Dato og år løber løbsk!
Fra : Viktor Andersen

Dato : 01-10-05 16:16

Efter at have afinstalleret Antivir og installeret AVG, er min bekendtes
computer begyndt at skabe sig med forkert dato og år. Selv om hun
korrigerer datoen og året, så der den gal igen ved ny opstart.

Kan det have noget at gøre med antivurusprogrammet?

Viktor

Fra : Ole C

Dato : 01-10-05 18:12

Viktor Andersen skrev blandt andet:

> [...]
> om hun korrigerer datoen og året, så der den gal igen ved ny opstart.
>
> Kan det have noget at gøre med antivurusprogrammet?

Lyder ikke særlig sandsynligt, synes jeg - men I kan da prøve at
afinstallerere AVG.
Hvis det er en ældre computer, er det nok mere sandsynligt at BIOS-batteriet
skal skiftes.

--
vh
Ole C

Fra : John

Dato : 01-10-05 19:06

"Ole C" skrev i en meddelelse

> Hvis det er en ældre computer, er det nok mere sandsynligt at
> BIOS-batteriet skal skiftes.

- hvilket kan testes med gratis Everest Home Edition 1.51 (gl version).
Scroll ned til 'Download':
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=234134

Dette er den gamle version, der kan være vanskelig at finde på nettet. Den
nye gratis-version 2.20 viser ikke installeret software. (Man er blevet
kommercielle..)

Efter install, klik på: PC>Sensorer, så får du noget i denne retning:

Temperaturer
Motherboard 42 °C (108 °F)
CPU 43 °C (109 °F)
Aux 30 °C (86 °F)

Køle Ventilator
CPU 4018 RPM

Spændings Værdier
CPU Kerne 1.62 V
+2.5 V 2.50 V
+3.3 V 3.18 V
+5 V 5.03 V
+12 V 12.42 V
+5 V Standby 4.89 V
VBAT Akkumulator 3.06 V <<<

Mvh John

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-10-05 07:24

John wrote:

> [...]
> kommercielle..)
>
> Efter install, klik på: PC>Sensorer, så får du noget i denne retning:

Hvis det er en ældre computer, så kan den næppe
foretage de målinger. Og hvis den kan måle det,
så behøver man ikke installere et program for at
aflæse det, der er typisk en funktion i BIOS
opsætningsmenuen til at se dem.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Viktor Andersen

Dato : 02-10-05 13:29

Tak for jeres svar. Jeg hældede også selv til den konklusion, at batteriet
var ved at løbe tør, men på den anden side - bør det så ikke vise en ældre
dato og år, end just at fremdatere både dato og år?

Everest programmet vil jeg da lige afprøve. Tak for tippet.

Viktor

Fra : CC

Dato : 02-10-05 14:11

"Viktor Andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> korrigerer datoen og året, så der den gal igen ved ny opstart.
>
> Kan det have noget at gøre med antivurusprogrammet?

Hvis det er MS-XP ......... Prøv at chekke indstillinger i
"Kontrolpanelet", "Dato og klokkeslet", fanebladet "Internettid". Det kan jo
tænkes at den chekker med en server der ikke eksisterer eller lign.

Fra : Viktor Andersen

Dato : 02-10-05 19:56

Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt - sorry - det er WIN 98, der er
styresystemet.

Viktor