Net bank på mac...
Fra : lhgc

Dato : 08-06-01 16:32

Jeg har DET problem at jeg bruger mac, så jeg kan ikke bruge min banks
netbank (jeg har i øvrigt Sparban Vest) det er noget med at mit system ikke
kan anvende deres netbank - er der en måde at omgåes dette problem på.

Kan man benytte en anden brovser eller sådan noget?

Mvh.
Lars-Henrik G. Christiansen
http://www.munik.dk
Mailto:munik@dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-06-01 19:40

lhgc <munik@mail.dk> wrote:

> [...]
> kan anvende deres netbank - er der en måde at omgåes dette problem på.
>
> Kan man benytte en anden brovser eller sådan noget?

Hvis du ikke vil skifte til en anden bank, så er der kun en windåse
emulator tilbage... Det kunne være VPC fx med win95. Det koster dog lidt
knaster hvis man ikke kan finde programmet brugt. Det er ikke vanvittigt
hurtigt, men det virker.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Søren Straszek

Dato : 08-06-01 19:53

lhgc <munik@mail.dk> wrote:

> [...]
> kan anvende deres netbank - er der en måde at omgåes dette problem på.
>
> Kan man benytte en anden brovser eller sådan noget?

Kig lidt tilbage i denne gruppe, spørgsmålet har været diskuteret flere
gange, eller vælg en bank det ikke lever i den teknologisk stenalder,
f.eks Jyske bank. (og nej, jeg arbejder der ikke)

Søren

Fra : Henrik Krogh

Dato : 08-06-01 21:08

Skift til Jyskenetybank den fungerer fint og er browserbaseret så der
ikke skal lægges specielt installeret software på egen computer - og
desuden kan man bnruge den fra en hvilkensom helst mac eller pc for den
sags skyld
vh
Henrik Krogh

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-01 02:01

Hej Lars-Henrik

Jeg har snakket med Sparbank Vest om det problem før, og de hævdede, at det
var så få af deres kunder, der var Mac brugere, så det ville blive for dyrt at
udvikle software, der kunne bruges også af Mac. - Det var ihvertfald det, som
ham her i Brabrand sagde, så jeg gik ikke videre med sagen.

Hvis du har en tilstrækkelig hurtig Mac, så vil du kunne bruge enten en
Softwindows 4 eller 5 eller en Virtuel PC med det software, som banken bruger,
- formentlig et eller andet script eller plug-in til M$IE.

mvh. Erik Richard

lhgc wrote:

> [...]
> kan anvende deres netbank - er der en måde at omgåes dette problem på.
>
> Kan man benytte en anden brovser eller sådan noget?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Mikael

Dato : 10-06-01 15:55

Men det er IKKE Sparbank Vest, vel? Det er på BEC, sammen med Amagerbanken
og jeg ved ikke hvilke andre banker. Og når alle de banker der bruger BEC
(Bankernes Edb Center, tror jeg bare det betyder) lægger alle deres
Mac-kunder sammen, så kunne det sagtens gå, problemet er at få dem til det!

Jeg har prøvet at få min bank til at betale VPC, for da jeg spurgte om jeg
kunne bruge NetBank fra min Mac, sagde de at deres løsning var
internet-baseret, så hvis jeg kunne bruge internet kunne jeg osse bruge
NetBank. Men den gik ikke.

Er der nogen der ved nøjagtigt hvad det ER de bruger som gør at det ikke
virker på Mac. Er det noget med httpS eller hvad. Kan man køre netbank
(BEC-version) på en PC i NetScape, eller er det i virkeligheden Bill Gates
vi skal have op at hænge igen??? Fordi Explorer mangler noget i Mac-udgaven?

Mine erfaringer med at få noget igennem med den slags - i høj grad
erfaringer der osse stammer fra mit job - er: undgå enhver form for
kommando-vej. Gå til dem der sidder og pusler! Henvend dig ikke til
HelpDesken, men find en god kontakt blandt de "menige" edb-folk, SÅ får du
tingene gjort!!

Mao: Er der ikke nogen der kender en der arbejder på BEC??? Så kunne vi
måske samle ind til lidt smørelse....

Venligst
Mikael
--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 10-06-01 20:44

On 10/06/01 16:54, in article B74956D0.C672%nospam@mymail.box, "Mikael"
<nospam@mymail.box> wrote:

> [...]
> tingene gjort!!
>
> Mao: Er der ikke nogen der kender en der arbejder på BEC??? Så kunne vi

Jeg kører Danske Banks netbank vha Virtuel PC.

På hjemmesiden er der en teknisk forklaring på hvorfor MAC ikke kan benyttes
direkte.

Mvh

Bjarke

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 10-06-01 21:06

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> Jeg kører Danske Banks netbank vha Virtuel PC.
>
> På hjemmesiden er der en teknisk forklaring på hvorfor MAC ikke kan benyttes
> direkte.

