Spørgsmål til firewall log
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-05 08:24

Hej Ng.

Jeg har sat min firewall op til at sende mig en log en gang i døgnet.
Jeg har så fået en mail, og jeg blev noget overrasket over så mange
angreb, et ca. hver 5 min.
Er det normalt for et relativt nyt ip nummer ?
Herunder er et uddrag af loggen, så kommer der nogle spørgsmål
bagefter:
log start
[2005-10-19 12:15:52] | From:[213.83.172.162] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:19:24] | From:[82.58.173.17] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:19:54] | From:[85.176.149.77] | Port:[5554] | [Blocked]
[2005-10-19 12:19:55] | From:[85.176.149.77] | Port:[1023] | [Blocked]
[2005-10-19 12:19:56] | From:[85.176.149.77] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:19:57] | From:[85.176.149.77] | Port:[9898] | [Blocked]
[2005-10-19 12:20:22] | From:[83.73.221.198] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:20:41] | From:[202.99.170.138] | Port:[1434] | [Blocked]
[2005-10-19 12:28:26] | From:[213.83.172.162] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:33:04] | From:[213.77.215.169] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:36:30] | From:[213.166.11.14] | ICMP | [Blocked]
[2005-10-19 12:36:42] | From:[213.66.173.47] | Port:[445] | [Blocked]
[2005-10-19 12:37:44] | From:[62.214.227.95] | Port:[445] | [Blocked]
log slut
Jeg kan godt se at de alle er blevet blokeret, men kan jeg ellers bruge
informationerne til noget ?
Jeg kan finde ud af lidt omkring ip numrene og portnumrene her:
http://www.dshield.org/ og http://isc.sans.org/
Kan man bruge den information til noget ?

mvh

Christian

Fra : Christian Iversen

Dato : 20-10-05 11:03

Christian B. Andresen wrote:

> Hej Ng.
>
> Jeg har sat min firewall op til at sende mig en log en gang i døgnet.
> Jeg har så fået en mail, og jeg blev noget overrasket over så mange
> angreb, et ca. hver 5 min.

Hvordan konkluderer du at det er et "angreb"?

--
| Christian Iversen | Why do you wear your underwear on the |
| chrivers@iversen-net.dk | outside? |

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-05 11:14

Christian Iversen wrote:

> Hvordan konkluderer du at det er et "angreb"?

Det formoder jeg, da jeg kan se at mange af de porte bruges af beskidte
programmer.
Desuden, hvorfor skulle så mange ringe på hos mig uden grund ?

mvh

Christian

Fra : Christian Iversen

Dato : 20-10-05 11:25

Christian B. Andresen wrote:

> Det formoder jeg, da jeg kan se at mange af de porte bruges af beskidte
> programmer.
> Desuden, hvorfor skulle så mange ringe på hos mig uden grund ?

Men er det et angreb? Jeg ville ikke kalde (hvad der næsten helt sikkert er)
automatiserede scanninger for et angreb.

Dernæst, hvorfor er det et problem?

Det er ganske normalt, og harmløst. Jeg ville i stedet kigge på hvilken type
trafik din firewall lader gå igennem.

--
| Christian Iversen | Do you mind if I'm racist? Well, I'll go |
| chrivers@iversen-net.dk | outside then. Fucking blue people! |

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-05 16:10

Den 20 Oct 2005 03:14:20 -0700 skrev Christian B. Andresen:

> Det formoder jeg, da jeg kan se at mange af de porte bruges af beskidte
> programmer.

445 og 1023 er Windows. Er det et beskidt program?

> Desuden, hvorfor skulle så mange ringe på hos mig uden grund ?

Forkert nummer, Windows støj, trafik til den tidligere bruger på det
ip-nummer,...

Der er mange muligheder.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-05 12:14

Den 20-10-05 09.24 skrev Christian B. Andresen følgende:

> Jeg har sat min firewall op til at sende mig en log en gang i døgnet.

> Jeg kan godt se at de alle er blevet blokeret, men kan jeg ellers bruge
> informationerne til noget ?

