Hypotetisk spørgsmål til fotovognselskern
Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 06-10-05 20:43

Nu har jeg observeret flere i gruppen der er ret vilde med den mere
intensiverede jagt på fartsyndere, og så var det jeg kom til at tænke
lidt ;)

Der er jo ingen tvivl om at en dag bliver det vedtaget at alle biler
skal indeholde en GPS styret fartbegrænser eller lignende, så man ganske
enkelt ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig,
kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Fra : tb

Dato : 06-10-05 20:46

> [...]
> enkelt ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig,
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning

hæ. ja det bliver sjovt. Det samme har jeg tænkt over med min mc : 0-100 på
2,6 når 80,1 en dag bliver dødssynd

Og hvad med en overhaling. Bedste kører 74 foran en. Man giver sig til at
overhale med 80,0, og ca 4,5km senere er man forbi. Uhm, så er sikkerheden
da gået fløjtende!

Nå, men mit svar (hvis du ikke har gættet det NEJ !!

Mvh TB
2 x CBR1000
2 x Skoda Felicia

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-05 20:56

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev
> Der er jo ingen tvivl om at en dag bliver det vedtaget at alle biler
> skal indeholde en GPS styret fartbegrænser eller lignende, så man ganske
> enkelt ikke kan overskride fartgrænserne.

Det ville glæde Dansk Cykelhandlerforening og DSB enormt meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 06-10-05 21:21

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig, kan man
> godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Hej

Kort og godt - NEJ, det vil blive en sorges dag !

Jeg ELSKER at køre stærkt (ikke vildt, men stærkt - ja, ja, det kan
starte en hel diskusion og det gider jeg ikke nu), og den dag at man
ikke kan presse den over 80 på en tom bred hovedvej, så tror jeg
desværre bare at jeg bliver endnu mere "kriminel" - for lige så vel
som WindowsXP kan kopieres og hackes, så vil sådan noget udstyr
også kunne - jeg vil i hvertfald gøre mit til det

Jeg ved det ! en fuldstændig afstumpet og latterlig holdning, men det
var i det mindste ærligt

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 525i 24v (vil ikke byde den at overholde fartgrænserne
Toyota Previa 2.4i (den er heller ikke meget for det)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-05 21:52

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in

> Jeg ved det ! en fuldstændig afstumpet og latterlig holdning,

Nej da - sådan tænker og har de fleste af os det da. Mange vil dog ikke
indrømme det - det handler jo i dag om at være politisk korrekt og gøre,
sige og tænke hvad der er populistisk.

> men det
> var i det mindste ærligt

Nemlig - og det mangler mange - at være ærlig.

Du står såmend ikke så alene :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-10-05 10:04

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> sige og tænke hvad der er populistisk.

> Nemlig - og det mangler mange - at være ærlig.

Du har helt ret Martin! Brian står ikke alene her.

Personligt synes jeg at det sidste 30%-tiltag og klip i kørekortet har
fjernet en stor del af min køreglæde.

Det er muligt at min oplevelse af dette ikke står i fornuftig forhold
til det faktiske, men jeg oplever dette som et indgreb i min personlige
frihed.

Dette skal ikke forstås sådan at jeg ønsker at fræse fuldstændigt vildt
rundt på vejene. Det tror jeg faktisk aldrig at jeg har prøvet.

Min køreglæde er blevet alvorligt ramt af at skiltningen ofte er
fuldstændig tåbelig og at man derfor ved at køre efter forholdene ofte
kan risikere et klip i kørekortet. Og hvis der er noget jeg ikke kan
forliges med så er det et klip i min kørekort.

Well min sunde fornuft siger mig at jeg nok ender med at komme over min
stolthed og så efterhånden vender tilbage til min gamle kørestil og
først for alvor begynder at passe på efter det 2. klip i kortet.

Jeg håber desuden at langt hovedparten af billisterne får det på samme
måde for ellers bliver det umuligt at komme frem for langtidsparkeringer.

For jeg er tilsyneladende ikke den eneste billister der er blevet så
skræmt over muligheden for at få klip i kørekortet, at dynamikken i
trafikken ofte er helt forsvundet. Mange kører så nålen på deres
speedometer står nøjagtigt på 70, 80, 110 eller 130 km/t. I
virkeligheden kører de ofte en del under det tilladte.

Desuden er de gammeldags elefantvæddeløb, som tidligere stort set var
forbeholdt lastbiler, nu også blevet en dagligdags forteelse for
personbiler.

Indtil jeg mærkede konsekvensen af 30%-klip-i-kørekortet-loven var jeg
helt overbevist om at min næste bil skulle være en fiks lile A3
sportback, Quattro 2,0 turbo (benzin) motor. I dag er jeg gået helt i
den modsatte grøft og tror egentlig at den næste bil jeg skal prøve er
en Suzuki Swift!!!!!!!

Mvh
Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-05 12:43

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> wrote in

> Personligt synes jeg at det sidste 30%-tiltag og klip i kørekortet har
> fjernet en stor del af min køreglæde.

Klippene har jeg ikke det store problem med som sådan. Jeg så bare gerne at
det ikke blev brugt på hastighed, men på "alt det andet" såsom for tæt
kørsel, sammenfletninger hvor alle helst skal først osv..

> Dette skal ikke forstås sådan at jeg ønsker at fræse fuldstændigt
> vildt rundt på vejene.

Sådan bliver det tit opfattet, men jeg ved godt hvad du mener - jeg har det
på samme måde.

> Desuden er de gammeldags elefantvæddeløb, som tidligere stort set var
> forbeholdt lastbiler, nu også blevet en dagligdags forteelse for
> personbiler.

OK så er det ikke bare mig der er blevet tosset på mine gamle dage. Jeg har
oplevet det lidt for tit nemlig her på det seneste og jeg troede jeg var
den eneste.

For ikke at tale om dem der ligger i ydersporet med nålen på pinligt 50 fx.
Så ligger jeg i indersporet med 55 (altså reelle 50) og så er jeg
"tvunget" til at overhale indenom hvis jeg da ikke er så heldig det er en
forbikørsel.

> [...]
> sportback, Quattro 2,0 turbo (benzin) motor. I dag er jeg gået helt i
> den modsatte grøft og tror egentlig at den næste bil jeg skal prøve er

Nej nej nej Claus.. kom nu til fornuft!! Køb den Audi :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-05 21:12

> [...]
> ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig, kan man
> godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Jeg kunne ikke engang akceptere at dieselbiler blev forbudt. Så forsvandt
alt fornøjelse da ved mellemaccellerationer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael

Dato : 07-10-05 08:00

On Thu, 6 Oct 2005 22:11:34 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg kunne ikke engang akceptere at dieselbiler blev forbudt. Så forsvandt
>alt fornøjelse da ved mellemaccellerationer :)

LOL, det behøver du da ikke en sur dieselkhakker for, bare smid den
1-2 gear ned og vupti farvel diesel.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 18:25

"Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

> LOL, det behøver du da ikke en sur dieselkhakker for, bare smid den
> 1-2 gear ned og vupti farvel diesel.

Vrøvl. Man klamper da bare i sin benziner - så er de væk, de diesella'er...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 18:24

> Jeg kunne ikke engang akceptere at dieselbiler blev forbudt. Så forsvandt
> alt fornøjelse da ved mellemaccellerationer :)

Og du vrøvler stadig...

Saab - Fordi livet er for kort til sløve dieselbiler!

Fra : .J.S...

Dato : 06-10-05 21:49

> [...]
> ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig, kan man
> godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Der er jo ingen entydig definition på hvad en bilentusiast er for en ting.

Der er folk som går entusiastisk op i veteranbiler som dårligt kan køre og
da slet ikke hurtigt.

Masser af custom biler bliver kun brugt til at cruise langsomt rundt i for
at vise chrom andet frem.

Signalet med hastigheds kampagnerne er at hvis man er entusiatisk med hensyn
til fart, så skal man væk fra vejen og ind på en motorbane.

Så mit svar er ja.

Derfor ville det da irritere mig alligevel, men kan det reducere antallet
dræbte i trafikken, så vil det være det værd.

mvh/JS

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 06-10-05 22:23

..J.S... wrote:
> Signalet med hastigheds kampagnerne er at hvis man er entusiatisk med hensyn
> til fart, så skal man væk fra vejen og ind på en motorbane.

Hvis så bare der var mulighed for at komme til at køre på en racerbane i
DK, uden at skulle bo i en campingvogn for at få råd til at køre ræs,
så kunne man følge den tankegang. Men det er der jo ikke politisk vilje
til at gøre noget ved, hvilket er ret sørgeligt. Bare se på england hvor
man næsten hver weekend holder åbne trackdays for alle, på mange af
deres fantastiske racerbaner.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-10-05 08:24

..J.S... wrote:
> Derfor ville det da irritere mig alligevel, men kan det reducere antallet
> dræbte i trafikken, så vil det være det værd.

Så skulle vi også forbyde flødesovs. Der er garanteret flere liv at
spare hvis man kunne forbyde folk at blive fede (22.199 årligt i 1996),
end ved at sætte fartbegrænsere i bilerne. Men det ville føles som et
ret stort indgreb i den personlige frihed, hvis lovgiverne skulle til at
bestemme hvad vi spiser.

Det mest effektive er nok en langsom påvirkning af "den offentlige
mening" - se bare hvad der er sket for rygere og spritbilister på 20 år.
For 20 år siden blev rygere og spritbilister betragtet som næsten
ligeværdige mennesker - i dag er holdningen en helt anden. Ikke at der i
øvrigt er nogen sammenhæng mellem de to grupper - det eneste de har
tilfælles er at holdningen til dem har ændret sig kraftigt (og så at de
har en lille smule dødsdrift :))

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 08:27

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For 20 år siden blev rygere og spritbilister betragtet som næsten
> ligeværdige mennesker - i dag er holdningen en helt anden. Ikke at der i
> øvrigt er nogen sammenhæng mellem de to grupper -

Nej rygere dræber ca. 2000 uskyldige mennesker om året, spritbilister kun
10-20 stykker, så der er ikke rigtig nogen sammenligning!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:00

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej rygere dræber ca. 2000 uskyldige mennesker om året, spritbilister kun
> 10-20 stykker, så der er ikke rigtig nogen sammenligning!

Så kun 10-20 døde legaliser spritkørsel?. Gad vide hvor mange af de 400-500
døde i trafikken, som så skyldes, er afledt af, at hastighedsgrænserne er
overtrådt?.
BTW. hvor stort var det tal bare for få år siden?, jeg syntes jeg husker
noget med 600-700 døde?.

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:56

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Så kun 10-20 døde legaliser spritkørsel?.

