Låse maskinen når jeg går fra den?
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 16:14

dder i et ret åbent miljø på min arbejdsplads og jeg går ofte fra min
maskine et stykke tid. Da der ligger ret ømfindige informationer på maskinen
og der færdes ofte fremmed mennesker på området, vil jeg gerne sikre min
maskine bedre.

Jeg ville gerne have en mulighed for, evt. via en tastekombination eller
lign., at "låse" min maskine, så den ber om password når jeg kommer retur.

Jeg ved godt at pauseskærmen har mulighed for at spørge om password for at
deaktivere, men så skal jeg sidde og vente på at den aktiveres og sætter man
den til for kort tid, skal man sidde og taste sit pssword hele tiden. træls.

Findes der ikke sådan et program?

Google finder en masse, men ikke rigtigt noget der er relevant i min
situation.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-05 16:19

On Fri, 16 Sep 2005 17:13:57 +0200, "Ivan [7100]" <ig (elefantnæseA)
tunet i dk> wrote:

> Jeg ville gerne have en mulighed for, evt. via en tastekombination eller
> lign., at "låse" min maskine, så den ber om password når jeg kommer retur.

God idé!

Det gør jeg *altid*, når jeg rejser mig fra min pc, og når det bare er
derhjemme, og det er for at gå ud og sætte vand over til kaffe. Når
man gør det til en vane, glemmer man det ikke den dag, hvor det var
vigtigt.

Nu skriver du ikke, hvad dit OS er, men det er så Windows?
Ctrl+Alt+Del, Enter virker overalt.
Win+L virker på tastaturer med Windows-taster.

-A

Fra : Kent Friis

Dato : 16-09-05 16:21

Den Fri, 16 Sep 2005 17:19:05 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> [...]
>
> Nu skriver du ikke, hvad dit OS er, men det er så Windows?
> Ctrl+Alt+Del, Enter virker overalt.
> Win+L virker på tastaturer med Windows-taster.

Hvis jeg ikke husker helt galt, kan man også sætte "lås computeren"
som pauseskærm, hvis nu man skulle glemme det alligevel.

Mvh
Kent

Fra : James Rune Hansen

Dato : 17-09-05 01:51

> [...]
> derhjemme, og det er for at gå ud og sætte vand over til kaffe. Når
> man gør det til en vane, glemmer man det ikke den dag, hvor det var

Hvis jeg glemmer og låse min PC på jobbet så kommer der straks en mail ud
med at jeg giver fredags øl.

Jeg ved ikke hvorfor det sker.. men det sker altid hvis jeg glemmer at låse
min pc

/James

Fra : Max

Dato : 19-09-05 07:12

Hej James

> Jeg ved ikke hvorfor det sker.. men det sker altid hvis jeg glemmer at
låse
> min pc

Den slags fyre jeg mine klienter for.

Mvh Max

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-09-05 16:10

Quoth Max:
> Den slags fyre jeg mine klienter for.

Hvordan kan man fyre en klient?

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-05 16:30

Den 19-09-05 17.10 skrev Kristian Thy følgende:
> Quoth Max:

> Hvordan kan man fyre en klient?

Der er to muligheder. Man kan sige noget i stil med: "Dig gider jeg ikke
længere at arbejde for". Den anden metode indbefatter en brændeovn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-09-05 14:52

Kristian Thy wrote:
> Quoth Max:

> Hvordan kan man fyre en klient?

Det er vel bare at disconnecte den fra netværket

--
Benny Nissen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 24-09-05 23:39

On Fri, 16 Sep 2005 17:19:05 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Nu skriver du ikke, hvad dit OS er, men det er så Windows?
> Ctrl+Alt+Del, Enter virker overalt.

Det virker ikke her på Windows XP. Her kommer Task Manageren op
med Ctrl-Alt-Del og der sker ingenting ved Enter.

Men Win-L virker.

--
Stig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-05 06:27

On Sat, 24 Sep 2005 22:38:39 +0000 (UTC), "Stig H. Jacobsen"
<stighj-at-googles-mail@nospam.invalid> wrote:

> Det virker ikke her på Windows XP. Her kommer Task Manageren op

Gør den det?! Det tror jeg aldrig, den har gjort på en NT-type maskine
(NT, 2K, XP etc), jeg har siddet ved.

Det lyder sådan lidt Windows 9x-agtigt. Er det en XP Home? Så kunne
det måske være forskellen.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 25-09-05 09:20

On Sun, 25 Sep 2005 07:26:48 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Gør den det?!

Det er ganske vist!

> Det lyder sådan lidt Windows 9x-agtigt. Er det en XP Home? Så kunne
> det måske være forskellen.

Jeg prøvede på to forskellige Windows XP Pro i engelske udgaver.
Ctrl-Alt-Del gav Task Manageren på begge (fuldkommen som
Ctrl-Shift-Escape), men måske har jeg noget software installeret
som giver den opførsel. Kan dog ikke lige komme på, hvad det
skulle være.

