/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mondeo dieselmotor
Fra : Flemming Hansen


Dato : 10-10-05 15:28

Hej

Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.

Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og en
2,2 med ?hk
Jeg læste en test i Bilmagasinet
http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
, hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.

Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
end 115 hk'eren?

Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?

Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
mondeo?

På forhånd tak.

Flemming



 
 
Non-Desperado (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 10-10-05 15:56

"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk>
skrev:

>Hej
>
>Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
>Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og en
>2,2 med ?hk
>Jeg læste en test i Bilmagasinet
>http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
>, hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
>derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
>Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
>end 115 hk'eren?

Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
med 130 hk findes jo også i de nye VW....

2,2 ved jeg ikke om VW har stået for, men PSA har jo netop (også)
en 2,2 HDi i deres 407 og 607, så måske er det den.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR

Jan W Nielsen (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-10-05 16:56

> Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
> udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
> med 130 hk findes jo også i de nye VW....

Nej, det gør de sgu ikke..

Den ene er en commonrail - den anden en pumpedysemotor.

Den nye 2.0 TDCi er i øvrigt en fin maskine.

/Jan W Nielsen



Lars L. Hansen (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 10-10-05 17:09

Jan W Nielsen wrote:
>>Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
>>udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
>>med 130 hk findes jo også i de nye VW....
>
>
> Nej, det gør de sgu ikke..

Hvad gør det ikke?


--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Claus (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 10-10-05 20:12


"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:434a920d$0$49013$14726298@news.sunsite.dk...
|
| Hvad gør det ikke?
|

Lige netop TDCi motorerne i Mondeo er Fords egne.

Vh. Claus



claus b. p. (10-10-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 10-10-05 23:27


"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
news:bce06$434abd02$3e3d863b$7230@news.arrownet.dk...
>
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:434a920d$0$49013$14726298@news.sunsite.dk...
> |
> | Hvad gør det ikke?
> |
>
> Lige netop TDCi motorerne i Mondeo er Fords egne.
>
Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)

/Claus



Lars L. Hansen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 11-10-05 12:15

claus b. p. wrote:

> Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
> 115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)

Der er også en 130 hk og en 150 hk. Jeg har kørt en 150'er, den var
rimeligt spas :)
Sjovt nok har både 115, 130 og 150 samme drejningsmoment
(310Nm@1900rpm). Er det nærliggende at antage at de så alle er udstyret
med samme turbo/intercooler/whatever, og effekten bare er reguleret i
motorstyringen?

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Thomas Rasmussen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 11-10-05 13:28

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:434b9ed2$0$49013
$14726298@news.sunsite.dk:

> claus b. p. wrote:
>
>> Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
>> 115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)
>
> Der er også en 130 hk og en 150 hk. Jeg har kørt en 150'er, den var
> rimeligt spas :)
> Sjovt nok har både 115, 130 og 150 samme drejningsmoment
> (310Nm@1900rpm). Er det nærliggende at antage at de så alle er udstyret
> med samme turbo/intercooler/whatever, og effekten bare er reguleret i
> motorstyringen?
>

Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms

Forskellen på dem kan så ligge i turbo/IC samt eventuelt ladetrykket
leveret af turboen (og måske lidt motorstyring)

Thomas

Lars L. Hansen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 11-10-05 13:47

Thomas Rasmussen wrote:
> Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
> omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
> drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
> man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms

Jamen det er da turboens skyld at de motorer overhovedet har noget
moment under 2000 rpm.


--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Jan W Nielsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 11-10-05 17:14

> Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
> omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
> drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
> man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms

Undskyld - men ved du overhovedet noget om de tre motorer..?

De har alle turbo, og tager i avrigt alle fat klart før 2.000 o/min - det
maksimale moment er til stede ved senest 1900 o/min.

De har ikke samme turbo. 150 hk-versionen har selvsagt den største - og den
har mere tøven end de to andre.

/Jan W Nielsen



Erik M. Jensen (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Erik M. Jensen


Dato : 10-10-05 17:23


"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> wrote in
message news:434a7a92$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
> Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og
> en
> 2,2 med ?hk
> Jeg læste en test i Bilmagasinet
> http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
> , hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
> derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
> Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
> end 115 hk'eren?

svjv. er de motorer der ligger i focus/c-max udviklet af psa, jeg mener også
mazda bruger dem. Det er 1,6 med 110 hk, og 2.0, 135 hk.

Ganske uvidenskabeligt oplevet går 5 dr. focus 1.6 godt 20 km/l, mens 2.0
c-max går 16 (ved samme kørsel).

mvh Erik

>
> Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?
>
> Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
> mondeo?
>
> På forhånd tak.
>
> Flemming
>
>



Bagdad Bob (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Bagdad Bob


Dato : 10-10-05 18:08


"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> skrev i en
meddelelse news:434a7a92$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
> Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og
> en
> 2,2 med ?hk
> Jeg læste en test i Bilmagasinet
> http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
> , hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
> derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
> Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
> end 115 hk'eren?
>
> Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?
>
> Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
> mondeo?
>
> På forhånd tak.
>
> Flemming
>

Både 115 og 130 heste versionen af 2,0 TDCI er ganske støjsvage. Kun den
gamle 115 hestes TD var en værre skrammelkasse. Mondeo'en har lidt vindstøj
omkring venstre forrude ellers er de fint støjsvage og meget harmoniske. Gå
efter en TDCI hog hold dig fra TD.

/Abildgaard



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408615
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste