Dieselpartikelfilter
Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 15:33

Hej.

Vi var lige nede i Århus og bestille en Mercedes ML 280 CDI til min hustru.
Og i den forbindelse blev vi spurgt om vi ville have et dieselpartikelfilter
med til 5.500 inkl. moms. Hvorfor skulle vi egentlig det spurgte vi. Jo jo.
Det ville gøre bilen mere miljøvenlig og fjerne op til 95 grimme partikler.

Lidt trist at det koster 5.500 at være miljøvenlig. Jeg må da så også
indrømme at vi valgte at bruge pengene på noget andet...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:46

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lidt trist at det koster 5.500 at være miljøvenlig. Jeg må da så også
> indrømme at vi valgte at bruge pengene på noget andet...

man kunne da snildt få en chiptuning for de penge

Jeg forstår dig godt, jeg ville heller ikke ofre de ekstra penge

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:57

> [...]
>
> Lidt trist at det koster 5.500 at være miljøvenlig. Jeg må da så også
> indrømme at vi valgte at bruge pengene på noget andet...

Hemmm........pebernødder ! , i forhold til hvad en sådanne bil koster !

At det så burde koste gratis, er vi vel som sådanne enige om,
så skal du vel bruge 5.500 på at få den chippet

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 16:16

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:46480$4335693e$3e3d84b8$28633@news.arrownet.dk...

> Hemmm........pebernødder ! , i forhold til hvad en sådanne bil koster !

Ah helt pebernødder er det trods alt ikke.

> At det så burde koste gratis, er vi vel som sådanne enige om,
> så skal du vel bruge 5.500 på at få den chippet

For at være helt ærlig. Så er jeg næstn 100% sikker på at min hustru er
bedøvende ligeglad med om den er chiptunet

Eneste ulempe jeg kan se lige nu. Er at der er en sindssyg lang ventetid. Vi
kan først regne med at have bilen efter maj næste år...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 17:27

Hej,,

On Sat, 24 Sep 2005 17:15:37 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

>Eneste ulempe jeg kan se lige nu. Er at der er en sindssyg lang ventetid. Vi
>kan først regne med at have bilen efter maj næste år...

*gab* Skulle i have den 100% håndsamlet eller noget som kan
retfærdiggøre over et HALVT ÅRS ventetid??

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 17:48

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> *gab* Skulle i have den 100% håndsamlet eller noget som kan
> retfærdiggøre over et HALVT ÅRS ventetid??

Godt spørgsmål. Vi var i Flensborg i lørdags og forhørte os hvornår de kunne
skaffe en. Joda det kunne de til efteråret....2006..!

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 19:35

Hej,

On Sat, 24 Sep 2005 18:47:49 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

>Godt spørgsmål. Vi var i Flensborg i lørdags og forhørte os hvornår de kunne
>skaffe en. Joda det kunne de til efteråret....2006..!

Det er dælme langt ude... Jeg havde nok forventet det noget bedre af
et mærke i tysk überklasse...

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 20:16

> Det er dælme langt ude... Jeg havde nok forventet det noget bedre af
> et mærke i tysk überklasse...

Jeps... vi fik at vide de bliver produceret i USA. At de var holdt op med at
lave dem i Østrig.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 17:26

Halløj,

On Sat, 24 Sep 2005 16:33:28 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

> [...]
>
>Lidt trist at det koster 5.500 at være miljøvenlig. Jeg må da så også
>indrømme at vi valgte at bruge pengene på noget andet...

Der er det nemmere hos BMW der er det standard

Men jeg ville umiddelbart nok også have fravalgt det. Dog, her i det
svenske *taler* de om at sænke vægtafgiften for dieselbiler med
partikelfilter og gør de det i tilstrækkelig grad, sker der jo helt
sikkert et og andet med brugtprisen på de biler der ikke har!

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 17:47

> Der er det nemmere hos BMW der er det standard

Det vidste jeg egentlig ikke. Vi har også haft kigget lidt på en BMW også.
Ja vi kiggede på Lexus, Volvo, Cayenne, BMW og Mercedes. Hvor min hustru
siede de tre førstnævnte fra alene på udsenet. så valget stod egentlig
mellem en BMW og en Mercedes. Faktisk et lidt svært valg. Og den primære
grund til at det ikke blev en BMW er nok pga konservatisme. Vi har altid
kørt Mercedes og man skifter jo ikke bare lige sådan mærke

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 19:46

Hej,

On Sat, 24 Sep 2005 18:47:04 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

> [...]
>grund til at det ikke blev en BMW er nok pga konservatisme. Vi har altid
>kørt Mercedes og man skifter jo ikke bare lige sådan mærke

