Svensk brugttest af Passat 1,8T
Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 09:40

Ikke alt er rosenrødt - specielt ikke for de første årgange (børnesygdomme).
Men f.eks. indtrækket er ok efter 117.000 km. (Som f.eks. Jan W. også slår
)

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=234055

Begagnattestet: Volkswagen Passat 1,8T Variant 2001

Det småknirrar från framvagnen när Varianten lämnar parkeringsplatsen, men
väl ute på motorvägen rullar långmilaren fram som lugnet själv. Med
turbokraft under huven och gott om plats i kupén.

Den provkörda bilen, 1,8T Variant 2001, modellintroducerades 1997 i
sedanutförande och kombin kom ett år senare. De efterföljande åren drog
barnsjukdomar ner modellens betyg långt under konkurrenternas. Och när
dessutom verkstäderna inte hade kapacitet att ta emot frustrerade bilägare
inom rimlig tid stod varumärket inte högt i kurs.

Mycket har blivit bättre, både på verkstads- och fordonssidan. Det senare
visar sig inte minst i Bilprovningens statistik. 2004 underkändes väsentligt
färre bilar av årsmodell -01 än bland de äldre årsmodellerna. Fabrikanten
verkar ha kommit en bra bit på väg med krånglande spindelleder, bärarmar och
bromsledningar.

Testbilen har gått 11 700 mil sedan den togs i bruk i januari 2002, ett år
efter tillverkningen. De första 18 månaderna kördes den som förmånsbil och
har tills helt nyligen varit i privat ägo.

Cirka 3 200 mil per år är mycket, men behöver i praktiken inte betyda att
bilen är ett dåligt köp. Enligt serviceboken är bilen ompysslad vid 3 000, 4
500, 6 200 och 8 150 mil och står inför 12 000-milaservice. För några veckor
sedan klarade den Bilprovningens argusöga.

Kupén är hel och ren. Förarsätet har klarat många i- och ur stigningar men
har ändå stunsen kvar. Stolen är ställbar i behövliga ledder och erbjuder
ett utrymme för benen som även ger förare över medellängd en godkänd
körställning. Reglagen sitter lättåtkomligt och fungerar. Enligt VW är
basmodellen Comfort Lines klimatanläggning standard och med businesspaketet,
farthållare, aluminiumfälgar och motorvärmare, har man lull-lull så det
räcker.

Men det är inte lyxen som utmärker kombin, utan väl tilltagna last- och
kupéutrymmen som räcker för den stora familjens långa ben. Med en box på
taket ryms det packning för nästan hela semestern.

Den breda hjulbasen gör motorvägsåkningen lugn och stabil, så som man önskar
av en långfärdsbil. Men turbons hjälp klarar den relativt tunga bilen
omkörningar på ett kontrollerat och säker sätt.

Efter knappt 20 mil blandad körning är det dags att öppna motorhuv och
dörrar. Motorrummet är fyllt till bredden och ger inte medelmekaren
speciellt mycket utrymme. Efter en stunds letande hittas det dolda batteriet
rent och fint. Noterbart är att motoroljenivån ligger strax under
ministrecket och att den har en svag doft av bensin. En liten indikation på
ett stort problem? Troligen inte. Det är helt normalt att många och korta
sträckor drar ner bensin i oljan och med tanke på att service väntar runt
hörnet (12 000 mil) får den snart fräsch olja. Den låga oljenivån kan dock
vara ett tecken på att motorn är sliten.

Små stenskott på fronten får man räkna med, men kanske inte de taffliga
lagningarna eller att den ene bakdörren sticker ut några millimeter i
bakkant i stängt läge. Möjligen en justeringssak?

Knirrandet i framvagnen från provturens inledning är borta, men tarvar en
noggrannare undersökning. Kan vara värt en M-test?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 30-09-05 10:46

> Ikke alt er rosenrødt - specielt ikke for de første årgange
> (børnesygdomme).
> Men f.eks. indtrækket er ok efter 117.000 km. (Som f.eks. Jan W. også slår
> på )

Pudsigt. Sad netop og tænkte på, at det var lang tid siden du var kommet med
et af dine sædvanelige "alt andet end Toyota og Saab er skod-indlæg", men
måske var det historierne om brand-Saab'erne der fik dig frem i skoene igen?

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Peter

Dato : 30-09-05 10:57

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:433d095d$0$87565$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]

> [...]
> men måske var det historierne om brand-Saab'erne der fik dig frem i skoene

LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 11:20

> [...]

> men måske var det historierne om brand-Saab'erne der fik dig frem i skoene

Blablablabla....

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 12:07

On Fri, 30 Sep 2005 12:19:58 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
>meddelelse news:433d095d$0$87565$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>Blablablabla....

Yup, så kører pladen i samme rille og vi kender Heino igen
dk.fritid.bil's troll.

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 12:08

On Fri, 30 Sep 2005 12:19:58 +0200, "Henrik B."
> [...]

