Flere linier i en string.
Fra : Jens Christian Hille~

Dato : 08-06-01 17:03

Hej NG!
Jeg fandt ud af noget smart her forleden dag. Jeg ved ikke, om det er noget
man bare _ved_! Anyway, jeg fandt ud af, hvordan man laver flere linier i
sin Label, sit hint eller andet der skal bruge en string. Fremgangsmåden er
således:

I FormCreate proceduren skriver du følgende:

Label1.Caption := 'Linie 1' + chr(13) + 'Linie 2' + chr(13) + 'Linie 3';
Så skal Label1.Caption bare ændres til hvad man nu skal bruge det til...

Venlig hilsen
Jens Christian Hillerup

Fra : Thomas P

Dato : 08-06-01 17:36

> Jeg fandt ud af noget smart her forleden dag. Jeg ved ikke, om det er
noget
> man bare _ved_!

Jo -

> Label1.Caption := 'Linie 1' + chr(13) + 'Linie 2' + chr(13) + 'Linie 3';
> Så skal Label1.Caption bare ændres til hvad man nu skal bruge det til...

Jeg skal ikke begynde og pille i normaliteten af indlæg her - det er vel i
orden at poste tips, men dog lidt usædvanligt. I stedet vil jeg komme med en
kommentar til din opdagelse. Det har altid været ganske vist at ascii
karakteren, 13, fungerer som >enter< - derfor vil jeg betegne det som logisk
at man ved at sige " string := 'Linie et'#13'Linie to'; " får to liniers
tekst. Jeg kan ikke helt huske mine ascii tabeller så godt, men jeg ved da
at det er muligt at indsætte intet mindre end 255 forskellige nummer-værdier
i sine string - ikke sikkert de alle sammen giver noget resultat (fx ikke
#27, der jo er escape), men sikkert og vist er det dog at det er ganske
vidst.

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-06-01 18:03

> noget man bare _ved_!
>
> Jo -

Korrekt.. =)

> [...]
> i sine string - ikke sikkert de alle sammen giver noget resultat (fx ikke
> #27, der jo er escape), men sikkert og vist er det dog at det er ganske

Jamen du har jo, næsten, helt ret... =)

Den kode der betyder "linieskift" på Win32-platformen er #13#10 (eller
$0D0A)

Hvis man glemmer #10, ser teksten sjov ud i diverse text-controls.. f.eks.
TMemo.

Desuden er der 256 forskellige ASCII-værdier, 0..255;

De første 32 er reserverede værdier (linieskift, escaped chars, o.s.v.).
0..31;

Håber det kan bruges!

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]