Nææææh.. Hvis man har kørt længe i noget som man er godt tilfreds med
så. Nu skiller Lexus og Porsche sig vel ud ved ikke at kunne fås med
dieselmotor, men hvis ikke det er et behov med diesel så havde jeg nok
kigget noget nærmere på den... Lexus' kunder er særdeles tilfredse,
jeg syntes den er fed og der kører ikke særlig mange af dem. Og dog,
skulle budgettet lige være til en Cayenne Turbo, så måske

Nu ved jeg ikke med ML'eren - men jeg syntes jeg læste af der er
uforholdsmæssigt mange X5'ere der har problemer med firhjulstrækket,
ihvertilfælde her i det svenske. Men faktisk overvejede vi meget sådan
en, men endte med en 530dA touring i stedet for - primært fordi vi
pendler 220 km om dagen - og så betyder brændstoføkonomien trods alt
en del for os.

Hvilket bringer mig til at den nye Lexus RX400H da ser lidt
interessant ud på mange måder..... Nå, vi skal ikke ud og have ny bil
lige nu alligevel

** Lars

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 17:32

> [...]
> det spurgte vi. Jo jo. Det ville gøre bilen mere miljøvenlig og fjerne op

Jeg sad lige og kigge på den samme inde på Mercedes' website. Hmm.. Dens
performance ser ikke helt dum ud, og prisen er rimelig.

Snupper i den på hvide eller gule plader?

Hvilket grej har i puttet i den?

Jeg glæder mig til at se deres leasings priser på dem....

Mvh Morgan

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 17:43

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sad lige og kigge på den samme inde på Mercedes' website. Hmm.. Dens
> performance ser ikke helt dum ud, og prisen er rimelig.

Det var også vores mening.

> Snupper i den på hvide eller gule plader?

Vi nupper den på gule plader. Har snakket om at vi måske vil sætte hvide
plader på bilen om x antal år.

> Hvilket grej har i puttet i den?

Mest sikkerhedsgrej. Det var min hustru der alene skulle vælge. Så alt hvad
der hed styling, offroad, ja egentlig det man kan kalde gejl blev fravalgt.
dog blev der valgt tonede bagruder og fjernbetjent bagsmæk

> Jeg glæder mig til at se deres leasings priser på dem....

Vi har så valgt at købe denne gang. Men sammenlignet med de priser de
normalt har på leasing bliver de nok også rimelige.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 17:56

> Vi nupper den på gule plader. Har snakket om at vi måske vil sætte hvide
> plader på bilen om x antal år.

Yeah, det er jo lidt det som er fremme i tiden med de gule. Vi har så en
familiebil i forvejen, så i mit tilfælde ville det være bil nr 2. Jeg ved
der er en del som leaser gulplade biler der banker en del af på værdien i
leasing situationen (typisk gennem firma) og derefter flytter dem over på
hvide skilte. Der skulle være en eller anden besparelse heri, men det var
lidt for abstrakt for mig. ;)

> Mest sikkerhedsgrej. Det var min hustru der alene skulle vælge. Så alt
> hvad der hed styling, offroad, ja egentlig det man kan kalde gejl blev
> fravalgt. dog blev der valgt tonede bagruder og fjernbetjent bagsmæk

Fjernbetjent bagsmæk er et MUST. :)

> Vi har så valgt at købe denne gang. Men sammenlignet med de priser de
> normalt har på leasing bliver de nok også rimelige.

Yeah, deres C180K sportscoupe er temmeligt tillokkende, men jeg har lidt på
fornemmelsen at den snart bliver faceliftet, så det er nok ikke drøn smart
at tage en 36 mdrs kontrakt på den lige nu.

Må man spørge om hvorfor i gik på mercerern ifht. f.eks. en Cayenne? Min
umiddelbare aversion mod Cayenne'en er at V6'eren er ret tørstig, med
moderate performance tal, hvor S og Turbo er latterligt tørstige. Man kan
sige at hvis man kører moderat i den er der nok ikke den store forskel på
driften (V6 Cayenne Vs. ML280CDI) meeen - gensalgsværdien er nok en del
bedre på diesel slæden.

Har de egentlig de nye ML'er i udstillingsvinduet endnu? Eller snuppede i
den uden at have prøvet den?

mvh Morgan

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 18:29

> [...]
> hvide skilte. Der skulle være en eller anden besparelse heri, men det var

De regler har jeg så slet ikke sat mig ind i

> Må man spørge om hvorfor i gik på mercerern ifht. f.eks. en Cayenne? Min
> umiddelbare aversion mod Cayenne'en er at V6'eren er ret tørstig, med

Udseendet...Vi havde aftalt at med denne bil skulle hun helt og holdent have
lov at bestemme hvilken en det skulle være. Det er trods alt hende der
kommer til at bruge den.