Var der ikke noget om at du måtte trække gevaldigt i land omkring din
kritisk af den nye Passat og Golf GTI, men sådan kan det jo gå når du
ikke har styr på fakta.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 12:52

"Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

> Var der ikke noget om at du måtte trække gevaldigt i land omkring din
> kritisk af den nye Passat og Golf GTI, men sådan kan det jo gå når du
> ikke har styr på fakta.

Ang.?

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 13:15

On Fri, 30 Sep 2005 13:51:42 +0200, "Henrik B."

Priser og udstyr.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 14:13

> Priser og udstyr.

Nope, VW's udstyrspriser er stadig alt for høje sammenlignet med hos andre,
tilsvarende, mærker.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 14:56

> Nope, VW's udstyrspriser er stadig alt for høje sammenlignet med hos
> andre, tilsvarende, mærker.

Det har du fuldstændig ret i, de er glubske, selv efter tyske afgiftsfrie
forhold.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 15:27

> Det har du fuldstændig ret i, de er glubske, selv efter tyske afgiftsfrie
> forhold.

Så lad os da sammenligne priser i Tyskland....

Til den nye Passat, hvad koster f.eks.:

- Bi-Xenon forlygter?
- Metallak?
- 6-trins gearkasse (når det ikke er standard)?
- El-forsæder (med/uden hukommelse)?
- Læderindtræk?
- Klima-automatik (inkl. køling af handskerum)?
- Regnsensor?
- Baksensor?

Gerne I EUR.

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 16:20

On Fri, 30 Sep 2005 16:27:28 +0200, "Henrik B."
> [...]

>- El-forsæder (med/uden hukommelse)?
>- Læderindtræk?
>- Klima-automatik (inkl. køling af handskerum)?

Metallak 480 .-
Klima-automatik (inkl. køling af handskerum)? 390.-
Baksensor? 495.-
Bi-Xenon forlygter? 1210.-
Regnsensor? indgår i pakke til 365.-
El-forsæder (med/uden hukommelse)? 870.-
Læderindtræk? 2040.-

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 18:44

> [...]
> Bi-Xenon forlygter? 1210.-
> Regnsensor? indgår i pakke til 365.-
> El-forsæder (med/uden hukommelse)? 870.-

Til Saab 9-3 koster det i Tyskland følgende:

- Metallak 660.-
- Klima-automatik (inkl. køling af handskerum)? 455.- (2-zoners)
- Baksensor? 365.-
- Bi-Xenon forlygter? 760.-
- Regnsensor? 80.-
- El-forsæder (med/uden hukommelse)? 505.-
- Læderindtræk? 610.-

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 19:40

On Fri, 30 Sep 2005 19:43:59 +0200, "Henrik B."

Til Passat er:
Klima med to-zoner inkl. handskerumkøl.
Bi-xenon er med kurvelys.
El-sæderne er med hukommelse.

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 16:00

On Fri, 30 Sep 2005 15:12:42 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

>Nope, VW's udstyrspriser er stadig alt for høje sammenlignet med hos andre,
>tilsvarende, mærker.

Jo, du lagde ud med at påstår den ikke udstyr havde og prisen var helt
hen i vejret, da du fik forlagt dokumentation måtte du mere eller
mindre give ret at det ikke var tilfældet, så din selektive hukommelse
hjælper dig ikke her.
Men du er igen useriøst så det basker, gå du tilbage til din datter,
så har hun da sammen med en på samme niveau..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 19:27

> Nope, VW's udstyrspriser er stadig alt for høje sammenlignet med hos
> andre, tilsvarende, mærker.

*ROFL*

Det minder mig om Brian Nielsen, der efter kampen med Mike Tyson stadig
mente, han sagtens kunne tæve ham.... )

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 16:22

> *ROFL*
>
> Det minder mig om Brian Nielsen, der efter kampen med Mike Tyson stadig
> mente, han sagtens kunne tæve ham.... )

Ikke desto mindre er det jo sandt, altså det med priserne.

Da jeg sidst købte ny bil, kiggede jeg også på Saab 9-3.
Priserne frit fra hukkommelsen
Læder 9995.
Xenon 9995.
Aut. klima 9995

Samme udstyr i Golf V hhv. 32K, 25K og 20K. Så det er markant billigere.

Sjovt nok var Saab dog noget dyrer på andre småting såsom tågelygter,
komfortlukke af ruder osv.
Navigation i en Saab 9-3 tager dog alle priser 55K mod Golfens 32K.
Elsæder koster 20K mod 10K i Golf.

Så den der med at Brian godt kan tæske Tyson holder måske vand trods alt :)

Alt i alt kommer det meget an på hvilket udstyr man sammenligner, noget er
billigere andet er dyrere, thats it.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-10-05 17:38

> Så den der med at Brian godt kan tæske Tyson holder måske vand trods alt
> :)

Sagtens hvis det er "Stald Palle" som har forhandlet kampen ;)).

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 18:10

> Ikke desto mindre er det jo sandt, altså det med priserne.

Takker.

