ?. Åben
evt. vinduet.