dækstørrelse til Citroen C4
Fra : mullerman

Dato : 03-10-05 20:34

Hej Ng

Jeg skal have vinterdæk på bilen, og har hørt Citroen hvad de koster hos
dem.
De skal have mellem 6500-9500 for 4x vinterdæk på stålfælge! pænt dyrt, og
de siger at det skal være 16" stålfælge, da bilen i øjeblikket kører på 17"
fælge.

Nu er det sådan at jeg har en kammerat der har vundet et sæt vinterdæk med
fælge, men de har disse mål 185/65R15 - (mener dem Citroen ville sægle mig
var 205/et eller andet).

I følge min kammerart vil hans fælge passe til C4, men ifølge Citroen skal
det være 16"...

Hvad siger i? Prøver Citroen bare at husle mig for et par ekstra 1000 kr ved
at sige at det skal være 16"?

Jeg har kigget i bilens manual, men der er ikke nogle mål på dæk...
Derudover har jeg også forsøgt at finde svar på nettet, men uden held.
Desværre...

Håber i kan hjælpe - på forhånd tak for hjælpen.

Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-10-05 19:53

mullerman wrote:
> Håber i kan hjælpe - på forhånd tak for hjælpen.

Hvorfor ikke bare prøve at sætte dem på?

Fra : mullerman

Dato : 03-10-05 20:53

meddelelse news:43417c84$0$49020$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvorfor ikke bare prøve at sætte dem på?

Hehe, det var selvfølgelig en mulighed.... Hvad ville der da kunne ske siden
Citroen siger at de ikke kan anbefale stålfælge mindre end 16"? og nu skal
det også siges at de vinterdæk min kammerart har er på alm. fælge - har
dette en betydning?

Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-10-05 20:01

mullerman wrote:
> [...]
>>
> Hehe, det var selvfølgelig en mulighed.... Hvad ville der da kunne
> ske siden Citroen siger at de ikke kan anbefale stålfælge mindre end

Bremserne kan ikke være der...

> og nu skal det også siges at de vinterdæk min kammerart har er
> på alm. fælge - har dette en betydning?

Alm. fælge?

Fra : mullerman

Dato : 03-10-05 21:10

> Bremserne kan ikke være der...

> Alm. fælge?

Ok, skidt hvis bremserne ikke kan være der... Med alm. fælge mener jeg
alufælge. Men hvad med størrelsen på dækkene - mine nuværende er 205/50 17"
og dem min kammerat har er 185/65R15 betyder det noget?

spørger måske dumt, men har ikke en ide om det... :)

Ang tiden, så passer mit ur i Windows, hvor skal det ellers stilles?

Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-05 08:07

mullerman wrote:
> Ok, skidt hvis bremserne ikke kan være der... Med alm. fælge mener jeg
> alufælge. Men hvad med størrelsen på dækkene - mine nuværende er
> 205/50 17" og dem min kammerat har er 185/65R15 betyder det noget?

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
De er 2,5 % for små, så det er intet problem (maks. 5 %)

> spørger måske dumt, men har ikke en ide om det... :)
>
> Ang tiden, så passer mit ur i Windows, hvor skal det ellers stilles?

Din tidszone står nok forkert. Den skal stå til +1.Dobbelklik på tiden i
nederste højre hjørne.
Kontroller tiden, og vælg fanen "Tidszone", og se efter at den står til +1.

Prøv at se i tråden...
Jeg svarer ca. 1 time før du stiller spørgsmål...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-10-05 20:02

mullerman wrote:

Btw. vil du ikke kigge på dit ur?
Du er en time foran...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-10-05 20:11

Hej,

On Mon, 3 Oct 2005 20:34:14 +0100, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>De skal have mellem 6500-9500 for 4x vinterdæk på stålfælge! pænt dyrt, og
>de siger at det skal være 16" stålfælge, da bilen i øjeblikket kører på 17"
>fælge.

Argh!! Prøv lige at checke et andet sted end aut. værksted for
dæk+fælge.... Du kan, blot som ex., købe Continental TS810 dæk i
205/55R16 til 1.359 sek/stk hos www.dackonline.se - samme har i øvrigt
"hjulpakker" med dæk+følge.

>Jeg har kigget i bilens manual, men der er ikke nogle mål på dæk...
>Derudover har jeg også forsøgt at finde svar på nettet, men uden held.
>Desværre...

Hmmm... I min sidder der en mærkat i døren med anbefalet dæktryk samt
hjuldimensioner?

** Lars

Fra : mullerman

Dato : 03-10-05 20:37

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hjulpakker" med dæk+følge.