Nej da, men det er da kun en procent af dem der dør af passiv rygning, så er
ordet "kun" da vel ok?

>Gad vide hvor mange af de 400-500
> døde i trafikken, som så skyldes, er afledt af, at hastighedsgrænserne er
> overtrådt?.

Stortset INGEN, men folk der kører hurtigere end forholdene derimod, det
dræber en del.

> BTW. hvor stort var det tal bare for få år siden?, jeg syntes jeg husker
> noget med 600-700 døde?.

Jo det faldt en del efter at de satte farten op på motorvejen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:24

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse >
Stortset INGEN, men folk der kører hurtigere end forholdene derimod, det
> dræber en del.

AHHA du indrømmer farten dræber, det er nye "toner" ;). Jeg påstår tallet
kan reduceres ydeligere, hvis konsekvenserne går op for folk.

> Jo det faldt en del efter at de satte farten op på motorvejen

Ja og folk holder sig til den, i stedet for den "næsten" frie hastighed som
herskede før. Selv afstand er folk, takketvære klippekortet, begyndt at
holde. Nu mangler vi kun at de også finder ud af at holde til højre

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 10:22

> AHHA du indrømmer farten dræber, det er nye "toner" ;). Jeg påstår tallet
> kan reduceres ydeligere, hvis konsekvenserne går op for folk.

Hold nu op, ingen dør fordi folk overskrider generelle grænser, hvis der
køres hensynsløst går det selvfølgelig galt!

> Ja og folk holder sig til den, i stedet for den "næsten" frie hastighed
som
> herskede før.

Folk sidder og sover i deres egen lille verden gør de

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:51

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hold nu op, ingen dør fordi folk overskrider generelle grænser,

Jo, det er nettop det der gør. Risikoen er større har du lige indrømmet, iom
højere fart, og risikoen for at komme til skade pga. den, er større. Det er
logik/fysik for en folkeskole-elev, energi=masse*acceleration ;).

> Folk sidder og sover i deres egen lille verden gør de

Og det må de også have gjort før, iom. det højere antal tilskadekomne
dengang ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-05 15:20

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jo, det er nettop det der gør. Risikoen er større har du lige indrømmet, iom
> højere fart, og risikoen for at komme til skade pga. den, er større. Det er
> logik/fysik for en folkeskole-elev, energi=masse*acceleration ;).

Det kan lade sig gøre, på en dansk motorvej, at køre så stærkt at man
står til en ubetinget frakendelse af kørekortet, uden at overtræde § 41.

Det er først når man "handler" med § 41 at det bliver farligt.

Det andet er blot farligt for visse menneskers fartforskrækkelse.

> Og det må de også have gjort før, iom. det højere antal tilskadekomne
> dengang ;).

Ingen kan/vil åbenbart komme med en logisk forklaring hvorfor en højere
hastighed har nedsat antallet af ulykker.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : .J.S..

Dato : 07-10-05 15:55

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Ingen kan/vil åbenbart komme med en logisk forklaring hvorfor en højere
> hastighed har nedsat antallet af ulykker.

Heldigvis er antallet af ulykker på motorvejene så få at det statistisk set
er noget usikkert.

I øvrigt indførte man samtidigt med øget hastighed også større bøder for at
køre hurtigere end de nye grænser.

Så min forklaring er at de fleste allerede kørte 130, og at man nu har fået
mere styr på de som kørte meget hurtigt.

mvh/JS

Fra : Brian

Dato : 07-10-05 19:11

Finn Guldmann wrote:

> Ingen kan/vil åbenbart komme med en logisk forklaring hvorfor en
> højere hastighed har nedsat antallet af ulykker.

Du tror ikke det er pga. den øgede trafikkontrol ?

Folk kører jo også langsommere nu, end før hastigheden blev sat
op til 130...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-05 17:58

Brian wrote:
> Du tror ikke det er pga. den øgede trafikkontrol ?
> Folk kører jo også langsommere nu, end før hastigheden blev sat
> op til 130...

Antallet af "Brian'er" i trafikken er ikke så stor at det er dem alene
der forårsager ulykkerne.

For folk, som de er flest, tror jeg ikke der er sket den store ændring i
hastigheden, efter den blev sat op.

De er blot blevet mere usikker i trafikken, nu bøderne er hævet.

Der er jo ikke umiddelbar sammenhæng mellem den, kraftigt, øgede
trafikkontrol/bødestørrelser, og så det at hastigheden blev
hævet/ulykkestallet faldt.

Der blev da godt nok proklameret øget kontrol i forbindelse med
ændringen af hastighederne, men den blev jo ikke til ret meget i forhold
til den kontrol-fokus der er sat på hastigheden efter at bøderne blev hævet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-05 15:15

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> AHHA du indrømmer farten dræber, det er nye "toner" ;). Jeg påstår tallet
> kan reduceres ydeligere, hvis konsekvenserne går op for folk.

Overså du det vigtige ord "forholdene"?

Der er vist ikke nogen herinde der påstår at det at køre for hurtig
*efter forholdene* kan dræbe.

Der er derimod uenighed om om fartskattegrænserne er en del af 'forholdene'.

Som en anden skrev; Du kan sagtens køre for hurtig efter fartgrænserne
(§ 42) uden at køre for hurtig efter forholdene (§ 41).

Men det er vist ret sjældent at § 41 giver fartskat.

> Ja og folk holder sig til den, i stedet for den "næsten" frie hastighed som
> herskede før. Selv afstand er folk, takketvære klippekortet, begyndt at
> holde. Nu mangler vi kun at de også finder ud af at holde til højre

Så kan du sikkert også oplyse hvor stor en del af faldet der er
begrundet i den øgede afstand og hvor stor en del der er hastigheden.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-10-05 19:22

> Der er derimod uenighed om om fartskattegrænserne er en del af
> 'forholdene'.

?? det er de da altid, man skal køre efterforholdene OP TIL max. hast. . Og
uanset had der er skyld i ulykken, bliver den værre, jo højere hastighed.
Det er den som dræber, ikke nødvendigvis den som er skyld i ulykken.

> Så kan du sikkert også oplyse hvor stor en del af faldet der er begrundet
> i den øgede afstand og hvor stor en del der er hastigheden.

Nej, og ved du hvad?, jeg er egentlig ligeglad, jeg har ikke så travlt at
jeg gider "dyrke" det. Det er resultatet som tæller= færre dræbte&lemlæstede
;)).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-05 18:04

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> ?? det er de da altid, man skal køre efterforholdene OP TIL max. hast. . Og
> uanset had der er skyld i ulykken, bliver den værre, jo højere hastighed.
> Det er den som dræber, ikke nødvendigvis den som er skyld i ulykken.

Kan du blive enig?

Er de, eller er de ikke en del af forholdene?

IMO hører de politiske fartskattegrænser ikke med de til de forhold man
skal tage i betragtning iflg. § 41.

> Nej, og ved du hvad?, jeg er egentlig ligeglad, jeg har ikke så travlt at
> jeg gider "dyrke" det. Det er resultatet som tæller= færre dræbte&lemlæstede
> ;)).

Det må da have en vis interesse at sætte sig ind i om det er det ene
eller det andet der hjælper.

Hvis du bruger en si og en spand til at øse din båd er det jo tumpet at
sige at "det går jo meget godt" og så blive ved med dem begge.

Fra : .J.S..

Dato : 07-10-05 09:48

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Så skulle vi også forbyde flødesovs. Der er garanteret flere liv at
> spare hvis man kunne forbyde folk at blive fede (22.199 årligt i 1996),
> end ved at sætte fartbegrænsere i bilerne.
Nu er det jo ikke kun for at redde bilisten selv !
Hvis man kun kunne slå sig selv ihjel i trafikken så kunne folk for min
skyld køre så hurtigt de lyster.

mvh/JS

Fra : Brian

Dato : 07-10-05 19:13

..J.S.. wrote:

> Nu er det jo ikke kun for at redde bilisten selv !
> Hvis man kun kunne slå sig selv ihjel i trafikken så kunne folk for
> min skyld køre så hurtigt de lyster.

Nemlig, folk tænker ikke på at andre kan blive impliceret.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-10-05 21:49

Martin Bisgaard Andersen <martin@mbatech.dk> wrote in

> Nu har jeg observeret flere i gruppen der er ret vilde med den mere
> intensiverede jagt på fartsyndere, og så var det jeg kom til at tænke
> lidt ;)

Ja der er nogle "engle" af og til - selvsamme overskrider dog selv
grænserne af og til såeh de er såmend ikke bedre end os andre :)

> Der er jo ingen tvivl om at en dag bliver det vedtaget at alle biler
> skal indeholde en GPS styret fartbegrænser eller lignende, så man
> ganske enkelt ikke kan overskride fartgrænserne.

Hmm håber jeg da så sandelig ikke - det er min bil og den skal ingen stat
pille ved.

> Så mit spørgsmål er
> egentlig, kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en
> sådan begrænsning ?

Helt og holdent: NEJ!

Fra : Jacob E.

Dato : 06-10-05 22:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Martin Bisgaard Andersen <martin@mbatech.dk> wrote

> Hmm håber jeg da så sandelig ikke - det er min bil og den skal ingen
> stat pille ved.

Hold kæft hvor er jeg glad for, at du bor i Kolding...

/Jacob E.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-10-05 08:43

Jacob E. wrote:
> Martin Johansen [6000] wrote:
[snip]

> Hold kæft hvor er jeg glad for, at du bor i Kolding...

Jowjow, Martin er da en bonderøv med stort B og O og N og ... og RØV :)
Men man kan da ikke lade være med at holde lidt af hans firkantede
holdninger.
Det har i hvert fald været skægt at iagttage hans forvandling til
bilejer-taliban efter han gik fra knallert-45(?) til XM^H^H605^H^H^HSÅB :P

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 12:25

> Jowjow, Martin er da en bonderøv med stort B og O og N og ... og RØV

Totalt - det skal ikke skjules :) Jeg hader københavnersnuder

*ROFL*

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-10-05 12:58

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in

> Totalt - det skal ikke skjules :) Jeg hader københavnersnuder

Haha, jeg er Københavner med STOR snude :P

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 15:08

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:434662d8$0$49018
$14726298@news.sunsite.dk:

> Haha, jeg er Københavner med STOR snude :P

LOL :)

Igen, det er ikke ment så slemt, men det har du nok opdaget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 12:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in

> :) Men man kan da ikke lade være med at holde lidt af hans firkantede
> holdninger.