> Har de egentlig de nye ML'er i udstillingsvinduet endnu? Eller snuppede i
> den uden at have prøvet den?

De havde en ML 350 og en ML 500 man kunne prøvekøre i dag. Og vist også
imorgen nede ved Ejner Hessel i Århus.

Der er mulighed for at prøvekøre en lang række biler i denne weekend. Bl.a.
den nye S-klasse

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 18:44

> De havde en ML 350 og en ML 500 man kunne prøvekøre i dag. Og vist også
> imorgen nede ved Ejner Hessel i Århus.
>
> Der er mulighed for at prøvekøre en lang række biler i denne weekend.
> Bl.a. den nye S-klasse

Sweeeet.......

;)

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 19:12

> Sweeeet.......

Jeps. Jeg prøvede ellers at overtale konen til, at vi smed den CLK 350 de
havde stående ned i inkøbskurven, nu vi var ude og handle. Men det var hun
ikke helt med på

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 24-09-05 19:20

Min Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i

> Jeps. Jeg prøvede ellers at overtale konen til, at vi smed den CLK 350
> de havde stående ned i inkøbskurven, nu vi var ude og handle. Men det
> var hun ikke helt med på

Der er 'nogen', der lige har anskaffet sig en C-klasse. Burde den ikke
lige køres til, inden 'man' køber modellen dyrere?

--
Venlig hilsen
Konen - Ida M. Kiefer

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 19:23

> Der er 'nogen', der lige har anskaffet sig en C-klasse. Burde den ikke
> lige køres til, inden 'man' køber modellen dyrere?

Hahaha.... Good point!

Morgan

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 19:48

Hej,

On Sat, 24 Sep 2005 18:56:25 +0200, "Morgan Jones" <morgan@jones.dk>
wrote:

>Fjernbetjent bagsmæk er et MUST. :)

Argh! Forhåbentlig virker det bedre end i min hvor hyrdaulikpumpen
åbenbart bliver træt i løbet af et par år Så kan man skifte den
eller leve med at den som regel skal ha' et lille hiv for at trække
sig op.. *gab*

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 20:15

> [...]
> åbenbart bliver træt i løbet af et par år Så kan man skifte den
> eller leve med at den som regel skal ha' et lille hiv for at trække

Hvad er det for en du har?
Men hvis den bliver dårlig og ikke fungerer ordentligt, er det så ikke en
garanti-reparation?

En lille spøjs oplevelse. Vores C-klasse har det sådan at det skal have et
ekstra slag på bagsmækken for at den lukker ordentligt. Da vi så stod og
kiggede på den nye S-klasse... sørme om ikke også bagsmækken skulle have et
ordentligt dask for at lukke ordentligt. Vi snakkede om at sådan er Mercedes
nye sedan-biler nok....

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 20:21

Hej,

On Sat, 24 Sep 2005 21:14:45 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

>Hvad er det for en du har?

Det er en e39 BMW 530dA touring fra 2002.

>Men hvis den bliver dårlig og ikke fungerer ordentligt, er det så ikke en
>garanti-reparation?

Jow, prøv du at overbevise BMW om det... Det er en detalje, men på den
anden side også møg irriterende. Altså, enten er den automatisk -
eller også er den det ikke - i min verden.

Problemet er nok også at jeg jo er nærig og har købt den brugt - endda
selv dristet mig til at importere den fra Tyskland, det gør nok
garanti-reperationer lidt mere tricky end hvis jeg havde fået den
leveret med 0 km på tælleren...

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 20:55

> [...]
> selv dristet mig til at importere den fra Tyskland, det gør nok
> garanti-reperationer lidt mere tricky end hvis jeg havde fået den

Ja ok. Det kan nok sagtens gøre det en hel del sværere at få lavet noget som
helst på garanti...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 22:28

Hejsa,

On Sat, 24 Sep 2005 21:55:02 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

>Ja ok. Det kan nok sagtens gøre det en hel del sværere at få lavet noget som
>helst på garanti...

Naaah.. Der er mere kulancen det hænger på.

I foråret da jeg var til service med den fandt de små rustpletter på
bagklappen og fronten af bilen. Begge dele blev skiftet helt uden
beregning inkl. gratis lånebil. Det var faktisk OK, specielt fordi der
var en del stenslag i fronten som var gode at slippe af med.

Men skal jo så tage i betragtning at jeg betalte omkring 160.000
kroner for bilen da den var 2½ år gammel og havde kørt 130.000
kilometer. Nyprisen ligger en pæn sjat over det dobbelte så der er
altså en rimelig heftig afskrivning jeg er sluppet for på bekostning
af at jeg så selv må betale visse ting. Alt i alt er jeg fint
tilfreds, både med det og bilen som sådan.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 20:30

Hej,

wrote:

>Hvad er det for en du har?