> Hmmm... I min sidder der en mærkat i døren med anbefalet dæktryk samt

Det har jeg ikke lige kigget... men det gør jeg da i morgen :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-05 08:08

Lars Knudsen wrote:
> Argh!! Prøv lige at checke et andet sted end aut. værksted for
> dæk+fælge.... Du kan, blot som ex., købe Continental TS810 dæk i
> 205/55R16 til 1.359 sek/stk hos www.dackonline.se -

Det var da godt nok dyrt...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-10-05 11:04

Hej,

On Tue, 4 Oct 2005 09:08:22 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det var da godt nok dyrt...

Hihi.. Ja jeg burde jo havde skrevet at han skal spørge Morten Så,
prøv lige at checke hvad Morten skal ha' for dem...

Men det er stadig billigere end aut. værkstedpris dog!!

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-05 11:18

Lars Knudsen wrote:
> Hihi.. Ja jeg burde jo havde skrevet at han skal spørge Morten Så,
> prøv lige at checke hvad Morten skal ha' for dem...
>
> Men det er stadig billigere end aut. værkstedpris dog!!

Jep. De tror det er guld man skal køre på...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 12:02

meddelelse news:434228dc$0$49022$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var da godt nok dyrt...

Hej Morten.

Hvad med Mont. har du nogen "samarbejdspartnere" i omegnen af Haslev ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-05 12:58

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> Hej Morten.
>
> Hvad med Mont. har du nogen "samarbejdspartnere" i omegnen af Haslev ?

Nej, desværre...

Mon ikke du kan få en lokal til det ellers find en på www.daekonline.dk
under monteringsværksteder...

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-10-05 20:27

"mullerman" skrev

> [...]
> Desværre...
>
> Håber i kan hjælpe - på forhånd tak for hjælpen.

På Citroen hjemmeside er der en pdf fil med specifikationer.
http://www.citroen.dk/data/pdfs/53441.pdf
Der kan man læse at C4 kan køre på 3 forskellige størrelser, nemlig 195/65
R15, 205/55 R16 og 205/50 ZR17.
Så med de rette fælge, burde du kunne køre på 15 tommer.

--
Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-10-05 20:24

Brian Lænø wrote:
> [...]
> 195/65 R15, 205/55 R16 og 205/50 ZR17.
> Så med de rette fælge, burde du kunne køre på 15 tommer.

og kan du på dne side se, at de alle har samme bremser?

Fra : Brian Lænø

Dato : 07-10-05 05:32

"Morten Fruergaard" skrev

> og kan du på dne side se, at de alle har samme bremser?

Både ja og nej.
De har samme beskrivelse af bremser (fælles beskrivelse), men det vil kræve
et reservedels katalog at kontrollerer det 100%.
På C3 er der forskellige bremser på de forskellige modeller, hvilket er
beskrevet på dens specifikations datablad.

--
Brian

Fra : mullerman

Dato : 07-10-05 08:45

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Fruergaard" skrev

Lyder som om den eneste måde at finde ud af om de passer er ved at sætte dem
på...
Er der en der hurtigt kan forklare mig hvad målene står for? 195/65 r15
Gætter på at det sidste er tommer ;)

Martin

Fra : Thomas Landberg

Dato : 07-10-05 07:58

> Er der en der hurtigt kan forklare mig hvad målene står for? 195/65 r15
> Gætter på at det sidste er tommer ;)

195 er bredden i mm. Altså er dækket 19½ cm bredt. 65 er højden i procent af
bredden. Så et dæk på 195/65 er altså (195*0,65) = 12,675cm højt. Og 15
betyder, at fælgen er 15 tommer (15*2,54) = 38.1cm i diameter.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : jegharfattetdetmeste

Dato : 09-10-05 23:20

Undrer mig over at

1. Ingen nævner at ESP ikke fungerer 100% hvis der sættes forkert
dækdiameter på uden ændring i programmeringen(selv om lovkravet om
max. afvigelse er opfyldt). Det har jeg lært på www.citroen.nu alias
citroënakuten.

2. At somme anbefaler dækbredde 205 til vinterbrug!

3. At dæk med hastighedskode "R" kun er tilladt at montere på biler
med tophastighed på under
170km/t.(http://www.h-a-d.dk/daek_betegnelser.html) Langsomste C4 har
tophastighed på 180km/t. Og det er ikke godt nok at love at holde sig
under de 170km/t!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-05 16:41

jegharfattetdetmeste wrote:
> [...]
> 170km/t.(http://www.h-a-d.dk/daek_betegnelser.html) Langsomste C4 har
> tophastighed på 180km/t. Og det er ikke godt nok at love at holde sig

Undrer mig at man ikke ved at vinterdæk ikke behøves kunne kører bilens
tophastighed...