Du har faktisk ret.. og så alligevel ikke. På skrift og når jeg skal "skære
ting ud i pap og bøje det i neon", så har jeg ret firkantede holdninger.
Meget af det skal dog ikke tages så tungt i sidste ende :)

Jeg er så firkantet for at folk ikke skal være i tvivl om essensen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 12:24

"Jacob E." <sp@mmersdie.ok> wrote in news:0zg1f.447$8T2.316
@news.get2net.dk:

> Hold kæft hvor er jeg glad for, at du bor i Kolding...

Og hold kæft hvor er jeg glad for at bo her :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 12:25

"Jacob E." <sp@mmersdie.ok> wrote in news:0zg1f.447$8T2.316
@news.get2net.dk:

> Hold kæft hvor er jeg glad for, at du bor i Kolding...

Noget helt andet er... hvad mener du egentlig med dit (ligegyldige) indlæg?

Hvad har du antydet ud af det du citerede fra mig?

Jeg glæder mig meget til at se hvor meget du tager fejl...

Fra : Brian

Dato : 07-10-05 19:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg glæder mig meget til at se hvor meget du tager fejl...

Hvorfor tror du altid at alle andre end dig tager fejl ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 19:26

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:4346bab2$0$49020$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvorfor tror du altid at alle andre end dig tager fejl ?

Fordi folk, blandt mange herinde, har en satans god evne til at
forudindtage en allerhelvedes masse ting om mig uden at kende det fjerneste
til mig.

Og derfor morer det mig bekosteligt hver gang når en eller anden karl-
smart-i-en-fart har "dømt" mig på forhånd...

Derfor Brian :)

Fra : Brian

Dato : 07-10-05 19:41

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fordi folk, blandt mange herinde, har en satans god evne til at
> forudindtage en allerhelvedes masse ting om mig uden at kende det
> fjerneste til mig.

Fordi du er gammel skribent i knallert gruppen og har arbejdet ved T-Hansen
?

> Og derfor morer det mig bekosteligt hver gang når en eller anden karl-
> smart-i-en-fart har "dømt" mig på forhånd...

Jeg tror du er meget nærtagende indimellem. Jeg håber da ikke du mener at
jeg dømmer dig - jeg gør da mit bedste for at skjule det

> Derfor Brian :)

Godt så... Martin

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 21:08

> Fordi du er gammel skribent i knallert gruppen og har arbejdet ved
> T-Hansen ?

Ahh mon dog jeg er så kendt for det.. nok nærmere kendt for at være Rasmus
Modsat :)

> Jeg tror du er meget nærtagende indimellem.

Det kan du da have ret i :) Men det er sjældent uberettiget.

> Jeg håber da ikke du mener
> at jeg dømmer dig

Hmm... lol

> - jeg gør da mit bedste for at skjule det

Jeps :)

Nej ærligt talt ved jeg ikke om du gør det, men du er en af de få som bare
ikke kan få mit pis i kog.. endnu. hehe.

Fra : Brian

Dato : 08-10-05 08:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ahh mon dog jeg er så kendt for det.. nok nærmere kendt for at være
> Rasmus Modsat :)

Så det er jeg altså ikke den første der har kaldt dig ?!
Jeg er ikke videre overrasket...

> Nej ærligt talt ved jeg ikke om du gør det

Det gør jeg nu ikke, men man har da efterhånden dannet sig et indtryk af de
forskellige skribenter her i gruppen.

> men du er en af de få som
> bare ikke kan få mit pis i kog.. endnu. hehe.

Hmmm... fint nok, tror jeg.
Du bringer nu ofte mit pis op i de højere temperaturer. Indimellem ser du
lidt sort/hvidt på tingene - men det er jo selvfølgelig en del af det, at
være en Rasmus Modsat

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-05 12:39

> Så det er jeg altså ikke den første der har kaldt dig ?!

Jo.. derfor husker jeg det :) Det var jo dig der bragte det frem her i
gruppen.

> Det gør jeg nu ikke, men man har da efterhånden dannet sig et indtryk
> af de forskellige skribenter her i gruppen.

Det får man - på godt og ondt.

> Du bringer nu ofte mit pis op i de højere temperaturer.

ROFL

> Indimellem ser
> du lidt sort/hvidt på tingene - men det er jo selvfølgelig en del af
> det, at være en Rasmus Modsat

Som jeg også har skrevet andetsteds så gør jeg det for at folk ikke skal
være i tvivl om essensen.

I bund og grund mener jeg det jo ikke så hårdt, men jeg er ikke typen der
pakker tingene ind, så derfor kommer det til at fremstå som sort/hvidt.

Hvis du mødte mig IRL, så ville du nok få en prop.. på den gode måde. Jeg
er sq slet ikke så slem som mange tror :))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-10-05 22:02

Martin Bisgaard Andersen skriver:

> Nu har jeg observeret flere i gruppen der er ret vilde med den mere
> intensiverede jagt på fartsyndere, og så var det jeg kom til at tænke
> lidt ;)

Der er også andre der kender ordet konsekvens og ikke brokker sig over
at må betale...

> [...]
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Hvis systemet bliver vedtaget, bliver man nødt til det. Se på
lastbilerne....

Ikke at jeg tror på at et sådan system vil blive monteret.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Esben Taersker

Dato : 06-10-05 22:21

Martin Bisgaard Andersen wrote:
> [...]
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Ja, jeg må som Brian også indrømme at jeg har en tung højre fod...
Faktisk er min holdning jo, at det der står på de cirkulære skilte med
rød kant er _minimumshastigheder_....!

Jeg kan ikke i disse tider lade være med at tænke på et klistermærke jeg
fandt i min samling fra da jeg var barn. Størrelsen var ca. 10x20 cm på
"højkant". Øverst stod der FDM, nedenunder to af de førnævnte skilte med
rød kant med tallene hhv. 80 og 60. Nederst stod der "Nej tak!".

....tror jeg vil ringe til FDM og spørge hvornår de laver et genoptryk.
Det røg nemlig ud sammen med det computerkabinet jeg havde klistret det
på....:(

/Esben

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-05 22:53

> [...]

> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Ja hvorfor ikke. At man godt kan lide at køre bil betyder vel ikke
nødvendigvis at man godt kan lide at køre bil hurtigt.

Men det behøver jo ikke at være så drastisk som de andre indlæg i
tråden lægger op til. Man kunne fint for min skyld indføre en
begrænsning på personbiler magen til den der er i lastbiler og
busser, der ville forhindre en bil at køre mere end f.eks 140 km/t.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-10-05 23:32

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> begrænsning på personbiler magen til den der er i lastbiler og
> busser, der ville forhindre en bil at køre mere end f.eks 140 km/t.

Og hvordan skulle jeg så forholde mig når jeg kører 10 km sydpå og
befinder mig i et land uden begrænsning på motorvejene? (14 km til hvor
første motorvej uden begrænsning begynder.)

Skulle jeg så straffes ved at tvinges til at overholde danske fartregler
i Tyskland?

Den de har lavet med lastbilerne er fælles europæisk. Det samme kan de
ikke lave med personbilerne. Jo, hvis max-farten blev sat til 250 km/t.

I øvrigt tror jeg ikke over en gearbox på at det vil hjælpe synligt på
drabs- og ulykkestallene at begrænse bilerne til den lovlige hastighed.

Det er utopi at tro at man kan ændre væsentligt ved de statistikker blot
ved at sænke hastighederne. Det er folks generelle evner til at køre bil
der skal kigges på hvis der skal ske noget væsentligt på den front.

Noget andet er jo så at hvis man fjerner folks mulighed for at køre for
stærkt fjerner man jo også mange 100 mill. fra statens indtægter.

Så begrænsning? Ikke indenfor overskuelig fremtid.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 05:13

Lars Hoffmann skriver:

> [...]
> begrænsning på personbiler magen til den der er i lastbiler og
> busser, der ville forhindre en bil at køre mere end f.eks 140 km/t.

Tjah, der hvor jeg arbejder har vi en række sørre kassevogne. De er alle
begrænset til 135 km/t. Til gengæld har de fået gps (med tracking den
anden vej også) og fartpilot. De fleste af servicefolken er vældigt
tilfreds med den ordning (ja okay - trackenen skaber altid lidt debat),
de er jo også på timeløn

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-05 22:59

Martin Bisgaard Andersen wrote:

> Hvis så bare der var mulighed for at komme til at køre på en racerbane i
> DK, uden at skulle bo i en campingvogn for at få råd til at køre ræs,
> så kunne man følge den tankegang.

Det var da en noget omvendt tankegang du lægger for dagen. Du mener at
fordi der ikke er tilstrækkeligt mange racerbaner til rådighed kan
det bruges som undskyldning for at køre for stærkt på offentlige
veje. Du går jo heller ikke med pistol fordi du ikke har en offentlig
skydebane i nærheden hvor du kan få afløb.

> Men det er der jo ikke politisk vilje
> til at gøre noget ved, hvilket er ret sørgeligt.

Det har da heller ikke noget med politik at gøre. Det offentlige har
da ingen forpligtelse til at opfylde "racerbehovet". Havde det været
tilstrækkeligt eftertragtet ville økonomiske interesser helt
automatisk sørge for at behovet blev dækket.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 07-10-05 15:19

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> veje. Du går jo heller ikke med pistol fordi du ikke har en offentlig
> skydebane i nærheden hvor du kan få afløb.

Jeg siger da intet om at man dermed har ret til at køre stærkt på
offentlig vej, så køl da lige ned. Jeg synes bare det er ærgeligt at man
ikke har mulighed for at køre på Danmarks racerbaner med sin private
bil, som man eksempelvis har i England.

> [...]
> tilstrækkeligt eftertragtet ville økonomiske interesser helt
> automatisk sørge for at behovet blev dækket.

Hvis politikerne virkelig ville gøre noget ved problemet med fartglade
mennesker på de offentlige veje, så slækkede man også på støjkravene til
de danske racerbaner, så de havde mulighed for at holde åbent
eksempelvis hver weekend.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-05 23:50

Martin Bisgaard Andersen <martin@mbatech.dk> skrev....

> Så mit spørgsmål er egentlig,
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan
> begrænsning ?

Du antager at bilentusiasme og fart altid er 2 sider af samme sag.

Wrong.

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 07-10-05 15:24

Kent Oldhøj wrote:
> Du antager at bilentusiasme og fart altid er 2 sider af samme sag.
>
> Wrong.

Ikke nødvendigvis, det er jo derfor jeg spørger. Jeg kan dog ikke se
hvorfor man eksempelvis skulle købe en Ferrari eller såmænd en Golf GTI,
hvis ikke farten er en del af entusiasmen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-05 23:17

Martin Bisgaard Andersen <martin@mbatech.dk> skrev....

