Beskyttelse af filer på CD'er/DVD'er ved b~
Fra : Claus

Dato : 13-10-05 00:46

Hej,
Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan man beskytter sine back-up
cd'er mod læsning af uvedkommende (ved f.eks. tyveri).
Det drejer sig om almindelige filer; som tekstdokumenter, regneark, digitale
billeder etc.
- Så let som muligt, dvs. f.eks. med password.
Jeg har forsøgt mig med at lave en zip-fil med password-beskyttelse - men
der kan man stadig se, hvilke filer, der ligger i zip'en.
Måske findes der noget lignende zip, der kræver password, inden den viser,
hvad den indeholder?

--
Claus
http://www.pengeskabet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-05 07:34

Claus wrote:

> [...]
> der kan man stadig se, hvilke filer, der ligger i zip'en.
> Måske findes der noget lignende zip, der kræver password, inden den viser,

Jeg bruger gpg til det formål. Hvis man vælger symmetrisk kryptering
bruges der bare et password, altså ikke noget med nøgle filer osv.
Som cipher bruger jeg AES256, jeg tror den er mere sikker end hvad
gpg bruger som default.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-05 09:55

Claus wrote:
> Måske findes der noget lignende zip, der kræver password, inden den
> viser, hvad den indeholder?

Det kan f.eks. WinRAR:

http://www.rarlab.com/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-05 10:39

Per Nielsen wrote:

> Det kan f.eks. WinRAR:
>
> http://www.rarlab.com/

Det fremgår ikke af siden, om der krypteres enkelte filer eller
hele arkivet.

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-05 10:52

Kasper Dupont wrote:
> Det fremgår ikke af siden, om der krypteres enkelte filer eller
> hele arkivet.

Hvis du følger linket RAR ude til venstre dukker flg. op:

http://www.rarlab.com/rar_archiver.htm

WinRAR offers you the benefit of industry strength archive encryption using
AES (Advanced Encryption Standard) with a key of 128 bits.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-05 11:34

Per Nielsen wrote:

> [...]
>
> WinRAR offers you the benefit of industry strength archive encryption using
> AES (Advanced Encryption Standard) with a key of 128 bits.

Det har jeg læst, men det bliver man jo ikke klogere af.
Valget af cipher er kun en lille del af designet. En god
cipher brugt på den forkerte måde giver ingen sikkerhed.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 13-10-05 15:35

Claus wrote:

> Jeg har forsøgt mig med at lave en zip-fil med
> password-beskyttelse - men der kan man stadig se, hvilke filer,
> der ligger i zip'en.

I flere programmer der bruger zip -- som for eksempel WinZip -- kan man
vælge om man vil kryptere filnavnene eller ej. Da det efter al
sandsynlighed er det program du bruger, (og ikke er statshemmeligheder
du skal beskytte) så er det eneste du behøver faktisk bare at lære at
bruge det værktøj du allerede har, en lille smule bedre.

I tilfælde af at jeg skulle huske forkert og/eller WinZip eller zip-
formatet ikke understøtter dette, kan du eventuelt overveje at skifte
til 7-Zip, der både er en bedre archiver, har bedre kompression, er
open source, har den feature du efterspørger og er bagud-kompatibelt
med dine eksisterende zip-archives.
http://www.7-zip.org/

For maksimal sikkerhed kunne du selvfølgelig vælge et decideret
krypteringsprogram, som GPG, men det er næsten sikkert at skyde
gråspurve med kanoner.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Claus

Dato : 13-10-05 22:46

"Claus" <nospam@nospamthankyoumam.dk> wrote in message
> [...]
> der kan man stadig se, hvilke filer, der ligger i zip'en.
> Måske findes der noget lignende zip, der kræver password, inden den viser,

Hej Kasper, Per & Niels,

Af hjertet tak for diverse input!
Jeg tog til efterretning, at det jo ikke er statshemmeligheder, det drejer
sig om, så den letteste løsning umiddelbart, var et program, der kunne
kryptere filnavne også. Det kunne jeg ikke få WinZip til, så jeg
installerede 7-Zip... og det klarer sagen til UG (udfra mit behov i hvert
fald).
God weekend til alle!