AVG gratisprogram, vil ikke opdatere..??
Fra : Julie

Dato : 24-10-05 22:38

Hej

Er blevet anbefalet det gratise antivirus-program AVG
http://www.grisoft.com

Jeg har installeret programmet og fik det også opdateret.

Så i dag er der en besked om at der er kommet nye opdateringer.
Disse kan jeg ikke hente!!!
Når jeg ber´ den om at hente opdateringerne, kommer der en besked om at
forbindelsen lukkes.
Ikke min internetforbindelse, men forbindelse til serveren med opdateringer.

Jeg har fuldt opsætningen fra producenten og i min indbygget Microsoft
firewll, har jeg tilladt programmerne
AVG Free Control Center (avgcc.exe)
AVG Free Edition for Windows (avgw.exe)
avginet.exe
avgemc.exe

Hva´ kan jeg mon gører forkert?

Mvh
Julie

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-10-05 23:31

Hej Julie, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Er blevet anbefalet det gratise antivirus-program AVG
> http://www.grisoft.com
>
> Jeg har installeret programmet og fik det også opdateret.

Så ved du det virker.

> [...]
> om at forbindelsen lukkes.
> Ikke min internetforbindelse, men forbindelse til serveren med

Det sker, at der er run på serveren, når de lige har smidt nye
opdateringer ud. Det er typisk pga. overbelastning, at den meddelelse
kommer. Prøv at lade det være i fred og ro nogle timer, evt. længere.
Så virker den almindeligvis helt normalt igen

PS: Jeg har lige opdateret for at teste. Den gik fint igennem her
(dvs. ca. kl. 0.25).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Julie

Dato : 25-10-05 16:54

>Prøv at lade det være i fred og ro nogle timer, evt. længere.
> Så virker den almindeligvis helt normalt igen
>
> PS: Jeg har lige opdateret for at teste. Den gik fint igennem her
> (dvs. ca. kl. 0.25).

Jooo....så vil jeg forsøger senere.
Jeg har prøvet det meste af dagen i dag, og også kl 02.30 i nat og hver gang
sker der det samme.
Den får lige forbindelse til serveren, og derpå står der:
"Closing connection".

Hvis det forsætter, må jeg finde et andet program, for det er ikke
tilfredsstillende for mig, at skulle forsøge i tide og utide.
Det kan jo ende med at jeg ikke får opdateret i tide.

Programmet er godt nok gratis, men jeg har jo set hvorledes det bliver rost
af andre.

Forsøger lidt endnu, og prøver også at opdatere over midnat i aften.

Hilsen
julie

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-10-05 17:15

Julie wrote:
> [...]
> tilfredsstillende for mig, at skulle forsøge i tide og utide.
> Det kan jo ende med at jeg ikke får opdateret i tide.

Der var noget med at man kunne indsætte adressen til en ekstra AVG server i
hosts filen, og det hjalp ofte på det problem for mig. Er der nogen der lige
har opskriften (adressen) på det? Jeg har det desværre ikke selv lige
liggende mere.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-10-05 20:50

Hej Per Nielsen, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Der var noget med at man kunne indsætte adressen til en ekstra AVG
> server i hosts filen, og det hjalp ofte på det problem for mig. Er
> der nogen der lige har opskriften (adressen) på det?

Ja:

193.86.103.19 guru.grisoft.com

Men det vil ikke løse Julies problem, ser jeg (da hun fortsat har bøvl
med opdateringen).

Jeg har den liggende #'et i hostsfilen. Er der specielt bøvl gennem
nogle dage, fjerner jeg #'et og prøver. Når standard-IP'en virker igen,
#'er jeg linjen igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-10-05 09:09

Rudi Stegen wrote:
> 193.86.103.19 guru.grisoft.com

Takker.

> [...]
>
> Jeg har den liggende #'et i hostsfilen. Er der specielt bøvl gennem
> nogle dage, fjerner jeg #'et og prøver. Når standard-IP'en virker

Er der nogen speciel grund til ikke at have adressen liggende permanent i
hosts?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-05 16:15

> Er der nogen speciel grund til ikke at have adressen liggende
> permanent i hosts?

Njaa, primært et personligt pip.

De kan jo nemt ændre IP'en, og man får ingen oplysninger om dette.
Har man en masse udokumenterede ting sat op overalt, og der pludselig
er noget, der ikke virker, tænker man ikke altid over, hvad man fuskede
med for årevis siden.

Eksempelvis har Image Scandinavia/World Online Danmark/Tiscali Danmarks
mailserver altid også kunnet anvendes som smtp. Altså forstået derhen
at fx mail.tiscali.dk er den officielle POP3, smtp.tiscali.dk den
officielle smtp. Men man kan smide mail.tiscali.dk ind som både POP3 og
smtp.

Problemet er blot, at hvis det udokumenterede "feature" skulle blive
fjernet en dag, får man intet at vide. Man kan blot ikke sende og
forventer så, at der nok er koks i et eller andet derinde og venter. Og
venter. Og venter... ret forgæves.

Har man mange af den slags udokumenterede ændringer liggende uden at
ændre dem tilbage, inviterer man næsten til bøvl i ny og næ, fordi man
har glemt, at détte her blev sat "forkert" op for årevis siden.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-10-05 22:41

Rudi Stegen wrote:
> Har man mange af den slags udokumenterede ændringer liggende uden at
> ændre dem tilbage, inviterer man næsten til bøvl i ny og næ, fordi man
> har glemt, at détte her blev sat "forkert" op for årevis siden.