> Jeg kan dog ikke se
> hvorfor man eksempelvis skulle købe en Ferrari eller såmænd en
> Golf GTI, hvis ikke farten er en del af entusiasmen.

Nu er der faktisk forholdsvis mange Ferrarier der aldrig kommer over
skridttempo ved egen kraft.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-05 23:56

Finn Guldmann wrote:

> Og hvordan skulle jeg så forholde mig når jeg kører 10 km sydpå og
> befinder mig i et land uden begrænsning på motorvejene? (14 km til hvor
> første motorvej uden begrænsning begynder.)

Hvor frygteligt slemt ville det være at skulle holde dig under 140
km/t i tyskland? En eller anden teknisk løsning med at aktivere det
via GPS vil naturligvis være muligt, men at undlade at forbedre den
danske traffiksikkerhed pga tysklands regler kan ligesom ikke være den
danske lovgivnings problem. Optimalt ville man få europæiske
standardaer for traffikreglerne og så var den ged barberet.

> I øvrigt tror jeg ikke over en gearbox på at det vil hjælpe synligt på
> drabs- og ulykkestallene at begrænse bilerne til den lovlige hastighed.

Det skal jeg så ikke kunne hverken bevise eller modbevise (jeg gider
ikke side og lede efter ulykkestatistikker), men jeg tror du tager fejl

> Det er utopi at tro at man kan ændre væsentligt ved de statistikker blot
> ved at sænke hastighederne. Det er folks generelle evner til at køre bil
> der skal kigges på hvis der skal ske noget væsentligt på den front.

Jeg vil tro at hvis man kunne lave et system der begrænsede
hastighederne på bilerne så man undlød de slemme overdrivelser,
ville man kunne undgå mange grove ulykker. En ulykke ved 140 kmt er
naturligvis væsentligt farligere end en ved f.eks 100 kmt.

> Noget andet er jo så at hvis man fjerner folks mulighed for at køre for
> stærkt fjerner man jo også mange 100 mill. fra statens indtægter.

Ja det ville jo være helt uhørt!

> Så begrænsning? Ikke indenfor overskuelig fremtid.

Det tror jeg skam du har helt ret i.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 06:24

> [...]
> enkelt ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig,
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning

Det ville nok være overdrevet. Men en slags automatisk registrering af fart,
ligesom ved lastbiler, kunne være en god ide. Den menneskelige faktor er
hovedårsagen af trafikulykker.

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 08:30

"f" <sdf> skrev i en meddelelse

> Det ville nok være overdrevet.

Ja det tror du, men det er desværre den glidebane der er startet!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:48

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja det tror du, men det er desværre den glidebane der er startet!

Og?, det er samfundets udvikling. Vi er kommet videre siden mordet i
Finderup Lade.

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 06:59

> [...]
> enkelt ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er egentlig,
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning

Sjovt, jeg har selv overvejet at lave et sådan indlæg, men mere slå på hvad
meningen egentlig er med hurtigere biler hvis/når sådan et system bliver
indført, eller nærmere når det bliver indført at man automatisk får en bøde,
men der IKKE er nogen begrænsning, for sådan bliver det nok nærmere, så kan
de stadig tjene en milliard i bøder samt få tyndet ud i bilisterne!!
Med hurtige biler mener jeg ikke Ferrari Enzo, BMW M3CSL o.lign., for der
kan vi da godt blive enige om at de nok hører til på en bane, men bare
almindelige personbiler med f.eks. en 2,5 liters V6'er i, er hele idéen med
den slags ikke, at man engang i mellem liiige skal strække højre fod og
mærke suset?? Der er vel ingen normale mennesker der køber en bil med 200
hk, hvis de ikke har en glæde ved engang i mellem lige at fyre den lidt af?
Og der er vel ingen der køber en Mondeo 2,5, og lejer Jyllandsringen hver
gang de vil køre "frisk"?
Jeg tror simpelthen politikerne misforstår totalt, hvad det at have en bil
betyder for mange folk, det er friheden til at køre hvor de vil, men det er
altså også friheden til lige at mærke suset en gang i mellem - og finder man
en god landevej er det altså ikke automatisk en psykopatisk handling fordi
en GPS-satellit måler en bilist der kører 130 og bremser lidt hårdt ned
inden et sving!

Men til dit spørgsmål: NEJ! Og dem der mener ja, de enten glemmer at de også
engang har følt glæde ved at mærke suset, eller også så ER de virkelig nogle
tørvetrillere der bare vil fra A til B ...men igen, så er de altså heller
ikke bilentusiaster.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 07:17

"Thomas H." skriver:

> [...]
> den slags ikke, at man engang i mellem liiige skal strække højre fod og

Smut over grænsen og tryk den af der ?
Det er ganske lovligt....

> Jeg tror simpelthen politikerne misforstår totalt, hvad det at have en bil
> betyder for mange folk, det er friheden til at køre hvor de vil, men det er
> altså også friheden til lige at mærke suset en gang i mellem

Har du nogensinde prøvet at skyde med en colt kaliber 45 (en rigtig
tromlerevlver)?
Tro mig, 200 hk i en bil er intet rush i forhold til at have sådan en
karl i hånden og fyre den af. Hvis jeg har lyst, må jeg altså heller
ikke fyre sådan en af ude i naturen....

> Men til dit spørgsmål: NEJ! Og dem der mener ja, de enten glemmer at de også
> engang har følt glæde ved at mærke suset

Enig

> eller også så ER de virkelig nogle
> tørvetrillere der bare vil fra A til B ...men igen, så er de altså heller
> ikke bilentusiaster.

Dybt uenig. Kender en fyr der renoverer veteranbiler. Han er vild
bilenthusiast, men der er ikke meget "sus" i 75 år gamle biler med 30-50
hk......

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 07:25

> Smut over grænsen og tryk den af der ?
> Det er ganske lovligt....

....altså du forstår det heller ikke.

> [...]
> Tro mig, 200 hk i en bil er intet rush i forhold til at have sådan en
> karl i hånden og fyre den af. Hvis jeg har lyst, må jeg altså heller

Dårlig sammenligning, da det ikke er hvermandseje!
Men ville det betyde det store, hvis du skød svinet af i en eller anden stor
øde skov?

> Dybt uenig. Kender en fyr der renoverer veteranbiler. Han er vild
> bilenthusiast, men der er ikke meget "sus" i 75 år gamle biler med 30-50
> hk......

Ok ok, den slags findes jo også, men der findes trods alt mange mange
tusinde mennesker, mest mænd da det nok ligger i blodet, der godt kan li' at
give lidt gas engang i mellem. - og det er altså ikke et større problem end
man gør det til!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 08:51

> [...]

> Dårlig sammenligning, da det ikke er hvermandseje!
> Men ville det betyde det store, hvis du skød svinet af i en eller anden

Den er da udmærket, hvis man forstår at drage paralleller- uden at blive
ord-knepper ;). Og hvad vil der ske?, se på USA- som mange syntes er et
forbilledligt samfund. Nårh nej, de er begrænset til 55-75 miles/h ~ 90-115
kmt. ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 09:03

"Thomas H." skriver:

> ...altså du forstår det heller ikke.

Jeg betaler uden at hyle...

> Dårlig sammenligning, da det ikke er hvermandseje!

Det var biler heller ikke tidligere.
Har du prøvet en Colt 45 ?

> Men ville det betyde det store, hvis du skød svinet af i en eller anden stor
> øde skov?

Nej, med mindre at der var en skovvandrer der gemte sig et sted. Præcist
som en lille møjunge der pludseligt dukker op ved vejen.

> [...]
> give lidt gas engang i mellem. - og det er altså ikke et større problem end

Tro mig, de fleste bilenthusiaster er ikke dem der "mærker suset" ved
fart.

Den der tror de er enthusisater giver den klampen, men fåtallet af dem
der virkeligt går op i det, cruiser og plejer deres bil...

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:20

> Har du prøvet en Colt 45 ?

Nej det interesserer mig ikke..

> Nej, med mindre at der var en skovvandrer der gemte sig et sted. Præcist
> som en lille møjunge der pludseligt dukker op ved vejen.

Jeg kan ikke se sammenhængen

> [...]
>
> Den der tror de er enthusisater giver den klampen, men fåtallet af dem
> der virkeligt går op i det, cruiser og plejer deres bil...

Jeg giver op ...nu har jeg jo også købt en Mondeo 1,8, for at tilpasse mig
sneglesamfundet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 09:32

"Thomas H." skriver:

> Nej det interesserer mig ikke..

Du skulle prøve !!!

> Jeg kan ikke se sammenhængen

Erstat et farligt våben med en bil.

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:37

> Du skulle prøve !!!

Hvorfor jeg kan jo ikke bruge den til en skid

> Erstat et farligt våben med en bil.

Hvorfor, en bil er ikke farlig

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 09:58

"Thomas H." skriver:

> Hvorfor jeg kan jo ikke bruge den til en skid

Jo, til at erstatte din afhængighed af "suset" med noget endnu federe.

> Hvorfor, en bil er ikke farlig

Nej, det er et håndvåben heller ikke.

Fra : Pizzabager

Dato : 07-10-05 09:42

> Du skulle prøve !!!

hvorfor blande håndvåben ind i en debat om kontrolleret fart?? det hører da
ingen steder hjemme...

kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 09:59

Pizzabager skriver:

> hvorfor blande håndvåben ind i en debat om kontrolleret fart?? det hører da
> ingen steder hjemme...

"Suset" !!

Fra : Basil

Dato : 07-10-05 19:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pizzabager skriver:

> "Suset" !!
>

> Klaus

Køb en ordentlig luder hver gang du får løn, og mærk suset !
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 20:09

Basil skriver:

> Køb en ordentlig luder hver gang du får løn, og mærk suset !

Det har jeg ikke prøvet....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 20:14

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Det har jeg ikke prøvet....

For øvrigt ville konen nok også blive sur, hvis jeg brugte en
10.000-15.000 på en ordentlig luder

Fra : Basil

Dato : 07-10-05 20:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> For øvrigt ville konen nok også blive sur, hvis jeg brugte en
> 10.000-15.000 på en ordentlig luder
>
> Klaus

Det var suset du skulle tænke på
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 22:12

Basil skriver:

> Det var suset du skulle tænke på

Hey, det har jeg konen til....

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-10-05 23:34

On Fri, 07 Oct 2005 23:12:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Basil skriver:

>Hey, det har jeg konen til....

At tænke?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-05 23:33

Fly Christensen skriver:

> At tænke?

Nope, suse

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:09

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> hvorfor blande håndvåben ind i en debat om kontrolleret fart?? det hører
> da ingen steder hjemme...

