Skoda Octavia diesel
Fra : Dexter

Dato : 24-09-05 20:08

Hej derude,

Jeg har tænkt på at købe en Octavia 1,9 diesel - ikke for gammel...måske 2
år. Har nogen af Jer derude erfaring med sådan en - jeg vil meget gerne hvad
I mner om den model. Hvor gammel må den max være (syntes I) hvis jeg køber
den brugt. Jerne have forholdsvis meget udstyr, men kender ikke modellerne.

Den køre jo langt på literen med 20,0 km.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-05 23:17

Dexter skriver:

> Jeg har tænkt på at købe en Octavia 1,9 diesel - ikke for gammel...måske 2
> år. Har nogen af Jer derude erfaring med sådan en

Brug google groups og så bare de sidste 2 måneder for scoda octavia, så
har du svaret...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-09-05 23:56

http://groups.google.dk/groups?as_q=skoda+octavia&num=10&scoring=r&hl=da&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=&as_usubject=&as_uauthors=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=7&as_miny=2005&as_maxd=25&as_maxm=9&as_maxy=2005

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Dexter

Dato : 25-09-05 21:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote

> Brug google groups og så bare de sidste 2 måneder for scoda octavia, så
> har du svaret...

Tak for svar. Puha.....der er jo mange meninger at fidne via Google - kunne
du ikke komme med din umiddelbare.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-09-05 01:21

"Dexter" <tbr@tbr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modellerne.
>
> Den køre jo langt på literen med 20,0 km.

Hej,

Jeg købte en model 2003 Hatchback (06/2002) i maj, og har kørt lige under
15.000 km med et gns. på 21,25 km/l. Bilen kører upåklageligt, har godt med
kraft (90 hk/ 210 nm), det eneste minus er måske den lidt dyre
longlife-service. Jeg vil umiddelbart pege på en 2-3 år gl. "Ambiente" model
som det bedste køb. Prisen er ca. 2-220.000,- og lidt til hvis du skal have
en st.car. Den har A/C, 4 el-ruder, el-spejle, fj.bet. centrallås m.m. som
standard.

Carsten Pedersen

Fra : Lars [6710]

Dato : 25-09-05 06:34

Carsten Pedersen wrote:
> det eneste minus er måske den lidt dyre
> longlife-service.

Men det er jo så til gengæld ikke så tit....
jeg kører 48K - 50k mellem hvert service....

vh

Lars

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-09-05 08:50

> [...]
> 15.000 km med et gns. på 21,25 km/l. Bilen kører upåklageligt, har godt
> med kraft (90 hk/ 210 nm), det eneste minus er måske den lidt dyre

Tror du et longlife service ved f.eks. 45.000km er dyrere end et
15.000km-service plus et 30.000km-service plus et 45.000km-service?

> [...]
> som det bedste køb. Prisen er ca. 2-220.000,- og lidt til hvis du skal
> have en st.car. Den har A/C, 4 el-ruder, el-spejle, fj.bet. centrallås

Muligt, men den pris er i hampen. Sådan en bil har kostet 243.000kr, så give
20-40k mindre for den efter 2-3 år må betyde, at man er rigtigt dårlig til
matematik. Køb i stedet en helt ny og financier den over de 2-3 år ekstra,
så bliver den alligevel billigere pr. måned.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-09-05 16:31

> [...]
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG

Jeg besvarede også kun ift. at den skulle være brugt - min egen var lige
under 3 år, og kostede 190.000,- incl. lev.
Næste gang køber jeg sgu' også en ny, og vælger længere financiering, som du
selv nævner.

mvh

Carsten

Fra : Janner

Dato : 25-09-05 16:41

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> under 3 år, og kostede 190.000,- incl. lev.
> Næste gang køber jeg sgu' også en ny, og vælger længere financiering, som

Så kan jeg jo kun nyde din gode gamle Octavia Thomas ... den kører stadigt
som en drøm uden have slået en eneste forkert skid

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-09-05 17:18

> Så kan jeg jo kun nyde din gode gamle Octavia Thomas ... den kører stadigt
> som en drøm uden have slået en eneste forkert skid

Jeg savner den faktisk også ofte. Det var på mange måder den bedste bil jeg
havde haft. Den havde bare et eller andet over sig og er også den jeg har
haft længst. Har da nok også fortrudt en gang eller to, at jeg solgte den.
Mener du fik den til en rimelig pris hvilket vist var ca. 60.000kr under
nyprisen når man regner udstyret med. Den var 1 år og 8 måneder gammel. Men
folk som køber 2-3 år gamle biler for at spare 40k er simpelthen for dårlige
til matematik. Kan de få lov at låne til en bil der er to år gammel kan de
garanteret også få lov at låne 40k mere til en som er helt ny.

Fra : Dexter

Dato : 25-09-05 21:18

> [...]

> model som det bedste køb. Prisen er ca. 2-220.000,- og lidt til hvis du
> skal have en st.car. Den har A/C, 4 el-ruder, el-spejle, fj.bet.