--
Stig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 25-09-05 09:49

> Gør den det?! Det tror jeg aldrig, den har gjort på en NT-type maskine

Hov, vent. Svjh, så skifter WinXP opførsel, når man har "Fast
User Switching" enabled (det er den her). Når den er disabled, så
er WinXP's opførsel som du beskriver.

--
Stig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-05 21:17

On Sun, 25 Sep 2005 08:49:09 +0000 (UTC), "Stig H. Jacobsen"
<stighj-at-googles-mail@nospam.invalid> wrote:

> Hov, vent. Svjh, så skifter WinXP opførsel, når man har "Fast User
> Switching" enabled (det er den her).

Nå ja, det ku' sagtens være forklaringen. Det plejer jeg at slå fra.
Tak, det er UI.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Alex Holst

Dato : 16-09-05 16:20

Ivan [7100] wrote:
> [...]
> lign., at "låse" min maskine, så den ber om password når jeg kommer retur.

Tryk "Windows + L" for at låse Windows 2000 og Windows XP med et enkelt
tastetryk.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jacob

Dato : 16-09-05 16:42

> Tryk "Windows + L" for at låse Windows 2000 og Windows XP med et enkelt
> tastetryk.

Det er da 2 tastetryk ....

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 16:55

> Det er da 2 tastetryk ....

Hehe....

tusind tak for det LYNHURTIGE trick!

Fra : Salva

Dato : 16-09-05 19:12

> Tryk "Windows + L" for at låse Windows 2000 og Windows XP med et enkelt
> tastetryk.

Jeg har ledt efter en genvej til windows 2000 klienter til hvordan man låser
dem men så vidt jeg husker så virker Windows tasten + L ikke på Win2000...
Husker jeg forkert??

-salva

Fra : MahPsx

Dato : 16-09-05 22:17

Salva wrote:

> Jeg har ledt efter en genvej til windows 2000 klienter til hvordan man låser
> dem men så vidt jeg husker så virker Windows tasten + L ikke på Win2000...
> Husker jeg forkert??

Windows+L virker ikke umiddelbart på min Windows 2000 Prof. Skal man
enable noget i registry måske?

/MahPsx

Fra : Erling Simonsen

Dato : 16-09-05 16:20

Ivan [7100] wrote:
> [...]
>
> Findes der ikke sådan et program?
>
> Google finder en masse, men ikke rigtigt noget der er relevant i min

Hvis det er xp du har er der en mulighed for at logge af under
START-menuen.
Hvis du så logger på med et password skulle det vist være det letteste
at håndtere.
mvh
Erling Simonsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-09-05 23:36

"Ivan [7100]" wrote:

> [...]
> den til for kort tid, skal man sidde og taste sit pssword hele tiden. træls.

I KDE kan man bare klikke på hængelåsen nede i panelet.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-09-05 23:40

On 2005-09-16, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:
> I KDE kan man bare klikke på hængelåsen nede i panelet.

Min kde har ingen lås ...

--
Sune

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 17-09-05 00:05

On 2005-09-16, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> Min kde har ingen lås ...

Højreklik Panelet og vælg "Add To Panel..."/"Applet"/"Lock-Logout Applet"

--
Now Playing:
Monolake-Digitalis

Fra : Morten Dahl

Dato : 17-09-05 10:35

Kasper Dupont wrote:
> I KDE kan man bare klikke på hængelåsen nede i panelet.

Eller koere "xscreensaver-command -lock"

Fra : Salva

Dato : 18-09-05 07:52

Pointen er jo at man let kan låse maskinen NU og ikke efter 5 minutter!

Fra : Morten Dahl

Dato : 18-09-05 12:28

Salva wrote:
> Pointen er jo at man let kan låse maskinen NU og ikke efter 5 minutter!

Det goer den ogsaa..

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-09-05 08:26

Morten Dahl wrote:

> Eller koere "xscreensaver-command -lock"

Jeg prøvede det lige, og det virkede faktisk ikke:

[kasperd@hactar:pts/17] xscreensaver-command -lock
xscreensaver-command: no screensaver is running on display perl.lan:0.0
[kasperd@hactar:pts/17]

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-05 08:51

Den Sun, 18 Sep 2005 09:25:32 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Jeg prøvede det lige, og det virkede faktisk ikke:
>
> [kasperd@hactar:pts/17] xscreensaver-command -lock
> xscreensaver-command: no screensaver is running on display perl.lan:0.0
> [kasperd@hactar:pts/17]

Så bruger du vel ikke xscreensaver... Jeg gør heller ikke, jeg gider
ikke have et program kørende i baggrunden og vente på at der evt.
skulle blive brug for det.

Prøv xlock i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Morten Dahl

Dato : 18-09-05 12:33

Kasper Dupont wrote:
> Jeg prøvede det lige, og det virkede faktisk ikke:
>
> [kasperd@hactar:pts/17] xscreensaver-command -lock
> xscreensaver-command: no screensaver is running on display perl.lan:0.0
> [kasperd@hactar:pts/17]

Nej det kraever at xscreensaver koerer i forvejen..