Intet. Slå loggen fra. Læs evt. gruppens OSS:
http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_net#fwbesked

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-05 12:57

Christian Iversen wrote:

> Men er det et angreb? Jeg ville ikke kalde (hvad der næsten helt sikkert er)
> automatiserede scanninger for et angreb.
>
> Dernæst, hvorfor er det et problem?

Det er vel så heller ikke et problem.

> Det er ganske normalt, og harmløst. Jeg ville i stedet kigge på hvilken type
> trafik din firewall lader gå igennem.

Hvordan finder jeg ud af det ?

mvh

Christian

Fra : Christian Iversen

Dato : 20-10-05 13:02

Christian B. Andresen wrote:

> Det er vel så heller ikke et problem.

Godt :)

> Hvordan finder jeg ud af det ?

Hvilken firewall har du installeret?

--
| Christian Iversen | Spiderman, superman, batman, dogman, |
| chrivers@iversen-net.dk | frogman... eh, elephant man? |

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-05 16:01

In article <1129793055.208235.20500@g44g2000cwa.googlegroups.com>, Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> angreb, et ca. hver 5 min.
> Er det normalt for et relativt nyt ip nummer ?

Nej, jeg vil sige det er i underkanten. Du må sidde på en dårlig
linie, eller IP adresser der først for nyligt er taget i brug.

> Jeg kan godt se at de alle er blevet blokeret, men kan jeg ellers bruge
> informationerne til noget ?

Ja, du kan bruge det til at vurdere virus / orme aktiviteten på Internet.

Det farlige er det der ikke logges, altså det der lukkes igennem.
Loggen har en privatperson intet at bruge til.

> Jeg kan finde ud af lidt omkring ip numrene og portnumrene her:
> http://www.dshield.org/ og http://isc.sans.org/
> Kan man bruge den information til noget ?

Kun hvios du logger hvad der går igennem din firewall, og sammenholder
med hvad der forventes at gå gennem den.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-05 16:09

Den 20 Oct 2005 00:24:15 -0700 skrev Christian B. Andresen:
> [...]
> angreb, et ca. hver 5 min.
> Er det normalt for et relativt nyt ip nummer ?

Nyt ip-nummer? Er det et af dem der starter med 256? (De gamle
gik kun op til 255[1]), eller snakker du om IPv6?

Mvh
Kent

[1] 224-255 er dog reserveret til multicast, og som sådan ikke brugbare
som normale ip-numre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-05 08:15

Christian Iversen wrote:

> Hvilken firewall har du installeret?

Det er en som er indbygget i min trådløse router, det er en Zitech:
http://www.zitech.dk/product/details.aspx?sku=280486&cid=demoshop

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-05 08:19

Povl H. Pedersen wrote:

> Nej, jeg vil sige det er i underkanten. Du må sidde på en dårlig
> linie, eller IP adresser der først for nyligt er taget i brug.

I underkanten ?

> [...]
>
> Kun hvios du logger hvad der går igennem din firewall, og sammenholder
> med hvad der forventes at gå gennem den.

OK, mange tak.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-05 08:25

Kent Friis wrote:

> Nyt ip-nummer? Er det et af dem der starter med 256? (De gamle
> gik kun op til 255[1]), eller snakker du om IPv6?

Med nyt, mener jeg at vi har haft ip nummeret i 1 måned. Men det kan
selvfølgelig have været andres inden.

mvh

Christian

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-05 17:37

Den 24 Oct 2005 00:25:27 -0700 skrev Christian B. Andresen:

> Med nyt, mener jeg at vi har haft ip nummeret i 1 måned. Men det kan
> selvfølgelig have været andres inden.

Det kan det sagtens. Eller det kan have været frit, men det har under
alle omstændigheder været kendt lige siden IPv4 blev indført engang
i sidste århundrede. Og den eneste måde at finde ud af om der er nogen
på IP-nummeret er at sende trafik til det, og se hvad svar man får
tilbage (Network unreachable, Host unreachable, Connection Refused)

Mvh
Kent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-10-05 08:30

Kent Friis wrote:

> [...]
> på IP-nummeret er at sende trafik til det, og se hvad svar man får
> tilbage (Network unreachable, Host unreachable, Connection Refused)

Ping etc. ?

mvh

Christian