Effekten af ukontrolleret fart og "ukontrollerede" håndvåben er da den
samme: Liv :(.

Fra : Brian

Dato : 07-10-05 19:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Effekten af ukontrolleret fart og "ukontrollerede" håndvåben er da den
> samme: Liv :(.

Jeg tror ikke man tænker på at "en ting" kan koste liv, før man har haft
det inde på livet. Man kunne lave en undersøgelse her i gruppen. Folk
krydser af om de har haft trafikdrab/uheld inde på livet, og samtidig giver
deres mening til kende omkring "fart dræber" emnet.

Jeg er sikker på at man vil kunne se et tydeligt mønster...

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-10-05 20:14

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er sikker på at man vil kunne se et tydeligt mønster...

Det tror jeg også.... . Realiteter kan gøre ondt, ikke nødvendigvis på dem
selv.

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 07-10-05 15:33

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> Tro mig, 200 hk i en bil er intet rush i forhold til at have sådan en
> karl i hånden og fyre den af. Hvis jeg har lyst, må jeg altså heller

Skydevåben giver mig intet rush overhovedet, de skræmmer mig kun.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 15:47

Martin Bisgaard Andersen <martin@mbatech.dk> wrote in news:43468710$0$84163
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Skydevåben giver mig intet rush overhovedet, de skræmmer mig kun.

Næh heller ikke her - en pistol har sq aldrig kunne tænde mig :)

Bil derimod... uha :) Men den lidenskab deler de fleste af os herinde nok
:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 19:41

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Næh heller ikke her - en pistol har sq aldrig kunne tænde mig :)

Det tænkte jeg også, indtil jeg prøvede en revilver med halvstor
kaliber....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-10-05 21:06

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Det tænkte jeg også, indtil jeg prøvede en revilver med halvstor
> kaliber....

Revilver? Spiller du også "galf" ?

*LOL*

:))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 22:14

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Revilver? Spiller du også "galf" ?

Nje, mne mti kyebaodr fkucre pu ne ang imlelem.

(BONK, hårdt slag)

Du ved nok, hvad jeg mener...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-10-05 12:33

> Du ved nok, hvad jeg mener...

Nej.. jo selvfølgelig :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 19:41

Martin Bisgaard Andersen skriver:

> Skydevåben giver mig intet rush overhovedet, de skræmmer mig kun.

Lad mig sige det sådan at knaldet fra en Colt 45 vil kunne holde de
fleste "høje" i et stykke tid. Har skudt lidt på skydebane i Herning med
en 45'er - fuck der er ryk i den mand...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-05 18:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Lad mig sige det sådan at knaldet fra en Colt 45 vil kunne holde de
> fleste "høje" i et stykke tid. Har skudt lidt på skydebane i Herning med
> en 45'er - fuck der er ryk i den mand...

Stik mig et 'Gevær M75' (#), giv mig bind for øjnene, og jeg er lige ved
at tro at jeg stadig kan skille det ad og samle det igen. Men skyde med
det, og ramme noget? Glem det!

(# Sidst jeg havde sådan et i hånden var i '77)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-10-05 22:46

Finn Guldmann skriver:

> Stik mig et 'Gevær M75' (#), giv mig bind for øjnene, og jeg er lige ved
> at tro at jeg stadig kan skille det ad og samle det igen. Men skyde med
> det, og ramme noget? Glem det!

Bare du ikke har det på samme måde med bilen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 08:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Bare du ikke har det på samme måde med bilen

Med den er det modsat. Hvis jeg begynder at skille den ad er det rimelig
sansynligt at den ikke kan køre bagefter.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-05 08:12

> [...]

> almindelige personbiler med f.eks. en 2,5 liters V6'er i, er
> hele idéen med den slags ikke, at man engang i mellem liiige

Ikke nødvendigvis.

Et rigtig godt Hi-Fi anlæg lyder jo også bedre end en ghettoblaster
selv ved almindelig volumen.

Faktisk har de fleste tyske bilfabrikanter netop BEGRÆNSET deres
bilers fartformåen, uden det tilsyneladende har haft konsekvenser for
salgstallene.

Nogengange er det osse MÅDEN man når de 130 km/t på

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 08:21

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

> Faktisk har de fleste tyske bilfabrikanter netop BEGRÆNSET deres
> bilers fartformåen, uden det tilsyneladende har haft konsekvenser for
> salgstallene.

Hvilke?
En BMW 1-serie med 265 hk og lydløse familiebiler der går til 100 km/t på
6-7 sekunder, hvad skal man bruge dem til, hvis der automatisk bliver sendt
bøder hvis man kommer 5 km/t over 50 eller 80 ?

> Nogengange er det osse MÅDEN man når de 130 km/t på

Ja men nu er der jo andre veje end motorveje, der går det bare ligeud.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:21

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

hvad skal man bruge dem til, hvis der automatisk bliver sendt
> bøder hvis man kommer 5 km/t over 50 eller 80 ?

Bingo, du har fattet det ;)).

> Ja men nu er der jo andre veje end motorveje, der går det bare ligeud.

Og?....

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:17

> Bingo, du har fattet det ;)).

Øøøh fattet det? Fattet at missionen er, til sidst at fratage folk glæden
ved at køre bil, så de taget toget sammen med Søren Pilmark?

> Og?....

Ja han skriver at det er fedt at opleve suset op til 130, nu er det jo ikke
skide spændende at accelerere op til 130 på en motorvej..

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:37

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

Fattet at missionen er, til sidst at fratage folk glæden
> ved at køre bil,

Næ, at du ikke behøvs' en monster køremaskine for at køre, evt. blive, slå
andre ihjel ;).

nu er det jo ikke
> skide spændende at accelerere op til 130 på en motorvej..

Nu er det sådan at, det er det eneste sted hvor det evt. er lovligt ....;).

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:37

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, at du ikke behøvs' en monster køremaskine for at køre, evt. blive, slå
> andre ihjel ;).

Jeg kan ikke se at det har noget med mit indlæg at gøre ...

> Nu er det sådan at, det er det eneste sted hvor det evt. er lovligt
.....;).

Præcis = man må bryde loven for at ha' det sjovt.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:06

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se at det har noget med mit indlæg at gøre ...

Med dit mærke-kendskab opremsede du et par stk., som jeg vil betegne som
køremaskiner. Du spurgte så hvad menigen så skulle være med dem. Jeg svarede
noget som skulle læses som; intet, de har ikke noget praktisk foremål.

> Præcis = man må bryde loven for at ha' det sjovt.

Er det sjovt?. Du har en bizar humor.

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 10:05

> [...]

svarede
> noget som skulle læses som; intet, de har ikke noget praktisk foremål.

Jo i dag har de da mening, man er desværre bare krimenel hvis man bruger
dem!

> Er det sjovt?. Du har en bizar humor.

Ok, du fatter det ikke ....

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:29

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo i dag har de da mening, man er desværre bare krimenel hvis man bruger
> dem!

Så er vi tilbage ved Colt'en ....

> Ok, du fatter det ikke ....

Et formål med at have en Colt, kunne være at lave et røveri.....;).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-05 23:21

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev....

> Ja han skriver at det er fedt at opleve suset op til 130, nu er
> det jo ikke skide spændende at accelerere op til 130 på en
> motorvej..

Faktisk havde jeg ikke acceleration i tankerne. Men det er da bestemt
osse en del af det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-05 23:19

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev....

> Hvilke?

SVJH er det kun Porsche der ikke tiltrådte den fælles begrænsning af
topfarten.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 08:49

Thomas H. wrote:

> [...]
> give lidt gas engang i mellem.

> - og det er altså ikke et større problem end

Du har den samme holdning som en ryger der syntes at en streng
antiryger politik er chikane overfor rygerne - det er jo deres ret at
ryge.

Du glemmer bare at så snart man er på offentlige veje skal man
bevæge sig i samspil med de andre trafikkanter og så nytter det ikke
noget at ligge og køre ræs og "mærke suset". Hvis du vil mærke
suset kan du sgu tage i Tivoli.

At man ikke kan være bilentusiast uden også at være en fartdjævel
er noget vås. Jeg elsker biler og jeg nyder at køre - også ved 120 i
timen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:18

Thomas H. wrote:

> [...]

At man ikke kan være bilentusiast uden også at være en fartdjævel
er noget vås. Jeg elsker biler og jeg nyder at køre - også ved 120 i

Gider ikke diskutere med folk der bruger ord som fartdjævel ...

Fra : .J.S..

Dato : 07-10-05 09:57

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann
>

> Gider ikke diskutere med folk der bruger ord som fartdjævel ...

Åh vi er er sarte..

Så gider vi heller ikke diskutere med folk der bruger ord som
tørvetrillere...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 09:41

Thomas H. wrote:

> Gider ikke diskutere med folk der bruger ord som fartdjævel ...

Skal der virkelig ikke mere til at fornærme dig? Men du skulle lige
smække med døren på vej ud?

Fra : Thomas H.

Dato : 07-10-05 09:51

Skal der virkelig ikke mere til at fornærme dig? Men du skulle lige
smække med døren på vej ud?

Jeg synes bare det er SÅ useriøst, at folk i flæng bliver kaldt idioter og
djævle, fordi de overskrider en grænse

Fra : Pizzabager

Dato : 07-10-05 09:45

alt der medvirker til overvågnings samfundet er jeg modstander af....

kasper.. det sjældent kører for hurtigt, men jeg vil have muligheden...
ligesom jeg vil have lov til at spise usund mad, ryge, dyrke usikker sex og
drikke mig en pind i øret når jeg har lyst..

det handler om personlig frihed.. den skal de ikke røre ved...

kasper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 09:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> forbilledligt samfund. Nårh nej, de er begrænset til 55-75 miles/h ~ 90-115

Og de fleste steder overholdes det endda strengt. Jeg var på
bryllupsrejse i Californien for omkring et års tid siden og at køre
rundt derovre var en fryd.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 10:04

Pizzabager wrote:
> alt der medvirker til overvågnings samfundet er jeg modstander af....

Det er jeg også, men dette har intet med overvågning at gøre.

> ligesom jeg vil have lov til at spise usund mad, ryge, dyrke usikker sex og
> drikke mig en pind i øret når jeg har lyst..

Forskellen på ovenstående (med undtagelse af rygningen - som jo også
kontrolleres) er at ved at køre for hurtigt er det ikke blot din egen
sikkerhed der sættes i fare. At køre er et samspil imellem bilisterne
hvilket betyder at den personlige frihed til at køre som du har lyst
ikke er en ret.

> det handler om personlig frihed.. den skal de ikke røre ved...

