Xantia hydraulik
Fra : tubs

Dato : 06-10-05 20:26

Som førstegangsejer af en Xantia, som er lidt langsom i løftet om morgenen,
men mindre når den er varm, hører jeg gerne om andres lignende erfaringer,
og evt. afhjælpning
..
Er det pengene værd, at ofre en hydraullic rensekur - et rensemiddel
forhandlet af Skovgaard og Schmidt?
Hvor meget hydraulikolie er der egentlig i systemet?
Kan en rimelig gedigen hjemmemekaniker selv skifte gaskugler?

Skulle der være en brugt Haynes til ovennævnte, som ejeren er blevet træt
af?

På forhånd tak.

Fra : NS

Dato : 06-10-05 21:02

tubs wrote:
> [...]
> Kan en rimelig gedigen hjemmemekaniker selv skifte gaskugler?
>
> Skulle der være en brugt Haynes til ovennævnte, som ejeren er blevet træt

Det er det helt sikkert. De fleste Xantiaer er så gamle nu at det er
sikkert vil hjælpe på mange småskavanker i hydraulikken (skidt i systemet).

NS

Fra : Søren Johansen

Dato : 06-10-05 21:32

"tubs" <tubs@tuknet.dk> skrev:
> [...]
> Hvor meget hydraulikolie er der egentlig i systemet?
> Kan en rimelig gedigen hjemmemekaniker selv skifte gaskugler?

En rensekur er helt sikkert pengene værd hvis det er mere end 3 år siden det
sidst er gjort. Man bliver overasket over hvor meget skidt man kan rense ud
af reservoiret.

Kugleskift er meget simpelt.
Kuglerne til bagaffjedring løsnes efter at bilen er pumpet op i høj
stilling. De må dog først afmonteres når trykket er taget af systemet.
Alle andre kugler kan løsnes og afmonteres uden tryk på systemet.

Mvh
Søren

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-10-05 21:44

tubs wrote:
> [...]
> og evt. afhjælpning
> .
> Er det pengene værd, at ofre en hydraullic rensekur - et rensemiddel

Det vil jeg tro - har hørt rosende omtale af effekten. Hvor gammel er
din Xantia, og hvor langt har den kørt?

> Hvor meget hydraulikolie er der egentlig i systemet?

5,4 liter - oplyser Haynes

> Kan en rimelig gedigen hjemmemekaniker selv skifte gaskugler?

Jep

> Skulle der være en brugt Haynes til ovennævnte, som ejeren er blevet træt
> af?

Jep - jeg har en, men vil gerne have den nye udgave der også omhandler
HDi-motoren. Se her: http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/17.page

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-10-05 21:46

Lars L. Hansen wrote:

> Det vil jeg tro - har hørt rosende omtale af effekten. Hvor gammel er
> din Xantia, og hvor langt har den kørt?

Bør måske lige nævne at du også bør få tjekket om trykket er ok på din
anti-synk kugle og akkumulatorkugle hvis den er længe om at komme op.

Fra : claus b. p.

Dato : 06-10-05 22:51

"tubs" <tubs@tuknet.dk> wrote in message
> [...]
morgenen,
> men mindre når den er varm, hører jeg gerne om andres lignende erfaringer,
Hvilken årgeng er det? Den første årgang (93 måske også 94) havde problemer
med distribution af hydraulik til forbrugerne, dvs. affjedring, styring,
bremser, og nogle fik skiftet pumpen så prioriteringen af styring og bremser
blev opprioriteret. Desværre var resultatet at der kunne gå op til et par
minutter med at få tryk på affjedringssystemet. Løsningen på dette blev at
nyere modeller (95+ tror jeg ) fik en kontraventil, så de ikke tabte
trykket igen, når man slukkede motoren.

/Claus

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 07-10-05 15:19

Hmm Jeg har også en Xantia fra 93 med de samme symptomer - nogen fra KBH´s
området eller sjælland der kunne være mig behjælpelig med en "kugle
udskiftning" - mod behørig betaling selvfølgelig....jeg har ikke lige så
meget forstand på at skifte disse....