Og det er ikke engang løvn

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-10-05 00:45

> Og det er ikke engang løvn

Men vi er helt sikkert ikke alene om at have prøvet en sådan lidt
pinlig oplevelse

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 25-10-05 17:21

"Julie" skrev i en meddelelse

> Hvis det forsætter, må jeg finde et andet program, for det er ikke
> tilfredsstillende for mig, at skulle forsøge i tide og utide.

Nejda, det er noget makværk..)

Min AVG 7.0 gik (også) i brok ved opdatering til version 7.1. Følgende løste
problemet:

* Download AVG 7.1 http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5 og gem på
skrivebord
* (Alternativ: http://majorgeeks.com/AVG_Free_Edition_d886.html )
* Genstart computeren i 'fejlsikker tilstand' (tryk F8 under start)
* Slet AVG i Kontrolpanel> Tilføj Fjern programmer
* Genstart, og installér ny AVG 7.1
* Opdatér AVG 7.1
* (AVG-fil på skrivebord kan fjernes efter install)

Så skulle den være der..:)

Mvh John

Fra : Julie

Dato : 25-10-05 17:43

> Min AVG 7.0 gik (også) i brok ved opdatering til version 7.1.

Min version er i forvejen AVG 7. 1. 361

Har aldrig haft AVG før, så der lå ikke nogen 7.0 i forvejen.

Julie

Fra : John

Dato : 25-10-05 18:30

Ok, men prøv evt alligevel at geninstallere programmet. Du skrev jo:

> Jeg har installeret programmet og fik det også opdateret.

Det har altså fungeret, men noget kan være gået i ged.

Du skal evt være opmærksom på, at efter opdatering lukker firewall'en
muligvis for programmet, fordi den ikke 'genkender' det. AVG skal så
'godkendes' påny.

Mvh John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-10-05 21:09

Hej Julie, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Jeg har fuldt opsætningen fra producenten og i min indbygget
> Microsoft firewll

Er den firewall den i Windows XP _SP2_?

> har jeg tilladt programmerne
> AVG Free Control Center (avgcc.exe)
> AVG Free Edition for Windows (avgw.exe)
> avginet.exe
> avgemc.exe

AVG anvender avgupsvc.exe, når den snakker med opdateringsserveren.

Jeg har siden forsommeren kørt med aktiveret firewall (for at se om den
egentlig generer noget), dvs. den indbyggede i XP SP2. (Inden da
anvendte jeg ingenting).

Der er ikke givet noget specielle tilladelser til AVG.
Eneste undtagelser i den firewall er Windows Commander (pga. ftp-delen)
og About Time ('time client' som sætter uret, jeg bruger ikke Windows'
indbyggede dims til dette).

Intet brokker sig, hvorfor jeg ikke forstår, hvorfor du skal give
tilladelser til noget vedr. AVG.

Jeg har ganske vist deaktiveret mailscanning o.m.a. i AVG (herunder
også alskens automatiskdimser, hvad enten det er AVG, Windows eller
andet), men det skulle næppe have betydning mht. dit problem.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget bedre bud end Johns
(<news:435e6b89$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>).
Noget må være gået fisk af den ene eller anden grund.

Hvis du prøver hans, dvs. at afinstallere AVG, hente en frisk
(medmindre du allerede har den liggende), installere denne og opdatere,
er det måske en god igen at rense registreringsbasen efter
afinstallationen.

Dvs. afinstallerer AVG.
Kør en reg.cleaner.
Tjek at der intet står om AVG i din Windows firewall [1].
Genstart Windows.
Installerer AVG.
Opdater AVG.

[1] Jeg forstår stadig ikke det dér med undtagelser/adgang for
specielle AVG-filer i den firewall. Medmindre det da er den firewall
fra XP SP1, som jeg ikke kender.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 25-10-05 22:47

"Rudi Stegen" skrev i en meddelelse

> [1] Jeg forstår stadig ikke det dér med undtagelser/adgang for
> specielle AVG-filer i den firewall.

Grisoft giver denne vejledning (pdf) for bl a windows xp's indbyggede
firewall:

http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5

Link nederst på siden: 'Firewall Settings for AVG Free (Installation Guide)'

Jeg bruger selv en anden firewall, og uden problemer.

Mvh John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-10-05 23:24

Hej John, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Grisoft giver denne vejledning (pdf) for bl a windows xp's
> indbyggede firewall:
>
> http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5

Aha! Det er derfor, at Julie har valgt netop disse. Og avgupsvc.exe er
helt korrekt heller ikke nævnt, uanset det er den fil, der starter op,
når man vil kontakte opdateringsserveren.

> Jeg bruger selv en anden firewall, og uden problemer.

Ja, jeg har som nævnt heller ikke problemer med den indbyggede, uanset
jeg ikke har lavet undtagelser for AVG. Men de skriver godt nok også i
starten i den pdf-fil, du henviser til, at man normalt ikke behøver at
indsætte undtagelser. Kun hvis den af én eller anden grund brokker sig.

Men så fik jeg da styr på, hvorfor det lige er de filer, Julie har
smidt ind. Tak for info.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 25-10-05 23:37

"Rudi Stegen" skrev i en meddelelse

> så fik jeg da styr på, hvorfor det lige er de filer, Julie har
> smidt ind. Tak for info.

Velbekomme! Mvh John