Der er vist noget der med servicen I skal hjælpe mig med: LongLife
service - hvad betyder det og hvad koster det....det er åbenbart en
kontinuerligt serviceprogram, man skal igennem...skal man det / er det
frivilligt /nødvendigt ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-09-05 21:43

> [...]
> service - hvad betyder det og hvad koster det....det er åbenbart en
> kontinuerligt serviceprogram, man skal igennem...skal man det / er det

Det er altid frivilligt, om man vil køre til service eller ej!
Men det er i princippet bare et almindeligt eftersyn. Der er bare mellem 40
og 50.000 km mellem eftersynene. Bilen siger selv til, når det er
nødvendigt. Det har tidligere været nævnt, at det koster ca. 4500 på et
autoriseret værksted. Dyrt? Tja - hvad ville det tilsvarende koste, med en
bil som skulle til service for hver 15.000 km.
Jeg købte selv en brugt st.car i marts måned. Den var 2 år gl. og kostede
190.000 kr. incl. diverse ekstraudstyr. Det var privat hvilket ca. var
30.000 billigere end hos forhandler. Vi er særdeles tilfredse med den, både
med økonomien, dens evne som cv trækker m.m. Vi har kørt 20.000 km indtil nu
og ikke en km har vi fortrudt.
P.S. jeg kører altid til foreskrevne eftersyn - men ikke nødvendigvis på det
autoriserede værksted. Det kommer den her formentlig heller ikke, idet min
lille mekaniker har anskaffet sig et program til at udlæse data fra bilen.
Så de skulle forhåbentlig også gerne kunne servicere den.

Kurt

Fra : Dexter

Dato : 25-09-05 21:59

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk>
[snip]

> [...]
> idet min lille mekaniker har anskaffet sig et program til at udlæse data
> fra bilen. Så de skulle forhåbentlig også gerne kunne servicere den.

Meget fin kommentar - tak for det. Der er tale om et motormæssigt eftersyn
og de 4500 er så kun for det? Jeg har da sprunget over et eftersyn eller to
på min gamle excort fra 1995 - men det kunne være interessant at høre Jer
derude, om det er dyrt at servicere en Octavia i forhold til eks. Ford, Opel
m.v.

Nu har jeg været inde nogle gange på www.skoda.dk - og en Octavia Tour 1.9
TDI koster 245.000. Det lyder som et meget fornuftigt køb. Jeg har ikke
prøvet at køre en ej heller for den sags skyld siddet i en, men med en sådan
pris samt de mange km pr ltr. så lyder det som noget af det bedste man kan
købe (alt relativt). Umiddeblart se den måske lidt kedelig ud
(indvendig/udvendig) i forhold til eks. en Mondeo......men der er jo som
sagt både pris og forbrug, at tage i betragtning.

Jer der har en sådan - hvad mangler I af interiør sådan umiddelbart? Kna man
få en model med eks. (tror jeg det var) 115 HK....kan det betale sig (er
lidt hurtigere) og gad vide hvad den koster? Kan man godt med en 90 HK
trække en forholdsvis stor campingvogn

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-09-05 23:40

> [...]
> (er lidt hurtigere) og gad vide hvad den koster? Kan man godt med en 90 HK

Angående interiøret er det jo meget individuelt, hvad man kan lide. Jeg har
ikke savnet noget.
Jeg kører med en cv, som har en totalvægt på 1300 kg, og det klarer den
uden problemer.
Vi var i Kroatien med den i sommers, og jeg bemærkede, at da vi nåede til
Nürnberg, havde vi kun været i 4. gear 1 gang. Ellers var det 5. gear hele
tiden (90-95 km/t).
Gennemsnittet på hele turen med cv bagpå hele tiden blev iøvrigt godt og vel
11 km/l. (Uden bjerge målte jeg den til ca. 12 km/l). Fra München til
Ljublana i Slovenien holdt vi den på knap 100 km/t (natkørsel med kun lidt
trafik)Den var lastet helt op til det godkendte og vi havde ca. 100 kg
bagage i bilen.
Vi har været over Storebæltbroen med den et par gange og den ene gang måtte
vi i 4 gear, hvor vi så kunne accelere hele vejen op, mens 2. gang kom vi
fint over i 5. gear. Sidste gang havde vi knap så meget vægt med, som første
gang.
Den kan let chiptunes eller bokstunes til ca. 115-120 hk. Det koster ca. et
par tusinde. Men det skal også med, at det ikke er lovligt.

Kurt

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 06:02

> [...]
> (indvendig/udvendig) i forhold til eks. en Mondeo......men der er jo som
> sagt både pris og forbrug, at tage i betragtning.

Nu skal du så huske, at bilen ikke er i klasse med Mondeo, men med Focus,
Golf & Co. Ganske vist er bagagerummet stort (meget stort), men kabinen er
stadig fra en Golf (str.mæssigt).

> [...]
> (er lidt hurtigere) og gad vide hvad den koster? Kan man godt med en 90 HK

Svjh. findes Octavia som SDI (uden turbo - ca. 65hk) og TDI 90/110hk.

Den nye generation findes som TDI 1.9 (ca. 105 hk) og 2.0 (140HK).

Fra : Torben Brøndum

Dato : 26-09-05 08:18

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Nu skal du så huske, at bilen ikke er i klasse med Mondeo, men med Focus,
> Golf & Co. Ganske vist er bagagerummet stort (meget stort), men kabinen er
> stadig fra en Golf (str.mæssigt).

Nu er jeg selvfølgelig lidt på herrens mark idet jeg ikke har siddet i en
for at se plads, udsyn m.v.

Vi har en Escort 1.6 clx fra 95 og den har for lidt plads specielt bag ved
forsæderne til to drenge på 7 og 11 og det især når vi skal køre på ferier
sydpå.

Du siger, at den er i klasse med Ford Focus - den har samme (lille) plads
som Ford´en så.....og det er så for lidt for os. Ved du (elelr har en
fornemelse af) om pladsen er ca.. den samme i ovennævnte biltyper?

Tak til alle for kommentarer i tåden her.

Torben Brøndum

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 19:08

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som Ford´en så.....og det er så for lidt for os. Ved du (elelr har en
> fornemelse af) om pladsen er ca.. den samme i ovennævnte biltyper?

Desværre, ja!

Benpladsen på bagsædet er meget begrænset i Octavia I - den nye er en del
bedre på det punkt!

Afgørende for kabinepladsen er akselafstanden:

Fiesta: 245 cm
Golf IV: 251 cm
Octavia : 251cm
Golf V: 258 cm
Passat: 271 cm
407: 273 cm
Mondeo: 276 cm

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 07:38

> [...]
> få en model med eks. (tror jeg det var) 115 HK....kan det betale sig (er
> lidt hurtigere) og gad vide hvad den koster? Kan man godt med en 90 HK

4500 Dkr for et service efter 40 til 50.000 km er det dyrt?? Det synes jeg
ikke. Du skal være opmærksom på at for at få så store service intervaller
skal der speciel olie på. Olien koster små 200 kr pr liter.

Vi har lige solgt vores og har været rigtig glade for den. Vi havde så købt
en model hvor der var parkeringssensore og varme i forsædet (Beep) og det
kan anbefales. Jeg synes den kan være svær at kigge bagud af og det tager
lidt længere tid om vinteren for diesel bilen at blive varm, så her var det
dejligt med varme i forsæderne.

Hvad mener du med "en forholdsvis stor campingvogn". Vi har en Fendt på 1300
kg og det gik meget fint.

VH
Per

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 26-09-05 15:40

Dexter <tbr@tbr.dk> skrev:
> [...]
>(indvendig/udvendig) i forhold til
>eks. en Mondeo......men der er jo som
>sagt både pris og forbrug, at tage i betragtning.

Hej, nu vil jeg da også lige blande mig.

Jeg har haft en Octavia TDI i ca 3 år (83000 km) nu, og har været
utrolig glad for bilen. Den har altid kørt perfekt, det eneste jeg
har skiftet, har været et blinkerelæ (500 kr). Derudover tror jeg
at jeg har brugt ca 9000 kr på service i den periode (inkl et
aircon service).
Positive sider ved bilen:
-Utrolig økonomisk, har aldrig været under 16 km/l på en tankfuld
(kører meget bykørsel idag). Italien tur/retur 19,2 km/l med 150-
160 km/t.
-Meget højt finish i kabinen, og rigtige lækker sæder der giver
god komfort.
-Stor trækkraft fra motor, også med påhæng. Har været ude og prøve
rigtige mange biler, bl.a. peugout 407 2,2 HDi, og den er knagme
død i forhold til de mange heste/moment den burde have (135/330),
var fælt skuffet.
-KÆMPE bagagerum
-Meget lav afskrivning (især på TDI modellerne)
-Billig i service pga longlife (det er noget fis, at folk synes
det dyrt med 4500 kr for et service, de andre kører jo max 15000
mellem service).
Masser af udstyr
Negative sider:
-Pladsen ved bagsædet er ikke overbevisende
-Lidt sidevindsfølsom ved standard dækmontering (kører på 17"
sommerdæk, og der er det et ukendt fænonmen, og så ser det jo
heller ikke helt ringe ud)
-Dyr i indkøb som brugt (TDI'erne, men en fordel for os, som jo
allerede har en).
-Den hedder Skoda (denne bagdel bliver dog mindre og mindre)
-Lidt Diesellyd i kabinen, især ved koldstart
-Tager lang tid om at blive varm, når det er rigtig kold, tiltrods
for tilskudsvarme.

Vi er som sagt rigtig glade for vores, men er begyndt at kigge
lidt efter en Octavia II, og det er helt sikker at det bliver en
TDI igen. Vi diskutere faktisk om vi vil have en stationcar, da
bagagerummet er så stort i hatchbackken (og ja vi har små børn)
Den primærer grund, er selvfølgelig at vi kan få en god pris for
den gamle, og at vi gerne vil have lidt mere plads bagi.

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 19:13

> [...]
> rigtige mange biler, bl.a. peugout 407 2,2 HDi, og den er knagme
> død i forhold til de mange heste/moment den burde have (135/330),

Husk også lige vægtforskellen - bilerne er slet ikke i samme klasse, da
Octavia skal sammenlignes med en Peugeot 307.

> -Billig i service pga longlife (det er noget fis, at folk synes
> det dyrt med 4500 kr for et service, de andre kører jo max 15000
> mellem service).

Vrøvl! Min (Renault) kører f.eks. 30.000km ml. service!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 19:34

"KASO" <a@b.dk> wrote in news:43383a23$0$38692
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Husk også lige vægtforskellen - bilerne er slet ikke i samme klasse, da
> Octavia skal sammenlignes med en Peugeot 307.

Jeg ville da netop sætte en Octavia sammen med en 406'er.

En 307'er burde IMHO sættes sammen med en Fabia.

Hvor går jeg galt i byen henne?

> Vrøvl! Min (Renault) kører f.eks. 30.000km ml. service!

Vildt :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 19:47

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Jeg ville da netop sætte en Octavia sammen med en 406'er.
>
> En 307'er burde IMHO sættes sammen med en Fabia.

Se på platformen: Fabia deler platform med Polo, Octavia med Golf.

En akselafstand på 251cm (Octavia) er faktisk 10cm kortere end 307
(261cm) - og 22cm kortere end 407 (273cm). Akselafstanden er afgørende for
kabinepladsen.

Vægt:
Octavia: 1225kg
407: 1500kg,
(begge i diesel)

> Vildt :)

Tjah - vist ikke specielt usædvanligt, svjv.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 26-09-05 20:00

KASO <a@b.dk> skrev:

> [...]
>er faktisk 10cm kortere end 307
>(261cm) - og 22cm kortere end 407
>(273cm). Akselafstanden er afgørende for

Meget muligt mht til akselafstand, men pladsen bag i en 407'er er
i hvert fald ikke overbevisende, og ej heller begagerummet

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 20:15

"Jakob Skovgaard (slet X54ED)" <jakob.dorte@X54EDmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11277614300.795744200024966@dtext.news.tele.dk...

> Meget muligt mht til akselafstand, men pladsen bag i en 407'er er
> i hvert fald ikke overbevisende, og ej heller begagerummet

Til gengæld har den en lang front

Jeg har hørt flere klage over den manglende plads på bagsædet. Jeg har ikke
selv prøvet den, så jeg har ingen erfaringer her, men 407 har formentlig
også klassens mindste kabine. Sammenligner vi istedet med f.eks. en Mondeo
(se højere oppe i tråden) er forskellen ned til Octavia endnu større.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 20:23

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> Se på platformen: Fabia deler platform med Polo, Octavia med Golf.

Hmm jeg er helt galt på den.

Skal vi blive i VW-regi så sætter jeg Octavia sammen med Passat og Fabia
sammen med Golf.

Hvis dette er forkert, hvad er en Passat så i klasse med på Skoda fronten?
En Phaeton må vel være en Superb, så hvad er der tilbage at "dele"
Passat'en med hvis vi snakker klasse?

Dette ud fra "øjemål" altså hvad ligner mest osv på størrelse og ikke hvem
der deler hvad.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-09-05 20:38

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Skal vi blive i VW-regi så sætter jeg Octavia sammen med Passat og Fabia
>sammen med Golf.

Du er vist galt på den - Octavia skulle stå på Golf-platformen, og
Fabia på polo's platform

Superb'en mener jeg deler platform med passat, udfra størrelsen på den
, men jeg er bestemt ikke sikker

(En kammesjuk, har lige købt sig en Superb - rimeligt fin slæde !)

--
jan@stevns.net

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 20:45

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Du er vist galt på den - Octavia skulle stå på Golf-platformen, og
> Fabia på polo's platform
>
> Superb'en mener jeg deler platform med passat, udfra størrelsen på den
> , men jeg er bestemt ikke sikker

Helt korrekt (omend den er forlænget, men platformen deles med den netop
udgåede Passat, A4 og A6).

> (En kammesjuk, har lige købt sig en Superb - rimeligt fin slæde !)

Ja - den er "ik' så ring' endda"

Fra : Brian

Dato : 26-09-05 20:47

jan@stevns.net wrote:

> Superb'en mener jeg deler platform med passat, udfra størrelsen på den
> , men jeg er bestemt ikke sikker

Den deler med Passat, men jeg synes også den ser en del større ud.
Måske ikke lige Phaeton stor, men derhen af...

> (En kammesjuk, har lige købt sig en Superb - rimeligt fin slæde !)

Jeps, gad vide hvorfor den er så overset ?
For mange penge for en Skoda ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 20:55

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:4338502b$0$49018$14726298
@news.sunsite.dk:

> Den deler med Passat, men jeg synes også den ser en del større ud.