Her..

** Lars

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 20:56

> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=29266

Ok pæn bil. Er den på svenske plader?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 21:00

> Ok pæn bil. Er den på svenske plader?

Doh, at læse hele siden ned

Hvordan er reglerne egentlig med at køre i en udenlandsk registreret bil som
dansker bosiddende i udlandet men arbejdende i DK?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-09-05 22:32

Hej,

On Sat, 24 Sep 2005 21:59:38 +0200, "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk>
wrote:

>"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

>Doh, at læse hele siden ned

Hehe.. Og ja, den er på svenske plader.

>Hvordan er reglerne egentlig med at køre i en udenlandsk registreret bil som
>dansker bosiddende i udlandet men arbejdende i DK?

Det er fuldt lovligt. Det er bopælen, som er afgørende. Men jeg kan
ikke låne den ud til en dansker, som har bopæl i DK uden at jeg selv
er med i bilen.

Selv kan jeg køre så tosset jeg vil i DK, og faktisk overnatte op til
180 nætter om året hvis jeg ville (men nu bor vi her jo rigtigt, og
ikke bare pro-forma så det er ikke rigtig aktuelt).

** Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 30-09-05 14:52

> [...]

> kiggede på den nye S-klasse... sørme om ikke også bagsmækken skulle have
> et ordentligt dask for at lukke ordentligt. Vi snakkede om at sådan er

Øøøhhh, har den nye S-klasse ikke elektrisk lukning af bagklappen? Så den
selv trækker klappen det sidste stykke i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-09-05 17:47

Henrik B. wrote:
> Øøøhhh, har den nye S-klasse ikke elektrisk lukning af bagklappen? Så den
> selv trækker klappen det sidste stykke i.

De burde den da. Man kunne da få det som ekstraudstyr til både bagklap
og dørene i E300, dengang de gik fra at kalde den 300 E. (10+ år siden)

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 18:01

Hov, lige et spørgsmål mere....

;)

Har i beregnet på forsikringerne endnu? Hvordan ser det ud? Hvilket selskab
bruger i? Jeg ser at 320'eren kun koster 19.000 kr mere, men jeg kan
forestille mig at den er temmeligt pebret forsikringsmæssigt.

Mvh Morgan

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 18:33

> Hov, lige et spørgsmål mere....

Helt ok

> Har i beregnet på forsikringerne endnu? Hvordan ser det ud? Hvilket
> selskab bruger i? Jeg ser at 320'eren kun koster 19.000 kr mere, men jeg
> kan forestille mig at den er temmeligt pebret forsikringsmæssigt.

Det må jeg så tilstå at det har vi endnu ikke gjort. Men vi bruger
Himmerlands Forsikring til vores C180 kompressor fra 2005 hvor vi betaler en
10-12K om året. Jeg regner med, at det formodentlig kommer til at forblive i
det leje på ML'en også.

Martin Kiefer
Nuværende bil: http://www.kiefer.dk/c180/frasiden.jpg

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 18:49

> [...]
> Himmerlands Forsikring til vores C180 kompressor fra 2005 hvor vi betaler
> en 10-12K om året. Jeg regner med, at det formodentlig kommer til at

Kan jeg få dig til at maile mig et navn eller en email adresse på jeres
assurandør? Vi er super duper elite banditter hos Tryg og skal gi' cirka 16k
for den samme forsikring. Ok, det er ikke en kæmpe forskel, men alligevel -
det er jo netto-kroner.

;)

Hvorfor gik I efter 280'eren istedet for 320'eren? - Om man må spørge... :)

Morgan

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-09-05 19:10

> [...]
> assurandør? Vi er super duper elite banditter hos Tryg og skal gi' cirka
> 16k for den samme forsikring. Ok, det er ikke en kæmpe forskel, men

Kan jeg desværre ikke huske på stående fod. Men prøv at ringe til dem i
enten Ålborg eller Aars. De plejer at være til at snakke med.

> Hvorfor gik I efter 280'eren istedet for 320'eren? - Om man må spørge...
> :)

Som sagt skal bilen bruges som "konebil" og min hustru er ret ligeglad med
mange hestekræfter og den slags. Så det vi sparede ved at bruge en 280'er
gav så bare plads til det mere ekstraudstyr.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Morgan Jones

Dato : 24-09-05 19:11

> Som sagt skal bilen bruges som "konebil" og min hustru er ret ligeglad med
> mange hestekræfter og den slags. Så det vi sparede ved at bruge en 280'er
> gav så bare plads til det mere ekstraudstyr.

OK.

Tak for input. :)

Morgan