Carina E
Fra : jp

Dato : 24-09-05 19:51

Hej NG

Jeg har til min skræk opdaget at der er en instrumentlampe der lyser, når
jeg bremser lidt kraftigt, jeg har aldrig haft manualen over bilen, så jeg
ved ikke lige hvad den betyder. Symbolet på lampen ligner det det der tænder
når håndbremsen er trukket, men P'et i midten er skiftet ud med et
udråbstegn !, Jeg formoder det har noget med bremsen at gøre, det skal dog
lige siges at der er blevet lavet bremsere på den fornylig, og den bremser
nu perfekt, og selv ABS'n funker, så er der en venlig sjæl der kan fortælle
lidt om, hvad det er den lampe signalere.....

Mvh. Jens

Fra : Mogens

Dato : 24-09-05 19:58

"jp" <jhp@nibemc.dk> wrote in message

> [...]
> nu perfekt, og selv ABS'n funker, så er der en venlig sjæl der kan
> fortælle lidt om, hvad det er den lampe signalere.....

Dine bremsebelægninger er nedslidte, hvorfor en føler i belægningen rører
metallet og danner stel til lampen, som lyser. Nye bremsebelægninger, og
du er kørende igen. Du ahr sikkert kørt en 3-400.000 km på det første sæt :)
--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk (reserveret)

Fra : Mogens

Dato : 24-09-05 20:16

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> [...]
> du er kørende igen. Du ahr sikkert kørt en 3-400.000 km på det første sæt

Da dine bremser netop er repareret, må du nok hellere
checke vædskeniveauet. Beklager min første posting...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-05 20:26

jp wrote:
> [...]
> bremsere på den fornylig, og den bremser nu perfekt, og selv ABS'n
> funker, så er der en venlig sjæl der kan fortælle lidt om, hvad det

Kontroller standen på dit bremsevæske...

Fra : jp

Dato : 24-09-05 22:05

Den er tjekket, og den er ok..

Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-05 07:38

jp wrote:
> Den er tjekket, og den er ok..

Hm... Nogen der har en instruktionsbog over denne bil, så vi kan se, hvad
lampen betyder?

Fra : edob

Dato : 25-09-05 09:49

Hej JP.

Jeg sidder her med haynes bog over Carina E 1992-97 og ser på diagrammet
over advarselslys. Jeg kan ikke se hvilke symboler som 3 advarselslamper
der har med bremser at gøre, er mærket med. Men følgende:

1. Lampe K, handbrake warning light. Ledningsfarve til pæren er rød/gul.
Forbinder til håndbremsekontakten.

2. Lampe L, ABS warning light. Gul/rød (går ud fra gul er hovedfarven på
ledningen). Forbinder til ABS ECU.

3. Lampe M, Brake system warning light. Rød/gul (også!). Forbinder til
kontakt mærket: "Low brake fluid switch". Altså bremsevædske reservouar.

Mon ikke det er lampe 2, altså fra computeren der giver problemer ?

Venlig hilsen, Frank

P.S.
Lidt tekst fra bogen: Should a fault develop in the system, the ECU
illuminates a warning light on the instrument panel. To facillitate fault
diagnosis, the system is provided with an on-board diagnostic facillity. In
the event of a fault, the ECU stores a series of signals (or fault codes)
for subsequent read-out and diagnosis by a Toyota dealer. Bogen kan lånes
på biblioteket hvis du vil se mere.

Jeg bruger Carina E bogen i forbindelse med min Avensis. Avensis bogen
kommer til vinter, derefter er Carina E til salg for halv pris!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-05 09:56

edob wrote:
> Mon ikke det er lampe 2, altså fra computeren der giver problemer ?

Kunne være defekt ABS føler...

Jens: Virker ABS'en?

Fra : jp

Dato : 25-09-05 11:19

Ja , det var noget af det første jeg tjekkede her på en lokal grusvej, og
den gør det den skal, og bremsevæskestanden er også ok. Der må da være en
forklaring på hvad den specifikke lampe betyder, eller måske der er en
systemfejl et sted...?
Jeg syntes bare det er lidt underligt, at det netop opstod efter at
bremserne er blevet lavet...?

Jens

meddelelse news:433664a2$0$49010$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Henrik

Dato : 25-09-05 12:04

Kan flyderen i bremsevæske beholderen (Den som sidder på låget) bevæge sig
uden modstand.
Det kunne jo være at den ligger så langt nede at den tænder lampen.

Prøv at løfte flyderen op mod låget, så skulle lampen være slukket, og tændt
når den er væk fra låget.

Henrik

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 12:07

"jp" skrev

> Jeg syntes bare det er lidt underligt, at det netop opstod efter at
> bremserne er blevet lavet...

Selv om du mener der er nok bremsevæske på kan føleren godt mene noget
andet, nogle af disse væskestandsmålere er meget hurtige til at melde
væskemangel.
En hård opbremsning, eller et skarpt drej og lidt mindre end helt fuld
beholder, får måleren til at reagere.

Hvis det skulle være bremseklodsindikatoren, ville den også lyse ved at
træde på bremsen ved stilstand.

Det kan selvfølgelig også være en ledning til en indikator der sidder i
klemme, men så ville det være mere tilfældigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik

Dato : 25-09-05 14:06

Der er ingen bremseklodsindikator på Carina E
Så fejlen må ligge i beholderen.

Henrik

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-09-05 16:53

> [...]
> nu perfekt, og selv ABS'n funker, så er der en venlig sjæl der kan
> fortælle lidt om, hvad det er den lampe signalere.....

Det kan være dit vakuum tryk der er for lavt.

Hilsen Jørgen