Det synes jeg også.

Anyhow jeg kommer nok aldrig til at klassificere biler ud fra dens data,
men fortsætter nok med mit øjemål :)

Ikke om jeg gider lede efter akselafstande for at finde ud af det :)

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 21:08

> "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:4338502b$0$49018$14726298
> @news.sunsite.dk:

> Det synes jeg også.

Det er ikke så mærkeligt - den har længere akselafstand - og er faktisk også
større end Audi A6.

> Anyhow jeg kommer nok aldrig til at klassificere biler ud fra dens data,
> men fortsætter nok med mit øjemål :)
>
> Ikke om jeg gider lede efter akselafstande for at finde ud af det :)

OK - efter det princip er der nok også nogle kvinder, der vil sætte deres
Punto i klasse med Phaeton....

Det er noget vrøvl at postulere, at en bil tilhører en bestemt klasse udfra
"øjemål", når der faktisk er rimligt veldefinerede kriterier for klasserne
(her tages udgangspunkt i platform og akselafstand). Det er fint nok at du
vælger bil udfra dit øjemål - men skal man sammenligne - specielt i en
"offentlig diskussion" - er man nød til at holde sig til en fælles
referenceramme - og det er ikke dit øjemål

I praksis behøver man nu ikke at lede længe for at konstatere, at OctaviaI
ikke er i "Mondeo-klassen" - man behøver bare at sætte sig på bagsædet.
OctaviaII er en del bedre - men stadig markant mindre end Passat, Mondeo &
Co.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 21:28

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> OK - efter det princip er der nok også nogle kvinder, der vil sætte
> deres Punto i klasse med Phaeton....

LOL! :)

> Det er noget vrøvl at postulere, at en bil tilhører en bestemt klasse
> udfra "øjemål", når der faktisk er rimligt veldefinerede kriterier for
> klasserne (her tages udgangspunkt i platform og akselafstand).

Det er muligt det er noget vrøvl, men hvis du kigger på en Octavia fx. så
er der IMHO ingen tvivl om, at den hører til en Passat, 406 etc.

Alternativt trænger jeg til briller, men sidst jeg blev tjekket var det
ikke en option.

Jo tak det ved jeg godt :)

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 21:51

> "KASO" <a@b.dk> wrote in

> LOL! :)

> Det er muligt det er noget vrøvl, men hvis du kigger på en Octavia fx. så
> er der IMHO ingen tvivl om, at den hører til en Passat, 406 etc.

Øhh - jeg er ikke i tvivl om at den tilhører Golf-klassen - det er tydeligt
i kabinen. Den er _væsentligt_ mindre end f.eks. en Passat (bortset fra
bagagerummet). I Octavia I sidder man med knæene limet til forsædetryglænet,
når man sidder på bagsædet - i Passat er der god plads. Octavia II har bedre
plads - men langt fra Passat, Mondeo & Co.

Octavia I har mindre kabineplads end 307, Civic, Focus, C4 m.fl. - Octavia
II ligger ca. på linie med dem. Forskellen ligger i det store bagagerum -
det kan dog genfindes i st.car versioner (og sedan-versionerne) af en del af
klassens øvrige.

> Alternativt trænger jeg til briller, men sidst jeg blev tjekket var det
> ikke en option.

Så er det vist snart på tide igen

Fra : Brian

Dato : 26-09-05 22:08

KASO wrote:

> Så er det vist snart på tide igen

Det kan jo være at Martin er en af dem der mener at 20cm =
|------------------|

/Brian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-09-05 22:10

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns96DDE47B2F9F7nononoinvalid@62.243.74.163...

> Det er muligt det er noget vrøvl, men hvis du kigger på en Octavia fx. så
> er der IMHO ingen tvivl om, at den hører til en Passat, 406 etc.

Prøv at sætte dig ind på bagsædet i en Octavia - så er du ikke
længere i tvivl om, at den ikke er i Passat-klassen. Der er
temmelig stor forskel på benpladsen.

Jeg er lige knap 1.80 og når jeg har indstillet førersædet så det
passer til mig, så kan jeg lige akkurat selv sidde på bagsædet
af Octaviaen - men jeg tror sgisme ikke jeg gad det på en
længere tur ud i Europa.

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 22:16

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Prøv at sætte dig ind på bagsædet i en Octavia - så er du ikke
> længere i tvivl om, at den ikke er i Passat-klassen. Der er
> temmelig stor forskel på benpladsen.

Det vil jeg prøve, men nu snakker jeg jo udvendige mål, altså biler der
ligner hinanden i størrelse.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-09-05 22:56

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Det vil jeg prøve, men nu snakker jeg jo udvendige mål, altså biler der
>ligner hinanden i størrelse.

hehe - du nævnte før noget om briller "ikke er en option" ;)

Er du helt sikker på det ? <grin>

--
jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-09-05 08:43

jan@stevns.net wrote in news:6hrgj11qf97tkib2v0cfdmgfcq5u46uji9
@dtext.news.tele.dk:

> hehe - du nævnte før noget om briller "ikke er en option" ;)
>
> Er du helt sikker på det ? <grin>

100p :)

Fra : Peter

Dato : 28-09-05 11:50

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er muligt det er noget vrøvl, men hvis du kigger på en Octavia fx. så
> er der IMHO ingen tvivl om, at den hører til en Passat, 406 etc.