Som har stået der uændret i de sidste 2 år [i hvert fald], og som må
efterlade programmørerne bag JyskeBanks netbank med en fornemmelse af at
være tryllekunstnere.

--
MVH/Regards, Jonas
http://go.to/geografi

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-06-01 23:42

Jonas C. Voss <SCRATCHTHISjc@voss.tf> wrote:

> Som har stået der uændret i de sidste 2 år [i hvert fald], og som må
> efterlade programmørerne bag JyskeBanks netbank med en fornemmelse af at
> være tryllekunstnere.

MAC hvad er det i øvrigt? Jeg bruger en Mac, er MAC ikke noget med
netværk?

Mojn, Thomas

--
I never see this quoted about Steve, but they once asked Andy Grove who
he most admired in the PC industry, and he said, "One guy: Steve Jobs.

Fra : Terjue Rydland

Dato : 12-06-01 18:39

> [...]
> udvikle software, der kunne bruges også af Mac. - Det var ihvertfald det, som
> ham her i Brabrand sagde, så jeg gik ikke videre med sagen.

Det var feil svar.
Når man utvikler noe for nettbruk utvikler man ikke for en maskin/et
system - man bruker standarder som man kan forvente at de aktuelle
systemene støtter. Jeg har ingen problemer med at jeg fra min Mac ikke
kan bruke en tjeneste som er basert på en offisiell standard. Da er det
Macen sin feil, og ikke utvikleren.
Hvis man derimot ikke bruker etablerte standarder og dermed låser
brukerne til spesielle løsninger fra spesielle produsenter blir jeg
sint.
Hele poenget med internett er jo at alle skal kunne bruke det.

Selvfølgelig skal nettbank også virke med Mac. Alt annet viser at man
har brukt utviklere som ikke holder mål. Slike skal man ikke bruke.

Terje

Fra : Mikael

Dato : 12-06-01 21:18

Godt brølt, sådan, 100% enig, akkurat, præcist!!!

Men hvordan f..... forklarer man dem det nede i banken? De er jo
teknologiske analfabeter, fuldstændig! Og lad så være med at sige at man
bare kan skifte til Jyske Bank, der er mange gode grunde til ikke at vælge
lige den bank!

Mvh
MiK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-01 03:42

Hej Terje

Det kan vi hurtigt blive enige om, men prøv så du lige og forklare de danske banker
det, - så vil du få en hel anden snak omkring sikkerhed og mangel på ditto....-)

"Nej, der skal sandelig bruges noget 'helt specielt' til vores bank", - "Det kan vi
ikke lave til Mac, fordi vi ikke har de rigtige resourcer", - "Vores bank
understøtter ikke Mac, fordi, der ingen er, der bruger Mac, - vi vil have
sikkerhed" ....bla.bla.bla......

Du kan selv fortsætte remsen.....

Det, der så undrer mig særdeles meget, er, at fx. DanskeNetbank (Den Danske Bank)
rent faktisk bruger SSL og SSL2 som security verification certificates, - ligesom
de fleste andre store internationale banker, og ærlig talt kalder jeg det for en
gang vrøvl fra bankernes side, at de så ikke kan finde ud af at få det til at
fungere på Mac'en.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg, at det, som en ansat i DanskeNetbanks
supportafdeling sage til mig off-records så at sige, er, at de _ikke_vil_lave_ det,
fordi, som han sagde til mig. "...Der er indgået en aftale med Microsoft Danmark
om, at vi ikke skal levere den software, der kan bruges til andre browsere end IE
og til Windows styresystemerne. - De har betalt det meste af udviklingen for
os....." !!!

- Og ærlig talt, så synes jeg ikke, det skulle være så svært at konvertere den Java
script eller plug-in, eller hvad pokker det er, som DN bruger til også at kunne
fungere sammen med fx. MRJ og Netscapes og IEs Mac versioner.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-06-01 20:46

> [...]
> den Java script eller plug-in, eller hvad pokker det er, som DN bruger til
> også at kunne fungere sammen med fx. MRJ og Netscapes og IEs Mac

Tal med Apple om det. De kunne evt. betale browser producenterne for at
give os funktionaliteten. Dernæst kunne de selv bruge penge på at
fremstille en bare middelmådig JVM. Det er formålsløst for bankerne at
bruge penge på special udvikling til en så spinkel skare, så vil jeg sgu
hellere have lidt mere i rente, eller udbytte af aktier. Iøvrigt ser vi
tydeligt på din linielænge, hvad netscape er i stand til.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 16-06-01 11:15

Laan & Spar Bank (og deres døtre såsom NextBank mv.) har en udmærked Mac
Løsning der bruger rent Mac Java.

hilsen
Sebastian