Regler for placering af børn i bilen
Fra : Jacob Madsen

Dato : 03-10-05 09:14

Hej NG

Er der et sted på nettet, hvor jeg kan finde reglerne for hvordan børn skal
placeres i bilen. Det er min opfattelse, at hvis man fx har 4 børn på hhv.
9, 10 , 11 og 13 år og skal placere dem i en bil, så skal man starte med at
fastspænde de mindste bagi og evt. have den største på forsædet.

Men er der et sted hvor disse regler klart er beskrevet.

Det drejer sig i det konkrete tilfælde om en weekendfar (min kones børns
far) der konsekvent placere drengen på 11 forrest, trods det at han er meget
lille af sin alder (135 cm) og derfor ikke sidder ordentligt i selen.

Børn skal såvidt vides sidde primært placeres på bagsædet - og hvad med
klippekortsreglerne.

Jacob

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 03-10-05 10:17

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selen.
>
> Børn skal såvidt vides sidde primært placeres på bagsædet - og hvad med

Hej Jacob

Jeg vil mene at det største barn skal sidde forrest, hvis han ikke er så
høj, så kan en selepude måske være løsningen. Men synes du skal smutte ind
forbi www.sikkertrafik.dk eller downloade pjecen fra rådet for større
færdselssikkerhed her
http://www.sikkertrafik.dk/db/files/boernibilen2005_rev_web.pdf, denne er
måske lidt mere til mindre børn, men der står nogle ting du sikkert godt kan
bruge..

Brug lidt mere tid, eller skriv evt til rådet for større fædselssikkerhed,
de har helt sikkert de rigtige informationer til dig.

Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : Leonard

Dato : 03-10-05 10:38

"Jacob Madsen" <d@.dk> wrote:

>Men er der et sted hvor disse regler klart er beskrevet.

Hvis du med regler mener lovtekst, der skal overholdes, så er det i
færdselsloven du skal kigge. Det er ikke ulovligt at være tåbelig,
heller ikke ved placering af børn i bilen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-10-05 10:44

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev....

> [...]
> placere dem i en bil, så skal man starte med at fastspænde de
> mindste bagi og evt. have den største på forsædet.

Der er ingen direkte aldersrelaterede regler for placering i bilen.

En tommelfingerregel siger dog at såfremt man er alene med flere børn
i bilen bør børnene placeres så man har den bedste kontrol over dem.
Dvs. oftest er det smartest at placere det mindste barn foran hvor
man lettere kan holde en kontakt med barnet.

I det konkrete tilfælde må det helt være op til en individuel
vurdering. Børn er jo forskellige.