De hører ikke til i samme klasse. Sådan er det bare.

> Alternativt trænger jeg til briller, men sidst jeg blev tjekket var det
> ikke en option.

Prøv det

/Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-05 12:14

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> De hører ikke til i samme klasse. Sådan er det bare.

Det ved jeg, ud fra data.

Men se på dem - de appellerer til samme type kunder som ønsker den
størrelse biler.

Samme som en Astra kører til Golf-klassen - den minder om Golf i størrelse
og appellering.

Corsa mod Polo.. osv.

> Prøv det

Nope

Fra : KASO

Dato : 28-09-05 19:08

> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Det ved jeg, ud fra data.
>
> Men se på dem - de appellerer til samme type kunder som ønsker den
> størrelse biler.

Øhh - nej - for de har ikke samme størrelse!

OctaviaI:
Akselafstand: 251, længde 451 Bredde 173

Mondeo:
Akselafstand: 276, længde 473, Bredde 181

Det er muligt, at du ikke kan se det, men de fleste andre mennesker kan godt
se forskel!

Faktisk har selv den nye Octavia ikke større akselafstand end den nye
Renault Clio - så man kan med rimelig bedre sammenligne Octavia med en Clio
(der ellers er i klasse med Corsa og Polo) end med de langt større Mondeo,
Mazda 6, Avensis og Passat.

> Samme som en Astra kører til Golf-klassen - den minder om Golf i størrelse
> og appellering.

Jeps - sammen med Octavia, Leon, Altea m.fl. på Golf-platformen.

> Corsa mod Polo.. osv.

og Fabia, Cordoba og Ibiza - der deler platform med Polo

Fra : Brian

Dato : 28-09-05 20:56

KASO wrote:

> [...]
> en Clio (der ellers er i klasse med Corsa og Polo) end med de langt
> større Mondeo, Mazda 6, Avensis og Passat.

Hvis ret skal være ret, så er den nye Clio vist også hoppet en ½ klasse
op, ikke ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-09-05 21:21

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> Øhh - nej - for de har ikke samme størrelse!

Øhm jo, for du forstår tydeligtvis ikke hvad jeg mener :))

> Det er muligt, at du ikke kan se det, men de fleste andre mennesker
> kan godt se forskel!

Og de fleste forstår hvad jeg mener - bare ikke lige i den her tråd :(

Jeg opgiver at forklare det nærmere.

Venligt men bestemt EOD :)

Fra : Peter

Dato : 29-09-05 11:45

> "KASO" <a@b.dk> wrote in

> Øhm jo, for du forstår tydeligtvis ikke hvad jeg mener :))

Nej. Du kan bare ikke se

[klip]
> Og de fleste forstår hvad jeg mener - bare ikke lige i den her tråd :(
>
> Jeg opgiver at forklare det nærmere.
>
> Venligt men bestemt EOD :)

Tak.

Venligst,

Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-09-05 19:02

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Nej. Du kan bare ikke se

Briller er jo ikke en "option", så han må jo lide ;)

Vi andre kan skam godt se forskellen (også _med_ briller)

hehe...

--
jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 20:55

jan@stevns.net wrote in news:6djgj1t2mggeqeetd67p0qsindubrap8c3
@dtext.news.tele.dk:

> (En kammesjuk, har lige købt sig en Superb - rimeligt fin slæde !)

Ja den er møglækker - bare synd der ikke kører flere af dem rundt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-09-05 22:14

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Ja den er møglækker - bare synd der ikke kører flere af dem rundt.

lækker og lækker er vel et spørgsmål om hvad man kan li ;)

Jeg føler mig "mere hjemme" i en Scorpio, men hva' hulen, jeg kunne da
også leve med en Superb, hvis det endeligt skulle være - der er helt
bestemt god plads ombord.

--
jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-05 22:16

jan@stevns.net wrote in news:fvogj1l8krsia51dfvsn10pbp0hkvs4840
@dtext.news.tele.dk:

> Jeg føler mig "mere hjemme" i en Scorpio,

Et eller andet sted kommer det overhovedet ikke bag på mig - LOL

> men hva' hulen, jeg kunne da
> også leve med en Superb, hvis det endeligt skulle være - der er helt
> bestemt god plads ombord.

Jeg har ikke prøvet at sidde i en endnu - det skal prøves når muligheden
byder sig. Men designet er bestemt efter min smag.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-09-05 22:49

>Et eller andet sted kommer det overhovedet ikke bag på mig - LOL

Hehe - jeg er nu ikke fanatiker ;) men selv om Superb'en faktisk har
4cm længere akselafstand end scorpio'ens 276, føles kabinen i
Scorpioen større.
(ikke voldsomt, men det føltes)

>Jeg har ikke prøvet at sidde i en endnu - det skal prøves når muligheden
>byder sig. Men designet er bestemt efter min smag.