Nej det handler da bestemt ikke om personlig frihed. Ligesom det at
blive frataget f.eks en lommekniv inden du går ind i et fly heller
ikke er et indgreb på personlig frihed.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 10:10

Thomas H. wrote:

> Jeg synes bare det er SÅ useriøst, at folk i flæng bliver kaldt idioter og
> djævle, fordi de overskrider en grænse

Fra Fartdjævel til idiot er der da immervæk et stykke. "Fartdjævel"
er IMHO ikke nedladende, så erstat det blot med "person der ynder at
paralelforskyde sig horisontalt med stort momentum"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-05 15:10

Martin Bisgaard Andersen wrote:

> Nu har jeg observeret flere i gruppen der er ret vilde med den mere
> intensiverede jagt på fartsyndere, og så var det jeg kom til at tænke
> lidt ;)

Allerførst, jeg har det fint med at folk bliver bon'et for at
overtræde loven. Så jeg tror egentlig jeg er medlem af ovennævnte
gruppe

> Der er jo ingen tvivl om at en dag bliver det vedtaget at alle biler
> skal indeholde en GPS styret fartbegrænser eller lignende, så man ganske
> enkelt ikke kan overskride fartgrænserne.

For det første ville det faktisk også kunne give farlige situationer
at indføre en decideret fartbegrænser. Der findes jo - som vi alle
ved - situationer men kommer bedst ud af ved at speede op. Hvis man
dermed i en kort periode overtræder hastighedsbegrænsningen,

Så jeg tror mere det bliver i form af en slags fartskriver som
politiet og/eller forsikringsselskaberne så kan aflæse når der er
brug for det.

> Så mit spørgsmål er egentlig,
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Problemet er at man ikke kan lave hastighedsgrænser der skelner mellem
hvor god man er til at køre bil. Der er ganske mange billister der har
både har evner og lyst til at køre hurtigt. Og der er garanteret
endnu flere der har lysten men bestemt ikke har evnerne. Problemet er,
at i den sidste gruppe er der en del der *tror* der har evnerne og
derfor kører hurtigt. Det er dem, der er de virkelig farlige billister
og som samfund er vi nødt til på en eller anden måde at beskytte os
imod dem. Ellers får vi flere sager som den i Brønshøj.

På den anden side, sålænge vi bare er uenige, kommer vi jo ikke
videre. Så jeg vil forsøge at være lidt konstruktiv. Måske kunne
man forstille sig noget á la dette her:

- Alle biler udstyres med en GPS-baseret fartskriver.
- Kørekort udstyres med chip eller lignende således at fartskriveren
kan logge hvem der kører bilen.
- Hvis man består et særligt "køre hurtigt"-kursus kan man på visse
slags veje få lov til at køre hurtigere, dvs. ens personlige
fartgrænser bliver sat op.
- Fartgrænser er dels afhængige af føreren og dels af forholdene.
Ligegyldigt hvor hurtigt man har lov til at køre, skal man ikke have
lov til at ræse forbi en skole klokken lidt i otte på en hverdag.

"Køre hurtigt"-kurset skal være svært. Man skal *bevise* at man har
evnerne før man får lov til at køre hurtigt. Man må nok også
påregne at forsikringsselskaberne har en mening om det at folk vil
køre hurtigere end det normalt er tilladt.

Ebbe

Fra : Basil

Dato : 07-10-05 19:59

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> påregne at forsikringsselskaberne har en mening om det at folk vil
> køre hurtigere end det normalt er tilladt.

Det er et indlæg jeg tilslutter mig.
Velskrevet, og en god pointe.
Kai

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-10-05 10:25

Ebbe Kristensen skrev:

> Ligegyldigt hvor hurtigt man har lov til at køre, skal man ikke have
> lov til at ræse forbi en skole klokken lidt i otte på en hverdag.

Helt enig!

Jeg synes dog at du overser den detalje at det sjældent kan lade sig
gøre for dem mange biler som er efterladt på fortove, cykelstier, i
fodgængerfelter, modsat færdselsretningen, på spærreflader og ved
helleanlæg af forældre som ikke tillader deres unger selv at
transportere sig til skole.

Min pointe er at god opførsel i trafikken handler om langt mere end
hastighed.

Mvh
Claus

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-10-05 14:53

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> [...]
> og som samfund er vi nødt til på en eller anden måde at beskytte os
> imod dem. Ellers får vi flere sager som den i Brønshøj.

Pas på med den psykologiske faktor her. Mennesker dør af det almindelige,
men frygter det usædvanlige.

Fredag eftermiddag er det farligste tidspunkt. Trætte, uopmærksomme og
med en fredagsbajer inden for vesten... hurtigt hjem ... endelig er der
plads, køen er væk! Juhu, pedalen ... BANG ... du overså en bil fra en P-
plads, der overså dig, der kom susende hurtigere end de andre ...

> [...]
>
> "Køre hurtigt"-kurset skal være svært. Man skal *bevise* at man har
> evnerne før man får lov til at køre hurtigt.

Jeg tror ikke på det. Det er den daglige trummerum, der er sløvende for
sanserne. Mange unge mænd kan jo køre teknisk perfekt og med lynhurtige
reaktioner, f.eks. under et køre-hurtigt-kursus, men deres "buldrende"
ungdom gør dem alligevel farligere end gennemsnittet.

Og i virkeligheden er det jo et "bremse-hurtigt" kursus, der er behov
for. Når først foden er plantet på bremsen, så bremser hr. og fru.
Danmark lige så hurtigt som en racerkører. Dækkene og underlaget afgør
det hele.

Den tid det tager at plante foden - og at opdage forhindringen - har stor
betydning. Den kan man ikke måle på et kursus, hvor folk møder op friske
og udhvilede.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-05 15:57

Kent Oldhøj wrote:

> Faktisk har de fleste tyske bilfabrikanter netop BEGRÆNSET deres
> bilers fartformåen, uden det tilsyneladende har haft konsekvenser for
> salgstallene.

ja - til max 250 km/t, så det er vel begrænset hvor generende det er

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-05 23:25

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev....

> ja - til max 250 km/t, så det er vel begrænset hvor generende
> det er

Pointen var at selv folk der køber en bil med over 600 hestekræfter,
ikke gør det for ubetinget at kunne køre fandens stærkt. De affinder
sig oftest med at blive begrænset til 250 km/t.

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-10-05 23:39

On 07 Oct 2005 22:25:06 GMT, "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote:

[snip]
>Pointen var at selv folk der køber en bil med over 600 hestekræfter,
>ikke gør det for ubetinget at kunne køre fandens stærkt. De affinder
>sig oftest med at blive begrænset til 250 km/t.

Nix. De tager bilen med ned til tuneren på hjørnet og betaler 1000 Euro
for at få +10% heste og fjernet begrænsningen.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-10-05 10:35

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev....

> Nix. De tager bilen med ned til tuneren på hjørnet og betaler
> 1000 Euro for at få +10% heste og fjernet begrænsningen.

Kodeordet er "oftest".

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-10-05 15:58

On 09 Oct 2005 09:34:38 GMT, "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote:

>Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev....

>Kodeordet er "oftest".

Nemlig, og i den klasse affinder de sig ikke "oftest" med det.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-10-05 17:14

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev....

> Nemlig, og i den klasse affinder de sig ikke "oftest" med det.

Faktisk jo. Check selv f.eks. brugtbil annoncerne for AMG mercere på
mobile.de. De færreste annoncerer med ophævet fartbegrænser.

Man kan endog tilkøbe en ophævning ab fabrik. Men det sker sjældent.

Fra : A.Kaup

Dato : 07-10-05 17:11

> [...]

>ved at sænke hastighederne. Det er folks generelle evner til at køre bil
>der skal kigges på hvis der skal ske noget væsentligt på den front.

Det må så være din mening - personer der har forsket i emnet er
åbenbart kommet frem til en anden konklusion!
Jeg tror ikke det hovedsageligt er folks evner der skal ændres på -
mere mentaliteten der siger: "Det sker kun for naboen" - "Jeg har jo
styr på det..." - "Der sker jo ikke noget..."

Her er sakset lidt fra sikkertrafik.dk:
"For hver 4. dræbte og tilskadekomne er høj hastighed en medvirkende
årsag til ulykken.

At overtræde en byhastighedsgrænse på 60 km/t med 5 km/t giver samme
ulykkesrisiko som at køre med en promille på 0,5.

Mænd har en højere ulykkesrisiko pr. kørt kilometer end kvinder. De
er oftere involveret i de ulykker, som forbindes med for høj fart -
det vil sige overhalingsulykker og ulykker i sving.

Hvis fartgrænserne blev overholdt, ville vi kunne undgå mindst 100
dræbte og 1500 kvæstede om året."

Mvh. Akaup - der godt kunne leve med fartbegrænsning - men så da
hellere folk køre mere forsvarligt.

Fra : BJ

Dato : 07-10-05 17:16

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis fartgrænserne blev overholdt, ville vi kunne undgå mindst 100
> dræbte og 1500 kvæstede om året."

Interessant.

Hvordan ville det samme forhold være, hvis folk drak moderat..?

> Mvh. Akaup - der godt kunne leve med fartbegrænsning - men så da
> hellere folk køre mere forsvarligt.

Ditto, som sagtens kan more sig på en soda- eller danskvand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-05 17:51

A.Kaup wrote:
> Det må så være din mening - personer der har forsket i emnet er
> åbenbart kommet frem til en anden konklusion!

Hvis det betyder at "eksperterne" er kommet frem til at det er bedre at
folk kører som en brækket arm, blot de gør det ved en hastighed under de
politiske grænser, end at folk faktisk ved hvad de har med at gøre når
de kører bil, og ser lidt stort på hastighederne, så tror jeg nok jeg
beholder min indstilling til "eksperter" lidt endnu.

> Jeg tror ikke det hovedsageligt er folks evner der skal ændres på -
> mere mentaliteten der siger: "Det sker kun for naboen" - "Jeg har jo
> styr på det..." - "Der sker jo ikke noget..."

Mentaliteten er ikke nok. Det er evnerne vi skal have fat i. Du kan køre
hvor du mener du gør hvad du kan for at passe ind i trafikken, har du
ikke evnerne til at overskue hvad du har gang i, er det ligegyldigt med
indstillingen. Du er stadig farlig i trafikken.

Folk har forskellige evner. Nogen bliver læge andre advokat, og nogen
ender op som politiker. Alt efter deres evner.

Men når det kommer til at køre bil må man slet ikke så meget som bare
tænke på begrebet evner. *Alle* kan køre bil. Selv dem der udviser så
lidt trafikal forståelse, at de aldrig burde havde haft lov at køre på
cykel, skal have lov at køre bil.

