Linux alternativ til Provowall
Fra : Christoffer T

Dato : 01-10-05 19:41

Hej
Jeg har brugt Protowall under Windows.
Nu er jeg gået over til Mandriva.
Jeg vil gerne vide hvad for program man kan bruge her.
MVH

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-10-05 07:20

Christoffer T wrote:

> Hej
> Jeg har brugt Protowall under Windows.

Jeg aner ikke, hvad progowall er. Men navnet lyder
som om det kunne være en firewall.

> Nu er jeg gået over til Mandriva.
> Jeg vil gerne vide hvad for program man kan bruge her.

Det er jo en Linux, så jeg vil da helt klart anbefale
iptables, der blev introduceret i Linux 2.4. Der
findes en lang række programmer, der kan hjælpe med
at generere en iptables konfigurationsfil, men jeg har
ikke nogen erfaring med dem og foretrækker da også
selv at skrive mine konfigurationsfiler.

Jeg er ikke lige klar over hvor Mandrive lægger
iptables konfigurationsfilen. Findes der en
/etc/sysconfig/iptables fil på dit system?

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : /-\\ndlo

Dato : 02-10-05 11:33

Christoffer T wrote:

> Hej
> Jeg har brugt Protowall under Windows.
> Nu er jeg gået over til Mandriva.
> Jeg vil gerne vide hvad for program man kan bruge her.
> MVH

Mandriva benyter shorewall, der bruger itables. I dit mandriva kontrolpanel,
kan du slå firewall til og fra, og redigere lidt i hvad der skal være åbent
og hvad der ikke skal.
Vil du have lidt mere kontrol, skal du kigge i /etc/shorewall/rules.conf

/Andreas