Så skulle du prøve den - den er slet ikke tosset

Min kammerat's , som er en med 1.8T maskinen var da også rimeligt
kvik, selv om man kan mærke det er en tung kasse den bette maskine
skal slæbe rundt på ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 26-09-05 19:56

KASO <a@b.dk> skrev:

>Husk også lige vægtforskellen -
> [...]

Ok der er andre der også kører langt mellem service, det er jo
bare fedt at høre )

Grunden til jeg sammenligner med en 407'er er at jeg synes at
307'eren er en halv klasse mindre end en Octavia.
Jeg var ude at kigge på ny bil, havde lige prøvet en Octavia II
1,9 TDI (105 hk), og smuttede så over til Peugout, for at se lidt
nærmere på deres 407'er. Sælgeren var meget hurtig til at få mig
smidt ud i deres demo. Spændt smuttede jeg afsted. Regnede stærkt
med at PSA'en ville føles meget hurtigere end Octaviaen, men det
gjorde den overhovedet ikke. Bevares lyden i en HDi'er er meget
benzin agtigt, der kan PD TDI'eren altså ikke følge med, men rent
kraftmæssigt er den langt overlegen.
På papiret burde man sammenligne 407 2,0 HDI med en Octavia 2,0
TDI, og hvis man har prøvet begge biler, ved jeg i hvert fald godt
hvor jeg har langt det største smil på. 1,9'eren i min gamle
Octavia føles på mange måder lige så kraftig som PSA'en.
Og ja, en 407'er er i samme bilklasse som Octaviaen, menlig
firmabilklassen, modeoklassen, kald den hvad du vil.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-09-05 20:32

"Jakob Skovgaard (slet RDN8W)" <jakob.dorte@RDN8Wmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og ja, en 407'er er i samme bilklasse som Octaviaen, menlig
> firmabilklassen, modeoklassen, kald den hvad du vil.

Ja - den nye Octavia er, men den gamle er altså i Golfklassen
hvor også 307, Focus, Astra, A3, Megane, Xsara osv. hører
til.
Mig bekendt er størrelsen på kabinen identisk på en Octavia I
og en Golf IV.

/Jakob
- Octavia TDI (af den gamle støbning)

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 20:43

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til.
> Mig bekendt er størrelsen på kabinen identisk på en Octavia I

Jeps - og Octavia II og Golf V - og dermed stadig i "Golf-klassen" sammen
med de øvrige, du nævner (hvor Xsara er blevet til C4 i mellemtiden).

Fra : KASO

Dato : 26-09-05 20:36

> Ok der er andre der også kører langt mellem service, det er jo
> bare fedt at høre )
>
> Grunden til jeg sammenligner med en 407'er er at jeg synes at
> 307'eren er en halv klasse mindre end en Octavia.

Dette er så ikke tilfældet - uanset, hvad du synes

> [...]
> hvor jeg har langt det største smil på. 1,9'eren i min gamle
> Octavia føles på mange måder lige så kraftig som PSA'en.

Nu er der også en væsentlig vægtforskel på de to biler - så det er ikke så
mærkeligt, at du mærker forskel!

> Og ja, en 407'er er i samme bilklasse som Octaviaen, menlig
> firmabilklassen, modeoklassen, kald den hvad du vil.

Nej - Octavia hører hjemme i Golfklassen - og deler da også platform og
akselafstand med Golf - hhv. IV og V - og selv i denne klasse, hører den til
blandt de biler, der har kortest akselafstand. Et stort bagagerum snyder,
men giver ikke en større kabine.

En Peugeot 307SW har f.eks. en akselafstand på 271cm og et bagagerum på 503l
(og dermed større end 407's bagagerum) - men den er fortsat i Golf-klassen -
ligesom Octavia.

Fra : MM

Dato : 26-09-05 22:09

<KLIP>

> [...]
>
> En Peugeot 307SW har f.eks. en akselafstand på 271cm og et bagagerum på
> 503l (og dermed større end 407's bagagerum) - men den er fortsat i

Du har helt ret i at den letteste måde at klassificere bilerne på er ud fra
akselafstand, men en ting er at have en stor akselafstand, noget andet er
altså at kunne finde ud af at udnytte pladsen.
Jeg kan naturligvis kun snakke på egne vegne, men jeg kan sagtens sidde
komfortabelt bag i en golf V, men jeg sidder trængt i en 307 (har kun prøvet
SW).
Ligeledes 407'eren, den utrolig lange snude stjæler alt plads fra kabinen.
Akselafstand alene kan bruges til at inddele bilerne i klasser, men det
siger altså ikke meget om pladsudnyttelsen, kun om hvor meget der maksimalt
er til rådighed. (IMO)
~MM

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 06:36

> Dette er så ikke tilfældet - uanset, hvad du synes

Det kan så vendes, til at 307 synes en klasse mindre end den er ;). Det
samme med 407- der er enorm spild af plads, i form af et stort motorrum. Det
er muligt "man" syntes det er godt afh. til designet, men jeg er en
"praktisk gris", så jeg bryder mig ikke om det- hellere lille som udnyttes
optimalt end det modsatte.