> Her er sakset lidt fra sikkertrafik.dk:
> "For hver 4. dræbte og tilskadekomne er høj hastighed en medvirkende
> årsag til ulykken.

Vil det sige at, stort set, alle midler til ulykkedesforebyggelse går
til at fjerne/nedbringe den ene 1/4 af ulykkerne, mens de øvrige 3/4 af
ulykkerne får lov at ligge?

Logisk set burde det jo kun være 1/4 af klippene der gives for hastighed.

Nååååh nej. De øvrige 3/4 at overtrædelserne kan man jo ikke indføre
> [...]

> er oftere involveret i de ulykker, som forbindes med for høj fart -
> det vil sige overhalingsulykker og ulykker i sving.

Det har jeg ingen forudsætninger for at sige hverken for eller imod. I
min omgangskreds går en og venter på at få sit kort igen efter en omgang
med sprut, og en anden har lige bestået en orienterende. Og det er en af
hvert køn.

> Hvis fartgrænserne blev overholdt, ville vi kunne undgå mindst 100
> dræbte og 1500 kvæstede om året."

Hvad så med indsatsen overfor de øvrige 300/4500?

> Mvh. Akaup - der godt kunne leve med fartbegrænsning - men så da
> hellere folk køre mere forsvarligt.

Fartbegrænsning lever jeg med hver dag. Og jeg kører såmæn lastbilen med
samme hastighed som jeg gjorde før begrænseren kom i bilerne.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 14:17

Ebbe Kristensen wrote:

> - Hvis man består et særligt "køre hurtigt"-kursus kan man på visse
> slags veje få lov til at køre hurtigere, dvs. ens personlige
> fartgrænser bliver sat op.

Det lyder lidt tåbeligt da det netop er fartforskellen imellm to biler
der skaber mange farlige situationer. Ligesom det er farligt at køre
for hurtigt er det farligt at køre for langsomt. Hvis man pludselig
giver halvdelen af befolkningen lov til at køre 150 km/t og den anden
halvdel kun må køre 110, skaber man mange flere farlige situationer.
Det er da logik for burhøns.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 14:27

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> de kører bil, og ser lidt stort på hastighederne, så tror jeg nok jeg
> beholder min indstilling til "eksperter" lidt endnu.

Nej det alternativerne er jo ikke at køre "godt men hurtigt" eller
"skidt men ved normal hastighed". Naturligvis kan man altid sige at
folk kører dårligt og at det derfor er farligt uanset ved hvilken
fart de foretager deres kørsel.

> Vil det sige at, stort set, alle midler til ulykkedesforebyggelse går
> til at fjerne/nedbringe den ene 1/4 af ulykkerne, mens de øvrige 3/4 af
> ulykkerne får lov at ligge?

Hvis de 3/4 kommer fra 100 forskellige årsager, mens farten er skyld i
1/4 af alle ulykkerne, er det jo åbenlyst at det er farten den er galt
med.

> Hvad så med indsatsen overfor de øvrige 300/4500?

Der er ingen der siger at der ikks skal gribes ind overfor de øvrige.
Blot fordi Amazonfloden er forurenet kan vi da heller ikke bare svine
gudenåen til som det passer os.

Det slemme ved farten er at den har dobbelt virkning - den øger
sandsynligheden for en ulykke og når ulykken endelig sker øger den
skaderne. Det kan jo lige så godt være en punktering der går galt
eller en eller anden mekanisk fejl. Med 150 i timen er det slet ikke
spor sjovt lige pludselig at køre på 3 hjul.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 14:41

KLIP

> Der er ingen der siger at der ikks skal gribes ind overfor de øvrige.
> Blot fordi Amazonfloden er forurenet kan vi da heller ikke bare svine
> gudenåen til som det passer os.

Hvorfor bruger du ikke nettet til at søge efter information i stedet for at
vrøvle:

http://www.sikkertrafik.dk/f000c/base/2a03e80

og hvorfor fokuseres der ikke mere på spiritusmisbrug, da antallet af døde
er dramatisk højere i forhold til trafikken:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=237317

Vi danskere elsker proportionsforvridning.

Det holder os også beskæftiget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 09-10-05 16:47

"BJ" skrev

> og hvorfor fokuseres der ikke mere på spiritusmisbrug, da antallet af døde
> er dramatisk højere i forhold til trafikken:

> Vi danskere elsker proportionsforvridning.

Først og fremmest elsker vi at tale om noget andet,
Når en bilist bliver stoppet for at køre for stærkt, bebejder han betjenten
at han ikke er ude for at fange indbrudstyve.
Når en ryger får stukket i næsen at hans rygning generer omgivelserne, siger
han at det er meget værre med lastbilernes os.

Det er fuldstændig lige meget hvad man bebrejder folk, så er der altid noget
de synes er meget værre, og det skulle man meget hellere tage sig af.

At jeg kører for stærkt betyder ingenting, så længe der er folk der dør af
druk.
Hvorfor skal jeg bruge sele, jeg ryger jo ikke.
Det er svært at argumentere imod.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:56

KLIP

> Først og fremmest elsker vi at tale om noget andet,

Helt rigtig. Det er rarest at have noget direkte håndgribeligt at korrekse
hinanden for.

Det er det politikerne lever af.

> Når en bilist bliver stoppet for at køre for stærkt, bebejder han
> betjenten
> at han ikke er ude for at fange indbrudstyve.

Jep, og når en mekanikker laver noget lortearbejde, er det kundens skyld.

> Når en ryger får stukket i næsen at hans rygning generer omgivelserne,
> siger
> han at det er meget værre med lastbilernes os.

Jep, og når en mekanikker bonner kunden for mere end det han har udført, er
det kundens egen skyld.

> Det er fuldstændig lige meget hvad man bebrejder folk, så er der altid
> noget
> de synes er meget værre, og det skulle man meget hellere tage sig af.

Helt enig.

> At jeg kører for stærkt betyder ingenting, så længe der er folk der dør af
> druk.
> Hvorfor skal jeg bruge sele, jeg ryger jo ikke.
> Det er svært at argumentere imod.

Helt enig, og forholde sig til realiteterne er ganske uden betydning.

Jeg kan forstå du både kører for stærkt, ryger samt drikker..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 16:45

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> "skidt men ved normal hastighed". Naturligvis kan man altid sige at
> folk kører dårligt og at det derfor er farligt uanset ved hvilken

Dvs. du, i al sin korthed snakker om den jeg ønsker transporteret på
anden måde end selv kørende.

> Hvis de 3/4 kommer fra 100 forskellige årsager, mens farten er skyld i
> 1/4 af alle ulykkerne, er det jo åbenlyst at det er farten den er galt
> med.

Det er da åbenlyst at farten er den mindste del hvis den kun er årsagen
i 1/4 af ulykkerne.

> Der er ingen der siger at der ikks skal gribes ind overfor de øvrige.
> Blot fordi Amazonfloden er forurenet kan vi da heller ikke bare svine
> gudenåen til som det passer os.

Nej, men vi kan jo heller ikke udelukkende rense Gudenåen og regne med
at Amazonfloden bliver ren af det.

> [...]
> eller en eller anden mekanisk fejl. Med 150 i timen er det slet ikke
> spor sjovt lige pludselig at køre på 3 hjul.

Jeg er uenig i den påstand der blev brugt en gang i "reklamerne" der
lød; "Farten dræber", men jeg er ikke uenig i den der senere blev brugt
med at; "Fart gør ondt værrere".

Hvorfor tror du jeg hele tiden himler op om at de værste eksemplarer
slet ikke skulle kunne få kørekort?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-10-05 17:30

> [...]

> "skidt men ved normal hastighed". Naturligvis kan man altid sige at
> folk kører dårligt og at det derfor er farligt uanset ved hvilken

Folk kører generelt som nogle idioter på vejene. Derfor foretrækker
jeg cykelstierne. Der sker stortset ingen biluheld dér.

Og hvis man slukker lygterne efter skumringstid, så siger polisen
sjældent noget.

Endelig så kører jeg aldrig stærkere end 80 km/t. Alt andet er jo
fuldstændig idioti!!!

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 17:35

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sjældent noget.
>
> Endelig så kører jeg aldrig stærkere end 80 km/t. Alt andet er jo

LOL samt Rene Ord For Lommepengene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 20:59

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> sjældent noget.
> Endelig så kører jeg aldrig stærkere end 80 km/t. Alt andet er jo

Jeg ville da også have mine betænkeligheder ved at køre over 80 km/t -
på cykel. Og så uden lys.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 14:34

Kent Oldhøj wrote:

> Pointen var at selv folk der køber en bil med over 600 hestekræfter,
> ikke gør det for ubetinget at kunne køre fandens stærkt. De affinder
> sig oftest med at blive begrænset til 250 km/t.

250 Kmt /er/ fandens stærkt. Man skal være godt tom imellem ørene
for at have et ønske om at køre hurtigere end 250 i en almindelig
bil.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 16:46

Lars Hoffmann wrote:
> 250 Kmt /er/ fandens stærkt. Man skal være godt tom imellem ørene
> for at have et ønske om at køre hurtigere end 250 i en almindelig
> bil.

Eller også skal man blot have evnerne til det. Så behøver man ikke være
tom i roen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 16:06

BJ wrote:

> http://www.sikkertrafik.dk/f000c/base/2a03e80
>
> og hvorfor fokuseres der ikke mere på spiritusmisbrug, da antallet af døde
> er dramatisk højere i forhold til trafikken:

Jamen vi kan da godt blive enige om at der bør fokuseres mere på
spritkørsel, men det har jo intet med det der bliver diskuteret her i
tråden at gøre.

Blot fordi spritkørsel er et problem, ophører hastighed jo ikke med
at være et problem.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:09

KLIP

> Blot fordi spritkørsel er et problem, ophører hastighed jo ikke med
> at være et problem.

Her kommer proportionsforvrængningen netop ind i billedet.

Man fristes til at sammenligne de 2 foreløbige mobiltelefonskandaler.

Den anden har jo brugt betydeligt mere end mig, så hvorfor tale om mit
forbrug (i samme omfang)...!

Typisk dansk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 16:50

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> tråden at gøre.
> Blot fordi spritkørsel er et problem, ophører hastighed jo ikke med

Men det må dog være relevant at diskutere at der er et misforhold mellem
hvad der er årsag til ulykkerne og hvad der kontrolleres mest, når nu
farten er med i det billede.

Der er jo ingen påstår at der skal stoppes helt for fartkontrollerne.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 16:21

BJ wrote:

> Man fristes til at sammenligne de 2 foreløbige mobiltelefonskandaler.