> [...]
>
> Samme udstyr i Golf V hhv. 32K, 25K og 20K. Så det er markant billigere.
>
> Sjovt nok var Saab dog noget dyrer på andre småting såsom tågelygter,

Tågelygterne er klart billigere, når de købes i.f.b. med en "pakke".

> Navigation i en Saab 9-3 tager dog alle priser 55K mod Golfens 32K.

Det må i så fald være den dyreste løsning, med det store integrerede anlæg
og telefon. Navigationen fåes til
4 forskellige priser, alt efter hvor meget det skal indeholde.

> Elsæder koster 20K mod 10K i Golf.

Det findes både med og uden hukommelse.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 19:26

> [...]
> men måske var det historierne om brand-Saab'erne der fik dig frem i skoene

*ROFL*

Jeg har været lidt hård ved Henrik på det seneste - så han leder med lys og
lygte efter noget, der kan drille mig.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 18:11

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> *ROFL*
>
> Jeg har været lidt hård ved Henrik på det seneste - så han leder med lys
> og lygte efter noget, der kan drille mig.

Sjovt nok, så brugte jeg netop en linie på at undestøtte dit evige udsagn
om, at testen fortæller at f.eks. indtrækket er af en god kvalitet. Men okay
der er efterhånden MANGE her i gruppen, der har de MEGET kulørte briller på,
når de læser andres indlæg. Istedet for at læse, hvad der egentlig står!
Sørgeligt...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-10-05 20:16

> Men okay der er efterhånden MANGE her i gruppen, der har de MEGET kulørte
> briller på, når de læser andres indlæg. Istedet for at læse, hvad der
> egentlig står! Sørgeligt...

Rolig nu, det er ment i al venskablighed.

Du får noget røg, men du har sgu også fortjent det, Henrik.

/Jan W Nielsen

Fra : Kristian

Dato : 06-10-05 11:45

Men okay
> der er efterhånden MANGE her i gruppen, der har de MEGET kulørte briller
> på, når de læser andres indlæg. Istedet for at læse, hvad der egentlig
> står! Sørgeligt...

Ja.....sjovt nok.................du tænker jo nok på ham der Henrik
B.......

Kristian

Fra : Michael

Dato : 30-09-05 10:48

On Fri, 30 Sep 2005 10:39:36 +0200, "Henrik B."

og formålet med din post er?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 11:20

> og formålet med din post er?

Give info til dem der er på udkig efter en brugt Passat 1,8T - det gi'r vel
sig selv..

Fra : KASO

Dato : 30-09-05 14:02

> "Michael" <noname@no.com> skrev i en meddelelse

> Give info til dem der er på udkig efter en brugt Passat 1,8T - det gi'r
> vel sig selv..

Sjovt nok var du ikke ude med "forbrugerinformation" om brandfarlige
Saab'er - der kan gå istå midt på vejen - hvordan kan det være?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 14:14

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok var du ikke ude med "forbrugerinformation" om brandfarlige
> Saab'er - der kan gå istå midt på vejen - hvordan kan det være?

Fordi:

Punkt 1. Er de ikke brandfarlige.
Punkt 2. Læste jeg det hér, før jeg læste om det andre steder. Min nye
datter har i øjeblikket højere prioritet end kværulanter på nettet. )

Fra : Kristian

Dato : 30-09-05 15:16

Min nye
> datter har i øjeblikket højere prioritet end kværulanter på nettet. )

Den tror jeg vist at vi lader stå et øjeblik........................

Men forstår ikke at I ikke opgiver at diskutere fornuftigt med H.B.

Kristian

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 15:28

"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> skrev i
en meddelelse news:433d4881$0$25305$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men forstår ikke at I ikke opgiver at diskutere fornuftigt med H.B.

Det ville være dejligt, ja......

Fra : Thomas Landberg

Dato : 30-09-05 15:29

> Min nye
>>

> Den tror jeg vist at vi lader stå et øjeblik........................
>
> Men forstår ikke at I ikke opgiver at diskutere fornuftigt med H.B.

Hov hov... Han har ikke tid til kværulanter skriver han jo. Men han har godt
tid til at oplyse eventuelle købere af brugte Passater om, at en eller anden
svensk test har påvist, at bilen har flere fejl end en Toyota efter et antal
år. For det er i høj grad efterspurgt viden og langt vigtigere end at
fortælle ejere af perfekte Saab'er, at deres biler rent
brændsikkerhedsmæssigt er at finde på niveau med Peugeot 307'ere.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 15:36

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:433d4b85$0$87599$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 19:34

> Blablablabla....

*ROFLMAO*

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-05 16:20

> [...]

> fortælle ejere af perfekte Saab'er, at deres biler rent
> brændsikkerhedsmæssigt er at finde på niveau med Peugeot 307'ere.

He-he......

Fra : KASO

Dato : 01-10-05 08:16

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-09-05 19:29

> og formålet med din post er?

Det er intet formål - andet end at drille mig.

Jeg morer mig kosteligt..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-10-05 18:39

> Det er intet formål - andet end at drille mig.

Misforståelserne - undskyld, misopfattelserne står i kø......