Fra : KASO

Dato : 27-09-05 20:15

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "praktisk gris", så jeg bryder mig ikke om det- hellere lille som udnyttes

Det er nok ikke så meget aht. design, men for at opnå en længere
deformationszone til glæde for sikkerheden. At andre så klarer det på mindre
plads, er så en "detalje".

Jeg vil nu mene, at 307 byder på ca. samme kabineplads som OctaviaII - men
det er "frit efter hukommelsen"...

Fra : bnielsen

Dato : 29-09-05 14:44

Ligesom Octavia II ?

FDM tester i september 05 Octavia II, Altea, Focus, Astra, Megane og
Corolla, og skriver bl.a et sted at Octaviaen følen ½ klasse
størrere end de andre.

mvh
Brian

Fra : Brian

Dato : 29-09-05 20:17

bnielsen wrote:
> Ligesom Octavia II ?
>
> FDM tester i september 05 Octavia II, Altea, Focus, Astra, Megane og
> Corolla, og skriver bl.a et sted at Octaviaen følen ½ klasse
> størrere end de andre.

Den ser ihvertfald størrere ud, som Martin har prøvet at forklare (tror
jeg).

/Brian

Fra : Lauge

Dato : 26-09-05 09:09

> [...]
> modellerne.
>
> Den køre jo langt på literen med 20,0 km.

Jeg havde fornøjelsen at låne en Octavia 1.9 TDI til min sommerferie. Jeg
kørte ca. 6000km i den med et gennemsnit på lidt over 19km/l ifølge
kørecomputeren. Det var med "pæne" hastigheder i tyskland, bykørsel og nogen
kørsel på landevej. Jeg blev mere og mere glad for bilen jo mere jeg fik
kørt i den. Det er en meget harmonisk bil at køre og de 90hk er faktisk nok
til at følge trafikken fint også ved højere fart og i bjerge. Som nævnt i
tråden er udsynet bagud dårligt.

Mvh.

Lauge

Fra : Torben Brøndum

Dato : 26-09-05 22:27

"Dexter" <tbr@tbr.dk> wrote

[snip det hele]

Octavia I og Octavia II - ny og gammel model kan jeg forstå på Jeres indlæg.
Måske jeg på www.skoda.dk har overset, at der på de viste Octavia Tour
modeller ere tale om version II - er der det?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Lars Frandsen

Dato : 27-09-05 05:00

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indlæg. Måske jeg på www.skoda.dk har overset, at der på de viste Octavia
> Tour modeller ere tale om version II - er der det?

Nej, det er 1'eren, de stadig sælger med masser af udstyr.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Torben Brøndum

Dato : 27-09-05 08:30

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i

Octavia

> Nej, det er 1'eren, de stadig sælger med masser af udstyr.

Kan forstå på Jeres indlæg, at der ikke er meget plads bag forsæderne - og
det er høj grad det jeg går efter, så mine drenge ikke skal sidde med skrå
fødder for at være der.

Hvornår kan man købe Octavia II, kender I prisen - hvis ja, så hvor stor og
bare for en endelig afklarings skyld: er der (meget) mere plads bag ved
forsæderne end i model I? ved godt at mange af indlægene handler herom, men
jefg er spændt på om I vil sige "mere" eller "meget mere". Er det i retning
af Mondeo?

Tak for de mange indlæg!

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 09:36

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse

> Kan forstå på Jeres indlæg, at der ikke er meget plads bag forsæderne -

Ro på sig, så slemt er det heller ikke- der er trods alt mange indreg. som
Taxa, så helt galt kan det ikke være ;). Mine store børn, 15&18, klager
ikke, og den er fra <-98-99, hvor Octi.I. blev forbedret med en anden
sædekonstruktion, som gav 5 cm. mere luft.

> Hvornår kan man købe Octavia II, kender I prisen - hvis ja, så hvor stor
> og
> bare for en endelig afklarings skyld: er der (meget) mere plads bag ved
> forsæderne end i model I?

Den kan allerede købes. Og pladsen skulle efter signe nærme sig Passat3B

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 27-09-05 15:59

> [...]
>ikke, og den er fra <-98-99, hvor
>Octi.I. blev forbedret med en anden
>sædekonstruktion, som gav 5 cm. mere luft.

Jeps, den har været til salg i lang tid, blot er prisen en anden
end 1'eren, ca + 40000.
Synes dog ikke helt at pladsen er lig en 3B'er, men er helt klart
tilstrækkelig. Jeg kan sidde "bag mig selv" på bagsædet i en 2'er,
og jeg er altså 195 cm. Dette er ikke helt tilfældet i en Octavia
1'er, men du sidder jeg jo normalt også foran.