Hvilke skandaler snakker du om?

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:27

KLIP

> Hvilke skandaler snakker du om?

Spindoktorens og statsministerfruens telefoner og brug af samme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 09-10-05 17:48

BJ wrote:

> Spindoktorens og statsministerfruens telefoner og brug af samme.

Det er da ikke spindokterens forbrug af mobiltelefonen der er en
skandale. Han har haft en kontrakt som gav ham fri telefon.
Ekstra-Bladets småborgerlige forargelse er da langt mere skandaløs.

Den egentlige skandalen er økonomi-styringen i statsministeriet. Hvis de
ikke var indstillet på at betale så stor en telefonregning, så burde de
have holdt øje med forbruget og grebet ind meget tidligere.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 18:35

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er da ikke spindokterens forbrug af mobiltelefonen der er en
> skandale. Han har haft en kontrakt som gav ham fri telefon.

Enig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 19:19

BJ wrote:

> Spindoktorens og statsministerfruens telefoner og brug af samme.

Ja den skandale er så gået min næse forbi.

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 19:31

KLIP

> Ja den skandale er så gået min næse forbi.

Fuldr forståeligt, du/I har jo også helt andre ting at "kæmpe" med i
Madrid..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-05 19:26

Finn Guldmann wrote:

> Eller også skal man blot have evnerne til det. Så behøver man ikke være
> tom i roen.

Der kan altid ske ting i traffikken du ikke har styr på. At møde en
hjort eller punktere ved 250 er altså surt show selv hvis man har
evner som Fernando Alonso.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-05 21:04

Lars Hoffmann wrote:
> Der kan altid ske ting i traffikken du ikke har styr på. At møde en
> hjort eller punktere ved 250 er altså surt show selv hvis man har
> evner som Fernando Alonso.

Det ene er jo blot et spørgsmål om at kunne overskue sine omgivelser og
have et realistisk syn på hvad man kan komme ud for.

Det andet tror jeg nu på er, for det meste, er et spørgsmål om at holde
sine ting i orden og ikke bruge dem til noget de ikke er beregnet til.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-10-05 22:23

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....

> [...]
>
> Det andet tror jeg nu på er, for det meste, er et spørgsmål om
> at holde sine ting i orden og ikke bruge dem til noget de ikke

Det er jo altsammen meget hypotetisk og relativt. Fakta er dog at jeg
statistisk set vil leve længere end du, hvis du altså sætter dine ben
hvor du satte dine udtalelser

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 00:50

Kent Oldhøj wrote:
> Det er jo altsammen meget hypotetisk og relativt. Fakta er dog at jeg
> statistisk set vil leve længere end du, hvis du altså sætter dine ben
> hvor du satte dine udtalelser

Og hvordan vil du have jeg skal forstå den?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-05 04:04

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....

> Og hvordan vil du have jeg skal forstå den?

At folk der lever farligere end andre, dør tidligere. Statistisk set.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 09:07

Kent Oldhøj wrote:
> At folk der lever farligere end andre, dør tidligere. Statistisk set.

Så vidt jeg husker er jeg ikke med i debatten om at kunne komme til at
køre mere end 250 km/t. Derimod går jeg ind for overholdelse af § 41,
men anser §§ 42-43 for mere økonomisk end trafikal politik.

Så hvad er det ved mine udtalelser der skulle gøre mit (eller andres)
farligere?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-05 15:40

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....

> Så hvad er det ved mine udtalelser der skulle gøre mit (eller
> andres) farligere?

Okay, sidste gang for Finn(selvom jeg nægter at tro du er SÅ naiv):

HVIS du stod bag dine skriblerier, så ville din adfærd, statistisk
set, give dig en kortere levetid end mig. Capiche?

Og så gider jeg ikke tærske mere langhalm på en udtalelse der blev
bragt med et glimt i øjet. At jeg tilsyneladende har ramt et ømt
punkt kan jeg kun beklage i mere end en forstand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 16:15

Kent Oldhøj wrote:
> Okay, sidste gang for Finn(selvom jeg nægter at tro du er SÅ naiv):
> HVIS du stod bag dine skriblerier, så ville din adfærd, statistisk
> set, give dig en kortere levetid end mig. Capiche?

Jamen hvad er det i mine skriblerier du tolker som at jeg skulle have en
størrere risiko for trafikuheld end andre?

Jeg må vel godt have den mening at generelle fartgrænser er noget fanden
har skabt, godt hjulpet politikerne, og at de ikke har noget at gøre i
trafikken, uden at jeg dermed forpligtiger mig til at køre og overtræde
dem hver dag?

> Og så gider jeg ikke tærske mere langhalm på en udtalelse der blev
> bragt med et glimt i øjet. At jeg tilsyneladende har ramt et ømt
> punkt kan jeg kun beklage i mere end en forstand.

Jeg har mange ømme punkter, når det handler om trafikken.

Den er jo min arbejdsplads. Og jeg er ret sikker på ikke alle ville være
tilfreds hvis jeg "skabte" mig på deres arbejdsplads som de "skaber" sig
på min.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-05 21:09

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev....

> Jamen hvad er det i mine skriblerier du tolker som at jeg skulle
> have en størrere risiko for trafikuheld end andre?

Det var citeret i det første indlæg.

> Den er jo min arbejdsplads. Og jeg er ret sikker på ikke alle
> ville være tilfreds hvis jeg "skabte" mig på deres arbejdsplads
> som de "skaber" sig på min.

Good point

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-05 11:15

Martin Bisgaard Andersen wrote:
> Nu har jeg observeret flere i gruppen der er ret vilde med den mere
> intensiverede jagt på fartsyndere, og så var det jeg kom til at tænke
> lidt ;)

Det kan man passe meget på med

> [...]
> kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en sådan begrænsning ?

Det vel ikke ske.

Men nu er det jo ikke kun hastigheder som er interressant ved biler.

mvh

Christian

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-10-05 14:26

Lars Hoffmann wrote:

> Det lyder lidt tåbeligt da det netop er fartforskellen imellm to biler
> der skaber mange farlige situationer. Ligesom det er farligt at køre
> for hurtigt er det farligt at køre for langsomt.

Det er korrekt at det er forskellen der er farlig. Men hvis man lige
tager et skridt baglæns, så er det jo det at forskellen opstår, der
er den egentlige fare. De rigtig gode billister kører således at
denne forskel ikke opstår.

> Hvis man pludselig
> giver halvdelen af befolkningen lov til at køre 150 km/t og den anden
> halvdel kun må køre 110, skaber man mange flere farlige situationer.

Meningen med at det skal være svært at bestå "køre-hurtigt" kurset,
er at det bliver en meget mindre del end halvdelen, der får
tilladelsen - og at man så godt som det er muligt har sikret sig at de
udmærket godt ved at det er hastighedsforskellen der er farlig og
kører derefter.

For du er sikkert enig med mig i at ligesom der findes billister, der
aldrig være burde lukket ud på offentlig vej, findes der også
billister der kører væsentlig bedre end gennemsnittet. Som det er nu,
får de sidstnævnte en på hatten hvis de kører som deres evner
tillader fordi vi ikke har midlerne til at skelne mellem de gode og de
dårlige.

Ebbe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 15:16

Ebbe Kristensen wrote:
> [...]
> får de sidstnævnte en på hatten hvis de kører som deres evner
> tillader fordi vi ikke har midlerne til at skelne mellem de gode og de

Blot en enkelt lille rettelse; Det er ikke midlerne der mangler, men viljen.

Du bør jo huske at du lever i Jantelovens land. :-/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-10-05 14:41

> [...]

> ganske enkelt ikke kan overskride fartgrænserne. Så mit spørgsmål er
> egentlig, kan man godt være bilentusiast og samtidig acceptere en

Der vil også komme systemer, der kan få din bil til af sig selv at køre fra
A til B på den hurtigst forsvarlige måde ved at vælge de sikreste veje - og
køre uden om trafik uheld, vejarbejde mm.

Uden at du griber ind overhovedet. Den ideelle transport!

I første omgang på motorveje og den slags veje med reduceret antal
overraskelser fra siderne.

Kan man forestille sig at køre i sådan en bil og være bilentusiast?

Jeg mener ja. Sådan:

Man kobler automatikken fra og kører ræs på en lukket bane.

At køre ræs på offenlig vej har ikke noget med at være bilentusiat at gøre,
IMHO.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 10-10-05 18:40

Niels Kristian Jensen wrote:

> Der vil også komme systemer, der kan få din bil til af sig selv at køre fra
> A til B på den hurtigst forsvarlige måde ved at vælge de sikreste veje - og
> køre uden om trafik uheld, vejarbejde mm.

Ja det er næsten allerede en realitet, se bare her:
http://www.grandchallenge.org/

> Uden at du griber ind overhovedet. Den ideelle transport!

Det er jo som man ser på det, jeg kan faktisk lide selv at lave noget
for at blive transporteret.

> [...]
>
> Man kobler automatikken fra og kører ræs på en lukket bane.
>
> At køre ræs på offenlig vej har ikke noget med at være bilentusiat at gøre,

I Danmark er der ikke mulighed for bare lige at komme ud og køre ræs i
sin bil på en lukket bane, det ændrer sig formodentlig heller ikke i
fremtiden. Derudover mener jeg heller ikke at entusiastisk kørsel
nødvendigvis kan kategoriseres som ræs.

En helt anden ting er at de fleste bilblade lægger meget vægt på
dynamiske og sportslige køreegenskaber når de tester biler, men hvorfor
gør de egentlig det, når det kan være ret ligegyldigt efter danske forhold?
Fordi bilentusiasme og sportslig kørsel hænger sammen, hvorfor ellers
drømme om en Porsche?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-10-05 11:02

Niels Kristian Jensen wrote:

[Slette, slette en bunke gode argumenter...]

> Den tid det tager at plante foden - og at opdage forhindringen - har stor
> betydning. Den kan man ikke måle på et kursus, hvor folk møder op friske
> og udhvilede.

Hmm, den (bestemt væsentlige) faktor havde jeg ikke taget højde for:
at der for selv de bedste billister kan være tidspunkter hvor de ikke
er på toppen. Hvad værre er, man er ikke altid selv klar over det

Til dem af Jer der kører hurtigt og mener at I har evnerne: hvordan
opdager I at i ikke er på toppen og dermed bør sænke hastigheden?

Jeg selv kommer da ud for at højre spor på motorvejen er der jeg har
det bedst på denne tur. Hvis der så ligger en lastbil foran, tjaeh
så kører jeg hvad den nu kører. Men jeg tør ikke garantere for at
jeg gør det hver gang jeg burde gøre det.

Ebbe